Förstår inte...

J

Juvelflickan

Hejsan!

Ibland blir jag bara för trött på min dyslexi, men som tur är så finns ju ni :)

Vad menar SIF med detta?? Det som är i fet stil förstår jag inte riktigt... :crazy:
Kontrollera så att ditt bett är tillåtet på tävling!
På stångbett, tex pessoabett och hackamore, får skänklarna vara max 7 cm långa från den punkt bettet sitter fast till tygelns fäste. Detta gäller ALLA bett med hävstångsverkan FÖRUTOM isländskt stångbett där skänklarna får vara max 17 cm.


Vore så himla snällt om någon vill hjälpa mig lite, så jag inte gör bort mig ute på banan :D


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Förstår inte...

Eh....alltså, det som sitter på bettet, på stångbett, finns ju utskjutande metall från bettes fäste och bakåt där man sätter fast tyglarna...Hmm...har någon en bild så är det lättare visa... De här skänklarna ska då vara max 7 cm långa från där bettet sitter och till där man fäster tyglarna.

Åh...tror knappt det var särskilt förytdligande..... :-/

Någon som har en bild som kan visa??
 
Sv: Förstår inte...

Som en proffessor som skulle hålla föreläsning i något ämne på ett stort internationellt symposium:
"det låter kanske enkelt, men vänta till jag har förklarat..."
:D :D :D

Vänligen
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Förstår inte...

Juvelflickan skrev:
På stångbett, tex pessoabett och hackamore, får skänklarna vara max 7 cm långa från den punkt bettet sitter fast till tygelns fäste. Detta gäller ALLA bett med hävstångsverkan FÖRUTOM isländskt stångbett där skänklarna får vara max 17 cm.[/I]

Vore så himla snällt om någon vill hjälpa mig lite, så jag inte gör bort mig ute på banan :D

Vilken bit är det du inte förstår? Vet du vad som är skänkeln på ett bett? Isåfall vet du vad du skall mäta. Du skall alltså mäta skänkeln från den punkt där den sitter ihop med bettdelen, (alltså den del som hästen har i munnen) och till den punkt där skänkeln sitter ihop med tygeln. Om du inte vet vilken del som är skänkeln så har du nog inte ett skänkelbett! :)
Anledningen till att skrevs såhär är att en del skänklar fortsätter några millimeter förbi bettet och förbi tygeln, men de delarna påverkar inte inverkan (såvitt jag förstår) och spelar därför ingen roll. :smirk:
 
Sv: Förstår inte...

Rolle skrev:
Som en proffessor som skulle hålla föreläsning i något ämne på ett stort internationellt symposium:
"det låter kanske enkelt, men vänta till jag har förklarat..."
:D :D :D

Vänligen
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Underbart, Rolle! :p
 
Sv: Förstår inte...

Från där nosrem-bandet sitter (börjar) o till där tränset ska fästas. TYCKER jag är logiskt. Men jag vet inte om det är så.
 

Liknande trådar

Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 168
Senast: IngelaH
·
S
Utrustning hej! Jag köppte nyss ett kimblewickbett till min D-ponny och har lite frågor om det. Jag frågade affärsbirtädet om bett till min ponny...
Svar
8
· Visningar
4 090
Senast: simplyme
·
Utrustning Jag kan snart öppna bettaffär med alla mina bett, och ändå har jag inget som jag kan kontrollera kusen på i terrängen! Och eftersom han...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 252
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu börjar iaf JAG bli trött på allt tjafsande om bett och nosgrimmor... Först fick man ha vilka bett man ville men inte med vilken...
Svar
17
· Visningar
2 221
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp