Första gångs analyserare! Hjälp?

Fibusen

Trådstartare
Fick nyss analysen mejlad till mig,men hur ska man räkna den? Vilket program är lättast att använda? Ska man fylla i efter kg foder,eller kg torrsubstans?

Den ser ut så här:



Torrsubstans: kg/prov: 72% Per kg ts: 100%

Råprotein : 43 g 60g


Smältbart rp: 18 g 25 g

Omsättningsbar energi: 7,2 M,J 10,0 MJ

Smältbart RP/omsättningsbar energi: 2,5

Kalcium: 1,2 1,7

Fosfor: 1,0 1,4

Magnesium: 0,5 0,7

Kalium: 10,6 14,8

Kalcium/Fosfor: 1,2

Socker 101 141
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Oj! Det var inte mycket protein i det ensilaget. Kvoten ska vara 6 eller över. Din kvot är 2,5. Har du redan köpt det? Om inte så är mitt råd att leta efter ett bättre parti.
Här http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=15004 kan du räkna ut foderstat med hjälp av foderstatsprogrammet och du kan också läsa massor om foder och hur man räknar.
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Det är det som ingår på min lösdrift och tyvär kan jag inte påverka det då dom har fri tillgång och jag kan inte köpa annat och fodra min häst vid sidan av.

Han äter i dag en massa lucern också,men om proteinvärdet är så lågt så skulle det ju vara bra att räkna ut vad mer han behöver exakt.
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Balans mellan behov och tilldelat foder
Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Grovfoder-TS 4.5 11.5 156.0 Du har en rimlig grovfodergiva.

MJ 56.2 115.2 105.1 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK. Om energiöverskottet kommer från kraftfodret bör du se över om kraftfoder alls behövs i foderstaten.

G smb rp 337.1 288.0 -14.6 Du har ett grovfoder med lågt proteininnehåll. Det behöver inte vara ett problem om du har en vuxen häst (> 3 år) med god aptit. Prova i första hand att öka grovfodergivan eller komplettera med luzern och i andra hand med att ge proteinrikt kraftfoder.

Ca 18.0 19.2 6.7 OK

P 12.6 16.0 27.0 OK

Ca/P 1.4 1.2 -16.0 Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge foderkalk eller ett mineralfoder.

Mg 6.8 8.0 18.5 OK

Se 0.9 0.0 -100.0 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.


Så fick jag på den sidan ni tipsade om. Men vad menas med kvot? Hur läser man ut den?
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Kvoten = Smältbart rp delat med omsättningsbar energi (MJ). Förhållandet mellan protein och MJ, kort sagt.
I din analys står den redan uträknad: Smältbart RP/omsättningsbar energi: 2,5.
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Nu är jag förvirrad,måste ha skrivit fel någonstanns,för efter att ha lagt till 0,5 kg Lucern så ser det ut så här?


Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Grovfoder-TS 1.0 12.3 1,134.5 Du har en rimlig grovfodergiva.

MJ 19.9 125.1 527.7 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK. Om energiöverskottet kommer från kraftfodret bör du se över om kraftfoder alls behövs i foderstaten.

G smb rp 119.5 369.0 208.7 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel eller utesluta kraftfoder ur foderstaten.

Ca 4.0 30.2 653.8 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.

P 2.8 17.8 533.9 Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.

Ca/P 1.4 1.7 18.9 OK

Mg 1.5 9.4 523.3 Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.

Se 0.2 0.0 -100.0 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

Hur kan jag plötsligt fått ett proteinöverskott av att bara tilsätta 0,5 kg lucern?
 
Senast ändrad:
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Ahh,ok,så det är det som är kvoten alltså! :) Tack!

Som sagt så är det första gången jag har en analys i handen.... :o
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

I know the feeling - har själv bara hållit på med analyser i ett par år och räknar fortfarande med foderstatsprogram. Måste ta tag i att lära mig att räkna ut behov etc på egen hand, eftersom min lättfödda häst behöver en hög kvot (helst över 7) för att hålla sig riktigt fin och programmet skriker "Proteinöverskott!!!" varenda gång :D . Men det är ett bra hjälpmedel!
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Riktigt skitfoder, men särskilt illa på fri tillgång. Det är ju jättesvårt att veta hur mycket hästen får i sig under ett dygn, och obalansen är ju nästan grotesk. Lusern brukar vara mitt förstaval, men i det här fallet hade jag nog varit tvungen att titta på koncentrat, trots att jag är stor motståndare (med hänsyn till hästmagen).

Fy sjutton.
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Det man också ska veta är att olika program räknar extremt olika. Jag och en kompis jämförde hästsverige och freefarm. De var inte ens i närheten av varandra! Jag ska gå över och räkna för hand.
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Enligt din uträkning där behöver Korven 56.2 MJ. Med den mängden du skrev in får han 115.2 dvs 105% MER än vad han behöver. Det betyder ju att antingen kommer du få en bukig häst med inga muskler (bara energi) eller kommer du få ösa på så mycket protein så det blir groteskt.

I andra uträkningen har du skrivit fel på MJ.
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Nu kommer jag låta elak men man tycker de som har lösdriften bör ha lite krav på fodret.
Det där skulle vi aldrig serveras där jag står :o
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Riktigt tråkigt grovfoder.. med väldigt lågt protein.
(Det är inte bara kvoten MJ/Smrp man ska titta på, utan också Ca/P.)
Jag hade inte velat ha min häst på fri tillgång med det höt.

Jag skulle rekommendera att ni hjälps åt och fodrar hästarna istället, byter ut endel mot lusernhack & kompletterar med proteinkoncentrat.
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Något har blivit knas när du knappat in värdena.

I den första beräkningen är behovet 56,2 MJ och i den andra beräkningen är behovet 19,9 MJ. Testa o gör om det.

Ca/P-kvoten bör ligga mellan 1,2-1,8 och Ca/Mg-kvoten bör ligga mellan 1,5-3,0.
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Nu kommer jag låta elak men man tycker de som har lösdriften bör ha lite krav på fodret.

Så viktigt att det egentligen är en annan diskussion. Förtjänar en egen tråd. OM man vill ha fri tillgång krävs ju rätt förutsättningar, det här är absolut inte rätt förutsättningar.
 
Sv: Första gångs analyserare! Hjälp?

Precis. Ska man ha en lösdrift med fri tillgång så krävs bra värden i fodret anser jag.

Har man hage med fri tillgång äter de ändå oftast foder inne på morgon + kväll och lättare stödfodra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
931
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
674
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
696
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp