förstöra apportering?

Ahi

Trådstartare
Funderar på en sak. Vi går nu en kurs i grundlydnad med vår labbe. När vi ska öva inkallning, så ska vi kasta en sak sen ska vi ställa oss på ett annats ställe och kalla in hunden. Sen ska hunden få leksaken som belöning. En annan kursdeltagare hävdade att detta kan förstöra apporteringsträningen, är det så? Eller kan hunden skilja på apportering och detta? Jag trodde att den kunde det i ochmed att man vid apportering använder ordet apport. Men jag vill ju inte heller göra hunden förvirrad, och fördärva framtida apporteringsträning.Så hur är det?
 
Sv: förstöra apportering?

Nu vet jag inte hur du menar egentligen, men som jag förstår det ska ni kasta något som hunden ska springa efter på eget bevåg.

Personligen är jag väldigt noga med stadgan och det mjuka greppet. Det gör att jag aldrig låter mina hundar springa efter grejor som kastas utan klartecken, och jag kampar aldrig om grejor med dem. Jag tycker helt enkelt om att göra det lätt både för mig själv och hundarna.

Jag skulle modifiera övningen något om jag var du. Kasta grejen och säg "varsågod", och samma sak om du ska kampa - ge ett tillåtelseord för kamp.
 
Sv: förstöra apportering?

nej alltså när vi övat färdigt inkallningen så ska man säga varsågod till hunden att den får ta sin leksak. Vitsen med hela övningen är alltså att hunden skall komma till mig på inkallning och inte när jag ger kommandot "hit" springa och ta leksaken. Inkallning med störning kan man väl säga. Vi har sedan tidigare lärt honom att vänta på kommandot varsågod.
 
Sv: förstöra apportering?

Jag förstår inte heller, kastar du ut leksaken då hunden kommit till dig på kommandot HIT, eller kastar du ut leksaken och sedan kallar in hunden, när hunden kommit så skickar du den till leksaken ?
 
Sv: förstöra apportering?

Det låter som ni ska göra någon form av extern belöning och vad jag sett av det hittills så har det inte förstört någon lydnadsapportering. Hur det är med apportering inom jakt får någon annan svara på.
 
Sv: förstöra apportering?

Som Jadzia skriver så blir det ju en extern belöning. Jag har tränat så med min hund, och tror inte att det påverkar apporteringen alls, förstår inte likheten mellan dessa två saker heller riktigt-det är ju helt olika moment.
 
Sv: förstöra apportering?

Jag tror deffenitivt inte att det påverkar apporteringen!
 
Sv: förstöra apportering?

Inte apporteringen. Men stadgan vid markeringarbete och hur ofta hunden tror att det är dens apport/markering.
 
Sv: förstöra apportering?

Nä, det där är helt och håller beroende på hur man tränar.

Jag tränar mycket jaktapportering och använder ALLTID externbelöning vid lydnadsträning och jag har fortfarande kvar stadgan i min hund. Det handlar om att ha kommando som hunden förstår och vara tydlig som ägare. Iaf för mig.

//E
 
Sv: förstöra apportering?

Calazirya skrev:
, eller kastar du ut leksaken och sedan kallar in hunden, när hunden kommit så skickar du den till leksaken ?
Ja så ska vi göra. Har inte gjort den här övningen än utan det kommer på nästa träning.
 
Sv: förstöra apportering?

Det är jaktapportering vi har tänkt oss träna sen, så det vore ju bra om det inte påverkar
 

Liknande trådar

Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 881
Senast: Görel
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 402
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 276
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp