Första häst

Sv: Första häst

Hej! Det är ju väldigt svårt att veta om du är redo får egen häst bara genom att läsa vad du har skrivit här. Men om du bestämmer dig för att köpa så kommer ett par tankar här:

Häng inte upp dig på att hästen skall vara max tolv år. Köper du en åttaåring så är det inte omöjligt att den kommer leva i närmare tjugo år till. Mycket händer på den tiden. Jag har iallafall fått intrycket att du är ganska ung. 20? Jag sitter själv med en pålle jag har haft i 17år nu. Älskar honom absolut, men i efterhand hade en lämpligare förstahäst för mig kanske varit närmare 15- års åldern än en sjuåring. Enligt min erfarenhet så är det lättare att hitta en lämplig förstahäst/läromästare bland femtonåringar än åttaåringar.

Tycker inte heller att du ska lägga någon vikt vid att hitta ett lämpligt sto för avel. Det viktigaste nu borde vara att hitta en lämplig individ som du kan lära dig rida bättre på. Att gå från att köpa sin första häst till att hinna lära sig såpass mycket att du kan hitta en lämplig hingst till ditt sto och uppfostra en ny ridhäst på bara några år är nog att överskatta sin förmåga lite.

Lycka till!
 
Sv: Första häst

Exempel: Min tjej fick ett sticksår som mugg gick in i = 96 000 kr i vetkostnader (tack och lov för försäkring :o)

Säger som ovan till TS: Ta foderhäst, deltidsfoder eller bli medryttare. Läs på, studera lite vad det kostar på olika stall runt dig, inte bara i pengar men även tid.
 
Sv: Första häst

Ja exakt, det tar MASSOR av tid! (Det skall gudarna veta att man fått uppleva till förbannelse ;):D)
 
Sv: Första häst

att man ganska utförligt ställer frågan som TS gör att man faktiskt inte verkar helt naiv som en barnunge med hästdrömmar.... :) naiv som barn brukar innebära att man inte har förståelse för varken ekonomi, tid, eller att man inte kan ALLT i världen.

TS verkar fråga för att få lite feedback på om hon tänker rätt, om hon missat viktiga aspekter angående att skaffa första häst osv. Det tycker jag är moget, sen om man är redo eller ej ändå är en annan sak. Och funderingen om att skaffa föl är nog som nämnt inte något man ska prioritera vid sitt första hästköp men då är det ju bara bra att dom funderingarna nämndes av TS så att hon kunde få höra av andra att det är viktigare att prioritera andra egenskaper :).

Sen håller jag med om att foderhäst är ett toppen alternativ under förutsättning att man hittar rätt häst och hästägare!
 
Sv: Första häst

Ja exakt, det tar MASSOR av tid! (Det skall gudarna veta att man fått uppleva till förbannelse ;):D)

och massor med pengar och har man lite otur får man tag i en olycksfågel och vips kostar hästen ännu mer pengar och det enda man kan ha den till är som extremt dyr hamster (som man uppenbarligen inte avlar på eftersom skadan/skadorna skulle kunna vara något som ärvs vidare till eventuellt föl).

TS: Som förstahäst vill du ha en äldre häst, som varit med om lite allt möjligt. En gammal lektionshäst är superbra som förstahäst. Du vill ha någon välutbildat som du kan lära dig av, en häst som tar hand om dig så du bara kan ha kul! Ålder, kön, höjd är mindre viktigt än att du hittar en häst du känner dig trygg med och kan ha kul med.

Och som många andra sagt, du vill ställa hästen där du kan få mycket hjälp och stöd- det behöver man i början, även om man tror man kan massor. Du vill också träna med din häst, så ni kan utvecklas tillsammans.

Foderhäst är super, speciellt om de är foder för att eventuellt senare säljas, då kan man både ha kakan och äta upp den :-).

En välriden häst kan hålla långt upp över 20 år nuförtiden, så en 15-åring är superbra som förstahäst. En 7-åring kan fortfarande vara ganska grön och det vill man inte ha som förstahäst.

Lycka till!

/Lavinia
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: animalasia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 897
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 726
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 087
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp