Förtjockat gaffelband?

Amanobel

Trådstartare
Hej!

Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På ultraljud sågs inga blödningar eller "skador" på senorna men däremot var gaffelbandet något förtjockat. Fick ordinerat promenad ca 30min/dag fram till återbesök för nytt ultraljud om 3 veckor, fanns tyvärr inte tidigare tid (tanken var från början 10-14 dagar till återbesök) då jag vill att samma klinik och person utför UL på återbesöket. Vi misstänker att hästen fått en spark/sparkat sig själv, detta är alltså ingen överbelastning/förslitningsskada. När vi rakade benet för UL hittades lite små skorpor i huden ovanpå området som är förtjockat, det kan alltså vara så att han fått ett litet sår som blivit milt infekterat/inflammerat. "Såret" är ej öppet, är mer som små små krustor och kommer hållas efter med tvätt och manukahonung enligt vets råd.

Hästen har ej haft temp, ej öm vid hård palpering och ej halt mer än att han kanske inte trampar igenom riktigt ordentligt i traven.

Frågade veterinären ang att använda back on track, något hon tyckte kan verka positivt bara man är uppmärksam på att den svullnad som finns (syn- och kännbart) kan gå ner men inte nödvändigtvis betyder att senan är bättre sas, vilket jag självklart är införstådd med. Har BoT-lindor som jag kommer att använda när jag är i stallet samt promenerar. Glömde dock att fråga om laserbehandling, något jag upplevt att min häst svarat otroligt bra på tidigare för t ex mugg och som jag läst att andra använt vid senskador, är det något som kan rekommenderas i det här fallet tror ni? Självklart svårt att svara på...men alltid bra att få höra tankar från kloka medlemmar!

Är det någon som har erfarenhet av denna/liknande typ av skada, alltså när gaffelbandet ej är "trasigt" (ingen blödning eller dyl) men lite förtjockat? Hur har er rehabprocess varit och hur har ni "behandlat"?

Självklart är annan input om gaffelbandsskador välkommet!!
 
Hej!

Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På ultraljud sågs inga blödningar eller "skador" på senorna men däremot var gaffelbandet något förtjockat. Fick ordinerat promenad ca 30min/dag fram till återbesök för nytt ultraljud om 3 veckor, fanns tyvärr inte tidigare tid (tanken var från början 10-14 dagar till återbesök) då jag vill att samma klinik och person utför UL på återbesöket. Vi misstänker att hästen fått en spark/sparkat sig själv, detta är alltså ingen överbelastning/förslitningsskada. När vi rakade benet för UL hittades lite små skorpor i huden ovanpå området som är förtjockat, det kan alltså vara så att han fått ett litet sår som blivit milt infekterat/inflammerat. "Såret" är ej öppet, är mer som små små krustor och kommer hållas efter med tvätt och manukahonung enligt vets råd.

Hästen har ej haft temp, ej öm vid hård palpering och ej halt mer än att han kanske inte trampar igenom riktigt ordentligt i traven.

Frågade veterinären ang att använda back on track, något hon tyckte kan verka positivt bara man är uppmärksam på att den svullnad som finns (syn- och kännbart) kan gå ner men inte nödvändigtvis betyder att senan är bättre sas, vilket jag självklart är införstådd med. Har BoT-lindor som jag kommer att använda när jag är i stallet samt promenerar. Glömde dock att fråga om laserbehandling, något jag upplevt att min häst svarat otroligt bra på tidigare för t ex mugg och som jag läst att andra använt vid senskador, är det något som kan rekommenderas i det här fallet tror ni? Självklart svårt att svara på...men alltid bra att få höra tankar från kloka medlemmar!

Är det någon som har erfarenhet av denna/liknande typ av skada, alltså när gaffelbandet ej är "trasigt" (ingen blödning eller dyl) men lite förtjockat? Hur har er rehabprocess varit och hur har ni "behandlat"?

Självklart är annan input om gaffelbandsskador välkommet!!
Under läkningstiden för min hästs senskada på djupa böjsenan så använde jag BoT under hela läkningen, sen använde jag laser ett par gånger men vet inte hur stor skillnad det just gjorde egentligen. Men BoT gjorde stor skillnad när det gällde den lilla svullnaden som var, benet var alltid svalt och smalt när jag tog av lindorna.

När det gällde hans djupa böjsena så skrittade vi en timma varje dag på hårt underlag och sen gick han ute i hagen som vanligt, tog 6 månader att läka. Åkte in en gång i månaden för att kolla med UL hur det läkte för säkerhetsskull.

Men som sagt så är det viktigt att inte tro att skadan är läkt bara för att benet och ev hältan är borta. Det är lätt att bli för glad och lättad när benet känns bättre men när det gäller gaffelband osv och andra senor så är dom luriga, det går inte att veta om skadan är läkt utan att göra ett UL.
 
Tack för svar!

Ja självklart är det ju så att endast UL kan svara på huruvida senan läker/läkt så kommer enbart ta det som bevis för att vi kan öka påfrestningen/arbetet, tar det hellre för långsamt än för snabbt sas. Är väldigt försiktig med min herre :up:

Hur många ggr och med vilket intervall körde du laser? Och hur och när använde du BoT?
Vilken typ/grad av skada var det?

Senor är otroligt lurigt och ingen skada (eller häst) är den andra lik, men man lär sig mycket på att höra om andras erfarenheter :)
 
Jag har också lindat senskador med BoT, på veterinärs inrådan. Även kört shockwave med gott resultat. Har för mig att han fick det tre gånger med ett par veckors mellanrum.
 
Förlåt för ev dum fråga men är shockwave samma sak som "ultraljudsbehandling"? Min häst har nämligen fått just ultraljudsbehandling ett antal ggr på muskler, sen har jag hört andra runt mig prata om shockwave och varit osäker på om det är samma sak som åsyftas eller något annat:confused:
 
Tack för svar!

Ja självklart är det ju så att endast UL kan svara på huruvida senan läker/läkt så kommer enbart ta det som bevis för att vi kan öka påfrestningen/arbetet, tar det hellre för långsamt än för snabbt sas. Är väldigt försiktig med min herre :up:

Hur många ggr och med vilket intervall körde du laser? Och hur och när använde du BoT?
Vilken typ/grad av skada var det?

Senor är otroligt lurigt och ingen skada (eller häst) är den andra lik, men man lär sig mycket på att höra om andras erfarenheter :)
Jag tror jag bara lasrade honom kanske 3 gånger, varannan vecka intervall. Tyckte inte det gjorde jätteskillnad så fortsatte inte men samtidigt så skadar det ju inte.

BoT satte jag på varje eftermiddag när han kom in från hagen, så stod han med det tills morgonen då han gick ut. Hade även på det ibland när vi skrittade men oftast inte. Sen kylde jag benet även med kallvatten 20 min efter promenaden och efter hagvistelse om han hade sprungit och lekt. Mycket jobb och tog tid och vet inte om allt var nödvändigt men senan blev bra och höll ytterligare 8 år i full träning.

Hellre göra lite för mycket än för lite tänker jag, hans skada läkte långsamt men stabilt.
 
Jag tror jag bara lasrade honom kanske 3 gånger, varannan vecka intervall. Tyckte inte det gjorde jätteskillnad så fortsatte inte men samtidigt så skadar det ju inte.

BoT satte jag på varje eftermiddag när han kom in från hagen, så stod han med det tills morgonen då han gick ut. Hade även på det ibland när vi skrittade men oftast inte. Sen kylde jag benet även med kallvatten 20 min efter promenaden och efter hagvistelse om han hade sprungit och lekt. Mycket jobb och tog tid och vet inte om allt var nödvändigt men senan blev bra och höll ytterligare 8 år i full träning.

Hellre göra lite för mycket än för lite tänker jag, hans skada läkte långsamt men stabilt.

Okej! Enligt den person jag haft ute ett antal ggr under åren (som utför både laser och "ultraljudsbehandling") svarar alla hästar olika på det och självklart beror det ju på vad det är för något man behandlar. Gillar laser och liknande "alternativbehandlingar" generellt men har enbart erfarenhet av att använda det för muskelspänningar (och mugg en gång) så det är intressant att höra hur andra upplevt det för andra typer av områden!

Jag hade gärna haft BoT just över natten, har dock bara lindor, har inte möjlighet att själv linda varje kväll och vågar inte överlåta ansvaret, då lindning ju kan stjälpa mer än det hjälper, på de många olika som tar in hästarna på kvällen (kollektivt nu under sommaren) :angel: förhoppningsvis gör det kanske lite skillnad att ha dem på under de 2-4 timmar jag är där 😅

Skönt att din häst blev bra! Jag är inne på samma spår, kommer låta detta ta den tid det behöver, det viktigaste är att jag har en häst som mår bra :)
 
Förlåt för ev dum fråga men är shockwave samma sak som "ultraljudsbehandling"? Min häst har nämligen fått just ultraljudsbehandling ett antal ggr på muskler, sen har jag hört andra runt mig prata om shockwave och varit osäker på om det är samma sak som åsyftas eller något annat:confused:
Nej, shockwave är stötvågsbehandling. Det är inte samma sak.
 

Liknande trådar

Hästvård Som rubriken lyder; någon som har förtjockat gaffelband utan andra skador på gaffelbandet? Vad innebär det att det är förtjockat...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: HannaZ
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 790
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp