Första ponny - Shettis vs andra ponnyraser.

Legendary

Trådstartare
Hej,
Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna och eftersom det gäller en första ponny till mitt första barn.

Jag har bestämt mig för att skaffa en ponny till min dotter om det dyker upp någon som motsvarar det jag söker. Min dotter är bara knappt 1 år gammal så det jag söker är en ponny som hon kan växa upp med. Till en början kommer det endast handla om klapp, pyssel och promenader för att i sinom tid gå över till att kunna sitta på osv. Givetvis ämnar vi motionera/utbilda ponnyn i övrigt.

Först tänkte jag mig en "bra" (frisk, erkänt bussig) shettis som kommer vara lagom så väl nu som några år framöver. Folk har dock direkt avrått från just shettisar och istället sagt att jag borde investera i en B-ponny som hon "kan växa i". Har ni några inputs?

Min tanke är att en B ponny ändå blir lite väl stor för en ganska lång tid framöver. Det är längre ben, högre upp till allt, mer rörelse att sitta på osv. Mer häst helt enkelt.

Dela gärna med er av era erfarenheter, tack!
 
De som avråder från shetlandsponnyer är ofta personer som inte själva har någon erfarenhet av rasen utan bara har hört ryktesvägen att de är feta, lata, tjuriga och dumma. De som är olämpliga har oftast inte behandlats som hästar från början, utan som leksaker, av personer som inte tagit dem på allvar pga deras storlek. Det kan inte ponnyerna beskyllas för!
Min bestämda uppfattning är att små barn ska ha små ponnyer. Och att ponnyer ska växas ur, inte växas i.
 
Det finns nog lika många svar som det finns hästägare. Vissa tycker är shettisar är pest och pina, andra tycker att de är fantastiska.

Jag tillhör den andra skaran och älskar shettisar. Arbetsvilliga, smarta och säkra på foten - vad finns det att inte gilla?

Det jag ser som största risken är att ha en liten häst som bara rids och motioneras av ett litet barn som inte kan. Det är en typ svår situation för vilken häst som helst. En shettis som behandlas som en häst och inte en leksak har samma möjlighet att bli en trevlig rid- och körhäst.
 
Hej,
Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna och eftersom det gäller en första ponny till mitt första barn.

Jag har bestämt mig för att skaffa en ponny till min dotter om det dyker upp någon som motsvarar det jag söker. Min dotter är bara knappt 1 år gammal så det jag söker är en ponny som hon kan växa upp med. Till en början kommer det endast handla om klapp, pyssel och promenader för att i sinom tid gå över till att kunna sitta på osv. Givetvis ämnar vi motionera/utbilda ponnyn i övrigt.

Först tänkte jag mig en "bra" (frisk, erkänt bussig) shettis som kommer vara lagom så väl nu som några år framöver. Folk har dock direkt avrått från just shettisar och istället sagt att jag borde investera i en B-ponny som hon "kan växa i". Har ni några inputs?

Min tanke är att en B ponny ändå blir lite väl stor för en ganska lång tid framöver. Det är längre ben, högre upp till allt, mer rörelse att sitta på osv. Mer häst helt enkelt.

Dela gärna med er av era erfarenheter, tack!

Mer rörelse att sitta på? Finns det nåt som är obekvämare och svårare att sitta på än just en shettis? Jag minns när jag fick rida shettis på ridskolan. Maken till obekvämt skumpande har jag aldrig upplevt. En B-ponny är nog enklare att sitta på tror jag. Sen är det mer häst i övrigt. Men en shettis är rätt mycket häst den också.

Jag tror att både A och B ponny kan bli väldigt bra. Jag tror det hänger mer på individen än nåt annat faktiskt.
 
De som avråder från shetlandsponnyer är ofta personer som inte själva har någon erfarenhet av rasen utan bara har hört ryktesvägen att de är feta, lata, tjuriga och dumma. De som är olämpliga har oftast inte behandlats som hästar från början, utan som leksaker, av personer som inte tagit dem på allvar pga deras storlek. Det kan inte ponnyerna beskyllas för!
Min bestämda uppfattning är att små barn ska ha små ponnyer. Och att ponnyer ska växas ur, inte växas i.

Det är lite så mina tankar går också, till en viss del att "det blir lite vad man gör det till".
Vilket fantastiskt duktigt barn på filmen, vilken koordination! Får man fråga hur gammalt barnet är/längd och mankhöjd på ponnyn? 🙂
 
Mer rörelse att sitta på? Finns det nåt som är obekvämare och svårare att sitta på än just en shettis? Jag minns när jag fick rida shettis på ridskolan. Maken till obekvämt skumpande har jag aldrig upplevt. En B-ponny är nog enklare att sitta på tror jag. Sen är det mer häst i övrigt. Men en shettis är rätt mycket häst den också.

Jag tror att både A och B ponny kan bli väldigt bra. Jag tror det hänger mer på individen än nåt annat faktiskt.
Så kan det nog absolut vara, jag har som sagt näst intill obefintlig erfarenhet av att rida ponnysar. När du skriver B-ponnysar, syftar du likväl på en maxad B-ponny då - att tom det hade fungerat med rätt individ - eller har du någon åsikt vad gäller maxhöjd till ändamålet?
 
Det finns nog lika många svar som det finns hästägare. Vissa tycker är shettisar är pest och pina, andra tycker att de är fantastiska.

Jag tillhör den andra skaran och älskar shettisar. Arbetsvilliga, smarta och säkra på foten - vad finns det att inte gilla?

Det jag ser som största risken är att ha en liten häst som bara rids och motioneras av ett litet barn som inte kan. Det är en typ svår situation för vilken häst som helst. En shettis som behandlas som en häst och inte en leksak har samma möjlighet att bli en trevlig rid- och körhäst.
Vad roligt att höra att du är förtjust i rasen. Jag förstår precis din tankegång och kan inte annat än att hålla med om att man tyvärr försätter många ponnysar för mindre fördelaktiga situationer.

Det lutar nog åt shetlandsponny med inställningen att den hanteras och motioneras som vilken annan stor häst som helst, utifrån individens behov. Sedan är frågan miniatyr eller modell större/vanlig.
 
Jag köpte b-ponny av praktiska skäl, lättare att hitta en liten vuxen som kan träna ponnyn mellan varven.
Det är helt klart en fördel!
Köpte du er b-ponny som en första ponny till ett barn? I sådana fall får du gärna skriva ålder/längd på barnet, berätta hur det fungerat och hur hög er b-ponny är.
 
Så kan det nog absolut vara, jag har som sagt näst intill obefintlig erfarenhet av att rida ponnysar. När du skriver B-ponnysar, syftar du likväl på en maxad B-ponny då - att tom det hade fungerat med rätt individ - eller har du någon åsikt vad gäller maxhöjd till ändamålet?

Jag tänker typ russ. Ridskolan där min dotter gick hade flera trevliga russ.
 
Min input.
Hur snabbt man växer ur en shetlandsponny beror ju lite på, jag själv red utan problem shetlandsponny ända t.o.m. gymnasiet då jag var liten och lätt.
Vi kommer att leta i första hand en trevlig äldre lugn shettis till barnen då dottern följer samma kurva som mig. Hade vi varit mer storväxta hade jag kanske letat efter en b-ponny.
Tänkvärt är dock att man troligen växer ur ponnyn på andra sätt först. Troligen är samma ponny inte lämplig när man är liten och nybörjare som när man börjar rida mer ’aktivt’ där i skolåldern oavsett.



Hej,
Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna och eftersom det gäller en första ponny till mitt första barn.

Jag har bestämt mig för att skaffa en ponny till min dotter om det dyker upp någon som motsvarar det jag söker. Min dotter är bara knappt 1 år gammal så det jag söker är en ponny som hon kan växa upp med. Till en början kommer det endast handla om klapp, pyssel och promenader för att i sinom tid gå över till att kunna sitta på osv. Givetvis ämnar vi motionera/utbilda ponnyn i övrigt.

Först tänkte jag mig en "bra" (frisk, erkänt bussig) shettis som kommer vara lagom så väl nu som några år framöver. Folk har dock direkt avrått från just shettisar och istället sagt att jag borde investera i en B-ponny som hon "kan växa i". Har ni några inputs?

Min tanke är att en B ponny ändå blir lite väl stor för en ganska lång tid framöver. Det är längre ben, högre upp till allt, mer rörelse att sitta på osv. Mer häst helt enkelt.

Dela gärna med er av era erfarenheter, tack!
 
Jag är också en som bara ser fördelar med shetlandsponnyer. Men de måste, som sagt, hanteras som de hästar de faktiskt är! Jag har haft egna shetlandsponnyer sedan 1991, fött upp ca 25 stycken och ägt många fler.
Vilket fantastiskt duktigt barn på filmen, vilken koordination! Får man fråga hur gammalt barnet är/längd och mankhöjd på ponnyn?
Barnet är 5½ år på filmen. Har ingen aning om hur lång han är där, men tror mig minnas att den där overallen är stl 120 eller så. Ponnyn är en maxad shetlandsponny, tror det står 106 på mätintyget.

Här är samma barn några månader senare, på en lite mindre ponny (93 cm) som är lite mer lagom i storleken.

Och ytterligare några månader senare:
 
Hur snabbt man växer ur en shetlandsponny beror ju lite på
Enligt min erfarenhet är det ungefär samma storlek på barn som kan rida maxade shetlandsponnyer som större B-ponnyer, eftersom ponnyernas kroppsbyggnad är lite olika. B-ponnyn är ju ofta lite mer högbent men inte nödvändigtvis med större kropp.
 
Nej, hade en shettis innan, men den var på den nivån att hon bockade i skritt när barnen leddes.
Så sen köptes en B-ponny som skulle fylla 3 år, barnen var då 3 resp 4 år. Nu är dom 6 resp 7 år.
I början var det ju mest åka ponny, då fungerar nästan vilken storlek som helst. Nu är barnen ca 120 resp 130 cm, ponnyn är inte slutmätt än (6 i år), men är ca 127 cm nu, dock bred och grov så kommer nog fungera så länge de vill rida B-ponny.
Har haft små vuxna medryttare vilket har varit en stor del i val av ponny. Plus att han är inkörd.
När vi köpte honom kan de väl varit runt 90-105 cm kanske, minns inte riktigt! 😁

Han är pigg och känslig för hjälperna, på ett bra sätt, och har tydlig broms, så har aldrig varit problem med storleken. Tror rätt individ är viktigare än just höjden, men det är klart att det är smidigare att kunna göra iordning ponnyn lite lättare vid en mindre storlek, men det finns pall. ☺️

Ångrar inte mitt val av B-ponny, trots denna är både stor och grov och rör sig stort.

Så här ser det ut storleksmässigt nu (äldsta barnet som är 7 år, 130 cm).
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2022-06-13-17-46-32-273_com.google.android.apps.photos.jpg
    Screenshot_2022-06-13-17-46-32-273_com.google.android.apps.photos.jpg
    131,8 KB · Visningar: 103
Jag tänker alltid på rådet jag läste nånstans,
Att ponnyer ska man växa ur, inte i.

Jag själv hade aldrig nån i rätt storlek, det var större ponnys eller stora hästar.
Det ÄR väldigt mycket roligare att ha en häst i rätt storlek, skulle jag säga! Roligare, enklare och för den lilla människan betydligt behändigare.


Har en shettis på foder till barnen nu och han är UNDERBAR! ALLA borde få en honom som förstaponny, helt jäkla underbar! Inget dom kommer växa ur på länge ännu och då är barnen 6 och 7år. Ponnyn är lagom i exakt alla aspekter!
 
Min input.
Hur snabbt man växer ur en shetlandsponny beror ju lite på, jag själv red utan problem shetlandsponny ända t.o.m. gymnasiet då jag var liten och lätt.
Vi kommer att leta i första hand en trevlig äldre lugn shettis till barnen då dottern följer samma kurva som mig. Hade vi varit mer storväxta hade jag kanske letat efter en b-ponny.
Tänkvärt är dock att man troligen växer ur ponnyn på andra sätt först. Troligen är samma ponny inte lämplig när man är liten och nybörjare som när man börjar rida mer ’aktivt’ där i skolåldern oavsett.
Tack snälla för input!
Storväxt var ordet, jag som mamma är 180cm och pappan 191cm så min dotter lär väl bli som mig, alltså väldigt lång.


Precis som du skriver så är jag införstådd med att hon i senare ålder nog växer ifrån en shetlandsponny snabbare på andra vis än just längden då det finns mer lämpade raser för mer fördjupad ridsport - om hon nu skulle utveckla något större intresse. Då tänker jag att man kan "step'a" upp till något mer ridbart tillika större ponny. Jag är mer orolig att det ska bli för stort för henne de närmsta åren med en B-ponny. Nu har jag inte en enorm kunskap om hur snabbt barn växer. Hon är idag 76-77 lång som snart 1 åring. Det känns som att hon borde ha några år på sig innan hon växer ur en shetlandsponny på längden om man skulle rikta in sig på en runt 100cm. Eller vad tror du?
 
Nu har jag inte en enorm kunskap om hur snabbt barn växer. Hon är idag 76-77 lång som snart 1 åring. Det känns som att hon borde ha några år på sig innan hon växer ur en shetlandsponny på längden om man skulle rikta in sig på en runt 100cm. Eller vad tror du?
De ponnyer jag har nu är precis över 100 cm (101-102 cm) och min förra medryttare red dem till hon var 11 år, då var hon i största laget.

Jag fortsätter med bilder på samma barn och ponny som tidigare. Här är barnet 7 år och ponnyn fortfarande 93 cm.
1655136229339.png
 
Det är nog ex ytterst få 7åringar som inte kan rida en shetlandsponny tex då standardlängden för flickor är typ 125cm. Kommer ihåg att jag började känna mig lite lång på de större shetlandsponnyerna jag red i högstadiet och då var jag 140cm+, det är standardlängden när man är typ 10år som flicka.

Tack snälla för input!
Storväxt var ordet, jag som mamma är 180cm och pappan 191cm så min dotter lär väl bli som mig, alltså väldigt lång.


Precis som du skriver så är jag införstådd med att hon i senare ålder nog växer ifrån en shetlandsponny snabbare på andra vis än just längden då det finns mer lämpade raser för mer fördjupad ridsport - om hon nu skulle utveckla något större intresse. Då tänker jag att man kan "step'a" upp till något mer ridbart tillika större ponny. Jag är mer orolig att det ska bli för stort för henne de närmsta åren med en B-ponny. Nu har jag inte en enorm kunskap om hur snabbt barn växer. Hon är idag 76-77 lång som snart 1 åring. Det känns som att hon borde ha några år på sig innan hon växer ur en shetlandsponny på längden om man skulle rikta in sig på en runt 100cm. Eller vad tror du?
 
Jag köpte en shetlandsponny till min då 4-åriga dotter. Mitt absoluta krav var att den skulle vara mycket väl inkörd så jag kunde ge den ordentligt med motion.

Jag hittade en hingst (som jag kastrerade) som gått på travet flera säsonger och gjort det bra. Hon var inte så intresserad av att rida då men åkte gärna när jag körde. Sen blev han tyvärr sjuk och vi fick ta bort honom efter 9 månader.

Nu rider hon på ridskola sedan ett år tillbaka och tycker det är roligt, så nu letar jag lite lätt efter en b-ponny (även den måste vara väl inkörd).

Så vilken storlek som blir bäst är svårt att sia om, tror att individen är det viktigaste.
 
Jag rekommenderar också en vältränad/välriden shettis. Det är ju inte heller säkert att barnet blir hästbiten, så att köpa en ponny som barnet inte riktigt klarar av bara för att inte behöva köpa ny ponny allt eftersom barnet växer kanske snarare minskar ridsuget än ökar det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 282
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 148
Senast: Lyrisk
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 373
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp