Försökt nätshoppa -blir jag av med alla pengar nu?

TantAgda

Trådstartare
Så att eh.. sett reklam på insta ganska länge nu för en nätbutik med smycken. Lång historia kort, la min order, gjorde klart för betalning (med kort) och nätbutiken godkände inte mitt kort, alltså avslutades inte köpet (det fanns pengar på kontot)..

Under hela shoppingturen tänkte jag att jag kommer bli lurad, att jag kommer bli av med pengarna och aldrig se röken av några örhängen. La en order för en summa som jag kände att jag klarar av att bli av med så att säga.
Tänkte också att folk nätshoppar ju hela tiden, så varför skulle det inte funka för mej?
Nätbutiken är utomeuropeisk (är det ens ett ord?) men visade priser i SEK..

Så nu till min fråga, kommer nätbutiken länsa mitt konto nu så fort jag flyttar dit pengar igen (tömde det efter att kortet inte godkändes)?
Fattar att ingen kan veta till 100% men nån med erfarenhet? Nån som kanske nätshoppar mer än vad jag uppenbarligen gör som jag tror sig veta?

607BE901-EC7F-4308-98DC-EA9B4952D85A.png
 
Tror inte att de skulle kunna länsa ditt konto. De har galet dåliga reviews men inget om att de stjäl pengar från folks konton, de hade nog stängts ner vid det här laget då.
Vissa banker kräver att du godkänner ditt kort för internetköp har jag för mig, om du inte gjort det kanske det är därför det inte godkändes? Kan såklart vara annat som gått fel också, som inte behöver innebära att något är lurt.

Tips är att googla "företagsnamn reviews" och läsa vilken erfarenhet folk har av företaget innan du handlar, så går det säkert bra!
 
Jag köpte med mitt bankkort från en "nätsida" som även den lät lite för bra för att vara sann... Hände inget och efter 2 månader mailade jag och hävde köpet. Inget svar. Det stod att det var fraktfritt och sidan var svensk, med .se och svensk text mm så förväntade mej ingen "kina leverans", sen kom det förvisso brev från Postnord om att de ville ha "tull avgift" men det struntade jag i. Som sagt jag förväntade mej inget från "utomlands" utan mina paket skulle ju vara fraktfria och från Sverige.
Kom inget mer efter det och i Juni sen , dvs 6 månader efter köpet så reklamerade jag köpet. Bifogade mina mail där jag undrat när mina varor skulle komma och även min hävning av köp och begärde återbetalning då det inte kommit någon vara.
Gick nån månad och har nu fått tillbaka mina 650 kr på kontot.

Så köper man med kort så kolla vad banken har för reklamationspolicy, den är starkare än man tror i de flesta fall.
Men som sagt det är med kort, inte swish eller annat betalsätt.
 
Så att eh.. sett reklam på insta ganska länge nu för en nätbutik med smycken. Lång historia kort, la min order, gjorde klart för betalning (med kort) och nätbutiken godkände inte mitt kort, alltså avslutades inte köpet (det fanns pengar på kontot)..

Under hela shoppingturen tänkte jag att jag kommer bli lurad, att jag kommer bli av med pengarna och aldrig se röken av några örhängen. La en order för en summa som jag kände att jag klarar av att bli av med så att säga.
Tänkte också att folk nätshoppar ju hela tiden, så varför skulle det inte funka för mej?
Nätbutiken är utomeuropeisk (är det ens ett ord?) men visade priser i SEK..

Så nu till min fråga, kommer nätbutiken länsa mitt konto nu så fort jag flyttar dit pengar igen (tömde det efter att kortet inte godkändes)?
Fattar att ingen kan veta till 100% men nån med erfarenhet? Nån som kanske nätshoppar mer än vad jag uppenbarligen gör som jag tror sig veta?

Visa bifogad fil 74792
Dom godkänner säkert ditt kort men du kanske hade glömt att öppna upp kortet för nätköp eller nåt? Jag har Nordea och mitt kort spärras automatiskt för köp på nätet, har en timma på mig efter att jag har öppnat kortet för nätköp.

Har kortet inte godkänts så har heller inte ordern gått igenom så du behöver säkerligen inte oroa dig för att pengar ska kunna dras.
 
Så att eh.. sett reklam på insta ganska länge nu för en nätbutik med smycken. Lång historia kort, la min order, gjorde klart för betalning (med kort) och nätbutiken godkände inte mitt kort, alltså avslutades inte köpet (det fanns pengar på kontot)..

Under hela shoppingturen tänkte jag att jag kommer bli lurad, att jag kommer bli av med pengarna och aldrig se röken av några örhängen. La en order för en summa som jag kände att jag klarar av att bli av med så att säga.
Tänkte också att folk nätshoppar ju hela tiden, så varför skulle det inte funka för mej?
Nätbutiken är utomeuropeisk (är det ens ett ord?) men visade priser i SEK..

Så nu till min fråga, kommer nätbutiken länsa mitt konto nu så fort jag flyttar dit pengar igen (tömde det efter att kortet inte godkändes)?
Fattar att ingen kan veta till 100% men nån med erfarenhet? Nån som kanske nätshoppar mer än vad jag uppenbarligen gör som jag tror sig veta?

Visa bifogad fil 74792
Att kortköpet inte godkändes behöver inte ha något med nätbutiken att göra, kan mycket väl ha varit något annat som strulat: Att kortet inte var "öppet" för nätköp, att något tillfälligt fel inträffade mellan bank och det företag som hanterar kortbetalningen, etc. Jag är relativt säker på att det inte är nätbutiken i sig som "inte godkände" ditt kort, utan att det var något annat som gjorde att inte köpet kunde slutföras. Notera att de allra flesta nätbutiker inte hanterar kortbetalningarna själva, utan själva betalningsbiten hanteras av ett annat företag, så det finns flera olika steg där saker kan gå snett.
 
Tror inte att de skulle kunna länsa ditt konto. De har galet dåliga reviews men inget om att de stjäl pengar från folks konton, de hade nog stängts ner vid det här laget då.
Vissa banker kräver att du godkänner ditt kort för internetköp har jag för mig, om du inte gjort det kanske det är därför det inte godkändes? Kan såklart vara annat som gått fel också, som inte behöver innebära att något är lurt.

Tips är att googla "företagsnamn reviews" och läsa vilken erfarenhet folk har av företaget innan du handlar, så går det säkert bra!

Såg det också, efteråt 😒 learning by doing eller nåt.. fått ett mail nu om att dom vill att jag ska avsluta mitt köp..

Det är säkert som du och @Grazing skriver, kortet är nog inte öppnat för köp utanför Sverige.. kanske lika bra det när jag är så kass på nätshopping 😆
 
Såg det också, efteråt 😒 learning by doing eller nåt.. fått ett mail nu om att dom vill att jag ska avsluta mitt köp..

Det är säkert som du och @Grazing skriver, kortet är nog inte öppnat för köp utanför Sverige.. kanske lika bra det när jag är så kass på nätshopping 😆
Att de vill att du ska avsluta ditt köp är heller inget tecken på bedrägeri, det är många, många företag som har en funktion som påminner dig om att avsluta ditt köp om du lagt saker i "kundvagnen", och sedan inte slutfört.
 
Så nu till min fråga, kommer nätbutiken länsa mitt konto nu så fort jag flyttar dit pengar igen (tömde det efter att kortet inte godkändes)?
Fattar att ingen kan veta till 100% men nån med erfarenhet? Nån som kanske nätshoppar mer än vad jag uppenbarligen gör som jag tror sig veta?

Nej det kommer inte att hända att de kan länsa ditt konto. Skulle de dra något nästa månad, utan att du har köpt något, så är det ett bedrrägeri och då tar din bank hand om det.

Jag handlar det mesta på nätet. Bor lantligt, och då är det smidigast och bäst.
Så jag tycker allt att du ska ge det en chans.
Börja med något av apoteken och träna lite. ;) Sortimentet är större på nätet och många gånger billigare.
Sedan fortsätter du med annat.
En bra tumregel för att du ska sova gott, är att om butiken inte öppnar en ruta för "Verified by Visa eller något, ja då fullför du inte köpet.
Lycka till nu!
 
Nej det kommer inte att hända att de kan länsa ditt konto. Skulle de dra något nästa månad, utan att du har köpt något, så är det ett bedrrägeri och då tar din bank hand om det.

Jag handlar det mesta på nätet. Bor lantligt, och då är det smidigast och bäst.
Så jag tycker allt att du ska ge det en chans.
Börja med något av apoteken och träna lite. ;) Sortimentet är större på nätet och många gånger billigare.
Sedan fortsätter du med annat.
En bra tumregel för att du ska sova gott, är att om butiken inte öppnar en ruta för "Verified by Visa eller något, ja då fullför du inte köpet.
Lycka till nu!

Har nätshoppat tidigare men bara på svenska sidor.. men det där med utländska sidor lämnar jag nog åt de mer modiga hädanefter 😆
 
Gå in på din internetbank och kolla kortet, du kan se om det är öppet för utlandsköp eller inte, och lätt att ändra isåfall.

Köper du med kort så får du pengarna tillbaka om du blivit lurad, det är bankens skyldighet. Det har hänt mig ett antal gånger. Även vid ett tillfälle då någon i ett annat land (!) använt mitt kortnr (hur nu det gick till) för att betala bort en inkassoskuld i det landet. Banken gav mig mina pengar tillbaka samma dag.
 
Har nätshoppat tidigare men bara på svenska sidor.. men det där med utländska sidor lämnar jag nog åt de mer modiga hädanefter 😆
Jag har precis lagt massvis av pengar på en icke-svensk sida, en dansk närmare bestämt. Ett företag som jag inte hade hört talas om innan jag på något vis råkade hitta dem när jag letade efter ställen som hade det jag ville ha till bra pris.

För att våga köpa så gjorde jag följande: Sökte recensioner på google. Kollade noga på "om oss" på hemsidan och deras köpevillkor (noterade där också att de även har en fysisk butik vilket gjorde att det kändes bättre). Kollade recensioner på facebook. Mailade med några frågor kring köp och inväntade svar för att se dels hur snabbt de svarade, dels hur de uttryckte sig i svaret.

Efter att ha gjort allt det kunde jag konstatera att i princip alla recensioner jag hittade (över 100st) var på 4 eller 5 stjärnor av 5 möjliga i betyg. De hade också många tusen följare på facebook. Mailet besvarades snabbt och mycket korrekt men samtidigt personligt och trevligt.

Så gör jag varje gång jag ska handla från någon internetbutik som inte är superkänd. Hittills har det gått jättebra :)
 
När jag handlar på tveksamma sidor kör jag alltid klarna-betala-sen. För ifall ingen produkt kommer kan jag kontakta klarna och slipper riskera att bli blåst på pengar.

Det var min plan först, men den här butiken hade inte Klarna som alternativ..
 
Gå in på din internetbank och kolla kortet, du kan se om det är öppet för utlandsköp eller inte, och lätt att ändra isåfall.

Köper du med kort så får du pengarna tillbaka om du blivit lurad, det är bankens skyldighet. Det har hänt mig ett antal gånger. Även vid ett tillfälle då någon i ett annat land (!) använt mitt kortnr (hur nu det gick till) för att betala bort en inkassoskuld i det landet. Banken gav mig mina pengar tillbaka samma dag.

Kikade på banken nu men där står bara att det är öppet för Internetköp, inte specificerat utlandsköp..
 
Kikade på banken nu men där står bara att det är öppet för Internetköp, inte specificerat utlandsköp..
alla banker är kanske olika men på mina sidor på min bank så måste man förutom att ha det öppet för internetköp också klicka sig vidare för att öppna för köp utanför Sverige. Man får gå in på en undersida och gå in och specificera regioner eller länder.

Blev för övrigt sjukt irriterad på mig själv när jag var på GHS ett år och på mässan hittade några fina saker från en amerikansk återförsäljare. Jag hade glömt bort att öppna mitt kort för köp utanför Sverige och internetbanken låg nere för systemunderhåll hela den helgen vilket jag visste om innan mässan. :banghead:
 
alla banker är kanske olika men på mina sidor på min bank så måste man förutom att ha det öppet för internetköp också klicka sig vidare för att öppna för köp utanför Sverige. Man får gå in på en undersida och gå in och specificera regioner eller länder.

Blev för övrigt sjukt irriterad på mig själv när jag var på GHS ett år och på mässan hittade några fina saker från en amerikansk återförsäljare. Jag hade glömt bort att öppna mitt kort för köp utanför Sverige och internetbanken låg nere för systemunderhåll hela den helgen vilket jag visste om innan mässan. :banghead:

Gick inte gå vidare därifrån jag hittade detta.. får titta på det en gång till om det blir aktuellt i framtiden (eller inte! 😆)

Störigt.. löste det sig ändå? Kunde nån annan köpa grejerna åt dej?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag skulle beställa från en hemsida jag beställt flera gånger ifrån. Lägger in mitt kortnummer och sånt, kommer vidare till att godkänna...
2
Svar
26
· Visningar
934
Senast: Hazel
·
Samhälle Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen...
Svar
12
· Visningar
1 608
Senast: Fibusen
·
H
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skriver under hemligt nick, de som kan tänkas känna igen mig undanbedes att ta kontakt då jag skäms något så otroligt. Jag...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: Scilla
·
T
Hästmänniskan Skulle i förra veckan hämta ut ett paket med hästgrejer som jag beställt på postorder. När jag skall betala på utlämningsstället är...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: frolic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp