Första gången

En sak som jag undrar är om man kan jäm föra v*ld täckt och att göra s*x saker med nån som man gillar.
Alltså som exempel om första gången som man gör nån s*x sak är en sak som räknas som v*ld täckt eller nåtannat sånt brott. Och att det kanske är nån gammal äcklig gubbe som är kanske 45-55 år ungefär.
Tycker ni att man kan jäm föra det med ifall man kanske gör samma sak med nån som man VILL det med kanske nån man är kär i eller nåt som är ungefär samma ålder och så?
Och tycker ni att det är typ att domflestas första gång inte är perfekt utan det gör ont för endel eller som ångrar vem som gjorde det med eller sånt? Så det är lite samma som ifall man gör det med en äckel gubbe och att man inte ville men är det så man kan jäm föra dom sakerna tycker ni?
 

Så tillexempel om man skulle prata med några kompisar i fram tiden inte för jag har några såna kompisar men ändå. Men bara OM man skulle prata om sin första gång liksom.
Så kanske nån säger att dom var 16 och den gjorde det med en kille som den var ihop med men dom gjorde slut sen så den ångrar det lite.
Och sen kanske nånannan att den var 15 och dens första gång var lite skämmigt och så och killen kanske var nån i en annan klass eller nåt.
Så skulle jag säga att jag var 15 och jag rymde från ett ut rednings hem och gjorde det med en gubbe som var kansje 50 och jag fick några knark tabletter som typ be talning för det fast jag ville inte egentligen och det gjorde skit ont och jag mådde skit dåligt efter skit länge.
Så är det typ samma sak då att vi hade lite dåliga första gånger alls tre bara.
 
Vet inte hur jag ska säga men visst är det väl mest önskvärt att man ger sin första gång till någon man tycker sååå mycket om, men det är ju inte säkert det blir mer lyckat för det, menar det kan ta slut osv men jo man kanske gärna vill se tillbaka till första gången som något positivt.

En barndomsväns äckliga far frågade om han kunde få bli min första, alltså urk för just frågan alltså. Fattar faktiskt inte hur man som VUXEN kan vara funtad som säger så till en då 13-åring!!! Tack vare det äcklet jag inte vågade förrän jag var 25 med min sambo jag älskar ❤. Inte helt "normalt" eller vanligt kanske att vara så sen men som min kloka sambo brukar säga så är det inget normalt jag blivit utsatt för heller och då har det inte gått så långt som för dig! Inte konstigt du funderar efter något sådant 😔❤.
 
Min klippning i citatet.
En sak som jag undrar är om man kan jäm föra v*ld täckt och att göra s*x saker med nån som man gillar.
Tycker ni att man kan jäm föra det med ifall man kanske gör samma sak med nån som man VILL det med kanske nån man är kär i eller nåt som är ungefär samma ålder och så?
Min första reaktion är: Nej!

Sex är något som ska ske på lika villkor, alltså att båda personerna ska vilja. Ingen ska tvinga den andra. Säger någon nej så är det ett nej och då ska den andra personen respektera det. Utan samtycke är det inte sex.

En våldtäkt är inte sex, det gäller oavsett om personen gör motstånd eller ej.

För något år sedan läste jag en bok som handlade om flickor från ett krigsdrabbat samhälle som blev tagna, bortrövade och sexuellt utnyttjade av män. Alltså av militärer som var i området. I deras kultur är det väldigt viktigt att man inte har sex före äktenskap, om man mot förmodan hade det så uteslöts man ur samhället/kulturen. Men efter krigets slut gick deras ledare (jag läste boken på engelska och minns inte det exakta ordet nu) ut och sa att "Våldtäkt är inte sex. Våldtäkt ska inte räknas som sex. Alla de flickorna som blivit våldtagna av soldater, de har inte haft sex och de ska därför välkomnas tillbaka in i samhället/gemenskapen". Det tyckte i alla fall jag var väldigt talande för att en våldtäkt inte är sex.


Edit: stavfel x4
 
Senast ändrad:
Jag tänker att:
Våldtäkter och andra sexuella (makt)övergrepp handlar om makt. Den som begår såna brott gör det för att den vill ha makt. Den kan manipulera offret så offret tror att den egentligen ville. Det är maktmissbruk. Det har inte med sex att göra.

Sex handlar om kärlek och ömsesidighet, inget tjat och ingen manipulation. Båda mår bra av att vara med varandra och båda vill dela upplevelsen med varandra.

Så om man varit utsatt för våldtäkt så behöver man inte se det som att man haft sex.
 
Näpp, din första gång kommer att vara sen i framtiden när du känner dig redo för det med en person som det känns rätt med.

En våldshandling är absolut inte samma sak!

(och ja det är vanligt att den första gången är lite avig, precis som många andra saker man gör första gången)
 
Jag håller med vad alla har skrivit, en våldtäkt är inte sex. Sex är något ömsesidig som bygger på samtycke mellan alla involverade parter.

Min första gång var med en pojkvän jag varit tillsammans med länge. Ändå var det lite knepigt och absolut inga ”fyrverkerier”
 
Absolut inte en våldtäkt är en våldtäkt och det är en brottslig handling som inte har något med sex att göra. Att en vuxen utnyttjar och tvingar ett barn är aldrig under några omständigheter okej och är alltid den vuxnes ansvar och skuld. Lika dåligt att en vuxen tvingar en annan vuxen det är också lika illa och våldtäkt.

Sex är något fint mellan två människor som båda gör på lika villkor och är lustfyllt och som man har ett bra minne av. Alla gånger är inte perfekta men det ska ändå vara något man ser som positivt i grunden på.
 
Jag tänker att ditt inlägg berör flera olika frågor, varav jag nog bara kommer besvara en.

Jag tycker framför allt att det här med att "första gången ska vara sååå himla speciellt och superromantiskt" är upphausat på ett sätt som för de flesta faktiskt inte inträffar. Lite som en prinsesstoryn i en saga, eller som de där TV-programmen om storslagna bröllop med 300 gäster och en fantastisk klänning som kostar 50 000 kr som alla förväntas drömma om. Så tycker jag nu med mina många år, men så tyckte jag inte när jag var tonåring och utsattes för den normen att det var så det skulle vara, annars hade man "misslyckats" (som tjej, för det var ju tjejen som fick bära skulden/skammen att hon inte hållit på sig till "den rätta"). Så det är en reflektion som kommit till mig efter att jag lämnat ungdomtiden.

Nu, med fler år levda, och när jag kan se tillbaka på hur det faktiskt blev för mig själv och de jag känner till, så kan jag konstatera att ja, för några blev det väldigt fint och med någon de tyckte väldigt mycket om, men för många andra så blev det mer "nja, inte så speciellt, det bara blev" eller någon situation de inte alls tänkt sig skulle vara första gången. Och en del minns inte ens idag hur första gången var, antingen för att det var länge sen eller för att de inte ens mindes efteråt då, för att de var så fulla. En del blev utnyttjade av någon som märkte hur fulla de var.

Kort sagt, hur "första gången" skulle vara var något som upptog mycket tankar och prat oss tjejer emellan som tonåring, men några år senare så var det inget jag eller mina vänner tänkte på alls längre.

Men helt klart är att den första gången inte har omöjliggjort fina relationer efteråt (vare sig sexuellt eller på andra sätt), även för dem som blev utnyttjade som unga. Det går absolut att hitta sig själv och en bra partner ändå. Jag tror dock att det är viktigt att vara lyhörd inför sina egna reaktioner, och ta hjälp för att bearbeta det man varit med om för att det inte ska påverka en så mycket i de framtida relationerna. Jag har flera vänner som har behövt och fått hjälp med det, och då handlar det om både mindre saker och om allvarliga övergrepp. Jag uppfattar på dem att det har varit viktigt för dem att bearbeta och att det tagit tid och varit jobbigt, men att de idag tack vare den terapin har lagt det bakom sig, som en del av livets händelser men som de inte behöver fundera så mycket över längre.

Vet inte om mitt svar egentligen gav någon hjälp, men det var i alla fall ärligt om hur min bild av "första gången" förändrats väldigt mycket från tonårstiden tills nu 🙂
 
Jag tänker att ditt inlägg berör flera olika frågor, varav jag nog bara kommer besvara en.

Jag tycker framför allt att det här med att "första gången ska vara sååå himla speciellt och superromantiskt" är upphausat på ett sätt som för de flesta faktiskt inte inträffar. Lite som en prinsesstoryn i en saga, eller som de där TV-programmen om storslagna bröllop med 300 gäster och en fantastisk klänning som kostar 50 000 kr som alla förväntas drömma om. Så tycker jag nu med mina många år, men så tyckte jag inte när jag var tonåring och utsattes för den normen att det var så det skulle vara, annars hade man "misslyckats" (som tjej, för det var ju tjejen som fick bära skulden/skammen att hon inte hållit på sig till "den rätta"). Så det är en reflektion som kommit till mig efter att jag lämnat ungdomtiden.

Nu, med fler år levda, och när jag kan se tillbaka på hur det faktiskt blev för mig själv och de jag känner till, så kan jag konstatera att ja, för några blev det väldigt fint och med någon de tyckte väldigt mycket om, men för många andra så blev det mer "nja, inte så speciellt, det bara blev" eller någon situation de inte alls tänkt sig skulle vara första gången. Och en del minns inte ens idag hur första gången var, antingen för att det var länge sen eller för att de inte ens mindes efteråt då, för att de var så fulla. En del blev utnyttjade av någon som märkte hur fulla de var.

Kort sagt, hur "första gången" skulle vara var något som upptog mycket tankar och prat oss tjejer emellan som tonåring, men några år senare så var det inget jag eller mina vänner tänkte på alls längre.

Men helt klart är att den första gången inte har omöjliggjort fina relationer efteråt (vare sig sexuellt eller på andra sätt), även för dem som blev utnyttjade som unga. Det går absolut att hitta sig själv och en bra partner ändå. Jag tror dock att det är viktigt att vara lyhörd inför sina egna reaktioner, och ta hjälp för att bearbeta det man varit med om för att det inte ska påverka en så mycket i de framtida relationerna. Jag har flera vänner som har behövt och fått hjälp med det, och då handlar det om både mindre saker och om allvarliga övergrepp. Jag uppfattar på dem att det har varit viktigt för dem att bearbeta och att det tagit tid och varit jobbigt, men att de idag tack vare den terapin har lagt det bakom sig, som en del av livets händelser men som de inte behöver fundera så mycket över längre.

Vet inte om mitt svar egentligen gav någon hjälp, men det var i alla fall ärligt om hur min bild av "första gången" förändrats väldigt mycket från tonårstiden tills nu 🙂
Okej men som många här verkar tycka så är det inte samma sak alls ifall det är en v*ld täckt motför ifall det är att man ville ha s*x med nån. Utan att det inte räknas som första gången då.
Och jag tror iallafall inte att första gången är såå perfekt för alla och jag fattar inte vad det har med dethär att göra och vet inte vad det var ett svar på egentlifen.
 
Okej men som många här verkar tycka så är det inte samma sak alls ifall det är en v*ld täckt motför ifall det är att man ville ha s*x med nån. Utan att det inte räknas som första gången då.
Och jag tror iallafall inte att första gången är såå perfekt för alla och jag fattar inte vad det har med dethär att göra och vet inte vad det var ett svar på egentlifen.

Då svarade jag på något som inte tillhörde tråden, som jag kom att tänka på bara. Du kan bortse från det svaret 🙂

Att ha sex när båda parter VILL det är något helt annat än när den ena parten vill och den andra inte, det håller jag med om.
 
Då svarade jag på något som inte tillhörde tråden, som jag kom att tänka på bara. Du kan bortse från det svaret 🙂

Att ha sex när båda parter VILL det är något helt annat än när den ena parten vill och den andra inte, det håller jag med om.
Tycker du att det räknas som första gången likamycket o avsett ifall det är v*ld täckt eller nåt sånt?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 231
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske är ett känsligt ämne så varning för det då. Och endel tycker säkert att jag är jätte dum men det är en sak som jag inte...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 621
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 414
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp