Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

C

Clay

Hej!

Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra.

Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem med tarmen och inte kunnat bajsa normalt (dvs utan hjälp av laxerande) på en månad.
Idag kom dock första bajskorven till min stora lycka! Jag är så glad att jag inte lyssnade på veterinären utan sökte fakta själv. Idag skulle vi nämligen ha en återbesökstid hos veterinären då hunden förra veckan fick vattenlavenmang. Har tarmen inte kommit igång själv då så måste ni överväga alternativen, sa hon, dvs avlivning... Vi avbokade tiden igår och gav det ett sista ordentligt försök med hjälp av diverse "småkurer" som jag läst om på nätet. Men först lite historia:

Det hela började för ett år sen då hon opererade bort en liten vårta under analöppningen hos en veterinär i Majorna. Efter två veckor fick hon en konstig böld på bakre vänster tass. Den sprack så småningom och blev jätteäcklig. Gick till vet och hon fick en antibiotikakur på 7 dagar.
Tyckte det var konstigt att det bara var i 7 dagar, men ok, veterinären vet väl bäst tänkte jag.
Bölden återkom. Bytte veterinär till Västra Djursjukhuset där hon fick en antibiotikakur på 21 dagar, den veterinären tyckte också att det var konstigt med en antibiotikakur på 7 dagar. Bölden försvann.
I vår i år märkte jag att hon kliade sig väldigt mkt, hon hade som stora mjälliga områden som kliade och där hon tappade lite päls.
Områdena var runt svansen och på sidorna/magen.
Gick till vet igen, hon hade kraftiga hudinfektioner och hon fick en ny antibiotikakur på ca 1,5 månad och även rådet att bada henne varannan dag med ett specialschampo för att ta kål på alla bakterier som orsakade detta.

Vid återbesöket såg det bättre ut men då upptäckte vi knölar i hennes juver. Juvertumörer som vi opererade bort i augusti, godartade som tur var men veterinären upptäckte att hennes hudinfektion inte hade gett med sig. Vi fick då höra att vi hade en ovanligt pigg och kry 10-åring :) vilket var roligt att höra, operationen kändes helt rätt då.
Hon fick äta penicillin i 10 dagar till efter operationen. Schamponeringen fick vi ha uppehåll med tills stygnen var borta.
Hon blev väldigt lös i magen efter operationen och hon hade diarré i två veckor.
Vi försökte lösa det genom att koka ris vilket hjälpte.
Hon fick även lite ben och sen blev det totalt stopp.

Fick börja tvätta henne igen och använde denna gången ett vanligt head and shoulders mjällschampo och det gjorde susen!
De angripna fläckarna blev mindre och mindre!
Utseende: svartprickiga områden, ser ut som svarta fläckar i pälsen.
Tvättade även lite lätt vid öronen och på öronlappen med mjällschampo och hennes öroninfektion försvann även den bara på två-tre dagar.
Helt otroligt...

Nåja, hon blev så hård i magen att hon inte kunde bajsa alls. Hon krystade och krystade men det kom bara några små droppar.

Tyvärr hade vi hamnat i en liten ekonomisk kris då och vi hade inte råd med veterinär (även den årliga potten man har hos försäkringsbolaget var slut pga juvertumörsoperationen) och vi var tvungna att prioritera räkningar och mat.
Vi fick köra på microlax och parrafinolja men det löste sig bara tillfälligt.

När det ekonomiska äntligen hade löst sig gick vi till veterinären där man konstaterade efter röntgen att hon hade en delaterad tarm, dvs tarmen var så pass utvidgad och full att den inte kunde dra ihop sig.
Där såg man också att hon hade pålagringar på skelettet vilket kunde ha orsakat detta enligt veterinären.
Jag berättade om att hon fått ben men veterinären trodde inte att det var på grund av detta.

Veterinären rekommenderade vattenlavenmang vilket lät vettigt. Sen fick hunden stå på Lactulos 5ml morgon och kväll.
Det fungerade i några dagar men pga mkt stress runtomkring glömde jag ge henne lactulos en dag och det var kört igen.
Under de här 4 dagarna som gått har vi sett det som att hon stått med två tassar i graven så att säga och i lördags var det en otroligt jobbig dag då jag och sambon bestämde oss för att låta henne gå vidare på måndag (återbesökstiden).

Att vakna på söndan var tungt och jobbigt, beslutet var taget såvida inte ett mirakel skulle inträffa och hon skulle bajsa.
Hunden förstod tror jag för jag hade pratat med henne under dagarna om det så hon krystade som bara den och försökte verkligen skita. Det tog jag som att hon inte var redo än och tänkte kolla på nätet lite för att se ifall jag hittar något.

Det jag hittade var bl a:

-megakolon = förstorad tarm, symptomen stämde precis överens med hennes
-antibiotika kan slå ut de goda bakterierna i tarmen och leda till att endast de dåliga bakterierna, CLOSTRIDIUM DIFFICILE, finns i tarmen vilket kan leda till megakolonn och dålig tarmfunktion


Slutsats:

-Antibiotikan slog ut hennes tarmflora
(det var inget snack om antibiotika när jag var hos veterinären med henne)


Åtgärder:

-Ingen riktig mat
-Kokade vatten utblandat med olivolja och några köttbullar för att "vätska" henne ordentligt, hon fick nog i sig 2 liter under dagen.
-Köpte dofilus (med 3 olika bakteriekulturer)
-Köpte Pro-Kolin+ från apoteket (pro-biotika)
-Köpte ölkorv till mig och sambon för att fira att det kanske fanns hopp ändå: Jambalaya och Rackenbajsare
-Fick 10 ml lactulos morgon och kväll istället för 5 ml.
-Hade i dagarna köpt kiselgel till mig själv, dvs SILICA/SILICOL-gel, som visst ska vara jättebra för tarmarna, såg att kisel ingick i Pro-Kolin+, därför gav jag henne en extra matsked Silicolgel i filen.

Igår fick hon ingen mat men hon drack alltså väldigt mkt, fick i henne 5 ml x 2 gånger Pro-Kolin+, ca 1-2 dl dofilus + 1 msk silicolgel och när vi satt och åt på den starka ölkorven fick hon smaka.
Min sambo blev då lite förskräckt och sa att det kanske var för starkt för henne och då kom jag faktiskt att tänka på att stark mat är väldigt viktigt i länder där man inte har rent vatten på grund av att det dödar dåliga bakterier! Så jag gav henne mer korv. Hon fick i sig ca 5 cm stark korv totalt, halva jambalaya och halva rackenbajsare.

Jag vet inte vad exakt som hjälpte mot vad men idag bajsade hon ut en 10 cm lång korv för första gången på en månad. Det tog visserligen en stund, hon krystade en hel del men ändå! =)
Tror knappast att hennes pålagringar på skelettet orsakat förstoppningen för då hade hon inte kunnat bajsa alls idag.

Ringde glatt till min sambo på jobbet som då berättade att han varit väldigt ledsen idag då han varit ute med henne i natt och hon skrek och plågades väldigt mkt under hela promenaden utan att det kom något från baken.
Så han trodde verkligen att det var kört. Kanske var det tarmen som började röra på sig lite igen, den har ju inte gjort det på en månad, inte undra på att hon hade ont i så fall.

Nu på morgonen fick hon dofilus och 10 ml lactulos. dag kommer hon inte heller att få någon riktigt mat, hon ska få mycket vätska, kanske koka köttsoppa eller blanda ut vatten med kattmat på burk.
Jag gav henne en bit stark korv nyss och nu ska jag till apoteket och köpa nåt som heter FORTIFLORA av Purina, som innehåller en massa bra bakterier, tänkte ge henne det parallellt med Pro-Kolin+ och se vad som händer.

Hoppas att någon blir hjälpt av detta, jag önskar att jag hade känt till att antibiotika kunde rubba tarmen så pass mkt att den slutar röra sig.
Nåja, jag kommer att uppdatera denna tråd och berätta vad som händer.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Nu kan jag inget alls om de symptom som du beskriver eller vad de beror på, men rent spontant så tänker jag att man borde ge något som stimulerar tarmarna, t ex linfrön. Pro-kolin används väl främst vid diarré, det innehåller väl även lera som ska stoppa upp lite, och det är väl det sista ni vill. Däremot vet jag att det finns probiotika som inte innehåller lera, kanske det är ett bättre alternativ? Jag hade INTE gett henne saker som kan irritera tarmen, som stark korv. För om hon är förstoppad och inte kan få ut det starka, då lär det göra riktigt ont.

Är det vet som har rekommenderat att du ska ge henne Dofilus? Hundar är ju laktosintoleranta och även om syrade mjölkprodukter har en naturligt låg halt av mjölksocker kan det kanske göra att hon får ännu mer ont i magen. Jag är också lite tveksam till om hundar och människor har samma bakteriekulturer i magen, vår kost är (eller bör vara) väldigt olika. Men det är bara ren spekulation. Kanske fungerar probiotika till människor för hundar också, men jag hade i så fall valt ett laktosfritt alternativ.

När min gamling blev hård i magen av det fodret som den andra hunden äter gick jag över till Magnussons meat & biscuit som innehåller fullkorn, det blev mycket bättre konsistens på skitarna efter det. Det är också jätteviktigt att de får tillräckligt med motion.

Till sist så vill jag också att du försöker se din hunds situation lite "utifrån". Har hon så stora smärtor att det kanske är bäst att hon får somna in? Har du satt upp en gräns för hur länge problemen ska få hålla på innan det är stopp? Det låter onekligen som om hon kanske har fått nog redan nu, ingen hund ska behöva gå och skrika av smärtor för att den inte kan skita.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Uppdatering:

Var ute nyss och hon bajsade lätt ut 5 långa korvar, lika mkt som ca 2-3 tennisbollar kanske.
Så mkt har hon inte fått ut på en vecka, så det ser lovande ut :)

Svar till Cillamuffins:
Linfrö till hund = nej, innehåller höga halter av vätecyanid, vill inte riskera förgiftning.
Dofilus till hund = ja, veterinärer rekommenderar det för tarmfloran.
Stark korv till hund = vet ej, desperat åtgärd - för att döda de dåliga bakterierna, det fungerar på människor. Hundar har levt bland människor i tusentals år, de har säkert fått i sig starka korvar utan att dö.
Pro-kolin = innehåller nyttiga tarmbakterier som kan konkurrera ut de dåliga bakterierna och återställa tarmfloran, oavsett diarré/förstoppning. Alltså pro-biotika till hund.
Byta foder = vi fick byta foder på veterinärens rekommendation, till ett väldigt lättsmält foder, som hon har ätit under en vecka men foderbytet hjälpte inte, tarmen fungerade inte normalt under denna vecka, tarmen kunde inte dra ihop sig, inga tarmrörelser = inget bajs. Hon har alltså inte varit förstoppad under denna tid, hon har saknat tarmrörelserna.

Jag kan också berätta för dig att vi bland annat testat paraffinolja (mest paraffinet som rann ur henne), sparris (mkt fibrer som du rekommenderade), grädde och fett för att få henne att bli dålig i magen osv... Vi har testat otroligt många saker, även microlax och klyx, inget hjälpte! Tarmen började inte dra ihop sig.

Jag har sett min hunds situation utifrån och jag älskar henne så mycket att jag inte ville ge upp ännu. Ja, hon har lidit vid toalettbesöken men
hennes blick har sagt mig att hon inte vill dö ännu. Hon har varit pigg, lekfull och haft god aptit under hela tiden som hon varit sjuk. Igår och i förrgår var det nästan som att hon ville bevisa för oss att hon ville vara kvar och att hon kunde bajsa och krystade på mycket mer än vanligt. Jag och sambon ville ge det två dagar till, för att ge probiotikan en ärlig chans. Om inte detta hade fungerat då hade det bara funnits en utväg...
Nu visade det sig att dessa insatser som jag gjorde för min hund fungerade och att hennes tarm verkar ha kommit igång med rörelserna igen. :)

PS. Det är inte så enkelt att bara avliva någon, det hade visserligen gjort mitt liv enklare att inte ha hund men jag ville kämpa i två dagar till för att känna att JAG åtminstone hade gjort allt jag kunnat. Då hade beslutet om avlivning kunnat känts rätt. Annars hade jag levt kvar med frågorna "tänk om jag kunde ha gjort något mer?" DS.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Kul att hon verkar må bättre!

Är det du eller veterinären som kommit fram till att det är antibiotikakuren som är orsaken till det hela? För ARE (antibiotic-responsive enteropathy) orsakar diarré inte förstoppning så jag tror inte direkt att antibiotikan hon fick för huden har något att göra med hennes tarmproblem.

Skulle inte fortsätta med att ge hunden den starka korven, stark mat överlag är inget hundar bör äta.

cillamuffins, menar du att alla hundar är laktosintoleranta?
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Jag vet vad pro-kolin är, och om du läser på förpackningen så kommer du se att den innehåller kaolin, och det är en lera. Lera används vid diarré, och finns även i preparat som canicur. Det finns andra preparat på apoteket som INTE innehåller lera, de borde väl fungera bättre i ert fall?

När det gäller linfrö så är det många som har gett det till sina hundar, det ingår t o m i en del foder, så jag tror inte det tillräckligt giftigt för att hunden ska bli sjuk. Om du är orolig kan du ju använda helt linfrö, det kommer ut helt i andra änden också :).

Jag vet att det inte är så lätt att ta bort en hund, även om den är gammal och sjuk. Jag har själv en gammal hund som har börjat tackla av, och det är en svår balansgång. Jag tror inte att min hund kommer ge upp eller slockna i blicken innan det är alldeles för sent. Hon måste tas bort tidigare för att skonas från onödigt lidande. Det är jag skyldig till enligt lag. Men när? Ja det är ju det som är det svåra.

Du skrev att de här problemen har hållit på i en månads tid, och att hon skrek av smärta för att hon inte kunde skita. Det tycker jag är väldigt allvarligt, och hade min hund gjort något liknande så hade mina tankar definitivt snurrat runt avlivning eller inte. Nu verkar det ju som om din hund är på bättringsvägen, så nu håller vi tummarna för att hon får fortsätta vara frisk. Men jag blir alltid nervös när folk skriver att deras hundar "vill bevisa för husse och matte att de vill vara kvar". Hundar kan inte tänka på det sättet.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Ja? Jag vet inget djur förutom vissa människor som tål mjölk i vuxen ålder. Det är väl en mutation som gör att vissa människor kan bryta ner mjölksocker, och det känns lite långsökt att anta att även hundar skulle ha samma mutation.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Hmmm... tycker det verkar underligt att inte veterinären upplyste er om att tarmfunktionen kan störas. Jag menar inte så att dom brukar tala om att den kan slås ut, men åtminstone att antibiotika stör tarmfunktionen eftersom den dödar alla bakterier, inte bara dom "onda". Det blev jag tydligt upplyst om senast min vovve åt. Och då var det bara en tvåveckors kur eller 10 dagar. Dom rekomenderade någon typ av probiotika (men då åt han förvisso atibiotika i kombination med smärtstillande och antiinflamatoriskt...).

Personligen blandade jag all hans mat med proviva och a-fil under hela kuren. För att få lite nya bakterier till tarmarna. Det fungerade bra, trots att jag i vanliga fall försöker hålla mig undan mjölkprodukter till honom.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Hundar kan bli laktosintoleranta precis som männsikor men ALLA hundar är inte laktosintoleranta. Precis som hos människor är det högst individuellt hur mycket laktos kroppen klarar att bryta ner. Vissa har mer av laktasenzymet, vissa mindre och andra knappt något alls.
Det skulle ju dessutom vara oerhört konstigt om veterinärer rekommenderar djurägaren att ge något med laktos i om det skulle vara så att hunden blir sjuk av det, antagligen så är det ingen större mängd som hunden ska förtära heller.

Till exempel så brukar det ibland rekommenderas att ge keso i maten till hunden, vid exempelvis vid diarré eller om man önskar en mer proteinrik måltid.
 
Senast ändrad:
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Uppdatering: Hon har nog bajsat ut 3 dl till sen sist jag skrev :)
Det verkar komma ut nu.

Korven ska jag nog sluta med nu, den verkar ha tjänat sitt syfte nu.

Vad gäller Antibiotikakuren som orsak, läste jag väldigt mkt om just "Clostridium difficile" igår, som är den bakterien som kan växa efter penicillin-kurer.
Bakterien kan orsaka diarré men även toxisk megakolon = toxisk utvidgning av tarmen, vilket veterinären konstaterade med hjälp av röntgen. Bakterien har sporer och utsöndrar toxiner, gifter i tarmen, den stör tarmfunktionen och den sprider sig lätt.
Jag tycker dock att det är konstigt att veterinären inte ens tänkte på hur många antibiotikakurer min hund ätit, hon tänkte bara utifrån min hunds ålder.
Min hund fick väldigt många penicillinkurer under året som gått. Hon har aldrig haft något liknande problem med mage-tarm innan penicillinkuren i somras, eller med några hudinfektioner för den delen. Hudinfektionen tror jag att hon blev smittad med på den förra veterinärsmottagningen. Problemen började strax efter att hon opererade sin "vårta" under analöppningen och fick den första penicillinkuren, dessutom är denna bakterie känd för att spridas just på sjukhus... Jag kan ha fel som sagt men jag tror faktiskt att jag är inne på rätt spår, ju mer jag har läst om det desto mer övertygad har jag blivit.

Om det hade varit pålagringarna som orsakat hennes "förstoppning" hade den här "kuren" inte alls hjälpt (ps. det var ingen riktig förstoppning, avföringen var mjuk men pga att tarmen inte rörde sig alls, kunde avföringen inte jobba sig ut mot ändtarmen, sa veterinären ds.).

Jag gav henne en "kur" i tron om att hon hade en överväxt av just den bakterien genom att ge henne nyttiga bakteriekulturer som kunde konkurrera ut den dåliga bakterien och även lite korv som kunde hjälpa till (tror jag, eller så orsakade den bara sveda där bak, ingen aning).
Det fungerade så jag är nog inte helt ute och cyklar misstänker jag. Det svåra blir att ta kontakt med veterinärerna för att göra de uppmärksamma på att det eventuellt finns sådana bakterier på deras kliniker...
Jag är ju bara en lekman, inte säkert att de tar mig på allvar...

Vad gäller onödigt lidande är det väldigt svårt att dra gränser. Jag lider varje gång jag har mensvärk men jag vill inte dö för det. Min mormor och morfar lider också pga ålderdom med diverse sjukdomar de dragit på sig, jag vet att de inte vill bli avlivade för det.
Om en hund bryter benet lär den lida tills benet läkt, dels genom att bryta det, dels genom att gå gipsad, ha smärtor och inte kunna röra sig som vanligt, är det då tillräckligt med lidande för att avliva?
Jag känner inte att jag har rätt att säga till min hund när det är nog, precis som jag inte har rätt att säga till min mormor när det är nog.
Jag är helt säker på att man, om man har väldigt bra kontakt med sin hund, kan se ifall den vill leva eller ge upp.

cillamuffins, du skrev att hundar inte kan tänka si och så, vi vet inget om det, vi kan bara spekulera. Deras känsloliv kanske är komplext men inte går att visa med våra metoder just för att metoderna är framtagna av människor och inte hundar.

Visste du förresten att grisar är väldigt smarta djur, till och med lika smarta som apor? Läs här, så kanske du vidgar dina vyer:
http://www.nytimes.com/2009/11/10/science/10angier.html

eller kolla på detta klipp taget från en dokumentär som gick på tv för något år sen:

http://www.youtube.com/watch?v=Tfbf5DHcUcs
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Länka hellre till de sidor du fått din information ifrån, inte mycket jag känner igen faktiskt.
Den främsta orsaken till megakolon är imobilitet, du skriver att din hunds bajs inte var hårt men samtidigt skrek hon för att hon inte kunde bajsa? Parrafinet rann ut men inte avföringen? Det går inte ihop.

Dina romantiska föreställningar om hundars förmåga att säga till när det är dags är inte förenligt med ett bra hundägande.
Varför operera bort godartade juvertumörer på en så gammal hund?
Vem låter det gå så långt på sin hund att en böld på en tass spricker?

Vad är det för veterinär som funderar på vattenlavemang?

Dina jämförelser med din mensvärk o dina morföräldrars krämpor finner jag motbjudande.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Nej, det är mycket osannolikt att kliniken är nedlusad med C difficile och att din hund därigenom drabbats av förstoppning. En antibiotikakur kan leda till en överväxt, men denna är förknippad med akut diarré. Du "tror" också att hunden blivit smittad av hudinfektion och uppvisar noll insikt i problematiken. Så länge det inte rör sig om t ex ringorm är det en kombination av nedsatt hudbarriär och växande kommensaler som ligger bakom problematiken. Svåra hudinfektioner, furunkulos och problem med magen säger en hel del om hundens status. Att problemen började efter en operation är inte så konstigt med tanke på att i synnerhet en äldre hunds försvar blir nedsatt efter en sådan procedur.

Pålagringar på skelettet orsakar naturligtvis inte förstoppning i sig, men den smärta som defekering medför kan göra att hunden sas drar sig för att skita och drabbas av förstoppning sekundärt.

Jag tror tyvärr att du har missuppfattat hälften av det veterinären berättat för dig och att du gör bäst i att ta kontakt med dem igen. Fall där allvarliga symptom föreligger och ägaren plötsligt avbokar sin tid och börjar köra huskurer kan leda till anmälan. Kanske inte alls aktuellt, jag vet inte hur allvarligt man såg på problemen, men det är iallafall värt att nämnas.

Jag kan inte uttala mig om ditt specifika fall, men att delge "kunskap" om att ölkorv och olja botar allvarliga tarmlidanden är inte så genomtänkt. Jag skulle också råda dig till att betrakta hunden lite utifrån. Beslutet om avlivning är alltid mycket svårt, men ibland ändå den bästa utvägen. Jag förstår såväl att du verkligen vill försöka, men låt det inte gå för långt.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Finns det några siffror på hur många % av hundarna som tål laktos bra? Med tanke på att större delen av den mänskliga befolkningen är laktosintolerant... Visserligen i varierande grad, jag kan t ex dricka ett glas mjölk utan större problem medan andra blir riktigt sjuka.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Jag gav henne en "kur" i tron om att hon hade en överväxt av just den bakterien genom att ge henne nyttiga bakteriekulturer som kunde konkurrera ut den dåliga bakterien och även lite korv som kunde hjälpa till (tror jag, eller så orsakade den bara sveda där bak, ingen aning).
Det fungerade så jag är nog inte helt ute och cyklar misstänker jag. Det svåra blir att ta kontakt med veterinärerna för att göra de uppmärksamma på att det eventuellt finns sådana bakterier på deras kliniker...
Jag är ju bara en lekman, inte säkert att de tar mig på allvar...

Vad gäller onödigt lidande är det väldigt svårt att dra gränser. Jag lider varje gång jag har mensvärk men jag vill inte dö för det. Min mormor och morfar lider också pga ålderdom med diverse sjukdomar de dragit på sig, jag vet att de inte vill bli avlivade för det.
Om en hund bryter benet lär den lida tills benet läkt, dels genom att bryta det, dels genom att gå gipsad, ha smärtor och inte kunna röra sig som vanligt, är det då tillräckligt med lidande för att avliva?
Jag känner inte att jag har rätt att säga till min hund när det är nog, precis som jag inte har rätt att säga till min mormor när det är nog.
Jag är helt säker på att man, om man har väldigt bra kontakt med sin hund, kan se ifall den vill leva eller ge upp.

cillamuffins, du skrev att hundar inte kan tänka si och så, vi vet inget om det, vi kan bara spekulera. Deras känsloliv kanske är komplext men inte går att visa med våra metoder just för att metoderna är framtagna av människor och inte hundar.

Visste du förresten att grisar är väldigt smarta djur, till och med lika smarta som apor? Läs här, så kanske du vidgar dina vyer:
http://www.nytimes.com/2009/11/10/science/10angier.html

eller kolla på detta klipp taget från en dokumentär som gick på tv för något år sen:

http://www.youtube.com/watch?v=Tfbf5DHcUcs

Jag förstår bara inte riktigt varför du experimenterar med en så pass sjuk hund? Varför byter du inte vet om du inte litar på din nuvarande?

När det gäller brutna ben så förutsätter jag att det dels handlar om en yngre hund, dels att hunden får tillräckligt med smärtstillande under läketiden. Hade min äldsta hund brutit benet nu så hade hon fått somna in direkt. Ingen tvekan där.

Efter att ha sett ett antal hundar som varit allvarligt sjuka i bl a cancer, så kan jag ju säga att de gav inte upp. De kämpade på ben som inte bar, de viftade på svansen, de såg förväntansfulla ut varje gång det var dags för mat. Men de led något oerhört. Deras ägare tog inte sitt ansvar i tid, och lät dem slippa lidandet. För de tänkte som du. "Hunden vill ju leva!". De glömde att överlevnadsinstinkten är oerhört stark, och det var den de misstog för god livskvalitet.

Jag vet att grisar är smarta, vi har haft egna när vi bodde på landet. De var både roliga och snälla, men några människor, det var de inte.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

:)

Om en tarm inte kan dra ihop sig, kommer inte avföringen ut, vare sig det är mjukt eller hårt. Tarmkontraktion heter det. Pålagringar på skelettet kan trycka på den nerv som gör att tarmen kan röra sig normalt, vilket leder till att tarmen blir "förlamad".
Att undra varför veterinären ordinerade vattenlavenmang är lustigt. Att tömma tarmen helt för att kolla efter främmande föremål och kunna göra en undersökning av den kanske var dumt av veterinären att föreslå, det hade kanske varit bättre att låta tarmen brista?

Varför operera bort godartade tumörer på en gammal hund... tja, kanske för att det inte stod på tuttarna: "godartade tumörer, låt oss vara ifred".
Veterinären vi fick kunde tyvärr inte spå i kaffe eller kula, så han tyckte det var bäst att skicka in dem för analys efter operation. Att han sen skickade prover till Uppsala där de forskar kring genetik och rasrelaterade sjukdomar hos hund var kanske också var dumt... Min gamla hund är dessutom pigg och beter sig som en 7-åring.

En böld som brister, tja, jag hade inte sett en böld innan och visste inte ens vad det var, det såg ut som en litet sår som senare blev upphöjt, det kunde hon ha fått ute när vi var i skogen.

Det kanske är så som du skriver TantEster, att hon inte fick problemen på den förra veterinärkliniken. Jag har inte fakta, jag kan bara spekulera kring vad det var som egentligen hände. Jag vet bara att hon aldrig haft problem med mage-tarm förrän den senaste månaden och det var efter hennes femte eller sjätte penicillin-kur på mindre än ett år.
Hon hade aldrig haft hudproblem förrän i november förra året, två veckor efter veterinärsbesöket.
Kan vara slumpen att hon fick det just då.

Jag påstår inte att min huskur botar hundar med tarmproblem men om någon befinner sig i den situation jag befunnit mig i och kan ge hunden dofilus i samband med en antibiotikakur för att undvika det vi råkade ut för, så är jag nöjd.

Jag orkar faktiskt inte leta upp alla länkar jag läst igenom under dygnet som gått men om ni verkligen är intresserade sök på google, använd ord som difficile, förstoppning, megacolon osv... ni kan säkert lära er något nytt.

Tänk på att utveckling och framsteg sker genom människor som tänker utanför boxen...
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Håller med. Tror inte heller att hundar tänker framåt på det sättet.
Mår de dåligt här och nu så tänker de nog inte "jag mår nog bättre imorgon".

Härligt för TS att hunden är bättre i alla fall.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Jag tror att många som skrivit här bara är ute efter att kritisera, inte söka svar eller få olika infallsvinklar och det verkar vara rätt vanligt på forum med folk som bara är ute efter att skapa diskussioner.

Kontentan av mina inlägg vare sig ni gillar tillvägagångssättet eller ej, är att det fungerade på min hund. Om någon blir hjälpt av detta blir jag väldigt glad. Jag tror att folk är tillräckligt smarta för att avgöra själva om de vill testa pro-biotika eller inte.
Om min hund återfår sin normala tarmfunktion helt kommer jag att ge mig själv en stor klapp på axeln för att jag kämpade på och försökte. Om inte, så kommer jag att kunna leva med avlivningen, då jag vet att jag gjorde allt jag kunde för min hund.

För 10 år sedan lät jag min 3-åriga katt somna in på veterinärens inrådan. Det var svårt att komma över sorgen och jag undrade i många år om jag kunde ha gjort något mer. Svaret fick jag 4 år senare, när jag träffade en person som hade en katt som råkat ut för exakt samma sjukdom men som levde ett gott liv pga ett specialfoder. Att veta det var väldigt jobbigt! Min katt kunde kanske ha levt idag om jag bara känt till att det fanns alternativ...
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Tja du, nu råkar TantEster vara veterinär, o jag råkar vara utbildad inom humanmedicin, men vi kan säkert lära oss något genom att Googla som vi inte lärt oss på universitet/högskola eller via kontinuerliga vidareutbildningar.

Jag råkar oxå ha haft en hund med tumörer o det gjordes biopsi på innan jag tog beslutet att inte operera eller behandla annat än lite palliativt innan han fick somna in med flaggan i topp eftersom de var maligna.

Google är bra till mycket, lixom Wikipedia, men det gäller att kunna tolka o sålla information o för det krävs det vissa grundläggande kunskaper ang ämnesområdet ifråga, har man inte det så läser man på o ställer frågor på fora som detta t ex.

Det går fö utmärkt att diagnosticera väldigt många tarmproblem utan att tömma tarmen helt, t ex röntgen o ultraljud, man kan även ta biopsier via gastroskopi o/e koloskopi, inget jag skulle utsätta en så gammal hund för.

Acidofyllus i pulverform helt laktasfri finns att köpa på Apotek, hälsokostaffärer o flertalet veterinärkliniker.

Fö hör det till god netickett att man anger sina källor när man påstår saker o framställer dem som fakta.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Ja, jag förstod att tantester var veterinär eller jobbade inom något sådant.

Jag tror inte att alla som arbetar inom medicin har alla svaren, för då hade inga nya upptäckter gjorts. Jag tror inte att du, vallhund, eller någon annan för den delen vet och kan allt, så ja, jag tror att du kan lära dig något nytt genom att söka på google och genom att läsa intressanta artiklar skrivna av medicinskt kunnigt folk som kanske läst i fler år än du och är specialiserade på saker som du inte är specialiserad inom. Kunskap kan man aldrig få nog av :) eller hur...

Om du råkat missa det, en tarmröntgen gjordes innan beslut om vattenlavenmang och även efter.

IrishDraft: Veterinären som behandlade henne i våras var den enda som sa att hon borde få dofilus under tiden vi behandlade henne för att det var bra för magen. Jag trodde att det var på grund av att antibiotika-kuren var så pass lång han rekommenderade det.
Ingen annan veterinär som skrivit ut antibiotika till henne sa något om eventuell påverkan på mag-tarm, så jag tänkte inte i de banorna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Nya upptäckter görs genom forskning, inte genom en googlesökning ;) På google finns liksom sånt som redan är upptäckt (eller påhittat, beroende på vad det är man hittar).

Är denna bakterie resistent mot de flesta antibiotika eller varför skulle dessa många, långa antibiotikakurer lämnat kvar just en bakterie?

Trist och konstigt att du inte fått några tips om probiotika under antibiotikakurerna tycker jag. Det är ju vanligt med magproblem pga antibiotika men mig veterligen mest i form av diarré.

Vallhund: Antar att du menar laktosfri?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: annaovega
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 030
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp