Förstagångsmedryttare!

Panzerkat

Trådstartare
Finns det några "gröna" medryttare här? Vad gör du med hästen? Vad rider du för häst? Vad kan hästen och hur gammal är den? Vilka problem stöter du på med hästen, och hur löser du det?
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Ja, att man är medryttare för första gången, t ex. Att man är medryttare trots att man inte kan väldigtväldigt mycket. Skulle vilja veta om det finns medryttare som är lite av en nybörjare på fronten :)
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

elinxelin skrev:
Vad menar du med gröna?

Läste du rubriken?:confused:

Jag var det för ett och ett halvt år sen. Men det var bara att ta det lugnt, lyssna på ägaren, lära känna hästen och ha kul!!:) Upptäckte med tiden att ägaren och jag var väldit olika och trivdes inte så bra med medryttarrollen i slutet. Hade tur och hittade en foderhäst i samma stall!!:D
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Vad gjorde du med hästen? träning eller skogsluffa?
/PZ, som är på g att skogsluffa inom en snar framtid...:angel:
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Red mest i skogen eftersom vi inte har nån ridbana, mer än en gammal fotbollsplan.... Men dressyrade en del där ändå. Var även med på ett dressyrläger på min klubb med honom!!:love:

Dock tog jag inte ridningen så jätteseriöst eftersom jag och ägaren hade så himla olika ridstil.... Hon rider väldigt tufft och mycket med handen. Hon tränar och tävlar distans och jobbar mycket långrundor och inte så mycket på bana, så därför fick jag det aldrig att funka riktigt. Sen på sommaren fick jag i stort sett bara skrittdagarna och det var ju inte så kul...:smirk: Men jag älskade hästen och fokuserade mest på att ha kul ihop!!

Men med en ägare jag hade funkat bättre ihop med hade det säkert blivit helt kanon!! Så det är jätteviktigt!!
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Okej. Ja, det är ju lika viktigt som hästen...
Jag har ett par hästar på g, men jag har bara kunskap nog att skogsrida o lite lättare hoppning o dressyr..:crazy: Finns det andra här som bara lufsar mid sin medryttarhäst?
Jag tycker att om man är på min nivå, så är det lärorikt att träna upp själva ridkänslan, det har man med sig senare när man kommer längre. Vi på ridskolenivå blir lätt lite föraktade av de som haft hästar runt sig till vardags sen länge...man måste ju börja någonstans. Jag har haft många avbrott i ridningen och fastnat lite känner jag.
Jag har bara ridit på ridskola o ströridit andras hästar, känns som att jag är den enda på denna sida som ligger på den nivån och ska bli medryttare :cool: Iofs bara skogsrida, men det räcker för min del just nu :)
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Ja, jag lufsar runt med min medis har ridit henne i snart ett år nu och vi trivs bra tillsammans :) rider i skogen och på ridbanan. Tack Dexdemonia att jag får rida din trevliga häst :love:

I morgon ska vi ha vår första lektion för tränare tillsammans :)

Innan jag började rida henne hade jag ridit lektion ca 1,5-2 år om jag räknat rätt och varit medryttare på en annan häst ca 1/2 år ( på henne red jag bara i ridhus p g a min ovana) så totalt ridit i ca 2 år. Före det hade jag totalt riduppehåll (undantag ett par turridningar a la åka häst på islandshäst) i ca 10 år. Red på ridskola i mellan och högstadiet, men slutade när jag skulle börja gymnasiet p g a allergi.


Lycka till och hoppas du hittar en häst att rida :)
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Jag började också som medryttare efter ca 2år på ridskola när jag kände att jag stod stilla och inte utvecklades ridmässigt men framförallt ville jag ta hand om en häst oftare.
Tycker du ska ta steget och bli medryttare! Jag lovar att det kommer att bli jättekul när du hittar en häst du passar ihop med.

Jag har haft 5-6 olika medryttarhästar under de senaste ca 8åren så nybörjare är jag ju inte.
Jag kan bara hålla med Julle att ägaren är väldigt viktig, att man har någorlunda samma syn som ägaren och kan anpassa sig efter dennes vilja. Sen brukar ju de flesta ställa upp och visa allt i stallet noga, vilka rutiner de har o så, de flesta har även ridit ut med mig en hel del i början så jag kunnat lära känna hästen ordentligt.

Vad som krävs av medryttaren är ju olika, men oftast så blir det skogsridning. De flesta vill ju träna sin häst själva och blir bara glad om någon kan rida ut länge i skogen med den:)

Skötselmässigt så har det också varit olika; vissa har jag mockat flera boxar hos och haft hela ansvaret för hästen den dagen medans de hästar jag rider nu som står på ägarens gård motionerar jag mest, ibland mockar jag inte ens och de fixar oftast maten -vilket känns som en lyx om man inte har tid!
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Hur fick du lov att bli medryttare? De flesta har ju en massa krav om det inte är skogshäst...vad kul att du är medryttare, det låter trevligt :) Vad är det för häst?

Jo, jag ska provrida på lör, hoppas han är trevlig :) Han låter så på beskrivningen iallafall. Det är ju sååå rätt tid på året att bli medryttare...;) Finns så mycket mer man kan göra när det inte är istid som det var ända fram till nu.
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

karini skrev:
Jag började också som medryttare efter ca 2år på ridskola när jag kände att jag stod stilla och inte utvecklades ridmässigt men framförallt ville jag ta hand om en häst oftare.
Tycker du ska ta steget och bli medryttare! Jag lovar att det kommer att bli jättekul när du hittar en häst du passar ihop med.


Jo jag tycker att man gör det, egentligen lär man sig ju inte mkt på ridskola...man blir ju avbruten hela tiden så fort man börjar greppa något. Tror att man lär sig _mycket_ mer genom att vara medryttare, även om det "bara" är skogsridning...man bygger ju på lite självkänsla genom ansvaret, och det är ju en förutsättning för att bli en bättre ryttare.
Jag hoppas att hästen jag ska provrida denna helg är min nya kärlek :) Det är ju lite svårt att hitta häst som man passar med, inte direkt ridskolehästar.
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Har nyss blivit medryttare på islandshäst. Red som medryttare i tonåren men det är länge sen. Vi rider i skogen och lär känna varandra nu. Hur mysigt som helst. Om jag är osäker på något skriver jag i kalendern i stallet eller ringer ägaren:rofl: Jag mockar till hästen och ryktar naturligtvis men inget annat.
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Jag är inte "grön" längre men när jag var det så hade jag inte ridit på 25år. Jag svarade på en annons som handlade om promenadridning. Jag lät ägaren bestämma helt hur det skulle vara, kändes tryggt då.
Jag följde denna gentleman i 6år tills han i julas fick sluta sina dagar. De sista åren var han inte ridbar men jag hade under tidens gång gått ridskola, haft instruktör och hittat andra medryttarhästar som jag hade parallellt.

Nu har jag tre medryttarhästar. 2 distansare och en fritidshäst. Jag sköter mig helt och hållet själv idag. Jag har fullt förtroende av ägarna vilket känns bra. Jag visiterar hästen före och efter ritt och meddelar om jag hittar något som inte verkar bra.

Visa vem du är, var ärlig och kolla vad som är ok. Ta ansvar och kommunicera med ägarna så uppstår förmodligen inte så många problem. Då får du ett bra förhållande med ägarna och du kan koncentrera dig på att ha roligt med hästen.
Distansarna rider jag mest i skogen och tränar min kondis (har hästarna redan), jag skall gå en cr med den ene nästa helg. Fritidshästen är ganska ny och rids ännu mest i paddock eller ridhus, när vi lärt känna varandra så bär det iväg lite längre. Jag föredrar naturen som ridhus.
Lycka till och ha roligt:)
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

jappjapp, jag är öppen med att jag inte har kunskaper att utbilda hästen och liknande...när man ligger på min nivå, så är det nog viktigast att komma in i själva grejen :) Sen är det ju inte helt fel med allt vad det innebär att promenada, eventuell dressyr o skutt sker ju i en miljö som inte är en dammig paddock :)

Tre st? Inte funderat på egen häst? ;)
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Jo, det har jag men min man tycker att det tar för mycket tid och kostar för mycket pengar + tusen andra anledningar som han anser är fullt giltiga.
Å andra sidan är det ganska praktiskt och trevligt att vara medryttare också, speciellt som jag har att göra med väldigt bra hästägare. Mycket älskvärda och trevliga hästar, vad mer kan man önska?
Några miljoner på banken hade inte varit fel förstås.
Då hade hela livet varit fullt av hästar!
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Jag brukar för det mästa rida i skogen och bara luffa på ... men det är bra me lite omväxling , så jag hoppar ngn gång då och då och jag kör dresyr ganska ofta :smirk:
Nu är jag inte medryttare man jag har varit för jag har en egen häst så att det behövs inte ... :love:


Tacsam för svar :D:D
Haha .. mewn jag ser gärna fram emot att hoppa på dig Spryen :heart
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Panzerkat skrev:
Finns det några "gröna" medryttare här? Vad gör du med hästen? Vad rider du för häst? Vad kan hästen och hur gammal är den? Vilka problem stöter du på med hästen, och hur löser du det?

Jepp är grön - ganska illgrön dessutom...

Trillade av en häst på turridning i höstas och blev rädd för att bli rädd så jag bad en jobbarkompis att få rida med henne någon gång och det gjorde jag... hon har en shire-tinkerkorsning och i stallet fanns också en shire som jag red och jag blev förstås :love:

Så det slutade med att jag blev medryttare till shiretjejen som tyvärr bor 5 mil bort men det är värt åkandet... och i sommar bor hon hos mig (går på bete i min stad och jag är fodervärd över sommaren) eftersom hennes ägare behövde lite mammaledigt.

Rider mest i skogen men skall rida för instruktör i sommar - både jag och hästen är bara "grundridna" eller vad man skall säga, jag har ridit på ridskola en kort period på mellanstadiet och sedan dess bara varit på enstaka turridningar.

Hästen är som sagt ett shiresto, 10 år gammal och grundriden eller vad man skall kalla det (kan framåt och bakåt samt stanna om hon känner för det :rofl: ) och de problem vi stött på är väl dels en skitjobbig testperiod i vintras där hon stack snart nog varje gång vi red ut, bet mig och tvärnitade och vägrade gå, flyttade sig inte för tryck etc. Sedan har jag också trillat av så det problem vi brottas med nu är en varm trött häst som helst vill beta med kompisarna hela tiden och en ryttare som helst sitter vid staketet och tycker att hästarna är vackra på håll...men annars är allt bra!

Ägaren är en jättego tjej och vi kommer superbra överens, känns nästan som om jag fått en extrasyster eller två, ägaren och jag pratar om hästen flera gånger i veckan och hjälper varandra med allt vi kan. Försöker liksom hjälpa varandra över alla svårigheter - i synnerhet med hästen som i så fall är den tredje systern - men även med andra helt privata grejor.

Tur? Jajamensan!
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Jag har varit medryttare i snart 2½år varva ca:1½på en häst å sen ytligare en medryttarehäst 1år...
Har väldigt tur för jag har inte betalat något för någon av dom..;)

Den första:
Namn:Neopolitano Princess
Ålder:26(i år)
Ras:Lipizzianre(?)
Red:Mest skogturen..gammal å dåligt knä...men lite dressyr träning så som voltarbete och gå i form/tygel..
en super snäll gammal dam som är väldigt snäll men ändå svårriden(envis som en åsna ibland)
Kunde bocka om hon var riktigt pigg...
Nu mera pensionär..

Den andra:
Namn:Miss Retsina
Ras:Varmblod(vet int rikitigt vilket)
Ålder:16år(i år)
Rider:Mest turer i skogen pga inte utbildad något..
Men har turen att få hon på foder nu,,,så det blir konditionsträning och galoppträningm med Mirja..
En snäll men ibland något försiktig,ska gärna titta mycket allt å alla..kelsjuk som f**n ibland å i´bland för jävlig rent utsagt..men älskar henne...

//Therese...;):p:D
 
Sv: Förstagångsmedryttare!

Panzerkat skrev:
Hur fick du lov att bli medryttare? De flesta har ju en massa krav om det inte är skogshäst...vad kul att du är medryttare, det låter trevligt :) Vad är det för häst?

Jo, jag ska provrida på lör, hoppas han är trevlig :) Han låter så på beskrivningen iallafall. Det är ju sååå rätt tid på året att bli medryttare...;) Finns så mycket mer man kan göra när det inte är istid som det var ända fram till nu.

Det är ett varmblodssto på nio år. Ridtränad sedan hon var 5.
Gick i hage dessförinnan i ett par år eftersom hon inte platsade på banan, gallopperade på upploppet och hade ingen tävlingsinstinkt.

Hennes ägare har tränat henne bra, så hon är helt trafiksäker, vi kan rida förbi rondeller och över övergångsställen :) Jag kan rida henne i form i skritt och trav. Galoppen går inte så bra, men numera kan vi fatta den fint på rakt spår också :) Hästen älskar att galoppera, men vill gärna springa iväg lite väl fort. Vill slippa ifrån jobbet så att säga.
Hon kan galoppera i form, är jag som inte får till det.

Hur jag fick bli medryttare, ja, person kemin mellan mig och ägaren stämde. Vi mailade lite innan jag provred och hon ville ha vad jag kunde erbjuda, pysslande tjej som gärna rider i skogen men även vill öva lite lättare dressyr och hoppning. Sedan så funkade jag väldigt bra med hästen vid provridning. + att jag ridit en annan privathäst (dock bara i ridhus pga obefintliga ridvägar) ett halvår innan jag flyttade vilket gjorde att jag hade viss erfarenhet av privathäst innan också.
Förlåt för långt inlägg.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp