Första ridlektionen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår red jag min första ridlektion på ridskolan och jag undrar vad jag har gett mig in på. Hästen jag fick var en liten ponny. Han var nog c-ponny gissar jag. Nog för att jag själv är rätt kort men han kändes verkligen som för liten.

Nåväl. Han var snäll att borsta och sätta på utrustningen, som bestod av en stubbensadel, träns med rakt pelhambett och martingal. Jag pratade med några andra i stallet och de sa att han var snabb.

Det kan man säga att han var. Han pinnade på i sin ticktack-trav, som inte gick att reglera när jag hade en annan häst framför. Han tyckte att han kunde sitt jobb, vilket var att springa fort som tusan, ikapp hästen framför. Munnen var stum och han reagerade inte på förhållande tygeltag. Inte lyssnade han heller när jag med sitsen försökte bestämma takten. Han var överhuvudtaget ganska så opåverkbar och jag tyckte han var skitsvår eftersom han fullständigt sket i mig. Han körde sitt rejs helt enkelt.

På slutet skulle vi göra övergångar mellan galopp och trav på 20-metersvolterna. Fattningarna funkade ju, men däremot gick det inte lika bra att gå över till trav. Det tog alldeles för lång tid innan jag åter fick trav. Mina försök att få honom att jobba i galoppen och inte bara rusa var rätt förgäves.

Jag hoppas att jag slipper rida den hästen en gång till. Han var inte min typ. Men dessvärre så befarar jag att jag kan komma att hamna på honom fler gånger eftersom jag är kort och då förmodligen passar bättre än någon annan på honom. Hur många stora hästar de har vet jag inte.

Jag kände mig som en rätt usel ryttare när jag red honom, samtidigt som jag inte kan låta bli att undra hur det går för andra som rider honom.

Min känsla efter första lektionen är att det här inte bådar gott inför resten av terminen.
 

Min fjording på 139,6 cm användes som handikapphäst där ryttaren vägde över 100 kg. ;) Handlar så mycket mer om hur hästen är byggd och musklad, än mankhöjd.
Handikappridning är inte särskilt jobbigt för hästen heller :) att gå några varv med någon som åker med på ryggen.
 
Det jag har lärt mig av att rida på ridskola i 22 år (en gång i veckan, jo - det går faktiskt att lära sig rida på ridskola en gång i veckan, kräver bara att man kämpar ärslet av sig och lite mer tid.)
Är att man måste kunna anpassa sig och man måste ha tålamod. Anpassa sig till hästen man får, genom att sänka sina egna krav på sig själv.

Hade jag fått hästen du fick hade jag tänkt att ok den springer, allt känns hopplöst. Mitt mål nu är att få ett enda lugnare steg - och sedan klurat ut hur jag kommer dit med just den här ponnyn. Minivolter? Skänkelvikningar? Försiktigare ridning? Sitta tungt och lugnt? Rida lätt långsammare? mm mm. Hade jag inte lyckats få ett enda lugnare steg hade jag efteråt pratat med ridläraren och sedan gått hem och googlat, läst böcker, och analyserat i mitt huvud vad som funkade, vad som inte funkade, varför, etc.
I bland kommer man hem och analyserar en dålig ridlektion och kommer på att nej det var jag som red oengagerat och/eller som en huvudlös höna som inte visste vad jag skulle göra (kanske pga att man är helt slut i huvudet eller något liknande) Då får man försöka acceptera det. Vilket jag är fruktansvärt dålig på - jag kan slå på mig själv i en hel vecka för att jag red så uselt.
Hade jag fått ett lugnare steg, hade jag successivt ökat mitt mål till två lugna steg, tre, en kortsida osv.

Det kan hända att man har flera dåliga ridlektioner på raken och då måste man försöka ha tålamod och andas. Även det är jag usel på, kan bli riktigt ledsen och arg under flera veckor då.

På ridskola får man ju rida alla dessa olika hästar, det är hur svårt som helst att lära sig att sitta upp och känna in en häst snabbt och sedan komma till ridning. Sedan kan inte alla alltid få "bästa" hästarna, det måste finnas olika typer av hästar som är olika svåra, med olika personligheter, annars kan inte ridskolan lära någon att rida och låta eleverna hitta vilken typ av häst man föredrar. Min bästa häst är ju helt annorlunda mot vad någon annan har som favorit.

Jag tänker lite att detta var den första ridlektionen, du fick en häst som inte passade dig (ridläraren kan ju inte veta vad för häst du passar med första gången heller) och ridläraren kanske ville vänta ut dig och se hur du löste problemet. Du red en helt ny häst som inte passar dig och du identifierade problemet hästen hade, och du försökte jobba bort det. Du gjorde precis det du skulle göra på en ridskola!
Jag tycker inte du ska tänka att allt var dåligt och klanka ner på dig själv så mycket. :heart Tänk mer att nä det gick ju inte så bra, nästa gång blir det kanske bättre, då ska jag istället för att göra X pröva Y och se om det är bättre eller sämre. Jag vet att det är lättare sagt än gjort dock.

Ett annat tips är att fråga ridläraren, känner du att det gått halva lektionen och du kämpat och tömt hela ditt kunskapsförråd, fråga! När du rider förbi ridläraren och det passar säg att "alltså nu har jag testat med x, y, z, och det är hopplöst, kan jag få ett tips?"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 447
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp