Förstöra en häst, hur snabbt?

Jo, knäinflammationerna har uppkommit hos köparen. Däremot ryggen är gammal, men det har första veterinären som tog plåtarna bedömt som att hästen inte bör ha problem av.
Problemet med att inte behandla inflammationer är att dom ofta blir vilande, dom blossar upp fort när hästen kommer igång och ansträngs igen.

Kan hästen kanske haft problem med knäna sen innan och som kanske märkts först när hästen kommer ur kondition tex? Det är inte omöjligt.

Jag kan faktiskt inte riktigt se att det är köparen som gjort så mycket fel, hästen kanske faktiskt inte höll. Detta är en anledning till att jag aldrig skulle köpa en häst som har vilat "utan anledning", jag litar inte på någon i det läget riktigt. Sånt här är en av anledningarna, säger inte att just du hittar på nu men väldigt väldigt många ställer av hästen och säljer den som frisk. Det är oavsett i mina ögon lite konstigt att ställa av en frisk tävlingshäst i full kondition utan några problem. Det händer ju uppenbarligen men jag fattar misstankar där. Sen så får ju också köparen tänka till lite också när dom köper en häst ur kondition att hästen kanske inte är fräsch när den väl kommer igång, det är ju en risk man tar också.
Lång vila?
Fortfarande så läser inte vissa inläggen från början. Hästen hade varit igång sen slutet på september men hade INTE gått träningar utan utan köparen red hoppträning snabbt efter köpet fast hästen inte hoppat på över ett år. juristen och min veterinär är eniga om att det var pga överansträngning som hästen åkte på inflammationerna. Knäledsinflammaioner är de som är jävligast om en häst väl har fått dem. Så jag vill inte att hästen ska behandlas flera gånger för att sedan dömas ut om det inte går vägen. Eller hamnar i någon annans händer som inte ser allvaret med dessa inflammationer. Då är avelsboxen inga problem.
Träningar eller inte, träningar behöver inte vara särskilt ansträngande bara för att man tränar för en tränare. Hästen kanske fick inflammationerna igen pga igångsättningen men en helt frisk häst blir inte överansträngd så enkelt så fort. Då är det något som vart galet sen innan om man inte är extremt vårdslös i ridningen.

Kanske står det i tråden men vet du vad för träning det var? Bara för att det är hopplektion så innebär inte det att det inte är något en häst inte klarar som vart igång ett par månader.

Och som sagt, inflammationer är väldigt svåra att vila bort, dom blir liggande och blossar upp igen vid ansträngning. Ska hästen må bra tycker jag man bör behandla knäna så hästen blir symptomfri. Ser du allvaret med dessa inflammationer så bör du behandla dom tycker jag. Sen kan du väl vila hästen eller göra vad du vill men hästen måste ju bli av med inflammationerna en gång för alla.
 
@Grazing jag tror inte heller att köparen behöver ha gjort så mycket fel . Däremot har köparen gjort en grej av att hästen inte håller /är skadad, och vill reklamera hästen och utifrån det existerar tråden.

Jag kan tycka precis som många påtalat i tråden att det är extremt absurt hur konsumentköplagen gäller levande djur dvs häst, och hur sjukt rent ut sagt, den kommit att brukas och missbrukas gällande hästaffärer.

Det mesta handlar om orimliga lägen där köpare tagit en risk de inte är tillräckligt kunniga för att förstå, när de köpt sin tidigare avställda häst , köpt häst trots att varningsflagg funnits som en kunnigare köpare insett, nöjt sig med en allmän besiktning osv osv - för att sen ändå vråla VARG och åklaga när det sen inte blivit bra .

Rättsfall är mer vanliga år 2016 och tillbaka senaste årtiondet i eskalerande volym, utifrån konsument/köpare som gör rättsfall än säljare som bedriver oseriösa affärer .

TS har ju även skrivit att köparen velat häva köpet "av andra anledningar" innan skadorna blev anledningen ...även om det inte framgår i tråden vad detta avsåg.
 
Senast ändrad:
Fast den aktuella hästen har ju inte vilat utan anledning, hon har haft föl.
Och väldigt väldigt många passar på att ta föl när hästen börjar kännas lite ofräsch av olika anledningar. Det är en väldig varningsflagga där tycker jag. Många verkar ju tänka lite att om hästen ändå ska vila kan man lika gärna passa på att ta föl det året. Inte ovanligt.

Och som sagt så är ju just inflammationer svåra att bli av med, diffusa orenheter osv och många tror att ställa av hästen och låta den få en långvarig vila ska fixa allt för att sedan sälja hästen och hoppas på det bästa ungefär. Men ofta blir det så tyvärr ju att det blossar upp snabbt igen vid ansträngning.

Tycker det är väldigt mycket i Ts fall som gör att jag misstänker att hästen inte alls har varit problemfri sen innan då man inte dömer ut hästen för knäledsinflammationer(?) såhär snabbt då hästen trots allt har varit helt fräsch hela sitt liv. Knäledsinflammationer är luriga främst att upptäcka men med behandling så är det många hästar som kommer tillbaka från sånt utan problem.

Tror lite att Ts gjorde en miss här och chansade och det gick inte. Kanske inte är så men jag får den känslan.
 
Och väldigt väldigt många passar på att ta föl när hästen börjar kännas lite ofräsch av olika anledningar. Det är en väldig varningsflagga där tycker jag. Många verkar ju tänka lite att om hästen ändå ska vila kan man lika gärna passa på att ta föl det året. Inte ovanligt.

Och som sagt så är ju just inflammationer svåra att bli av med, diffusa orenheter osv och många tror att ställa av hästen och låta den få en långvarig vila ska fixa allt för att sedan sälja hästen och hoppas på det bästa ungefär. Men ofta blir det så tyvärr ju att det blossar upp snabbt igen vid ansträngning.

Tycker det är väldigt mycket i Ts fall som gör att jag misstänker att hästen inte alls har varit problemfri sen innan då man inte dömer ut hästen för knäledsinflammationer(?) såhär snabbt då hästen trots allt har varit helt fräsch hela sitt liv. Knäledsinflammationer är luriga främst att upptäcka men med behandling så är det många hästar som kommer tillbaka från sånt utan problem.

Tror lite att Ts gjorde en miss här och chansade och det gick inte. Kanske inte är så men jag får den känslan.

Det märks att du inte är avelsmänniska. Många tar föl på sina ston för att de har ett bra sto med egenskaper som är intressanta att föra vidare. Så ser det ut i den värld där jag befinner mig.

Jag tycker att du gör en hel hönsgård av en liten fjäder och drar väldigt långtgående slutsatser av små fragment.
 
Det märks att du inte är avelsmänniska. Många tar föl på sina ston för att de har ett bra sto med egenskaper som är intressanta att föra vidare. Så ser det ut i den värld där jag befinner mig.

Jag tycker att du gör en hel hönsgård av en liten fjäder och drar väldigt långtgående slutsatser av små fragment.
Jo, jag vet det. Jag ser det inte som ett dugg konstigt ifall folk tar föl på en unghäst innan en tävlingskarriären så att säga. Eller ifall hästen ändå inte riktigt kommit igång och mest är i hobbykondition sen innan men har en trevlig och bra stam osv. Men när någon säger att hästen var i tävlingskondition och fungerade utan problem och var helt frisk och sen pang bom avställd och med föl, då ser jag varningsflagg.

Och avelsmänniska eller inte, det är så många gör med sina ston. Jag skulle aldrig ta den risken om hästen inte är en unghäst som dom passar på att ta föl på innan tävlingskarriären så att säga. Men en häst som kommit igång och sen helt plötsligt bara näe, vi tar föl istället. Det känns inte rätt.
 
Jo, jag vet det. Jag ser det inte som ett dugg konstigt ifall folk tar föl på en unghäst innan en tävlingskarriären så att säga. Eller ifall hästen ändå inte riktigt kommit igång och mest är i hobbykondition sen innan men har en trevlig och bra stam osv. Men när någon säger att hästen var i tävlingskondition och fungerade utan problem och var helt frisk och sen pang bom avställd och med föl, då ser jag varningsflagg.

Och avelsmänniska eller inte, det är så många gör med sina ston. Jag skulle aldrig ta den risken om hästen inte är en unghäst som dom passar på att ta föl på innan tävlingskarriären så att säga. Men en häst som kommit igång och sen helt plötsligt bara näe, vi tar föl istället. Det känns inte rätt.

Det finns många anledningar till att man passar på att ta föl på sin häst. Man ska kanske ha barn själv, plugga, eller något annat som gör att man inte har tid att rida på samma nivå som tidigare.
 
Jag tycker att du gör en hel hönsgård av en liten fjäder och drar väldigt långtgående slutsatser av små fragment.
Om jag nu ska analysera lite för vad jag tycker avslöjar TS litegrann även ifall det givetvis fortfarande kan vara så att hästen alltid varit felfri. Men jag spekulerar litegrann och detta är lite så jag tänker om såna här situationer.

3 dagar efter köp rider man lektion. Hästen får INGEN möjlighet att acklimatisera sig första perioden.

Jag känner spontant att när någon drar till med sånt här, då är det något skumt. Hästen har trots allt varit igångsatt sen 3,5 månader tillbaka, hästen bör klara en lättare lektion. Ingen frisk häst behöver acklimatisera sig den första perioden för att hålla. Snarare tvärtom så anser jag att det är bra att börja rida och aktivera hästen från start. Dock såklart efter hästens kondition. Men en lektion kan även bestå av lättare ridning.

Dagen efter köp släpper man hästen i ridhus och rider senare ett lättare pass för att känna på hästen (eventuellt med tappsko om ingen slog på redan dagen efter de anlänt till stallet då den åkte av precis innan lastning).

Och detta tex, vad är det för fel med att släppa en häst i ett ridhus och sedan känna lätt på hästen för att se hur den känns? Sen när är det någonting som förstör en frisk häst? Om hästen inte är känslig för tappskor så är det inte helt fel att rida lite lätt i en manege. Jag väntar oftast tills skon är på men om hästen inte bryr sig särskilt så ser jag inte något fel med lite lättare ridning på mjukt underlag.

När någon hakar på såna här saker så känns det desperat i mina ögon, saker som saknar betydelse och gör att jag tycker säljaren är hyfsat oseriös. Även ifall det fortfarande faktiskt kan vara så att TS är fullt seriös men det är min känsla som jag får.

Sen det faktum också att TS faktiskt vill triangelmärka en häst som vart fräsch och frisk i hela sitt liv pga en inflammation. Inte ens värt att testa att behandla liksom. Känns lite lite konstigt tycker jag.
 
Senast ändrad:
Det finns många anledningar till att man passar på att ta föl på sin häst. Man ska kanske ha barn själv, plugga, eller något annat som gör att man inte har tid att rida på samma nivå som tidigare.
Och jag anser fortfarande att det är en fruktansvärt stor risk när man tar och köper en avställd häst som var i tävlingskondition innan. Jag litar inte på säljare som drar till med sådana anledningar när det handlar om hästar som vart fullt fräscha och i full kondition precis innan dräktighet.

Sen är det så såklart att det finns ärliga personer men det är för många oärliga för att jag ska våga ge mig på ett sådant köp och tro på vad säljaren säger. Jag påstår inte att alla uppfödare är oseriösa men jag vet att många som har ston i tävling inte avbryter en karriär pga föl, då tas det föl på hästen innan eller efteråt när hästen slutat tävla av olika anledningar. Det är min erfarenhet av folk som tävlar ston iallafall. Undantag finns dock alltid.
 
Om jag nu ska analysera lite för vad jag tycker avslöjar TS litegrann även ifall det givetvis fortfarande kan vara så att hästen alltid varit felfri. Men jag spekulerar litegrann och detta är lite så jag tänker om såna här situationer.

3 dagar efter köp rider man lektion. Hästen får INGEN möjlighet att acklimatisera sig första perioden.

Jag känner spontant att när någon drar till med sånt här, då är det något skumt. Hästen har trots allt varit igångsatt sen 3,5 månader tillbaka, hästen bör klara en lättare lektion. Ingen frisk häst behöver acklimatisera sig den första perioden för att hålla. Snarare tvärtom så anser jag att det är bra att börja rida och aktivera hästen från start. Dock såklart efter hästens kondition. Men en lektion kan även bestå av lättare ridning.

Dagen efter köp släpper man hästen i ridhus och rider senare ett lättare pass för att känna på hästen (eventuellt med tappsko om ingen slog på redan dagen efter de anlänt till stallet då den åkte av precis innan lastning).

Och detta tex, vad är det för fel med att släppa en häst i ett ridhus och sedan känna lätt på hästen för att se hur den känns? Sen när är det någonting som förstör en frisk häst? Om hästen inte är känslig för tappskor så är det inte helt fel att rida lite lätt i en manege. Jag väntar oftast tills skon är på men om hästen inte bryr sig särskilt så ser jag inte något fel med lite lättare ridning på mjukt underlag.

När någon hakar på såna här saker så känns det desperat i mina ögon, saker som saknar betydelse och gör att jag tycker säljaren är hyfsat oseriös. Även ifall det fortfarande faktiskt kan vara så att TS är fullt seriös men det är min känsla som jag får.

Sen det faktum också att TS faktiskt vill triangelmärka en häst som vart fräsch och frisk i hela sitt liv pga en inflammation. Inte ens värt att testa att behandla liksom. Känns lite lite konstigt tycker jag.

Jag måste säga att jag tycker du har en poäng utifrån det du noga deltagit i detaljer utifrån tråden .
Däremot skulle jag ändå vara försiktig i att tillskriva skuld hit eller dit , du anklagar rätt krasst TS så som du uttrycker dig och det har du ingen grund för egentligen alls du antar och tolkar och din slutsats kan vara rätt/fel eller något mittemellan men summa summarum så den slutsatsen du drar här är rätt vågad .

Det finns smidigare sätt att framföra en åsikt på samtidigt som exakt samma budskap går fram utan att hitta på att någon bär skulden . Ett tips som är särskilt relevant om trådens ämne är juridik .
 
Det är alltid en risk att köpa en avställd eller nyligen påställd häst. Det säger ju absolut inget om hur hästen kommer att utvecklas, vare sig fysiskt, hälsomässigt eller vad gäller talang.

Däremot tycker jag absolut inte det är uppseväckande att ställa av ett tävlingsaktiva sto för att ta föl. Ingen vill vänta för länge, känner man att hästen tangerar sin övre kapacitetsgräns - varför inte ta föl med de meriter i bagaget som ändå finns?
 
Senast ändrad:
Jag måste säga att jag tycker du har en poäng utifrån det du noga deltagit i detaljer utifrån tråden .
Däremot skulle jag ändå vara försiktig i att tillskriva skuld hit eller dit , du anklagar rätt krasst TS så som du uttrycker dig .

Det finns smidigare sätt att framföra en åsikt på samtidigt som exakt samma budskap går fram utan att hitta på att någon bär skulden . Ett tips som är särskilt relevant om trådens ämne är juridik .
Som sagt som jag skrivit pga att jag inte vill anklaga TS på något sätt så kan ju Ts vara fullkomligt ärlig och hur seriös som helst. Dock kan det också vara tvärtom. Jag är nollställd där, det är bara vad jag får för känsla av inläggen men vad som är rätt vet ju bara Ts. Min känsla kan ju vara fel. Så det är relativt onödigt att spekulera om.
 
Som sagt som jag skrivit pga att jag inte vill anklaga TS på något sätt så kan ju Ts vara fullkomligt ärlig och hur seriös som helst. Dock kan det också vara tvärtom. Jag är nollställd där, det är bara vad jag får för känsla av inläggen men vad som är rätt vet ju bara Ts. Min känsla kan ju vara fel. Så det är relativt onödigt att spekulera om.
Då tänker jag att du kanske bör läsa dina inlägg vad du skrivit med lite objektivt öga ? Det är rätt lätt att tolka det du skrivit i flera inlägg som ngt direkt antagande och blir väldigt "starkt" utifrån hur du uttrycker dig och spekulerar .
 
Då tänker jag att du kanske bör läsa dina inlägg vad du skrivit med lite objektivt öga ? Det är rätt lätt att tolka det du skrivit i flera inlägg som ngt direkt antagande och blir väldigt "starkt" utifrån hur du uttrycker dig och spekulerar .
Starkt och starkt, visst kan man skriva "mjukt" men jag skriver vad jag tycker och har skrivit flera gånger i inläggen att det är min känsla men att det lika gärna kan vara så att den är helt fel och att TS har rätt i allt. Är ju ingenting någon kan veta, dock tar inte det bort min känsla ändå.

Och just för att inte någon ska tro att jag anser TS gjort fel och är oärlig så har jag skrivit i varje inlägg jag gjort att Ts lika gärna kan vara hur ärlig som helst. Dock hindrar det inte mig från att få känslan jag får utifrån inläggen.

Jag utgår från relativt nollställdhet vad gäller sanning här, alla tror jag vet att det kan vara lika oärligt som det kan vara ärligt. Sen om man väljer att ifrågasätta TS eller inte, det är en annan sak. Men det är inte olagligt eller fel att vara skeptisk och ifrågasätta. Något anklagande har jag inte gjort i något inlägg. Däremot ifrågasatt det Ts skrivit dock vilket är en viss skillnad mot att anklaga.
 
Senast ändrad:
Starkt och starkt, visst kan man skriva "mjukt" men jag skriver vad jag tycker och har skrivit flera gånger i inläggen att det är min känsla men att det lika gärna kan vara så att den är helt fel och att TS har rätt i allt. Är ju ingenting någon kan veta, dock tar inte det bort min känsla ändå.

Och just för att inte någon ska tro att jag anser TS gjort fel och är oärlig så har jag skrivit i varje inlägg jag gjort att Ts lika gärna kan vara hur ärlig som helst. Dock hindrar det inte mig från att få känslan jag får utifrån inläggen.

Jag utgår från relativt nollställdhet vad gäller sanning här, alla tror jag vet att det kan vara lika oärligt som det kan vara ärligt. Sen om man väljer att ifrågasätta TS eller inte, det är en annan sak. Men det är inte olagligt eller fel att vara skeptisk och ifrågasätta. Något anklagande har jag inte gjort i något inlägg. Däremot ifrågasatt det Ts skrivit dock vilket är en viss skillnad mot att anklaga.
Jag tror att "känsla" blir den springande felpunkten s.a.s.? Det blir lätt konstigt att "känsla" skulle vara relevant i sammanhanget där du utifrån "känsla" drar rätt stora växlar utan att veta något egentligen ?
Det finns som sagt anledning att undra om detaljer och frågetecken tycker jag också som redovisat i tråden .jag tycker du har vissa bra reflektioner som sagt . Men att dra antaganden blir problematiskt , det är bättre att höja frågan om avsaknad av detaljer /info man tycker saknas isåfall .?
 
Jag tror att "känsla" blir den springande felpunkten s.a.s.? Det blir lätt konstigt att "känsla" skulle vara relevant i sammanhanget där du utifrån "känsla" drar rätt stora växlar utan att veta något egentligen ?
Därav spekulationerna, jag skriver bara hur jag uppfattar saker och ting och hur jag spekulerar kring det som står. Om stora växlar innebär just att jag får en känsla och spekulerar runt den så då är det väl stora växlar. Det är fortfarande bara spekulationer. Det kan vara åt båda hållen. Dock fokuserade jag på det jag reagerade på vilket var allt som inte var relevant övht.

Jag brukar gå på min känsla då jag litar på den, dock så har den fel ibland, därför jag skriver hela tiden att känslan lika gärna kan vara fel.
Det finns som sagt anledning att undra om detaljer och frågetecken tycker jag också som redovisat i tråden .jag tycker du har vissa bra reflektioner som sagt . Men att dra antaganden blir problematiskt , det är bättre att höja frågan om avsaknad av detaljer /info man tycker saknas isåfall .?
Men jag har inte dragit några antaganden, jag har bara spekulerat i det som står. Min känsla är inget antagande. Dock så skriver jag om dom grejerna som gör att jag får den känslan jag får som just en förklaring till varför jag har känslan så att säga.
 
Och väldigt väldigt många passar på att ta föl när hästen börjar kännas lite ofräsch av olika anledningar. Det är en väldig varningsflagga där tycker jag. Många verkar ju tänka lite att om hästen ändå ska vila kan man lika gärna passa på att ta föl det året. Inte ovanligt.

Och som sagt så är ju just inflammationer svåra att bli av med, diffusa orenheter osv och många tror att ställa av hästen och låta den få en långvarig vila ska fixa allt för att sedan sälja hästen och hoppas på det bästa ungefär. Men ofta blir det så tyvärr ju att det blossar upp snabbt igen vid ansträngning.

Tycker det är väldigt mycket i Ts fall som gör att jag misstänker att hästen inte alls har varit problemfri sen innan då man inte dömer ut hästen för knäledsinflammationer(?) såhär snabbt då hästen trots allt har varit helt fräsch hela sitt liv. Knäledsinflammationer är luriga främst att upptäcka men med behandling så är det många hästar som kommer tillbaka från sånt utan problem.

Tror lite att Ts gjorde en miss här och chansade och det gick inte. Kanske inte är så men jag får den känslan.

Nej, du vet inte anledningen till att stoet betäcktes. Ska tala om det för dig, fastän du dragit dina egna förhastade slutsatser.

Jag hade bytt inriktning från engelsk ridning till galopp, men ville ändå träna/tävla hästen för utbildningens skull då hon var för gammal för att starta galopp och inte gjort på flera år. jag ville ta en avkomma på stoet för min egna framtida galoppör då hennes stam är bra. En tanke jag hade under en längre tid men tänkt avstå från för att satsa på att tävla först, men jag tyckte inte det var lika kul längre att hopptävla efter flera tävlingar under våren, fastän stoet gick bra hela säsongen. Då beslutade jag mig för att ändå betäcka. Detta UTAN att stoet var knackig eller liknande, Jon var helt fräsch! Hon reds även efter betäckning också men jag avstod från att utsätta henne för tävlingar pga risken att kasta, samt att motivationen var noll för det. Jag kör heller inte stoet till en hingst nästan 30 mil ifrån över en månad för DYRA pengar för att ta risker!

Hästen reds på fram till vintern men trappades sedan ner under våren med lugna turer i skogen fram till 1 månad innan beräknad fölning. Hästen vilade helt från ridningen i 4-5 månader. Det tycker inte jag är någon längre vila!!

Jag har inga planer på att sälja hästen igen på länge efter ha sovit dåligt och ätit nästan ingenting under hela tvistens gång med en graviditet på det. Detta har satt sina spår.
Därför väljer jag att sätta henne i avelsboxen istället då hon är ett fint avelssto.

En t-märkning var min veterinärs förslag när jag sa att hon ska in i avel istället och aldrig säljas för att tävlas igen. Men skulle jag sälja henne utan en t-märkning kan hon snabbt säljas igen som en tävlingshäst då det finns fina resultat på att hästen tävlat sedan tidigare.
 
Nej, du vet inte anledningen till att stoet betäcktes. Ska tala om det för dig, fastän du dragit dina egna förhastade slutsatser.

Jag hade bytt inriktning från engelsk ridning till galopp, men ville ändå träna/tävla hästen för utbildningens skull då hon var för gammal för att starta galopp och inte gjort på flera år. jag ville ta en avkomma på stoet för min egna framtida galoppör då hennes stam är bra. En tanke jag hade under en längre tid men tänkt avstå från för att satsa på att tävla först, men jag tyckte inte det var lika kul längre att hopptävla efter flera tävlingar under våren, fastän stoet gick bra hela säsongen. Då beslutade jag mig för att ändå betäcka. Detta UTAN att stoet var knackig eller liknande, Jon var helt fräsch! Hon reds även efter betäckning också men jag avstod från att utsätta henne för tävlingar pga risken att kasta, samt att motivationen var noll för det. Jag kör heller inte stoet till en hingst nästan 30 mil ifrån över en månad för DYRA pengar för att ta risker!

Hästen reds på fram till vintern men trappades sedan ner under våren med lugna turer i skogen fram till 1 månad innan beräknad fölning. Hästen vilade helt från ridningen i 4-5 månader. Det tycker inte jag är någon längre vila!!

Jag har inga planer på att sälja hästen igen på länge efter ha sovit dåligt och ätit nästan ingenting under hela tvistens gång med en graviditet på det. Detta har satt sina spår.
Därför väljer jag att sätta henne i avelsboxen istället då hon är ett fint avelssto.

En t-märkning var min veterinärs förslag när jag sa att hon ska in i avel istället och aldrig säljas för att tävlas igen. Men skulle jag sälja henne utan en t-märkning kan hon snabbt säljas igen som en tävlingshäst då det finns fina resultat på att hästen tävlat sedan tidigare.
:
Oj ... Och igen oj ...
Utifrån tråden och alla synvinklar /diskussioner osv ...
 
Det ska också ha framkommit information till mig att hästen ska ha blivit sparkad i hagen-den infon har inte nått mig tidigare. Hästen har sedan hon kom hem varit på vakt mot hagkompisen hon gått med sedan tidigare.

Ryttaren ska också haft problem med att få henne att gå i form, sänkt rygg och hög nacke. Förödande för en häst med KS. Nu red jag hästen i god form därav aldrig märkt av problem med ryggen samt alltid utprovade sadlar.
En häst med knäinflammationer protesterar vid nerförbackar samt blir tung i handen, skulle om jag inte minns fel, ävenvara ojämn i muskulaturen på rumpan etc. Inget av detta har märkts av någonsin.

Jag personligen anser att man tar det lugnt första veckorna med en ny häst. Det är ny ryttare, utrustning, underlag, miljö etc.
Det finns en anledning till att ridhästar åker in på löpande band för hältutredningar idag-folk har för bråttom med sina hästar!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 485
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 193
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp