Första häst?

Grazing, visst mår man dåligt av att ligga på soffan på hela dagen men TS gör inte det, hon har skola, syskon, familj, medryttarhäst och en krävande hund att ta hand om.
Nu är det så att jag inte menar "ligga på soffan hela dagen", jag hade massor att göra innan jag skaffade häst och blev tusen gånger bättre trots häst. Hästar ger energi och motivation och en mening med livet.

Alla fungerar inte likadant, jag hade inte klarat av nånting utan hästen. Och då var jag väldigt aktiv utan häst. Det handlar om saker som ger energi och glädje i livet. Bara för att nånting är på ett sätt för dig så är det inte per automatik så för någon annan.

Framförallt så fungerar det så inlärningsmässigt för min del, pluggar jag till någonting så fastnar det mycket bättre om jag har något jag lever för vid sidan av. Plugga kan man göra dygnet runt utan att något fastnar om man inte mår som man ska eller har det i livet som man behöver för att få energin psykiskt.

Så jag rekommenderar definitivt häst även om tiden är knapp då det kan ge otroligt mycket mer psykisk energi som gör att man faktiskt lättare pluggar och tar till sig saker och ting.

Är det någonting man gör så är det att tro att om man pluggar mer så lär man sig mer, så är det långt ifrån alltid.
 
Planerar TS att gå på hästgymnasium så kanske det räcker med alla hästkurser på skolan. Att börja gymnasiet gör väldigt mycket för huvudet (i positiv bemärkelse), och hamnar man bland mer likasinnade gör det livet mer drägligt.

Ska du (TS) skaffa häst med föräldrar utan goda hästkunskaper skulle jag råda dig att ha helinackordering, det borde göra livet lättare för både dig och hästen.

Jag skaffade min första ponny (en foderponny) efter gymnasiet, det var MKT jobb. Jag hade ingen som kunde hjälpa mig och jag var tvungen att cykla dit i snöstorm på vintern. Det höll i ett år.
Idag, 10 år senare, har jag häst för andra gången och har gjort många saker annorlunda och är nu mer förberedd.

Men allting ska väl vara en första gång! Funkar det inte får man väl sälja ponnyn.

Lycka till!
 
Nu är det så att jag inte menar "ligga på soffan hela dagen", jag hade massor att göra innan jag skaffade häst och blev tusen gånger bättre trots häst. Hästar ger energi och motivation och en mening med livet.

Alla fungerar inte likadant, jag hade inte klarat av nånting utan hästen. Och då var jag väldigt aktiv utan häst. Det handlar om saker som ger energi och glädje i livet. Bara för att nånting är på ett sätt för dig så är det inte per automatik så för någon annan.

Framförallt så fungerar det så inlärningsmässigt för min del, pluggar jag till någonting så fastnar det mycket bättre om jag har något jag lever för vid sidan av. Plugga kan man göra dygnet runt utan att något fastnar om man inte mår som man ska eller har det i livet som man behöver för att få energin psykiskt.

Så jag rekommenderar definitivt häst även om tiden är knapp då det kan ge otroligt mycket mer psykisk energi som gör att man faktiskt lättare pluggar och tar till sig saker och ting.

Är det någonting man gör så är det att tro att om man pluggar mer så lär man sig mer, så är det långt ifrån alltid.
Jag håller helt med dig om att man mår bra av att ha häst. Det gör jag med! Men, är tiden knapp kan hästen istället bli det dåliga samvetet och oavsett hur bra man mår när man är med hästen så kan vetskapen om allt hästen behöver och all tid hästen tar också skapa en stress man mår dåligt av. Allt är inte svart eller vitt, det en mår enbart bra av kan en annan må dåligt den mesta tiden av så det går inte att säga till någon annan hur hen ska göra. Det man kan säga är att det tar den här och den här tiden som snitt att ha häst och det ger mig otroligt mycket. Sedan får den det gäller fundera över om tiden, pengarna och engagemanget till att ha egen häst finns. Alla är ju olika och det som är helt otänkbart att avstå ifrån till förmån för att kunna ha häst för en är helt självklart att avstå ifrån (man kanske inte ens tycker att det är att avstå utan det är helt ointressant att göra något annat) för en annan för att kunna ha häst. Att skaffa häst eller annat djur när man står inför en så stor förändring i livet som gymnasiet är är inte helt tillrådligt. Bättre att ta en förändring i taget.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Hästmänniskan Jag skulle vilja ha lite input av er på buke, på vad för häst ni hade skaffat i den här situationen då jag kommer ta bort i veckan min...
Svar
11
· Visningar
1 964
Senast: yennork
·
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 349
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 985
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp