Förstår inte hur fk räknat

Om du ändå ska vara ledig är det ju konstigt att du inte får ta ut det i semester istället? Men där kanske rättvisefrågan kommer in gentemot de övriga anställda som kanske inte heller får semester? Därav att du måste ta föräldrardgr istället?

Nej alla får ledigt, vi stänger typ ner i jul :)
Jag fick inte ta ut semester förens i april sa min chef. Men kunde inte ge någon anledning. Jag ska fråga vår facktjej.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Gäller förresten de där 90% som arbetsgivaren täcker upp om jag tar ut 3 dagar nu i december? Eller gäller det bara första året?
Med reservation för att det kan vara olika avtal, så kan man bara ta ut den ersättningen en sammanhängande period, och måste ha varit anställd en viss tid (men samma försäkring hos olika arbetsgivare kanske kan räknas ihop, vet inte).

På många ställen jobbar man ju in semestern året innan. Dvs innan april har du inga semesterdagar att ta ut. I april får du semesterdagar du tjänat in från nu/när du började fram tom mars.

Vabb och föräldraledigt är olika nivåer men låter ändå som för lite.
 
Med reservation för att det kan vara olika avtal, så kan man bara ta ut den ersättningen en sammanhängande period, och måste ha varit anställd en viss tid (men samma försäkring hos olika arbetsgivare kanske kan räknas ihop, vet inte).

På många ställen jobbar man ju in semestern året innan. Dvs innan april har du inga semesterdagar att ta ut. I april får du semesterdagar du tjänat in från nu/när du började fram tom mars.

Vabb och föräldraledigt är olika nivåer men låter ändå som för lite.

På min lönespec står det att jag har 13 semesterdagar för 2019. Men jag får ändå inte ta ut de :p nu ska jag snart byta jobb ändå så antar att jag får alla mina semesterdagar då istället.

Tycker också det låter lite, fick ju mer när jag tjänade typ hälften 😄
 
På min lönespec står det att jag har 13 semesterdagar för 2019. Men jag får ändå inte ta ut de :p nu ska jag snart byta jobb ändå så antar att jag får alla mina semesterdagar då istället.

Tycker också det låter lite, fick ju mer när jag tjänade typ hälften 😄
Aha, trodde det var nytt jobb.
 
Jo det är det. Började 1/9. Byter nästa år :)
På min lönespec står det att jag har 13 semesterdagar för 2019. Men jag får ändå inte ta ut de :p nu ska jag snart byta jobb ändå så antar att jag får alla mina semesterdagar då istället.

Tycker också det låter lite, fick ju mer när jag tjänade typ hälften 😄
Om ni inte har förskottssemester så får du inte ta ut de dagarna som du tjänat in i år förrän nästa år, dvs efter 1 april. (Kan inte semesterlagen, men tre veckor sommarsemester tror jag man får ta ut även om man inte tjänat in någon, men då utan ersättning.) Vet arbetsgivaren om att du ska byta jobb? I så fall kanske de kan gå med på att du tar ut semester i år, så slipper de betala ut semesterskulden när du slutar.
 
Om ni inte har förskottssemester så får du inte ta ut de dagarna som du tjänat in i år förrän nästa år, dvs efter 1 april. (Kan inte semesterlagen, men tre veckor sommarsemester tror jag man får ta ut även om man inte tjänat in någon, men då utan ersättning.) Vet arbetsgivaren om att du ska byta jobb? I så fall kanske de kan gå med på att du tar ut semester i år, så slipper de betala ut semesterskulden när du slutar.

Nä de vet inte och får inget veta innan allt är klart, man måste genomgå en registerkontroll och den är inte klar än. Men hinner den bli klar innan ledigheten ska jag fråga, tack för input :)
 
Tror det gäller om man är egen företagare? Sambon fick någon medelinkomst på de 2 eller om det var 3 senaste åren.
Jasså, vad konstigt? Det var FK som sa detta till mig, och sedan lämnade min arbetsgivare ut två år gamla inkomstuppgifter. Men hur blir det nu om jag ska uppdatera inkomstuppgifterna, ska jag ta 2018 då som jag har mycket sämre inkomst eftersom jag varit föräldraledig en stor del?
 
Jasså, vad konstigt? Det var FK som sa detta till mig, och sedan lämnade min arbetsgivare ut två år gamla inkomstuppgifter. Men hur blir det nu om jag ska uppdatera inkomstuppgifterna, ska jag ta 2018 då som jag har mycket sämre inkomst eftersom jag varit föräldraledig en stor del?

Man behåller sin SGi genom att vara 100% sysselsatt efter att barnet fyllt ett år. Är du 100% föräldraledig så är den skyddad, arbetar du 75% måste du täcka upp med 25% föräldrapenning för att den ska vara skyddad. Väljer man att inte skydda den så beräknas SGi:n för sjukpenning på den aktuella inkomsten, men som jag förstått det så har man samma SGi för föräldrapenning ändå fram till att barnet fyller två år och där efter räknas SGi:n om för föräldrapenning på aktuell inkomst.
 
När jag började nytt jobb i december 2017 tog jag ut Föräldrapenning i mellandagarna. Den beräknades på den nya lönen. Det var en provanställning.
 
Jo, fast när jag fick barn 2018 så sa de att man går på inkomsten två år bakåt.
Va? Det har varken gällt när jag fick barn 16 eller 18. (Egenföretagare som någon nämnde har jag ingen koll på).
Uppdaterade min sgi senast härommånaden vid vab, årets inkomst. Det är nuvarande inkomst med vissa bestämmelser(ska beräknas gälla minst ett halvår bland annat). När jag jobbade oregelbundet innan första barnet såg de väl till antal timmar senaste året.
 
maxsumman man kan få ut är ca 20 000 efter skatt.
för att få ut den måste du ta ut även för lördagar och söndagar. en måndagsersättning för FL motsvarar inte en måndag du jobbar. Vabb gör det däremot.

Jag ligger över taket, per dag får jag ut 682kr efter skatt.

ang din summa, har du angett rätt % du arbetar och är föräldrarledig för?
var inte du egenanställd förut? det påverkar.
 
Sen, har du tänkt ta ut tex den 23, 27 och 1a so DONT!
de kommer räkna FL från 23-2 vilket gör att du förlorar inkomst alla röda dagar däremellan.
Ta ut obetald semester de dagarna istället. (det har du rätt till). Annars kan du ta FP dagarna däremellan också.
 
Sen, har du tänkt ta ut tex den 23, 27 och 1a so DONT!
de kommer räkna FL från 23-2 vilket gör att du förlorar inkomst alla röda dagar däremellan.
Ta ut obetald semester de dagarna istället. (det har du rätt till). Annars kan du ta FP dagarna däremellan också.

Jag ska ta ut 20, 23 och 27 tänkte jag. Jag tar ut obetald semester från jobbet och sökte föräldrapenning från fk för de dagarna. Har alltså inte sökt föräldraledigt från jobbet.

Jobbet vet ju inget om huruvida jag tar ut fp eller ej eller vad tänker du? Hänger inte riktigt med 😅


Vet fortfarande inte hur fk kommit fram till siffran. Skulle ringa förut men kände mest, kommer det ändra något, är det värt tiden med tanke på att jag inte lär va föräldraledig igen förens om vi vill ha ett barn till, svar nej. Så pallade ej. Det får va som det är.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 166
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
828
Juridik & Ekonomi Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Den första tråden
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp