Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Jag håller med dig om mycket men inte om att operera godartade tumörer. Min ena hund har ganska gott om dem, och några har dett gått att ta biopsi på, andra inte. Naturligtvis tar jag bort alla tumörer som jag inte vet något om, särskilt om de sitter lite olämpligt. Trots att hunden vid det här laget är 10½ år. Jag räknar med att han kommer leva i några år till, han är fortfarande i så gott skick att han tävlar på elitnivå utan att göra bort sig. Men du menar att jag borde låta dem vara? Är det inte bättre att ta bort dem, så man vet med säkerhet att den inte var elakartad?

Den andra hunden var runt 8 år när hon blev av med ett gäng tuttar på grund av en cysta, och 11 när hon blev av med livmodern. Jag är rätt glad att jag valde operation framför att låta henne somna in, för hon fyller 15 om ett par månader. Men nu är det slut på operationerna. Hon har utvecklat en rad andra åldersrelaterade problem och kommer aldrig bli helt frisk igen.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Jag tror att alla är jätteglada för att din hund är på bättringsvägen :). Men i alla fall jag är lite orolig för vad som händer om den blir sjuk igen. Vad gör du om magproblemen kommer tillbaka?

När det gäller hudinfektionen så är det ju känt att människor får svamp på huden av att äta mycket antibiotika. Den bor på huden i vanliga fall också, men när bakterierna dör så kan den växa till lite för bra. Svampen kan i sin tur skada huden som då kan angripas av mindre snälla bakterier. Kan det vara något sådant din hund drabbades av? Mjällschampo är ju svampdödande, så det var kanske därför det hjälpte?
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Finns det några siffror på hur många % av hundarna som tål laktos bra? Med tanke på att större delen av den mänskliga befolkningen är laktosintolerant... Visserligen i varierande grad, jag kan t ex dricka ett glas mjölk utan större problem medan andra blir riktigt sjuka.

Nej jag har inga siffror på det, det finns säkert någonstans siffror på hur många som diagnostiseras med laktosintolerans har dock inte stött på det heller under min utbildning men kan tänka mig att de liknar siffrorna för människor.
Har dock aldrig hört någon av professorerna eller läst i någon av böckerna att man klassar alla hundar som laktosintoleranta, precis som man inte klassar alla människor som laktosintoleranta.

Problemet är nog att det är rätt individuellt vad man anser vara laktosintolerans och inte.
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Jo men vilken del av befolkningen tänker du på nu? Här i Sverige har de flesta mutationen, men t ex i asien är det väldigt ovanligt att man tål mjölk bra. Utslaget på hela världens befolkning skulle jag nog påstå att majoriteten inte kan dricka mjölk utan att få ont i magen.

De flesta mutationer som s a s "sprids" och får fäste hos en art innebär ju en ökad fitness, hos människor har det väl gjort oss bättre rustade för hårda vintrar om vi kan dricka komjölk. Jag har dock lite svårt att se hur mutationen skulle öka hundars fitness?
 
Senast ändrad:
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Jag är mycket väl medveten om att i Asien är när in på 100% av befolkningen laktosintolerant men i Europa är siffran betydligt lägre, vilket gör att jag inte kan säga att alla människor (alltså hela jordens befolkning) är laktosintolerant.
Precis som att jag då inte kan säga att alla hundar är laktosintoleranta eftersom det uppenbarligen även inom arten hund finns skillnader.

Det är alltså för mig att dra alla hundar (och människor) över en kam genom att säga att ALLA är laktosintoleranta, även om laktostoleransen beror på en mutation. Jag håller annars med om det du skriver, det är bara just ordet alla som får mig att reagera :)
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

:)

Om en tarm inte kan dra ihop sig, kommer inte avföringen ut, vare sig det är mjukt eller hårt. Tarmkontraktion heter det.

Tarmkontraktion = peristaltik = tarmens normala rörelser. Antar att du far efter något annat?

Pålagringar på skelettet kan trycka på den nerv som gör att tarmen kan röra sig normalt, vilket leder till att tarmen blir "förlamad".

Läs på om tarmaketets innervering.

Att undra varför veterinären ordinerade vattenlavenmang är lustigt. Att tömma tarmen helt för att kolla efter främmande föremål och kunna göra en undersökning av den kanske var dumt av veterinären att föreslå, det hade kanske varit bättre att låta tarmen brista?

Åhå. Så vattenlavemang är en form av icke invasiv främmandekroppsoperation? Lavemang eller laxering vid misstanke om corp al är annars kontraindicerat.

Varför operera bort godartade tumörer på en gammal hund...

Har jag aldrig ifrågasatt.

Det kanske är så som du skriver TantEster, att hon inte fick problemen på den förra veterinärkliniken. Jag har inte fakta, jag kan bara spekulera kring vad det var som egentligen hände. Jag vet bara att hon aldrig haft problem med mage-tarm förrän den senaste månaden och det var efter hennes femte eller sjätte penicillin-kur på mindre än ett år.
Hon hade aldrig haft hudproblem förrän i november förra året, två veckor efter veterinärsbesöket.
Kan vara slumpen att hon fick det just då.

Någongång slutar kroppen att fungera, oavsett om den faktiskt funkat fint en hel livstid. Hos en äldre hund med allvarliga symptom, inte bara ett utan flera, kan det vara idé att tänka över vad som är bäst för hunden. Jag kan inte uttala mig i ert fall eftersom jag varrken undersökt hunden eller tagit del av journalerna, men det du sysslar med är inte ok.

Jag påstår inte att min huskur botar hundar med tarmproblem men om någon befinner sig i den situation jag befunnit mig i och kan ge hunden dofilus i samband med en antibiotikakur för att undvika det vi råkade ut för, så är jag nöjd.

Problemen beror inte på antibiotikan.

Jag orkar faktiskt inte leta upp alla länkar jag läst igenom under dygnet som gått men om ni verkligen är intresserade sök på google, använd ord som difficile, förstoppning, megacolon osv... ni kan säkert lära er något nytt.

Tack för tipset... :grin:

Tänk på att utveckling och framsteg sker genom människor som tänker utanför boxen...

Man bör nog ha en del grundläggande medicinska kunskaper och ha bedrivit lite mer seriös forskning innan man basunerar ut att man funnit kuren mot megakolon och påstådda C difficile diarréer med ölkorv. Därmed inget ont sagt om ölkorven.

Jag hoppas att det går vägen för din hund! Jag säger inte att det inte är möjligt, bara att 1) dina idéer är ganska.. ute i det blå och 2) låt det inte gå för långt om dieten inte ha önskad effekt. En hunds ögon avgör inte när det är dags.

tiotiotiotio
 
Sv: Förstoppad hund, mag-tarmproblem av antibiotika

Håller med TantEster.

tycker det är obehagligt att läsa om hur TS mixtrar med hundens hälsa utan att ha några som helst grundläggande kunskaper om medicin/veterinärmedicin.
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: annaovega
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 043
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp