Första ridlektionen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår red jag min första ridlektion på ridskolan och jag undrar vad jag har gett mig in på. Hästen jag fick var en liten ponny. Han var nog c-ponny gissar jag. Nog för att jag själv är rätt kort men han kändes verkligen som för liten.

Nåväl. Han var snäll att borsta och sätta på utrustningen, som bestod av en stubbensadel, träns med rakt pelhambett och martingal. Jag pratade med några andra i stallet och de sa att han var snabb.

Det kan man säga att han var. Han pinnade på i sin ticktack-trav, som inte gick att reglera när jag hade en annan häst framför. Han tyckte att han kunde sitt jobb, vilket var att springa fort som tusan, ikapp hästen framför. Munnen var stum och han reagerade inte på förhållande tygeltag. Inte lyssnade han heller när jag med sitsen försökte bestämma takten. Han var överhuvudtaget ganska så opåverkbar och jag tyckte han var skitsvår eftersom han fullständigt sket i mig. Han körde sitt rejs helt enkelt.

På slutet skulle vi göra övergångar mellan galopp och trav på 20-metersvolterna. Fattningarna funkade ju, men däremot gick det inte lika bra att gå över till trav. Det tog alldeles för lång tid innan jag åter fick trav. Mina försök att få honom att jobba i galoppen och inte bara rusa var rätt förgäves.

Jag hoppas att jag slipper rida den hästen en gång till. Han var inte min typ. Men dessvärre så befarar jag att jag kan komma att hamna på honom fler gånger eftersom jag är kort och då förmodligen passar bättre än någon annan på honom. Hur många stora hästar de har vet jag inte.

Jag kände mig som en rätt usel ryttare när jag red honom, samtidigt som jag inte kan låta bli att undra hur det går för andra som rider honom.

Min känsla efter första lektionen är att det här inte bådar gott inför resten av terminen.
 

Även om det är utvecklande att rida olika hästar så ser jag hela tiden hur en tävlingsstart skjuts på framtiden eftersom jag hela tiden befinner mig i läget "jag måste bara lära mig rida först". Jag kommer liksom aldrig till start någon gång. Jag kan inte ens delta i tävlingsgruppen på ridskolan. Det här är något som återkommer år efter år efter år och jag når aldrig mitt mål att kunna starta i tävlingar.
Fast att vara "tävlingsredo" är färskvara. Jag har tävlat en hel del, dock aldrig högre än 110. Men nu har jag inte hoppat sen i juli. Att starta 90 känns oövervinnerligt just nu. Ett hinder över 70cm skulle nog kittla i magen. Men skulle man "intensivträna" så skulle de flesta nog klara av en klubbtävling på 80-90 cm. Kan du inte försöka åka på ett hoppinriktat ridläger till sommaren? Jag är övertygad om att de flesta kan starta de lägre klasserna på tävling, på en läromästare. Men man behöver nog hoppa 1 gång i veckan för att få in känslan och komma vidare. Men vägen dit finns
Det ÄR INTE omöjligt. Men att bara rida på ridskola/bara rida dressyr kommer göra att det blir svårt att kunna tävla i hoppning.
 
Fast att vara "tävlingsredo" är färskvara. Jag har tävlat en hel del, dock aldrig högre än 110. Men nu har jag inte hoppat sen i juli. Att starta 90 känns oövervinnerligt just nu. Ett hinder över 70cm skulle nog kittla i magen. Men skulle man "intensivträna" så skulle de flesta nog klara av en klubbtävling på 80-90 cm. Kan du inte försöka åka på ett hoppinriktat ridläger till sommaren? Jag är övertygad om att de flesta kan starta de lägre klasserna på tävling, på en läromästare. Men man behöver nog hoppa 1 gång i veckan för att få in känslan och komma vidare. Men vägen dit finns
Det ÄR INTE omöjligt. Men att bara rida på ridskola/bara rida dressyr kommer göra att det blir svårt att kunna tävla i hoppning.
Det där kan jag skriva under på att det är en "färskvara" så att säga. Minns innan min häst blev skadad hoppade vi lätt 80-banor (typ 5 år sedan nu), blev inte mycket ridet när hon var skadad, först nu har jag lyckats ta mig över samma höjd igen, men det var inte utan att det kändes väldigt läskigt.

Märker överlag att jag tappade jättemycket med min ridning när hästen var skadad och inte kunde rida något alls. Nu idag rider jag på ridskola en gång i veckan och det är inte omöjligt att utvecklas, tar bara lite längre tid. Bästa är ju om man kan göra "hemläxa" på t ex. egen häst eller medryttarhäst och verkligen jobba med samma övning som på lektionen.
 
Senast ändrad:
Tvärtom, tycker jag, det är ju precis det du håller på med nu - att jobba mot ditt mål! (Tävling, alltså.)
Jag håller inte med. Jag vill helt enkelt inte rida en häst som känns som ett hopplöst fall. Jag vill rida en häst som fungerar som vanligt och som jag kan rida ihop mig med. När jag red några lektioner på den andra ridskolan förra våren så hade de bra hästar. Båda hästarna som jag fick rida kändes riktigt bra faktiskt. Där hade det funnit potential att bli tävlingsmässig, med någon av dem.

Jag kan dessutom inte se mig själv rida en dressyrklass eller hoppa en bana med c-ponnyn. Jag är för tung för den, anser jag själv. Det är faktiskt snudd på djurplågeri att sätta en så tung ryttare som jag på en så liten ponny.

Fast att vara "tävlingsredo" är färskvara. Jag har tävlat en hel del, dock aldrig högre än 110. Men nu har jag inte hoppat sen i juli. Att starta 90 känns oövervinnerligt just nu. Ett hinder över 70cm skulle nog kittla i magen. Men skulle man "intensivträna" så skulle de flesta nog klara av en klubbtävling på 80-90 cm. Kan du inte försöka åka på ett hoppinriktat ridläger till sommaren? Jag är övertygad om att de flesta kan starta de lägre klasserna på tävling, på en läromästare. Men man behöver nog hoppa 1 gång i veckan för att få in känslan och komma vidare. Men vägen dit finns
Det ÄR INTE omöjligt. Men att bara rida på ridskola/bara rida dressyr kommer göra att det blir svårt att kunna tävla i hoppning.
Även dressyr är ju en möjlig gren att tävla i. Det måste inte vara hoppning.

På ridskolan finns 2 hoppgrupper som rider varannan vecka var. Så om man inte är med i båda grupperna blir det bara hoppning varannan vecka.

Jag har tyvärr alltför osäker ekonomi just nu för att kunna tänka tanken att vara med på ett hoppläger till sommaren. Jag har FK att brottas med samt att jag blir 50% arbetslös om några månader.

Men har jag bara lite pengar så kan jag rida privat. Tyvärr tror jag då inte att jag kan låna den hästen och starta klasser med som jag rider privat. Alternativet är om jag kan få tag i en hästtransport och hoppträna med medishästen i stället.
 
Som mål är egentligen dressyr bättre att tävla i. Samma program kan man jämföra och se att man går framåt även om man inte vinner.
Har ridskolan några ridskoletävlingar?
 
jag tycker att du ska ta upp denna del med ridläraren. Säg att du inte är bekväm med en liten c-ponny utifrån längd och vikt.
Längden går ju an men jag väger närmare 70 kg. Det är för mycket, tycker jag.

Som mål är egentligen dressyr bättre att tävla i. Samma program kan man jämföra och se att man går framåt även om man inte vinner.
Har ridskolan några ridskoletävlingar?
Jag vet inte riktigt. P&R har jag sett att de haft.

Den andra ridskolan jag tog drop-in-lektioner på hade inte det, mer än en blåbärshoppning då.
 
Jag håller inte med. Jag vill helt enkelt inte rida en häst som känns som ett hopplöst fall. Jag vill rida en häst som fungerar som vanligt och som jag kan rida ihop mig med. När jag red några lektioner på den andra ridskolan förra våren så hade de bra hästar. Båda hästarna som jag fick rida kändes riktigt bra faktiskt. Där hade det funnit potential att bli tävlingsmässig, med någon av dem.

Jag kan dessutom inte se mig själv rida en dressyrklass eller hoppa en bana med c-ponnyn. Jag är för tung för den, anser jag själv. Det är faktiskt snudd på djurplågeri att sätta en så tung ryttare som jag på en så liten ponny.


Även dressyr är ju en möjlig gren att tävla i. Det måste inte vara hoppning.

På ridskolan finns 2 hoppgrupper som rider varannan vecka var. Så om man inte är med i båda grupperna blir det bara hoppning varannan vecka.

Jag har tyvärr alltför osäker ekonomi just nu för att kunna tänka tanken att vara med på ett hoppläger till sommaren. Jag har FK att brottas med samt att jag blir 50% arbetslös om några månader.

Men har jag bara lite pengar så kan jag rida privat. Tyvärr tror jag då inte att jag kan låna den hästen och starta klasser med som jag rider privat. Alternativet är om jag kan få tag i en hästtransport och hoppträna med medishästen i stället.
Blir det inte väldigt stressande att varje gång du rider en ny häst tänka: "Kommer jag att kunna tävla med den här hästen?" För det låter som om det är det du gör? Men det är möjligt att jag har fel såklart.

För mig hade det det definitivt varit ett gigantiskt stressmoment. Jag tror också att det hade hindrat mig från att rida hästen så bra som möjligt, om jag hela tiden hade haft det med mig i bakhuvudet.
 
Jag tycker ju inte det är orimligt. Barn tävlar ju men jag har mycket mer erfarenhet. Tyvärr fick jag ingen tävlingskarriär som barn heller för jag fick inte rida mer än en gång i veckan i 4 år. Jag känner mig faktiskt rätt bitter över alla förlorade år. Nu börjar jag bli gammal så allt är liksom för sent snart.
Samma för många barn och ungdomar!
 
Blir det inte väldigt stressande att varje gång du rider en ny häst tänka: "Kommer jag att kunna tävla med den här hästen?" För det låter som om det är det du gör? Men det är möjligt att jag har fel såklart.

För mig hade det det definitivt varit ett gigantiskt stressmoment. Jag tror också att det hade hindrat mig från att rida hästen så bra som möjligt, om jag hela tiden hade haft det med mig i bakhuvudet.
Nej, det är inte stressande. Inte ett dugg. Att hamna på fel häst påverkar mig däremot väldigt negativt. Det är när jag står still i utvecklingen som jag stressas. Det är när jag saknar möjligheter att komma dit jag vill som jag stressas. Men att ställa frågan om den häst jag rider kan bli min tävlingspartner, är inte stressande.
 
Jag håller med dig om att det låter som en för liten häst för dig att rida.
Men även om du inte inser det nu, så utvecklas du som ryttare av att rida svårare hästar och springigare hästar. Det gör att du kan komma att klara av olika typer av hästar på dressyr och hopptävlingar i framtiden bättre. För du lär dig hitta sätt att klara av de svårare hästarna. Även den mest välutbildade och lugna hästen kan reagera annorlunda på tävlingsbanan och då har du lärt dig genom att rida hästar som denna hur du ska göra. Så du utvecklas mot tävling när du rider hästar som den du fick sist, men just nu kan du inte se att du gör det.

Däremot så tycker jag att ponnyn du red borde blivit utbildad mer och du borde fått mer feedback/tips av ridläraren. Men hen kanske var avvaktande eftersom det var första lektionen. Jag har fått för mig att det är rätt vanligt med irländska ponnyer på ridskolor. Uppfattningen jag fått är också att det är relativt vanligt (iaf bland hästar som inte utbildats mot tävling) är att de mer ridits med fokus på jakt. De har t.ex. inte riktigt lärt sig galopphjälper utan mer full fart och springa in i galopp. Men det har blivit jättefina ridskolehästar sen när de utbildats av duktiga ryttare på ridskolan.

Minns jag rätt att du hade hoppats rida för en annan ridlärare egentligen. En som du ridit för förut? Kolla upp om det finns platser i hens grupper på lämplig nivå? Den ridläraren har kanske lättare för att tilldela dig en lämpligare häst för den har sett dig rida förut. Du kan väl åka och titta på olika lektioner på ridskolan, så får du en uppfattning hur olika lektioner är upplagda där, dessutom kan du lära känna lite hästfolk. Det kan väl inte vara fel att få nya bekantskaper?

Vad vill du lära dig och jobba med på ridlektionerna? Vad kommer fokus att vara på, på ridlektionerna? Fråga det.
 
Jag håller med dig om att det låter som en för liten häst för dig att rida.
Men även om du inte inser det nu, så utvecklas du som ryttare av att rida svårare hästar och springigare hästar. Det gör att du kan komma att klara av olika typer av hästar på dressyr och hopptävlingar i framtiden bättre. För du lär dig hitta sätt att klara av de svårare hästarna. Även den mest välutbildade och lugna hästen kan reagera annorlunda på tävlingsbanan och då har du lärt dig genom att rida hästar som denna hur du ska göra. Så du utvecklas mot tävling när du rider hästar som den du fick sist, men just nu kan du inte se att du gör det.

Däremot så tycker jag att ponnyn du red borde blivit utbildad mer och du borde fått mer feedback/tips av ridläraren. Men hen kanske var avvaktande eftersom det var första lektionen. Jag har fått för mig att det är rätt vanligt med irländska ponnyer på ridskolor. Uppfattningen jag fått är också att det är relativt vanligt (iaf bland hästar som inte utbildats mot tävling) är att de mer ridits med fokus på jakt. De har t.ex. inte riktigt lärt sig galopphjälper utan mer full fart och springa in i galopp. Men det har blivit jättefina ridskolehästar sen när de utbildats av duktiga ryttare på ridskolan.

Minns jag rätt att du hade hoppats rida för en annan ridlärare egentligen. En som du ridit för förut? Kolla upp om det finns platser i hens grupper på lämplig nivå? Den ridläraren har kanske lättare för att tilldela dig en lämpligare häst för den har sett dig rida förut. Du kan väl åka och titta på olika lektioner på ridskolan, så får du en uppfattning hur olika lektioner är upplagda där, dessutom kan du lära känna lite hästfolk. Det kan väl inte vara fel att få nya bekantskaper?

Vad vill du lära dig och jobba med på ridlektionerna? Vad kommer fokus att vara på, på ridlektionerna? Fråga det.
Ja, det var en annan jag ville rida för egentligen. Den här som jag red för nu sa egentligen inget som förde min ridning framåt. T.ex. så gjorde jag redan vad hon instruerade mig att göra (utan resultat) för att få ponnyn att trava i ett bättre tempo.

Det finns platser i den andra instruktörens grupper. Jag har precis bokat en strölektion för i morgon då denna person håller i lektionen.

Ridläraren i torsdags frågade just vad vi hade som mål, medan vi skrittade fram. Jag kunde väl inte specifikt peka på något särskilt mer än att jag vill lära mig rida stadigare i form och tävla så småningom. Jag får väl medge att det är rätt luddigt.

Har du gått upp så mycket i vikt sedan vi sågs?
Jag minns inte vad jag vägde då och vet inte med säkerhet vad jag väger nu, men över 65 kg är det i alla fall.
 
Ja, det var en annan jag ville rida för egentligen. Den här som jag red för nu sa egentligen inget som förde min ridning framåt. T.ex. så gjorde jag redan vad hon instruerade mig att göra (utan resultat) för att få ponnyn att trava i ett bättre tempo.

Det finns platser i den andra instruktörens grupper. Jag har precis bokat en strölektion för i morgon då denna person håller i lektionen.

Ridläraren i torsdags frågade just vad vi hade som mål, medan vi skrittade fram. Jag kunde väl inte specifikt peka på något särskilt mer än att jag vill lära mig rida stadigare i form och tävla så småningom. Jag får väl medge att det är rätt luddigt.


Jag minns inte vad jag vägde då och vet inte med säkerhet vad jag väger nu, men över 65 kg är det i alla fall.
Min maxade c-ponny bär utan problem upp 65 kg ryttare. Jag vägde närmare 70 när jag köpte honom, inga problem eftersom jag har någorlunda balans.
 
@Magiana Jag har länge följt dina trådar i det tysta, så jag har full förståelse för att din sjukdom gör att det är svårare att se och vända saker till det positiva just nu. Men, jag dök iaf in i en gammal tråd idag; "Positiv feedback på ridfilmer" eller något liknande. Det första jag såg var ett citerat svar från dig, där du skrev: "Man kan inte lyckas jämt ;) . Om det går bra jämt uppskattar man nog inte de bra stunderna lika mycket." Så, nu ger jag dig alltså dina egna ord :heart ;) Du gav ju dem själv till någon annan, så jag antar att du trodde på dem då!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 448
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp