första smakisen

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

de säger att mosad potatis ska vara bra, som första smak då.
Är det bara att ta lite kokad potatis ur grytan och mosa ihop fint och ge dem? (använder inte salt i när jag kokar)
Dum fråga kanske.. det borde ju inte vara mer komplicerat än att mata sig själv :banana:

Har ni några andra lätta tips på hur man kan göra egen mat första tiden, känns ju onödigt att köpa en hel liten burk om de ändå bara ska ha typ en matsked!

Hur gamla var era bebisar när ni började?
Känns väldigt kluvet att vänta tills Ida är 6 månader när sonen fick börja när han var 4 mån, vilket ju var rek. när han var bebis....
 
Sv: första smakisen

JA, det är bara att mosa potatisen direkt från grytan! :D
För att få den riktigt finfördelad kan du mosa den genom en sil av något slag... Detsamma med morötter, fast låt dem bli VÄL kokta först för annars går de inte att mosa :smirk:
 
Sv: första smakisen

Jag har börjat ge dem smakisar vid ca 4 månaders ålder. Selma tog det flera månader innan hon accepterade "fast föda", de andra två matvraken har bara varit att skyffla in maten hos... :p
 
Sv: första smakisen

Jo, du bara mosar den, min bm rekommenderade att tillsätta lite bröstmjölk eller osaltat fett. Jag använde ibland vitlökspressen som puréare. Palsternacka brukar också vara poplärt, den är dock lite trådig så man får koka och mosa den väl.
Jag gjorde bara egen mat i början när man skulle gå igenom potatis och rotfrukter. När de skulle gå över till mer sammansatta rätter körde jag burkmat ett tag eftersom jag själv hade svårt att få till den riktiga slätheten som mina barn ville ha i början.
Efter det lagar jag mest egen mat som jag har använt stavmixern till att mixa men nu vid 11 månaders ålder så klarar de mer ordentliga bitar. Ju kladdigare maten är desto godare tycker brudarna!
Köper jag burkmat så försöker jag köpa rätter jag själv sällan gör så de får utforska nya smaker.

Jag började ge smakportioner vid 4,5 månader, who:s rekommendation om helamning i 6 månader har mest bäring på u-länder med undermåligt vatten och hygien och inte på i-länder som Sverige. Tecknar barnet för mat tycker jag självklart att man ska erbjuda, det är dessutom smart att vänja in gluten (gröt/välling) under pågående amning. Angående gröt kan jag säga att den gjorde stor skillnad på barnens hantering av smakisarna, när de fick gröt de första gångerna förstod de plötsligt hur de skulle hantera maten i munnen iställer för att skjuta den fram och tillbaka med tungan.
 
Sv: första smakisen

Jajamensan, bara att mosa, men glöm inte att tillsätta fett.

När mina barn var små köpte jag bara burkmat om jag skulle åka bort över dagen. Annars fick dom hemlagat.

En bra grej är att mixa mycket på en gång och sedan frysa ner i tex islådan. Det blir bra smakportionsstorlekar till en början och när bebisen kräver mera är det bara att ta en bit till... :idea:

Jag gjorde så att jag frös ner i islådan och sedan frös jag ner dom små kuberna i fryspåsar. På så vis kan man ju förbereda hur mycket som helst. Och du kan göra en hel måltid. En kub potatis, en kub kokt kött eller kyckling, en kub morötter eller ärtor tex.

Blodpudding var väldigt poppis hos mina när dom var små. Jag kokade en skiva i mjölk och mosade, det åt dom tills det pep ut genom örona! :D

Lycka till!
 
Sv: första smakisen

Börja redan nu att spara de där creme fraich/portionsyoughurt-plastbrukarna. De är lagom att frysa in lite större portioner i. Jag brukade laga grytor, frikadeller med sås och potatis, spagetti med köttfärssås mm så där lagon bebiskryddad och frysa in i sådana. Perfekt att ta fram. Godare, nyttigare och billigare än burkmat.
 
Sv: första smakisen

Bara mosa på eller använd stavmixern. Lite osaltat smör och/eller lite bröstmjölk i brukar vara bra.

Bröstmjölk är bra eftersom den ger lite bröstmjölksmak. Mina har visat intresse för mat redan vid 3 månader och då har de fått börja smaka. Det enda jag inte gjort själv utan köpte på burk var majspure.
 
Sv: första smakisen

Om du ska göra lite "storkok" av majs, ärtor, palsternacka och morot kan jag verkligen rekommendera en potatispress. Har hört att många tycker att det är svårt att få till majs, men den är kanon. Inte en endaste skalbit kommer med. :idea:
 
Sv: första smakisen

enligt min bvctant kan man blanda i lite bröstmjölk i smakisarna i början.

Apropå detta med 6 månader så sa experten på TV att det är ett missförstånd att man prompt SKA helamma i 6 månader. Det är tydligen egentligen så att forskning har visat att det INTE ÄR SKADLIGT för barnet att helamma i 6 mån, det klarar sig alltså näringsmässigt på bara bröstmjölk i 6 mån, det betyder alltså inte att helamning skulle vara det enda alternativet. Det borde mao inte vara några problem att börja med mat tidigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 295
Senast: Amha
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 637
Senast: Lazy Lady
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp