Försökringsfråga igen

bananabambi

Trådstartare
Härom dagen ringde de från Agria, och sa att de hade ett "förmånligt" pris på kattförsäkring då jag redan hade hästen försäkrad hos dom. Årspremien låg visst på 495:- och självrisken på 1200:-. Jag är inte ett dugg insatt och har inte kollat runt med andra försäkringsbolag, men vad tycker ni? Vill ju väldigt gärna ha missarna försäkrade, och tyckte att detta lät ganska bra.
 
Jag har valt agria pga deras höga ersättningsgränser (30.000:-) och annan bra service, som tex avelförsäkring och direktreglering. (Hos min vet betalar man bara det man ska betala, och sedan ersätter agria resten direkt till honom, så slipper man ligga ute med pengar och sådant.)
Om du har missarna ID-märkta får du 10% rabatt.
 
Jodå, det låter som bra villkor. Agria ÄR bra. Självrisken på 1200:- är det nog inget annat försäkrningsbolag som har bättre, de flesta andra har detsamma eller 1500:-.
10% rabatt är på premien, vilket skulle ge en årspremie på 445:- istället (Beräknat att 10% är 50:-).

Men vilken typ av försäkrning gällde det förresten. Maximal eller Optimal? Jag har optimal, och fördelen med den är att den även ersätter kostnader för mediciner och för rehabilitering.
 
huh! Jag fick nyss mina katters försäkringspapper därifrån och självrisken var på 1700 (!) kr
då har jag 10 % avdrag för id-märkning mm

Dags att ta ett snack med dem igen? :confused: :( :mad:
 
Man kan ju välja självrisk. Antingen 1200:- eller 1700:-, och du har då valt den med den högre självrisken, vilket ger en lägre premie förstås.
Vill du ändra till den lägre självrisken är det väl bara att ringa och säga det, men då blir det ju högre premie. Personligen tycker jag att det är värt det. Det känns inge kul at behöva betala 1700:- själv när man väl råkar ut för nåt.
 
aha :o
det är min sambo som står för försäkringen så jag får väl skylla på honom :angel:

ska prata med dem då..

hur mkt i premie betalar man med den lägre självrisken?
vi betalr nu 982 kr.

och varför är katthonans försäkring nästan dubbelt så hög som hanens? :confused:
 
Jag vet inte riktigt, det beror ju på om du har maximal eller optimal, och om katten är livförsäkrad eller ej.
Till min birma har jag optimal + livförsäkring på 1500:-, och hennes årspremie ligger på 599:-. Och då betalar jag månadsvis, vilket ger en extra avgift.
Men ja ghar ju både id.rabatt på 10%, kulbbrabatt 10% och uppfödarrabatt på 35%, så det drar ju ner premien.

Om du går in på Agrias hemsida så kan man kolla vad premien skulle ligga på vid olika val.

Det borde inte vara någon skillnad på premien mellan katterna, såvida de inte har olika villkor förstås. Har ni exakt samma på bägge? I sådana fall skulle jag ringa och kolla att det inte blivit någto fel.
 
Jag hade folksam förut till min akatter, eftersom de var billigare och hade ungefär samma villkor (förutom att de inte hade samma tillvalsmöjligheter, som avelstillägg och sådant), men efter att de gjorde en premiehöjnin så tyckte jag inte längre att det var värt det.
 
Nu är jag helt förvirrad :confused:

måste nog prata med dem. Båda katterna är bondkatter och är inte livsförsäkrade. Vi har 10 % rabatt för id-märkning.
Ändå går hennes på ca 650 kr och hans ngt på 300... :confused:
 
Låter ju konstigt. Och det är samma självrisk på båda? Vad står det i försäkringspapperna då?
Det är nog bäst att du ringer och frågar hur det är.
Jag har själv ringt flera gånger och frågat en massa om vad alla siffror i papprena betyder! :D
 
Sv: Re: Försökringsfråga igen

Gammal tråd men jag vill göra ett litet tillägg, utöver självrisken betalar du 20% av överstigande belopp hos Agria. Sveland har självrisk på 1100 eller 1400 men då betalar man 25% av överstigande belopp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
885
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Hat
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp