försörjnings skyldig?

Y

yodi

effter ur en ekonomiskt mycket svår sommar och höst så ringde en kompis till mig till socialen i våran hem komun, hon har effter en långtids sjukskrivning blivit arbetslös, hennes sambo blev även han arbetslös men har nu börjat studera.

men i vilket fall så blev hon sagd att henes sambo har försörjnings plikt mot henne, stämmer det?

dom är inte registrerade som sambos och dom har separat ekonomi :(
 
Man kan inte registrera sig sambos!

Socialtjänstlagen säger att man har rätt att erhålla socialbidrag till sin försörjning om denna (försörjningen ) inte kan ordnas på annat sätt. Bor man ihop med någon anses det som att man är en familj och har ekonomiskt ansvar för varandra oavsett om man har separat ekonomi eller inte. Denna princip har kommit fram genom prejudicerande domar.

Tänk dig om det var tvärtom att din kompis sambo fick ut 20-30 000 efter skatt, skulle du vilja att människor i en sån situation fick socialbidrag med pengar som du betalat i skatt?

JA, jag har jobbat som socialsekreterare :D
 
hade han tjänat 20-30 000 effter skatt så hade hon inte gått till socialen, tycker du att det är rätt att en mäniska som får under sju tusen ska försörja två mäniskor?

lägger man i hopp vad han får i studiestöd och vad hon får i alfa kassan så blir det ca 10 000.

som sen ska räka till hyra, mat, telefon, el, hygien och kläder. :mad:
 
Jamen,de kan väl inte neka om man som familj i det läget är under existensminimum? Men det förutsätter ju att bägge två får en tid hos en socialsekreterare och hjälp med en ekonomisk uträkning.Rätta mig om jag har fel.
 
Självklart är man inte skyldig att försörja två människor på 7 000 kr i månaden. Man har ju bara de pengar man har och man måste betala hyra och äta. Poängen, som jag tror Görel försökte få fram, är att soc tar hänsyn också till sambons ekonomi när de tar ställning till frågan om bidrag. Just för att en person med en välbärgad sambo inte skall kunna få bidrag. Givetvis är inte hennes sambo mer "försörjningspliktig" mot henne än hon mot honom. De skall ju hjälpa varandra.
 
Man ser till hushållets sammantagna inkomster, och då räknas man lika oavsett om inkomsterna skiljer sig. I detta fall kan det ju hända att inkomsterna tillsammans överskrider normen för socialhjälp, och då måste man klara sig på det. Att skylla på enskild ekonomi i detta läge, funkar inte man delar ju på allt.
 
Jag delade lägenhet med en tjejkompis en gång i tiden, för vi hade inte råd med 2 separata...Min kompis gick på soc och dom dumma jävlarna gav henne sambonorm !!!...Hon överklagade samt gick till tidningen och hon fick rätt...så fick man INTE göra...Bara anta att 2 som delar lägenhet har ett samboförhållande....Så visst kan man bo ihop och INTE räknas som sambo...Men nog om detta...var bara en liten notis om sk samboskap jag skulle berätta om. Jag antar att dina kompisar överskrider normen enligt soc, den är faktiskt inte särkillt hög. För ensamstående är den blott bara 3255:-....då räknas enbart hyran samt fackavgift in (i mitt fall)...Så här räknar dom: normen + utgifter = en summa...sedan tar man den summan man fick fram minus inkomster...så bidde det en slags norm kvar som man får.....att jag sedan har lån, teleräkning osv skiter dom högaktningsfullt i...Frågan är NÄR blev sambon arbetslös ? Antar han ev hade jobbet kvar då hon ringde till soc ?? Om dom ringer igen och bokar tid nu när han även är arbetslös så kanske det blir annat.
 
Det stämmer som vissa skrivit att man lägger ihop hushållets inkomster och därefter räknar det mot en norm som ligger på cirka 3 000:- per person och månad (jag har inte jobbat med ekonomiskt bistånd sedan 1999) och något mindre har jag för mig om man delar hushåll eftersom man bara betalar EN hemförsäkring etc. Därefter lägger man på hyra och kanske busskort och något annat. Men visst, det blir svårt att leva på :(, har gjort det själv innan jag pluggade...

Sen stämmer det också att man inte tar hänsyn till vad som räknas som mera "privata skulder" som studielån etc. Ifall man ska göra det kan ju diskuteras, jag har själv ingen åsikt i frågan.

Med mitt exempel på att man kunde bo ihop med någon som får ut 20-30 000:- ville jag visa på orimligheten i att inte räkna ihop inkomster, eftersom det faktiskt fler exempel än ni kan tänka er på de som söker socialbidrag i den situationen...

Håller med om att det är viktigt när sambon blev arbetslös och ifall han får a-kassa och om den har kommit igång etc.
Ring till soc igen!
 
Försörjningsreglerna slår ibland väldigt hårt. När jag låg vid universitetet så hade min dåvarande sambo just avslutat sina studier och var arbetslös utan inkomst. Han gick så till socialen och fick svaret att JAG skulle sälja min bil (en gammal volvo värd 5.000 kr)!
Vi hade separata ekonomier och delade endast på hyran och maten och jag tyckte det var ett så orättvist svar av socialen! Nu har jag hus med min sambo och vi har betydligt mer sammanflätade ekonomier. Han står skriven som förmånstagare för mina försäkringar och skulle något hända mig vill jag att han skall ärva. Här har jag inga problem med att försörjningplikt skulle råda!
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 595
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 300
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 046
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp