Förslag på sadlarmodeller till denna rygg?

Aleel

Trådstartare
Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen, dock så tycker jag att den är alldeles för klumpig och hård att rida med.

Följande sadlar har vi haft:
Thorowgood t4: För lång (mitt fel som inte förstod det!).
Barefoot bomlös: Jag gillade den inte och Oliver varken gillade eller ogillade den.
Globus clic: Bra till en början men låg fel efter att han musklade om sig och han fick ont i ryggen och sänkte huvudet vid ridning.
Jeffries elite: Min absoluta favorit :love: Även Oliver trivdes i den, men den gled fram så fort han spände sig.
Jeremy Rudge mustang hoppsadel: Gav ryggont efter nån månads användning.
Jeremy Rudge dressyrsadel: Har haft den i snart två år och den har fungerat okej. Rider dock inte i den dagligen och sist jag provade den i våras gillades den inte alls av Oliver.
Prestige Golden star: För svängd.

Största problemet med honom är att många sadlar åker fram, han kan vara lite halvspänd vid ridning och är tittig. Det är främst när han spänner sig och när han börjar jobbas som sadlar åker fram.
Han ändrar hull rätt mycket över året, tjockis på sommaren och är framåt april smal och fin. Det finns ingen sadel som klarar de svängningarna så planen är nu att köpa två sadlar. En tjockissadel och padda ut när han går ner i vikt tills han hamnar på nåt mellanläge framåt december-januari och då prova ut ytterligare en.

Så nu behöver jag tips om vad som kan passa i tjockisläget :) Är trött på att lägga ut alldeles för mycket pengar på sadlar från utprovare. Just nu känns det som att jag hellre kollar runt på begagnatmarknaden och försöker fynda. JR-dressyrsadeln är det fortfarande bytesrätt på så den får nog bytas in hos utprovaren mot sadel när han smalnat av sig.

Bilderna är tagna efter ridning och han står och halvsover, ryggen kommer upp lite när han är vaken ;)









 
Jag har haft problem med sadlar på mina hästar, men prova någon av Bates sadlar eller Wintecs sadlar, (samma tillverkare).
Bates sadlarna är i vanligt läder och behöver då skötas med balsam och sånt, Wintec sadlarna är gjorda i equilether som man kan torka av med bara en fuktig trasa ifall den blir skitig, perfekt om man inte har orken till att smörja och hålla på!

Jag har själv haft både wintec och bates, men varför jag tycker du ska försöka dom är att dom för det första har luftputor vilket jämnar ut efter hästens rygg och behöver aldrig stoppas om! För det andra har den easy-change fit solution där man kan byta koppjärn på sadeln (finns i 6 olika storleker från narrow-extra wide) på bara några minuter! Jätte smidigt! Man kan även lägga i ''risers'' som stoppas in i sadeln och då kan man ''padda'' upp sadeln så den ligger helt perfekt! Sadlarna rekommenderas starkt! Dock tror jag bara man kan lägga i risers i bates modellerna, men koppjärnen kan man byta på både bates och wintec! Jag skriver ner länkarna så kan du kika runt lite!

(Varför jag rekkomenderar just dom här sadlarna är för jag läste att din häst musklade om sig lätt och när man då kan ändra ''storleken'' på sadeln så blir det ju perfekt!)

Wintec sadlarna: http://www.wintec.net.au/
Bates sadlarna: http://www.batessaddles.com/index.php
Easy-change fit solution sida med info samt filmer: http://easychangefitsolution.com/index.html
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 420
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 291
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej. Har köpt en ny häst, min sadelpassare har ej tid fören om ca 1-1,5 månad att prova ut sadel pga hon är bortrest. Vill hitta en...
2
Svar
23
· Visningar
2 806
Senast: caballus
·
Utrustning Ny häst och nya sadelproblem :angel: Har haft honom i snart ett år och han har fått använda den andres sadlar, vilket funkar okej men...
Svar
5
· Visningar
2 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp