”Första” kameran (kompaktkamera eller systemkamera)?

Acto

Trådstartare
Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att mobilkameran generellt är så pass bra att för att få en bättre kamera så måste man betala ordentligt samt då jag är helt borttappad i ”kameravärden”.

Har försökt läsa på, läst flertalet ”bäst i test” samt trådar här på Buke om kameror men känner att jag får fler frågor än svar 😝.

Jag söker en kamera som är enkel att ta med ut på promenaden för att ta bilder på min hund samt naturen och även enkel att ta med på semestern (allt från solsemester till lättare vandringar (regelrätta vandringar kommer kameran inte komma med på)). Alltså, jag vill ha en bra kamera men inte en stor/klumpig kamera då risken då blir att den då inte kommer med.

Jag är även ute efter en kamera som är lätt att använda, värt sitt pris och som ”ger” fina bilder (vet att det hänger på fotografen såklart haha).

Bör jag titta på kompaktkameror eller systemkameror utifrån ovan?

I två av de ”bäst i test” som jag har läst rekommenderas Fujifilm X-T20 som en riktigt bra kamera för nybörjare. Tyckte den lätt lovande tills jag såg priset (7-8000). Efter dessa ”bäst i test” har det därtill kommit ut en ny version som heter Fujifilm X-T30, som rekommenderas i ett nyare "bäst i test" (pris ca 10 900). Jag hade hoppas kunna hitta en bra och lättanvänd kamera under 5 000 men börjar förstå att denna värld är dyr. Hur mycket behöver man lägga för att kameran ska vara tydligt bättre än mobilkameran och som man har möjlighet att ta bra bilder med?

Sen har jag även sett att många skriver att man bör köpa ett billigt kamerahus och istället investera i objektiv. Vilka kamerahus tänker man på då? Vad är ett ”billigt kamerahus”? Antar att detta varierar beroende på om man köper kompaktkamera eller systemkamera, eller?

Behöver man köpa objektiv direkt eller kan man börja med bara kamerahuset?

Jag kan verkligen ingenting om kameror (trots att jag försökt läsa på) men har en bra tid känt att jag vill ha en kamera för vissa tillfällen, särskilt då semestern. Samtidigt, i och med att jag tror att min användning av kameran ändå kommer vara relativt begränsad (vissa promenader med hunden och semestern) så känns det sådär att lägga ner allt för mycket pengar.

Ska ut och vandra i Spanien i maj och skulle vilja hitta en kamera till dess men som jag velar! Kan Buke möjligen komma med råd/tips hur jag ska tänka?
 
Jag köpte mig en systemkamera av instegssort för ett par år sedan då jag ville kunna ta bättre bilder på min katt. Det blev en Nikon D3300 med medföljande objektiv. Jag tycker att det är en supertrevlig kamera som tar fina bilder. Det följer med ett litet redigeringsprogram där man dessutom kan fixa till skärpan och färgerna, m.m.

Jag rekommenderar den varmt! Priset ligger på strax under 4000 med objektiv, men jag lyckades haffa den på rea, så då blev den ännu billigare. För dina önskemål så tror jag att den passar perfekt. :)

Exempelbilder:

DBLvejz.jpg


OgyjBZP.jpg


Och så finns det så klart väldigt mycket duktigare fotografer, som ju kan ta bättre bilder/redigera bättre än vad jag kan, så dessa bilder hade kunnat se väldigt mycket bättre ut med precis samma kamera. :p
 
Jag köpte mig en systemkamera av instegssort för ett par år sedan då jag ville kunna ta bättre bilder på min katt. Det blev en Nikon D3300 med medföljande objektiv. Jag tycker att det är en supertrevlig kamera som tar fina bilder. Det följer med ett litet redigeringsprogram där man dessutom kan fixa till skärpan och färgerna, m.m.

Jag rekommenderar den varmt! Priset ligger på strax under 4000 med objektiv, men jag lyckades haffa den på rea, så då blev den ännu billigare. För dina önskemål så tror jag att den passar perfekt. :)

Exempelbilder:

DBLvejz.jpg


OgyjBZP.jpg


Och så finns det så klart väldigt mycket duktigare fotografer, som ju kan ta bättre bilder/redigera bättre än vad jag kan, så dessa bilder hade kunnat se väldigt mycket bättre ut med precis samma kamera. :p
Tack så mycket! Ska kolla på den! :)
 
Jag är fotograf och har sådels en väldigt bra systemkamera och bra objektiv. MEN, jag orkar aldrig ta med den om jag inte har ett planerat fotojobb. Den är stor, klumpig och tar plats.

När jag åkte till Thailand för några år sen var jag i valet och kvalet om jag skulle ta den... Men det slutade med att jag köpte en kompaktkamera som fått bra recensioner, och jag är väldigt glad över att jag köpte den. Då den är liten och smidig och ändå ger rätt bra bilder. Men går givetvis inte att jämföra med en systemkamera. Jag har den här, fast första modellen. Nu ångrar jag att jag var snål och inte köpte med Wifi, så smidigt att kunna få över bilder till telefonen direkt :)

https://www.scandinavianphoto.se/so...=ef874711298f0d4dafbecd09608d8fbc&fo_s=gplase

Den finns nu i flera nyare varianter, som jag tror bland annat har inbyggd wifi, men dom är även dyrare förståss
 
Min erfarenhet är att dagens kompaktkameror duger alldeles utmärkt till att ta bra bilder med, om man inte jobbar som proffsfotograf. Ska du mest ha med den på promenader och lättare vandringar är de ju smidigt om den inte är så stor...
Den senaste jag hade - som tyvärr inte mådde så bra av att tappas i ett stengolv :p - fungerade jättebra. Och den har säkert 10+ år på nacken.
27625
 
Den här bilden är garanterat också knäppt med samma kompaktkamera...
Och jag är INGEN märkvärdig fotograf!!
27626


(det är en grönsippa)
 
Jag är fotograf och har sådels en väldigt bra systemkamera och bra objektiv. MEN, jag orkar aldrig ta med den om jag inte har ett planerat fotojobb. Den är stor, klumpig och tar plats.

När jag åkte till Thailand för några år sen var jag i valet och kvalet om jag skulle ta den... Men det slutade med att jag köpte en kompaktkamera som fått bra recensioner, och jag är väldigt glad över att jag köpte den. Då den är liten och smidig och ändå ger rätt bra bilder. Men går givetvis inte att jämföra med en systemkamera. Jag har den här, fast första modellen. Nu ångrar jag att jag var snål och inte köpte med Wifi, så smidigt att kunna få över bilder till telefonen direkt :)

https://www.scandinavianphoto.se/so...=ef874711298f0d4dafbecd09608d8fbc&fo_s=gplase

Den finns nu i flera nyare varianter, som jag tror bland annat har inbyggd wifi, men dom är även dyrare förståss
Tack så mycket! Ska kolla på den samt nyare varianter. Inbyggd wi-fi låter smart att ha.
 
Min erfarenhet är att dagens kompaktkameror duger alldeles utmärkt till att ta bra bilder med, om man inte jobbar som proffsfotograf. Ska du mest ha med den på promenader och lättare vandringar är de ju smidigt om den inte är så stor...
Den senaste jag hade - som tyvärr inte mådde så bra av att tappas i ett stengolv :p - fungerade jättebra. Och den har säkert 10+ år på nacken.
Visa bifogad fil 27625
Tack! Jättebra att höra erfarenheter av kompaktkameror, har haft svårt att hitta det :). Fina bilder!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 916
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 942
Senast: Ajda
·
Äldre Nu skulle jag vilja ha lite experthjälp från er som vet lite om kameror! Köpte mig en d60 när de nyss kom ut för en väldans massa år...
Svar
14
· Visningar
1 040
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp