Första arbetslösa dagen

vakulina

Trådstartare
Hej! Behöver lite hjälp. Vet någon här vilken dag som blir första arbetslösa dagen när en anställnings sista dag är en fredag, alltså för att anmäla sig till AF. Fattar det som att det är måndag till fredag som gäller där och att det då ska vara måndag som första dag. Eller tänker jag fel så det blir lördagen? Känner mig helt:confused:
 
Det går utmärkt att anmäla sig via arbetsformedlingen.se under helgen, se till att du anmäler att du har a-kassa och boka tid för planeringssamtal
Sedan är det bara att börja söka jobb (minst 6 stycken/månad), svara när du blir uppringd för planeringssamtal samt skicka in din aktivitetsrapport varje månad
Lycka till i jobbsökandet från hon som jobbar på myndigheten
 
Hej! Behöver lite hjälp. Vet någon här vilken dag som blir första arbetslösa dagen när en anställnings sista dag är en fredag, alltså för att anmäla sig till AF. Fattar det som att det är måndag till fredag som gäller där och att det då ska vara måndag som första dag. Eller tänker jag fel så det blir lördagen? Känner mig helt:confused:
Man aktivitetsrapporterar ju till A-kassa för samtliga veckodagar så det ska vara lördag.
Skulle tro att förr när man var tvungen att uppsöka kontor för detta så bakdaterade de kanske?
Anmälndig nu på en gång direkt på AFs hemsida.
 
Senast ändrad:
Det går utmärkt att anmäla sig via arbetsformedlingen.se under helgen, se till att du anmäler att du har a-kassa och boka tid för planeringssamtal
Sedan är det bara att börja söka jobb (minst 6 stycken/månad), svara när du blir uppringd för planeringssamtal samt skicka in din aktivitetsrapport varje månad
Lycka till i jobbsökandet från hon som jobbar på myndigheten
Det skiljer inte hur många jobb per månad som är lägsta siffran att söka beroende på vad man arbetar inom?

Min kompis sa att hon skulle söka minst 8 när hon var arbetslös (något år sen) medan jag skulle söka 6. Men det kan ju vara hon som minns fel.
Men oavsett vad så får man reda på hur många man ska söka på sitt planeringssamtal.

@vakulina Jag råder dig oavsett att börja söka de jobb du hittar som kan passa redan innan planeringssamtalet så att det inte blir "stressigt" att fylla din kvot i slutet av månaden.
 
Det skiljer inte hur många jobb per månad som är lägsta siffran att söka beroende på vad man arbetar inom?

Min kompis sa att hon skulle söka minst 8 när hon var arbetslös (något år sen) medan jag skulle söka 6. Men det kan ju vara hon som minns fel.
Men oavsett vad så får man reda på hur många man ska söka på sitt planeringssamtal.

@vakulina Jag råder dig oavsett att börja söka de jobb du hittar som kan passa redan innan planeringssamtalet så att det inte blir "stressigt" att fylla din kvot i slutet av månaden.
Min särbo behövde söka 8 per månad när han var arbetslös härom året.
 
Det skiljer inte hur många jobb per månad som är lägsta siffran att söka beroende på vad man arbetar inom?

Min kompis sa att hon skulle söka minst 8 när hon var arbetslös (något år sen) medan jag skulle söka 6. Men det kan ju vara hon som minns fel.
Men oavsett vad så får man reda på hur många man ska söka på sitt planeringssamtal.

@vakulina Jag råder dig oavsett att börja söka de jobb du hittar som kan passa redan innan planeringssamtalet så att det inte blir "stressigt" att fylla din kvot i slutet av månaden.
Normala är 6 för öppet arbetslösa med a-kassa, står det något annat i planeringen (det ska i så fall framgå tydligt) följer man den. Viktigt dock är att man förväntas söka arbete även innan planering så blir den nästa månad så behöver man ändå sökt tillräckligt med jobb denna månad.
 
Förväntas arbetslösa bara att söka 6 jobb per månad?? Det låter lite, nu är det ju ett tag sedan men jag hörde att de inte ville säga någon siffra utan man skulle söka så många som möjligt, men hade man inte sökt nog blev det sura miner (lite svårt att då veta vad "nog" var kanske men det var väl individuellt per person antar jag?).
 
Jag som funktionsnedsatt som enbart får och orkar jobba halvtid, skulle från början söka 8-15 heltidsjobb i månaden....

Sedan... 6 heltidsjobb i månaden och numera 1-2 heltidsjobb i månaden.

Facket har sagt att arbetsförmedlingen inte får tvinga mig söka heltidsjobb.

Men eftersom jag fortfarande efter tre månader bara får sura ilskna meddelanden från arbetsförmedling och arbetslöshetskassa, så vågar jag inte göra annat utan söker mellan 2 och 25 heltidsjobb.
 
Förväntas arbetslösa bara att söka 6 jobb per månad?? Det låter lite, nu är det ju ett tag sedan men jag hörde att de inte ville säga någon siffra utan man skulle söka så många som möjligt, men hade man inte sökt nog blev det sura miner (lite svårt att då veta vad "nog" var kanske men det var väl individuellt per person antar jag?).
Det står sökintervall i planeringen om den är gjord ordentligt. Typ 6-20 eller 4-12 etc. Man får givetvis söka mer men rapporten blir inte godkänd om man sökt färre än vad som angetts i sökintervallet om det inte finns särskilda skäl som ska framgå i planeringen. Någonstans måste det ju finnas en gräns, ska ju inte vara godtyckligt vad som godkänns liksom.

Facket har ingenting med AF att göra och kan inte sätta krav på en myndighet på det sättet. Det enklaste är ju att följa sin planering så slipper man ev förlust av a-kassa.
 
Jag som funktionsnedsatt som enbart får och orkar jobba halvtid, skulle från början söka 8-15 heltidsjobb i månaden....

Sedan... 6 heltidsjobb i månaden och numera 1-2 heltidsjobb i månaden.

Facket har sagt att arbetsförmedlingen inte får tvinga mig söka heltidsjobb.

Men eftersom jag fortfarande efter tre månader bara får sura ilskna meddelanden från arbetsförmedling och arbetslöshetskassa, så vågar jag inte göra annat utan söker mellan 2 och 25 heltidsjobb.
Helt galet vilka tomtar du råkat ut för.

Det där skulle jag rapportera högre upp i organisationen. Det finns en sida där man kan rapportera bemötande. Har dock inte adressen just nu.
 
Jag har försökt, så nej. Det är mig det är fel på och det ÄR det ju... :D Det har jag drösvis med papper och journaler på.
Att hävda sin rätt mot Arbertsförmedlingen är svårt... För en drös år sedan var det en som jobbade där som kontaktade arbetsgivaren som just givit mig ett jobb och förklarade att jag är syn- och hörselskadad, så vad är det för anpassningar gjorda liksom. Jag hade inte sagt något om det till honom, hade glasögon och hörapparater (såg och hörde bättre än i dag) och jobbet skulle utföras var städning på kontor och det ansåg jag att jag klarade av.
De har som regler att de ska fråga mig först innan de kontaktar arbetsgivare, hon gjorde alltså inte detta, utan det gjorde hon efter, med en ursäkt och "jag skulle nog frågat dig först men..."

Jag blev förstås förbannad för strax efter samtalet med henne ringde arbetsgivaren och så hade jag inget jobb mer trots påskrivet avtal och det hela. Kontaktade min handläggare och meddelade att det inte var ok men fick absolut inget gehör. Han meddelade bara att HAN sagt åt henne att ringa arbetsgivaren och HAN ansåg att det var för mitt eget bästa, för min säkerhets skull (en industri fanns kontoren på) och bla bla bla. Absolut ingen ursäkt, absolut ingen fundering på att det faktiskt var ett sekretessbrott- aldrig kontakta någon utan mitt tillstånd, utan det var mitt fel som inte sagt något till arbetsgivaren, det var fel jobb för mig, det var bara 20 % och alltså inte tillräckligt (jag såg det som bättre än inget medan jag söker vidare samt en fot in i ett stort företag där jag kan få jobb på andra ställen, jag var den som hade mest erfarenhet ändå av de sökandena) och jag tänkte inte på min säkerhet men det gjorde absolut dem och hur kunde jag vara arg på dem för att de var rädda om mig liksom....

Efter några månader ville de att jag skulle göra IQ-test. Fortfarande arbetslös. Jag tyckte inte att det var rätt, inget fel på min IQ- varför göra en massa tester istället för att hjälpa mig med jobbsökarbiten? Fick veta att antingen gjorde jag som de sa eller så meddelade de a-kassa och kommunen, om jag hade försörjningsstöd (och kunde inte söka det istället eftersom jag ju inte samarbetade sa de), så drogs allt in eftersom jag vägrade samarbeta med Arbetsförmedlingen. Som tur var flyttade jag innan jag hann göra testet. De gav ingen vettig anledning till varför, jag skulle bara göra testet.

Jag fick också veta att jag aldrig skulle bli medicinsk sekreterare så det var inte lönt att göra klart kurserna jag inte klarat, men visst, jag kunde ju söka sådana jobb... jag frågade vilka jobb jag skulle söka och fick till svar att jag kunde söka dem och en axelryckning. Jag tror de väntade ut tiden så att de kunde sätta mig i någon form av praktik eller så....

Flyttade till Skåne. Plan A med Arbetsförmedlingen där. Praktik på en vc för att se om medicinsk sekreteraryrket funkade för mig, anpassa arbetsplatsen, se hur många timmar jag kunde jobba, läsa in kurserna. Examen. Anställning med lönebidrag.


Tillbaka till Sörmland och samma personer som förut och de började med att besluta att jag tillhör en viss enhet inom sjukhuset och meddelade dem och ringde sedan och berättade det för mig "så att jag inte blir överraskad". Vad hände med sekretess? Att inte köra över folk?!
 
Det skiljer sig absolut i antalet sökta jobb. Jag hade 20 st i månaden i min bransch (it och telekommunikation).
Just nu är en period när många nya tjänster läggs ut så ett tips är att börja titta redan innan ditt planeringsmöte på af.
Se till att du sparar annonser och dokumenterar med datum när du sökt och om du varit på intervju så att du kan ta med dem i rapporten sen.
 
Det skiljer sig absolut i antalet sökta jobb. Jag hade 20 st i månaden i min bransch (it och telekommunikation).
Just nu är en period när många nya tjänster läggs ut så ett tips är att börja titta redan innan ditt planeringsmöte på af.
Se till att du sparar annonser och dokumenterar med datum när du sökt och om du varit på intervju så att du kan ta med dem i rapporten sen.
Ja, och sparar alla bekräftelsemejl som man får när man har sökt. Då har man något att visa upp om af gör en kontroll. Jag har dock aldrig råkat ut för det, men bättre att vara på den säkra sidan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 394
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 200
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej! Jag har en liten fundering, då det råkade bli lite tokigt för mig här om veckan med jobb. Har nämligen två jobb. Måndag: Sjuk (...
Svar
4
· Visningar
1 005
Senast: MissFideli
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 870
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp