Första fölet, help!

Emmaany

Trådstartare
Hej alla fina!
Jag går i tankarna på att betäcka mitt sto men det är också mitt första föl så jag behöver hjälp!
Vad skall jag tänka på? Kostnader? Allt sånt som kan vara bra att veta, tell me!
Betäckningen har jag koll på men utöver det? :)
 
Hur som helst så måste du ta reda på vad hingsten kostar. Är det uppdelat så du betalar för bokning, språng och dräktighet/levande föl? Eller är det en summa som inkluderar allt det?
Du behöver även ta reda på vad det kostar att ha kvar stoet hos hingsten.
Hur görs dräktighetsundersökning? Kommer en veterinär dit för att göra ultraljud eller får du ombesörja det själv?
Kolla även upp försäkring, vad som gäller om hingst eller sto skadas osv. Referenser från andra som lämnat sina ston hos hingsthållaren är också bra.
Ta reda på om stoet ska vara kollad för mask och vaccinerad innan du lämnar. Det kan även vara bra att göra en gynekologisk kontroll av ditt sto innan för att se så att det inte finns några infektioner eller andra saker som kan försvåra eller hindra en dräktighet.

I övrigt är det bra att ha stoet i gott hull innan det är dags för betäckning, då ökar chanserna till dräktighet.
Lycka till!
 
Hur som helst så måste du ta reda på vad hingsten kostar. Är det uppdelat så du betalar för bokning, språng och dräktighet/levande föl? Eller är det en summa som inkluderar allt det?
Du behöver även ta reda på vad det kostar att ha kvar stoet hos hingsten.
Hur görs dräktighetsundersökning? Kommer en veterinär dit för att göra ultraljud eller får du ombesörja det själv?
Kolla även upp försäkring, vad som gäller om hingst eller sto skadas osv. Referenser från andra som lämnat sina ston hos hingsthållaren är också bra.
Ta reda på om stoet ska vara kollad för mask och vaccinerad innan du lämnar. Det kan även vara bra att göra en gynekologisk kontroll av ditt sto innan för att se så att det inte finns några infektioner eller andra saker som kan försvåra eller hindra en dräktighet.

I övrigt är det bra att ha stoet i gott hull innan det är dags för betäckning, då ökar chanserna till dräktighet.
Lycka till!
Supertack! Jag har koll på alla kostnader och hur jag skall gå till väga med hingst och undersökning/ultraljud, det jag är ute efter är: när fölet är ute ur magen, vad behöver jag göra? Försäkra, registrera osv? Tack!
 
Supertack! Jag har koll på alla kostnader och hur jag skall gå till väga med hingst och undersökning/ultraljud, det jag är ute efter är: när fölet är ute ur magen, vad behöver jag göra? Försäkra, registrera osv? Tack!
När fölet är ute och om vi förutsätter att allt gått bra och det är piggt. Annars göra en foalcheck och ev plasma. Veterinären hjälper dig med detta. Är fölet inte korrekt i benen så ta kontakt med vet och hovslagare direkt för att göra upp en plan att fixa benen direkt innan det är ”försent”. Försäkra bör du göra när stoet är konstaterat dräktig på 40 dygn. Agria har en enligt mig bra foster försäkring. Tror den kostar totalt 700:- ca. Det är bara att ringa dom så hjälper dom dig om du väljer Agrias.
När fölet är fött så gör du om försäkringen till en vanlig inom 30 dagar.
Avmaska fölet 8+16 veckor efter det är fött mot spolmask.
Påbörja att vaccinera fölet vid 6 månader.
När jag påbörjar vaccineringen brukar jag även chippa och fixa passen i samma veva.
 
När fölet är ute och om vi förutsätter att allt gått bra och det är piggt. Annars göra en foalcheck och ev plasma. Veterinären hjälper dig med detta. Är fölet inte korrekt i benen så ta kontakt med vet och hovslagare direkt för att göra upp en plan att fixa benen direkt innan det är ”försent”. Försäkra bör du göra när stoet är konstaterat dräktig på 40 dygn. Agria har en enligt mig bra foster försäkring. Tror den kostar totalt 700:- ca. Det är bara att ringa dom så hjälper dom dig om du väljer Agrias.
När fölet är fött så gör du om försäkringen till en vanlig inom 30 dagar.
Avmaska fölet 8+16 veckor efter det är fött mot spolmask.
Påbörja att vaccinera fölet vid 6 månader.
När jag påbörjar vaccineringen brukar jag även chippa och fixa passen i samma veva.
Alltså du är en ängel! Tack så mycket för att du tog dig tid att svara! 🙏🏼
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 902
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 104
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp