Förstörd rabattkant

Om du var med så borde ju du har sagt hur han ska köra och berättat om rabatten, alternativt stoppat honom då han närmade sig rabatten.
Jag förstår att du är ledsen men...Jag tycker du får ta felet på dig.
Men det förstår jag inte riktigt - nog kan man väl som husägare utgå ifrån att en vedleverantör inte kör sönder ens trädgård? Ok, kör sönder rabattkanter av betong, då. Man ska väl inte behöva stå och vakta? Lite finkänsla måste väl även en vedgubbe med traktor ha? Tycker jag allt.

Oavsett är ju inte felet ts´ , utan vedgubbens -även om det var oavsiktligt.
 
Men det förstår jag inte riktigt - nog kan man väl som husägare utgå ifrån att en vedleverantör inte kör sönder ens trädgård? Ok, kör sönder rabattkanter av betong, då. Man ska väl inte behöva stå och vakta? Lite finkänsla måste väl även en vedgubbe med traktor ha? Tycker jag allt.

Oavsett är ju inte felet ts´ , utan vedgubbens -även om det var oavsiktligt.

Nja. En traktor är stor och det är lätt att missa saker TS beskriver om de inte blivit speciellt utpekade. Det är dessutom mitt ansvar som beställare att se till att det finns bra körväg till det ställe jag vill ha leveransen på. Är jag dessutom hemma vid leveransen hade jag inte ens funderat på att komma tillbaka med någon form av ersättningskrav. Jag hade svurit lite åt mig själv som missat att tala om det och åtgärdat det hela.
 
Det är inte helt lätt, men jag försöker verkligen vara lite generös mot folk numera. Om det inte är tydligt att något har gjorts med flit eller vårdslöshet, försöker jag släppa det. Misstag gör vi alla, och nästa gång är det kanske min tur att tabba mig lite. Då hoppas jag att folk är förlåtande/överseende mot mig också!
 
Jag förstår att du blir ledsen och att det känns jobbigt när du inte har ork.
Men jag personligen hade inte lagt det på ved-mannen och krävt ersättning. Både för att jag vill vårda viktiga relationer och då har överseende med om ngt litet går sönder som olyckshändelse.
Men också för att jag själv var där och såg allt. Då hade jag haft koll och sett till att han inte kör på ngt litet som han kanske missar.
Hade jag missat hade jag tagit det. Tråkigt att det blev så. Men inte värt att hålla på med mer än så liksom.
Men visst förstår jag att det känts jobbigt.
Vi har fått del av gräsmatta och parkering sönderkört någon gång och kommit hem till. Det kan hända tyvärr. Och relation med den personen var viktigare än det som skadades.
 
Hade jag varit frisk hade jag lätt velat komma och göra en flätad pil-/slykvist kant åt dig. :heart Fattar helt att det inte går att göra fancy eller dyrt av flera skäl.

Hur ofta träffar du vedgubben? Är han trevlig eller en tjurig gubbe? Om jag var du, hade jag nästa gång ni ses, eller talas vid, förklarat att senast hade han tyvärr kört sönder en fin rabattkant som du lagt ner jättemycket tid och energi på - fastän det inte var med flit förstås. Hade jag sagt, lite sorgset och utan att anklaga. Är han då en vedgubbe med samvete, föreslår han kanske nån form av ersättning eller rentav hjälp att fixa kanten.

Så hade jag gjort.

Jag förstår att du känner dig bedrövad, det hade jag också gjort. Men om du är lite listig så kanske vedgubben får dåligt samvete och fixar nåt åt dig :heart
Träffar honom normalt inte alls. Träffade honom första gången strax före leverans av veden.

I min värld gör man rätt för sig. Hade det varit jag som kört över rabattkanten så hade jag ersatt. Utan tvekan. Så jäkla konstigt att man anses som besvärlig för att man vill bli ersatt. Det är väl liksom bara normalt.

Skicka en blänkare i fb-grupper. Här händer det nu och då att folk ger bort sten och plattor.
Jag håller koll. Det finns inte. Jag har aldrig sett sånt skänkas bort under mina 6 år här.

Jag får nöja med mig med de betongpannor jag hittade gratis.

Om du var med så borde ju du har sagt hur han ska köra och berättat om rabatten, alternativt stoppat honom då han närmade sig rabatten.
Jag förstår att du är ledsen men...Jag tycker du får ta felet på dig.
Nä, felet var INTE mitt. Han kunde lätt se kanten. Den var synlig. Ska jag tala om precis allt som finns i omgivningen innan han får tillåtelse att köra in på tomten?
 
Träffar honom normalt inte alls. Träffade honom första gången strax före leverans av veden.

I min värld gör man rätt för sig. Hade det varit jag som kört över rabattkanten så hade jag ersatt. Utan tvekan. Så jäkla konstigt att man anses som besvärlig för att man vill bli ersatt. Det är väl liksom bara normalt.


Jag håller koll. Det finns inte. Jag har aldrig sett sånt skänkas bort under mina 6 år här.

Jag får nöja med mig med de betongpannor jag hittade gratis.


Nä, felet var INTE mitt. Han kunde lätt se kanten. Den var synlig. Ska jag tala om precis allt som finns i omgivningen innan han får tillåtelse att köra in på tomten?
Du verkar ju övertygad om din ståndpunkt, att begära ersättning är det rätta. Då är det väl bara att göra det?
 
Kanske det, men det går även åt en massa energi att problematisera saker. För mig hade det kostat mycket mer energi totalt om jag gått omkring och retat mig på det och då eventuellt söka upp vedkillen för att klaga. Det verkar vara ett ganska stor grej för TS som går ganska snabbt att åtgärda och troligen med mindre energiåtgång.

Jag hade fixat rabbaten för att jag är lat inte för att jag har överskottsenergi.
För dig ja. Du kan ju inte utgå från att alla andra fungerar som du.
 
Det är inte helt lätt, men jag försöker verkligen vara lite generös mot folk numera. Om det inte är tydligt att något har gjorts med flit eller vårdslöshet, försöker jag släppa det. Misstag gör vi alla, och nästa gång är det kanske min tur att tabba mig lite. Då hoppas jag att folk är förlåtande/överseende mot mig också!
Så fult att inte vilja ersätta.
 
Hur kan du koppla att du missade tala om för en leverantör att du var rädd om en rabattkant till att du inte borde leva? Det borde du ta upp.med en terapeut omgående, låter inte hälsosamt.

Man är inte klantig om man råkar köra sönder en kant som man inte blir upplyst om att existerar..
För att det inte är mitt fel att han inte använde ögonen. Att han körde över kanten är enbart hans fel. Men alltid när andra gör fel så är det ändå mitt fel. Jag ska liksom ta på mig hela världens fel. Jag orkar inte ta på mig skuld som inte är min att bära. Jag är enligt andra så otroligt misslyckad och är man så misslyckad borde man inte leva.

Varför skulle jag behövt upplysa om kanten? Den syntes ju. Precis som min rabatt syntes, mitt hus syntes, ladan syntes o.s.v. Tycker inte man behöver påpeka saker som är uppenbara.
 
Vad som syns tydligt är väldigt olika.

Själv tycker jag att betongen inte urskiljer så mycket från färgen på det gamla gräset och gräs på båda sidorna av betongen.

Skulle själv missa den rabbatkanten om jag satt i ett långt ekipage när jag backade.
Pannorna stack ju för fan upp en rejäl bit från marken. Jord och växter på ena sidan. Gräs på den andra.
 
Jag har inte den blekaste aning om vad du menar nu? Vedleverantören såg väl förmodligen inte misstaget han gjorde, så hur kan han ersätta något han inte är medveten om :confused:?
Jag såg det inte då och antagligen inte han heller. Och ska man tro folk här ska jag inte ens tala om att det har hänt så han kan ta ställning till om han vill ersätta eller inte.

Jag hade ersatt om det var jag som tabbade mig. Men du vill uppenbarligen smita från det ansvaret om du gör bort dig. Det är fult.
 
För att det inte är mitt fel att han inte använde ögonen. Att han körde över kanten är enbart hans fel. Men alltid när andra gör fel så är det ändå mitt fel. Jag ska liksom ta på mig hela världens fel. Jag orkar inte ta på mig skuld som inte är min att bära. Jag är enligt andra så otroligt misslyckad och är man så misslyckad borde man inte leva.

Varför skulle jag behövt upplysa om kanten? Den syntes ju. Precis som min rabatt syntes, mitt hus syntes, ladan syntes o.s.v. Tycker inte man behöver påpeka saker som är uppenbara.
Jag tyckte kanten syntes ganska dåligt faktiskt, lätt att missa om man backar ett större fordon 🤷
 
Pannorna stack ju för fan upp en rejäl bit från marken. Jord och växter på ena sidan. Gräs på den andra.
Tycker själv höjden är svår att avgöra när färger går ihop och jag sitter högtupp i ett fordon. Om vi nu lite talar om en kant på halvmeter.
Gräs tycker jag det är på båda sidor, men som jag skrev innan så tycker jag inte kanten är så tydlig så jag missar kanske var kanten är🙈
 
Jag såg det inte då och antagligen inte han heller. Och ska man tro folk här ska jag inte ens tala om att det har hänt så han kan ta ställning till om han vill ersätta eller inte.

Jag hade ersatt om det var jag som tabbade mig. Men du vill uppenbarligen smita från det ansvaret om du gör bort dig. Det är fult.
Jag smiter aldrig från någonting. Om jag klantar till mig och förstör något - och upptäcker det - ersätter jag självklart. Men nu handlar det ju förmodligen om något som inte märktes.

Jag hade fullt allvarligt släppt det och låtit det vara. DU gör som du vill såklart!
 
Ta kontakt med honom eftersom detta gör dig så upprörd och se vad ni kan komma fram till för lösning.
Men nästa gång så se till att du informerar tydligt vart dom ska köra och även kolla direkt ifall något gått sönder. Du såg ju själv denna gång att han var nära så du kunde gå och kolla om det blev påkört eller inte.
Och sen det som är uppenbart och självklart för dig behöver inte vara det för andra.
 
Tänker som ovan, hur bra syns det där egentligen från en traktor? Ser inte ut att vara så tydlig gräns, liknande toner med gammalt gräs/plantor och kanske lite sol på det. Att ingen av er märke det under pågående körning säger rätt mycket.

Hur tråkigt det än är så har du ett ansvar att visa var det är okej att köra. Vill du gå emot råden här så gör det men ingen ide att bli otrevlig mot folk för att de prioriterar relation framför några mindre skador (ja för dig är det stort men i det stora hela, nej). Det har gått några dagar så hör av dig till gubben istället för att vänta om folk här ändå har fel :)
 
Ta kontakt med honom eftersom detta gör dig så upprörd och se vad ni kan komma fram till för lösning.
Men nästa gång så se till att du informerar tydligt vart dom ska köra och även kolla direkt ifall något gått sönder. Du såg ju själv denna gång att han var nära så du kunde gå och kolla om det blev påkört eller inte.
Och sen det som är uppenbart och självklart för dig behöver inte vara det för andra.
Höra med honom vad hur han tänker att man kan fixa det är väl ett bra första steg utan att gå till ”attack”.

Tacka för vedleveransen och samtidigt berätta att tyvärr blev rabattkanten blev påkörd samtidigt och höra hur han tänker kring det.

Han kanske tycker att han borde åtgärda skadan och då har @Wille blivit upprörd i onödan i förväg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 602
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 508
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 441
Senast: manda
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 399
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp