Förslappad ringmuskel?

Bapelsin

Trådstartare
Har försökt googla men hittar inget vettigt, bara en miljon sidor om analsäckarna och dess sjukdomar.

Det jag undrar är om hundens ringmuskel kan bli förslappad/uttänjd?

Nora var extremt hård i magen för en vecka sedan. Jag fick hjälpa att klämma ut bajset med handen och en termometer (efter rådfrågan av veterinär) eftersom det satt fast som en stor klump precis innanför analöppningen.
Sedan dess bajsar hon på sig inne på nätterna. Eller, hon bajsar inte på sig men det brukar ligga en eller två russin/puttekula-stora bajskluttar i bädden på morgonen. Det känns som att de liksom trillar ut av sig själva när hon sover? Hon brukar alltid väcka mig om hon blir nödig på natten.
Jag hade en rescuekatt för många år sedan som inte hade någon ringmuskel kvar alls efter en operation och hon tappade bajs eftersom hon inte kunde knipa igen. Det här känns lite samma? Det händer bara på natten men det är väl då hon (och hennes muskler) är mest avslappnade?

Någon som varit med om något liknande?
Behöver jag kontakta vet. asap eller kan jag ha lite is i magen?

PS. Avföringen är helt normal igen och hon har inte nog när hon bajsar.
 
Jag hade avvaktat och sett vad som händer så länge hunden inte verkar ha ont eller på annat sätt besvärad. Att muskler kan töjas ut vid kraftig ansträngning vet nog alla som fött barn. Om det däremot går lång tid och det fortfarande läcker avföring så hade jag rådfrågat en veterinär men jag tror det kommer rätta sig med tiden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 156
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 909
Senast: hoppsann
·
Gnägg Strax före fyra på morgonen den 22/12 dog Mackan. Vi fick bara 72 dagar tillsammans men i hjärtat känns det som ett helt liv. Han...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 210
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp