Första jobb efter gymnasiet?

@Dressyrtjejen_97 Grattis på födelsedagen! :)

Fler jobbtips:
- Tågvärd/konduktör (bästa jobbet jag haft)
- Lärarvikarie (hyfsat lätt att få om man pluggar)
- Serviceboende (behöver inte vara med folk med tunga funktionsnedsättningar utan finns på alla nivåer)
- Tidningsbud/brevbärare (lätt att få men slitigt och ensamt)
- Praktik (kan vara en bra väg in på ett företag man är intresserad av)
 
@Dressyrtjejen_97 Grattis på födelsedagen! :)

Fler jobbtips:
- Tågvärd/konduktör (bästa jobbet jag haft)
- Lärarvikarie (hyfsat lätt att få om man pluggar)
- Serviceboende (behöver inte vara med folk med tunga funktionsnedsättningar utan finns på alla nivåer)
- Tidningsbud/brevbärare (lätt att få men slitigt och ensamt)
- Praktik (kan vara en bra väg in på ett företag man är intresserad av)

Tack så mycket! :)

Tågvärd? Lärare? Det har jag aldrig tänkt på! :eek: Tack!
 
@Dressyrtjejen_97 Nej, det gjorde inte jag heller förrän jag fick jobbet ;) Men tågjobbet är ett riktigt bra jobb om man står ut med lite märkliga arbetstider. Lärarvikarie är svårare om man inte har ett naturligt handlag för barn i stora grupper. Jag föredrog förskolan för då slapp jag ha hela, okända klasser själv.
 
Personlig assistent lät ju som ett alternativ! :)
Tittade däremot på olika hemtjänst- och äldreboende-tjänster. Dessa krävde tyvärr undersköterske-examen, vilket jag tyvärr inte har :(
Vem som helst får i princip jobb som vårdbiträde, det finns jobb så man drunknar i det om man så önskar. Ring upp enhetscheferna på boenden och säg att du är beredd att gå bredvid en vecka för att lära dig. Mitt första jobb fick jag som 16-åring genom att cykla upp till granngården och erbjuda mina tjänster, sen har det rullat på. Visar man framfötterna och att man vill jobba så nappar arbetsgivarna, nästan garanterat. Vill du plugga istället så sök enstaka kurser och gör högskoleprovet i höst, då breddar du dina möjligheter till antagning.

Andra jobb som jag blivit tillfrågad om är ridlärare/stalljobb, typ knattegrupper.
Eventjobb, jobbar med roddning några timmar hit och dit under stora evengemang.
Kundtjänst
Nuvarande är också typ stalljobb på säsong, men ser det nog snarare som en lärlingstjänst eller praktikplats för det innebär väldigt mycket mer än vanligt stalljobb.

Kort sagt, finns hur mycket som helst och visar man att man kan hålla många bollar i luften och är beredd att jobba hårt så blir du till slut erbjuden jobb skulle jag vilja säga.
 
Senast ändrad:
@Dressyrtjejen_97
Jag har läst många CV för jobb där inte högskoleutbildning krävs. Mitt bästa tips är att du framhäver att du är hästtjej, van att hugga i och ta med dina ideella meriter.
Just hästtjejer är oftast hur bra som helst, vana att jobba och har stort pengabehov;)
 
Tack för pepp! :)

Även - bli inte nedslagen om du inte hör tillbaka, eller får många avslag. Jobbsök kan vara en själadödande aktivitet, men tänk på att anställning hos de flesta företag inte är någon robust process, att du fått avslag behöver egentligen inte vara en reflektion av kvaliteen på ditt CV, utan kan istället reflektera cirka 100 olika nycker hos arbetsgivaren eller slumper i processen.
 
Även - bli inte nedslagen om du inte hör tillbaka, eller får många avslag. Jobbsök kan vara en själadödande aktivitet, men tänk på att anställning hos de flesta företag inte är någon robust process, att du fått avslag behöver egentligen inte vara en reflektion av kvaliteen på ditt CV, utan kan istället reflektera cirka 100 olika nycker hos arbetsgivaren eller slumper i processen.

Åh, tack för peppen - återigen. :)
Nej, jag är rätt mycket "perfektionist" och ser lätt ner på mig själv om inte allt går 100% bra. Så det är ju bra att veta att det kanske inte är jag som gjort något direkt "fel" om jag inte får en tjänst :)
 
Åh, tack för peppen - återigen. :)
Nej, jag är rätt mycket "perfektionist" och ser lätt ner på mig själv om inte allt går 100% bra. Så det är ju bra att veta att det kanske inte är jag som gjort något direkt "fel" om jag inte får en tjänst :)


Jag var likadan när det gällde mina första jobb - och jag tror jag missade flera jobb för att jag aldrig sökte/inte sökte tidigt nog, för att jag famlade och finslipade CV och personligt brev, än vad jag fick avslag där jag faktiskt sökt.
Så visst, renskriv och korrekturläs, men skicka, skicka, skicka!
Tänk på att personen i andra änden är en helt vanlig människa också.
 
Grattis @Dressyrtjejen_97 När jag gick ur gymnasiet fick jag nästan omgående jobb på en taxiväxel som telefonist. Där krävdes inte ens körkort, bara att man inte var rädd för att prata i telefon typ. Lokalkännedom var ju bra men min kollega fick jobb fast hon var nyinflyttad i stockholm från uddevalla, så det finns nog plats för alla. Det är ett toppenbra jobb att ha under tiden om du börjar plugga också.
 
Jag var likadan när det gällde mina första jobb - och jag tror jag missade flera jobb för att jag aldrig sökte/inte sökte tidigt nog, för att jag famlade och finslipade CV och personligt brev, än vad jag fick avslag där jag faktiskt sökt.
Så visst, renskriv och korrekturläs, men skicka, skicka, skicka!
Tänk på att personen i andra änden är en helt vanlig människa också.

Återigen, tack så mycket för pepp! :bow:
 
Grattis @Dressyrtjejen_97 När jag gick ur gymnasiet fick jag nästan omgående jobb på en taxiväxel som telefonist. Där krävdes inte ens körkort, bara att man inte var rädd för att prata i telefon typ. Lokalkännedom var ju bra men min kollega fick jobb fast hon var nyinflyttad i stockholm från uddevalla, så det finns nog plats för alla. Det är ett toppenbra jobb att ha under tiden om du börjar plugga också.

Smart tips! Lokalkännedom har jag hyfsad - iaf i södra Sthlm... Så det kanske skulle vara något? :idea:
 
Smart tips! Lokalkännedom har jag hyfsad - iaf i södra Sthlm... Så det kanske skulle vara något? :idea:
Det tycker jag. Fågelviksgruppen (kurir, sverigetaxi och 020 bla) är jättestora och har växeln i Örnsberg har jag för mig. Tips till ditt personliga brev: skriv att du har stor datavana, är social och har god lokalkännedom.. Då får du nog komma på intervju direkt, för det är stor omsättning på folk vad jag vet.
 
Det tycker jag. Fågelviksgruppen (kurir, sverigetaxi och 020 bla) är jättestora och har växeln i Örnsberg har jag för mig. Tips till ditt personliga brev: skriv att du har stor datavana, är social och har god lokalkännedom.. Då får du nog komma på intervju direkt, för det är stor omsättning på folk vad jag vet.

Tack för tipset! :)
 
Mitt tips är att söka jobb hos företag som inte söker någon. Det låter kanske lite diffust, men ett av mina extrajobb jag har just nu fick jag trotts att det inte var något utannonserat. Jag skickade in mitt CV och fick svaret att de skulle behålla mitt CV för att det var så intressant för att kunna höra av sig framöver. Två månader senare får jag ett samtal då det helt plötsligt dykt upp ett behov av någon som kan hoppa in lite då och då. Min mor fick jobb på samma sätt, hon slängde iväg sitt CV och de gjorde i princip en tjänst åt henne för de gillade henne så mycket.
 
Min handledare i skolan brukade alltid säga att kravspecarna i jobbannonser mest är önskemål. Det har jag tagit fasta på :D
... Och om en kravspec är extremt detaljrik kan man gissa att set redan finns en viss person i åtanke när de skrev jobbannonsen...

Lycka till med jobbsök @Dressyrtjejen_97 :) alla andra har gett goda råd. Kan bidra med att mitt första jobb efter skolan var som telefonförsäljare, det kan nästan vem som helst få jobb inom men om det är framgångsrikt är ju individuellt. Innan dess hade jag sommarjobbat på restaurang och kontor som assistent. Sen var jag lokalvårdare, ridlärare, administratör, forskningassistent mm. Man får söka och testa, ett jobb var jag på kanske tre gånger och sa sen upp mig. Det är ju okej det med.
 
Anmäl dig på någon hos de större bemanningsföretagen som finns, tex Proffice, Uniflex och liknande.
Gjorde det samma själv efter studenten. Hade då lite liknande erfarenheter som du har. Blev överöst med jobb under 72 h. 72h efter registrering gjorde jag min första arbetsdag via Proffice. Fick helt enkelt tacka nej till flera erbjudanden.

Jobbade via Proffice i ca 1 år. Blev erbjuden fast anställning på andra och sista företaget jag var uthyrd till. Tackade dock nej pga studier och andra planer med livet.
 
Mitt första jobb var som museivärd på tekniska muséet. Om jag inte minns fel så önskade de någon med erfarenhet men varken jag eller killen som anställdes samtidigt som mig hade det så det gick ju uppenbarligen bra ändå. Det var ett roligt jobb om man är utåtriktad och tycker om att snacka med folk :D
Mitt tips är att söka även tjänster man tror sig inte vara kvalificerad för - det kan ju inte bli värre än att du får nej liksom, eller hur? :)

Annars - är det juristprogrammet du sökt men inte kommit in på? Ett tips är att läsa in kurser som kan vara relevanta tills du kommer in (om du inte vill jobba alltså). Typ JIK:en eller någon ekonomikurs eller så. Gör högskoleprovet också för att maximera din chans att komma in senare.
 
Milde tid! :eek: :rofl:

Men varför skriver de ut orelevanta saker i kravspecen då?
För att sortera bort alla "extra" ansökningar som de får annars...men låt dig inte skrämmas av sånt, skriv ett riktigt käckt personligt brev som framförallt är KORT! (säger hon som läst 130 ansökningar till en tjänst här det senaste) Långa utläggningar om ditten o datten är totalt oväsentligt utan framhåll hur gärna du vill ha just den tjänst som är utannonserad. Får du komma på intervju så googla upp företaget o lär dig fakta om det! Framstå sen som tjänsten låter som klippt o skuren för dig och att du kommer tillföra företaget ungdomlig framåtanda och glatt humör! Du kommer långt på det, jag lovar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Söker lite inspiration, mitt jobb flyttar till andra lokaler och även om det är på pendlingsavstånd så är det inget pendlingsavstånd jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Skola & Jobb Luddig rubrik, jag vet, och jag ber om ursäkt! Jag läste en tråd (på ungdom tror jag) om första jobbet efter gymnasiet. Tips haglade in...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 268
Senast: Blueberry
·
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp