Förståndshandikappad katt

Miiip

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det?
Jag har länge misstänkt att det itne står rätt till hos min ena missa. Men hur vet man egentligen vad det är som är fel?
Vi misstänker att hon är förståndshandikappad. Men hur vet man?
 
Vad är det som gör att ni tror att hon är förståndshandikappad?
Beskriv symptomen så kanske vi kan hitta en trolig orsak.
 
Det finns lika många olika former av förståndshandikapp på djur som det finns på människor. Skillnaden är att det är lite enklare att diagnostisera tillståndet på en människa än ett djur. Dom tillstånd jag stött på är: Mongoloida och olika former av Cerebral Pares. Tyvärr är dessa tillstånd inte diskvalifiserande för avel. Varken hos Sverak eller IDP.
Men framför allt, dessa tillstånd behöver inte vara någon inavelsdefekt. Det kan bli en sådan djurunge i en för övrigt helt frisk kull.
Även om inavel medför en ökad risk.
 
Hos människor så har i alla fall Cerebral Pares sällan någon genetisk orsak, utan det är just en skada, oftast som uppstår pga syrebrist vid födseln. Så att avla på en sådan katt skulle inte utgöra någon fara för framtida avkommor.

Huruvida mongolism är ärftligt eller inte vet jag inte.
 
Det finns lika många olika former av förståndshandikapp på djur som det finns på människor. Skillnaden är att det är lite enklare att diagnostisera tillståndet på en människa än ett djur. Dom tillstånd jag stött på är: Mongoloida och olika former av Cerebral Pares. Tyvärr är dessa tillstånd inte diskvalifiserande för avel. Varken hos Sverak eller IDP.
Men framför allt, dessa tillstånd behöver inte vara någon inavelsdefekt. Det kan bli en sådan djurunge i en för övrigt helt frisk kull.
Även om inavel medför en ökad risk.

Om förståndshandikappet är genetiskt betingat är det att räkna som defekt och därmed får man inte (för SVERAK) avla vidare på de katterna. Om handikappet inte är genetisk betingat är det fritt fram, men jag har svårt att tro att någon medvetet avlar på ett förståndshandikappat djur. Risken är ju ganska stor att katten inte kommer veta vad den ska göra med ungarna.
 
en grannes katt måste haft ett handikapp på ngt sätt för han hittade aldrig hem.
min syster brukade ta in han till oss och sen när hon släppte ut honom så hittade han inte hem. han försvann flera gånger och 2 av de gångerna hittade jag honom.
måste bara berätta...
lite lustigt var det för första gången jag hittade honom red jag på ett gärde där jag hade min ponny, det var 1 mil från där jag bodde.
katten hade varit borta i en månad och rätt som det var kom han ut från skogen. trodde ju inte att det var han men tog hem han till grannen och då visade det sej att det var han. helt otroligt!!! jag vet att han ej följt med dit.

andra gången hittade jag honom utanför ica och det var med en konstig tillfällighet. även då hade han varit borta en månad...och det är några kilometer dit från hemmet.

hans mamma hade en konstig knöl i huvudet så henne vet jag att de avlivade men med honom vet jag bara att de inte vågade släppa ut ngt mer. annars var han väldig vanlig och duktig.

oftast är det väl så att katter som har fel inte överlever så länge eftersom de inte klarar av att äta själva osv. de är ju svagare från början och utsatta.
 
Mongolism (=Downs syndrom hos människor) är en kromosomal avvikelse där man har tre st kromosom 21 (trisomi 21). Ofta är dessa individer sterila och då går det ju ändå inte att avla på dem.
 
Skulle Down-syndrom vara lika med sterilitet? Varför har då bl.a. sveriges riksdag en gång i tiden beslutat att tvångssterilisera alla med Down-syndrom? Den lagen är nu borttagen. Och åtmindstånde här är det ett flertal av dom som har egna biologiska barn. Trots att bägge föräldrarna har Down-syndrom.
Och Sveraks defekt-lista fungerar bara om uppfödarna anmäler att dom har defekta djur. Gör dom inte det, vet ju inte Sveraks att dom har förståndshandikappade katter, och då har inte katten något avelsförbud. Och som reglerna nu är utformade kan endast uppfödaren lägga ett avelsförbud på sådant som inte veterinären upptäcker vid kattungebesiktningen. Och om katten inte säljs behöver den inte besiktigas. Även kallat "moment 22" situation.
 
Fast vilken uppfödare blir långvarig i branschen om den avlar på förståndshandikappade katter? Om man som uppfödare medvetet avlar på förståndshandikappade katter och det uppdagas kommer denne troligtvis inte kunna komma tillbaks i avelssammanhang. Respekten för en sådan uppfödare skulle försvinna totalt och jag tror inte att respekten på något sätt skulle gå att återvinna.

Sedan har du rätt vad gäller Downs syndrom. Män med Downs syndrom är i princip sterila men kvinnor är fertila. Det finns f ö fyra olika typer av Downs syndrom hos människor, trisomi 21, translokationstrisomi 21, trisomi 21 mosaik och partiell trisomi 21.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt Jag vet inte riktigt hur jag hamnade där :angel1: men det finns en Facebooksida som heter Livet med jourkatter. Det är en förening som...
Svar
6
· Visningar
788
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den...
2
Svar
20
· Visningar
1 670
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp