Första löpet

machafuko

Trådstartare
Är bara lite spontant nyfiken på hur ni upplevde er hunds första löp. När löpte hon för första gången, hur länge varade det?
Märkte ni någon större skillnad under och efter löpet?

Allt ni kan komma på som rör första löpet helt enkelt. Jag väntar fortfarande på min tjejs första löp och har romantiserat upp bilden att hon ska vuxna till sig lite efter första eller andra :angel:
 
Är bara lite spontant nyfiken på hur ni upplevde er hunds första löp. När löpte hon för första gången, hur länge varade det?
Märkte ni någon större skillnad under och efter löpet?

Allt ni kan komma på som rör första löpet helt enkelt. Jag väntar fortfarande på min tjejs första löp och har romantiserat upp bilden att hon ska vuxna till sig lite efter första eller andra :angel:
Nej. Ingen av mina tikar har magiskt mognat efter löp. Kring löpet har de varit förvirrade och konstiga. Boxern klev upp på bordet och bajsade där. Whippeten fick flera headshaking-anfall. Sen blev de vanliga igen.
 
Det har varit så otroligt olika! De har haft sitt första löp från 7 mån till hela 15 mån. Vissa har haft korta löp på två veckor, andra långa. Criga och Calibra hade jätterikliga förstalöp. De har blivit mer normala sen. Jarlas märktes knappt. Hon har rikligare nu.
En del har blivit griniga i löpen, andra virriga, och en del helt opåverkade. Vissa har förblivit sig själv efteråt medans andra har blivit mindre toleranta mot andra tikar i vissa situationer. Men ingen har på något sätt "mognat".
 
Kan ta mina två senaste som exempel.

Goldentiken blev väldigt virrig och olik sig själv. Hade rikligt första löp och verkade allmänt förvirrad över hela situationen. Hon var rätt mogen redan innan löpet för sin ålder. Märkte ingen skillnad.

Den andra, flat, blev desto mer personlighetsförändrad efter löpet. Trodde jag skulle behöva vänta en evighet på att hon skulle mogna, men märkte en mognad efter både första och andra löpet. Många av sakerna vi tragglat med i träningen länge satt helt plötsligt som en smack efter första löpet. Hon blev en väldigt behaglig hund helt plötsligt. Hon är ung ännu så vet inte hur det kommer se ut framöver.
 
Jag märkte en skillnad på min efter sitt första löp. Lite mognare, fick första löpet vid 1 års ålder, mindre tålamod mot andra hundar och katter, tyvärr. Lite mer integritet.
Hon fick löpet i somras när det var 30 grader varmt, så hon tyckte inte det var jättekul. Låg mest på kylmattan och ville inte göra så mycket. Två månader senare så blev hon skendräktig med sprängfyllt juver, mådde illa och spydde en del. Så fick utskrivet för mjölken och illamående av veterinären.
Har inte löpt sedan dess, så hoppas att hon löper en gång om året.
 
Min har första löpet nu, är 7 månader. Märkte på henne för ett par veckor sedan att hon helt plötsligt blev mkt intresserad av att nosa överallt på promenader, mer än vanligt. Även att hon helt plötsligt började våga kissa på okända ställen, tidigare var det omöjligt att rasta henne på okänd mark sas.
Dagarna innan var hon pipigare än vanligt, och samma dag som hon började löpa var hon helskum. Gnällig och ynklig överlag. Bajsade inne och kissade inne, har inte hänt på flera månader. I samband med att jag torkade upp kisspölen såg jag blodprickar och förstod vad det handlade om. Sedan låg hon hela kvällen och pep, morrade och ylade för sig själv, såg mkt deppig ut stackarn :heart

Är nu på 4e dagen och hon har fattat detta med att hålla rent efter sig. För en månad sen lite drygt började jag tycka att hon blev lite mer självständig, skulle inte gärna sitta i knät eller så. Nu när löpet är igång är hon ovanligt mammig och ska sitta i knät, ligga kloss i osv. Ungefär som när hon var liten bäbis.
 
Vår har precis börjat löpa för första gången, nästan 11 månader gammal.
Det drog igång igår (alternativ förrgår) och än så länge tycker jag hon känns som vanligt, förutom att hon kissar mer och känns lite lugnare än vanligt.
Hoppas det fortsätter så :)
(Sånt jäkla A-barn med som löper helt perfekt sett till hur jag jobbar med tanke på att hon inte kan vara på dagis som vanligt - passar så bra med mitt schema just nu! :D)
 
Är bara lite spontant nyfiken på hur ni upplevde er hunds första löp. När löpte hon för första gången, hur länge varade det?
Märkte ni någon större skillnad under och efter löpet?

Allt ni kan komma på som rör första löpet helt enkelt. Jag väntar fortfarande på min tjejs första löp och har romantiserat upp bilden att hon ska vuxna till sig lite efter första eller andra :angel:
Jag har bara haft en tik och det var längesedan så kommer inte ihåg hur gammal hon var när hon löpte första gången men det jag kommer ihåg är att hon direkt blev ”vuxen” på något sätt. Det var väldigt påtagligt och fascinerande faktiskt. Hon var fortfarande sprallig och rolig som sjutton men ja ”mognade” är nog ett bra ord.
 
Första löpet vid 18 månader. Höll på ca 3,5 veckor totalt. Hennes mamma är också långlöpare. Blev lite knasig precis efteråt, men kan hänga ihop med att hon var hos uppfödaren då.
 
Det var kul att jag skrev den här tråden, för mogna kring löpet var exakt vad som hände för min tjej. Sen får vi se nu efteråt hur det utvecklas, men väldigt mycket har hänt på kort tid. Hon har verkligen "satt" sig i huvudet. :D
 
Min Wahidah löpte första gången när hon var 9 månader, Ebrah precis innan hon fyllde 1. Aysu var väl 9 månader vid första löpet tror jag? De alla löpte 3 veckor och var tämligen opåverkade. Däremot fick jag för mig att Wahidah och Ebrah mognade efter löp då de var lite lugnare osv. Jag förstod sedan att det bara var en lätt släng av skendräktighet, för sedan blev de sjövilda igen :D
 
Sambons labbe var lite över året när hon löpte första gången. Okomplicerat och enkelt och det har hållit sig så även efter. Lite hormonbeteende såklart under löpet men inget som är jobbigt. Än så länge ingen skendräktighet. Har inte mognat för 5 öre.
 
Båda mina tikar hade enkla löp redan första gången. Ninja blev mer hungrig och lättränad (höll i sig sen efter också) och Gripa är nog ganska mycket som vanligt. Mognade lite gjorde dom också. Löwchentiken lärde sig säga ifrån till andra hundar. Schäfern hade ju väldigt tidigt löp (6 månader) så mognade väl inte sådär jättemycket kanske.

I övrigt var dom som vanligt :D
 
Över lag så tycker jag de flesta av mina tikar gått igenom första löpet rätt smidigt - men blivit mer unga tonåringar efteråt. Efter andra löpet mer sena tonåringar/unga odrägliga vuxna :D efter tredje löpet är dom mer stadiga i temperamentet om än fortfarande rätt "ungdomliga" :D
Så jag tycker faktiskt dom ändrar sig en hel del under dessa ca 3 veckor under dom första 3 löpen.

Men jag har inte haft någon faktiskt som blivit helknasig under första löpet (eller något löp alls). Några har blivit piggare och mer arbetsvilliga, andra mer bitchiga (det är mer vanligt här).
 
Åååh förlåt om detta är lite trådkap, men har en 6 månaders staffe som jag TROR är på g att löpa. Hon började kissa väldigt ofta (kollade t o m om det var UVI - men var lugnt), samt att hon bäddar och gräver en del på kvällarna. Nosar på allt utomhus. Lite allmänt märklig i humöret och matvägrade här om kvällen (aldrig hänt). Väntar tålmodigt på dropparna.

Någon som har haft liknande tecken? Hur långt efter detta började de löpa i så fall?
 
Hittade denna tråd och blev nyfiken på hur det gick, @sockerdricka . :) Kom löpet sen?

Vår labbedam/tjej/tramsmössa är 9 månader om någon vecka, jag har fått för mig att 9 månader är rätt tidigt för labbar, men jag är novis på tikar så jag vet faktiskt inte. :)

Hon försökte bädda ner sin leksak i sängen igår, det har aldrig hänt. Har lite svårt att komma till ro, lite pipig, kissar oftare (inte inne dock), tvättar sig oftare och vi upplever att hennes bröstvårtor har blivit aningens lite mer framträdande. Maken köper en tikbyxa idag OM det kommer snart och hon skulle behöva, lite oklart hur vi ska få henne att behålla den på bara. O_o :laugh: Hon är inte jätteförtjust i att ha på sig saker, ens reflexvästen. Antar att de vänjer sig...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 773
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 541
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp