Första inköpen

Goddi

Trådstartare
Ska köpa min första islandshäst, vilken utrustning är absolut minimum? Tex i transporten hem behöver jag ju transportskydd, behöver den typ ett fleecetäcke? Den ska köras max 3 tim.
Sen behöver jag såklart sadel, träns, smörjgrejer, ryktgrejer, termometer o nåt för sårbehandling antar jag. Borde jag ha på senskydd till när de ska släppas ihop?
Behöver väl också kunna longera.
Tänkte vara ute o promenera i början, alltså gå bredvid, antar att träns är bäst då, inte bara grimma?
 
Ska köpa min första islandshäst, vilken utrustning är absolut minimum? Tex i transporten hem behöver jag ju transportskydd, behöver den typ ett fleecetäcke? Den ska köras max 3 tim.
Sen behöver jag såklart sadel, träns, smörjgrejer, ryktgrejer, termometer o nåt för sårbehandling antar jag. Borde jag ha på senskydd till när de ska släppas ihop?
Behöver väl också kunna longera.
Tänkte vara ute o promenera i början, alltså gå bredvid, antar att träns är bäst då, inte bara grimma?
Du behöver inte transportskydd. Köpa vanliga tex damasker+boots istället. Hade kört på damasker ist för senskydd i hagen också. Är den klippt kan den behöva täcke men fråga ägaren hur den brukar åka. Köp en lädergrimma iaf. Är den snäll att leda så kan du leda den i grimma och longerlina typ. Tänk efter vad du ska köpa och köp bara precis det du behöver så fylls det på efterhand 😊
 
Ditt första inköp bör vara en kunnig vän som kan hjälpa dig så du slipper fråga internet om varje detalj :)

Tänk vad bra om man kunde köpa en sån! :love:

TS: Som andra sagt, fråga tidigare ägare vad hästen brukar åka i och utgå från det. Många hästar trivs inte alls i transportskydd, vissa åker i boots + skydd, andra i bara boots, vissa åker bäst helt nakna. Så är den resvan skulle jag utgå från hur den brukar åka, och är den inte resvan skulle jag ha boots och eventuellt skydd på skodd häst och ingenting på oskodd häst.

Träns kan vara bra att promenera i, speciellt i början, även på snäll häst. Den kan ju reagera på ny omgivning osv. Fråga tidigare ägaren vilket bett hästen är van med, och vilken storlek, så utgår du från det.

Vad du behöver i övrigt skulle jag säga beror mycket på dels vad du ska göra med hästen, och dels hur den ska stå uppstallad. Och hästens behov såklart, vissa behöver t.ex. benskydd vid all ridning och andra behöver det aldrig. Samma med täcken.
 
Ditt första inköp bör vara en kunnig vän som kan hjälpa dig så du slipper fråga internet om varje detalj :)
Tack för ett otroligt snällt och generöst svar. Om det är så man gör kan vi väl stänga ner hela forumet? Besvära dig inte med svar om du är en mobbare tack.
 
Tack för alla svar, jag ska fråga säljaren och jag kommer ju köpa saker med tiden 😁 Tänkte bara så jag inte missar nåt väsentligt hehe.
 
Tack för alla svar, jag ska fråga säljaren och jag kommer ju köpa saker med tiden 😁 Tänkte bara så jag inte missar nåt väsentligt hehe.
Man märker rätt fort vad som behövs, tänk på att boka in sadelutprovare så snart som möjligt efter du fått hem hästen så du slipper vara utan sadel en längre tid.
 
För mig är grunden grimma och grimskaft, föstahjälpenlåda, borstar och hovkrats. Sedan beror det på hästens behov och det du vill göra med hästen.
 
Tack för ett otroligt snällt och generöst svar. Om det är så man gör kan vi väl stänga ner hela forumet? Besvära dig inte med svar om du är en mobbare tack.
Jag ser inte mig själv som en mobbare. Jag menar verkligen vad jag skriver. Första hästen klarar man inte på egen hand om baskunskaperna är på den nivå du beskriver.

Med det menar jag inte att man ska låta bli, kör bara kör. Men skyddsnät och kontakter är viktigt för både hästens skull och din.

Jag ställde min hos kvinnan som jag tagit lektioner hos de sista åren och det var ovärderligt första 1,5 åren. Sedan växte jag naturligt ur det och flyttade.

Hoppas att säljaren vill hjälpa dig.

Ett forum som Buke är en fantastisk plats för diskussion och bör verkligen inte stängas men det är inte här man lär sig bashästkunskap.
 
Ska köpa min första islandshäst, vilken utrustning är absolut minimum? Tex i transporten hem behöver jag ju transportskydd, behöver den typ ett fleecetäcke? Den ska köras max 3 tim.
Sen behöver jag såklart sadel, träns, smörjgrejer, ryktgrejer, termometer o nåt för sårbehandling antar jag. Borde jag ha på senskydd till när de ska släppas ihop?
Behöver väl också kunna longera.
Tänkte vara ute o promenera i början, alltså gå bredvid, antar att träns är bäst då, inte bara grimma?

Det är olika det där vad de åker med. Min häst åker helt utan skydd, i grimma och möjligtvis täcke (men oftast naken). Fråga säljaren vad hästen är van vid! Och glöm inte att ta med kniv/bältesskärare när du kör transporten, så att du kan skära loss hästen om något skulle hända.

Finns färdiga förstahjälpen-kit för häst som du kan köpa. Komplettera med termometer och sax. Jag har plasthandskar och tvättservetter i min sjuklåda också - det är praktiskt. Även skönt att ha lite grejer för människa (typ huvudvärkstabletter).

När hästen kommer hem är det bra att tempa morgon och kväll i några dagar så att du lär dig vad som är just din hästs normaltemp.

Borstar behöver du inledningsvis typ hovkrats, rotviska, ryktborste och skrapa. Jag använder min magic brush flitigt för att ta bort lera samt har också en typ "hårborste" för manen, men det är en smaksak. Och ja, några svampar också. Hett tips är att köpa svampar i olika färger för då är det lättare att komma ihåg vilken svamp som är till hästens huvud och vilken som är till rumpan :D

Om du inte är så kunnig om sadlar är det bra att ta hjälp av en duktig sadelutprovare. Det är viktigt att sadeln sitter bra :) Se även till att köpa schabrak som har rätt form för din häst!

Jag använder longerlina när jag lastar hästen, men longerar väldigt sällan. Så det är nog inget jag skulle se som att du måste köpa först av allt.

Jag leder gärna hästar i träns vid promenader, det tycker jag är en enkel försiktighetsåtgärd.

Vid ihopsläpp skulle jag optimalt vilja ställa hästen bredvid i några dagar först, så att de får vänja sig på avstånd. Ingen mening att stressa hopsläpp.

Men för att sammanfatta, fråga säljaren:
* Brukar hästen ha täcke? När och hur tjockt?
* Vad åker hästen i? Vill hästen helst åka brett eller smalt, öppen lucka etcetera?
* Vilken storlek har hästen på bett, grimma och täcken?

Köp inte för mycket i förväg. Du kommer att märka vad du behöver!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska hämta min häst om lite mer än 2 veckor. :DVad behöver jag? Det är min första häst så jag har nästan ingen utrustning. Jag har...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 036
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 323
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp