Förtjockning på insida av kotan

rebus

Trådstartare
Jag har ett föl f. i april 2012 som vuxit fort, han blir stor, hbl.
När han var ca 3 månader upptäckte jag att hans ena framkota var svullen på insidan, då en mjuk förtjockning. Den andra framkotan var även den något förtjockad på insidan. Vet. kontaktades ( erfaren hästvet.), enligt denne var det vanligt att de var svullna i tillväxtzonerna, och föl kunde vara det ganska länge. Jag har sett det förut, men inte så mycket mer på ett ben då. Rekommendationen var boxvila nattetid, vilket jag hade hela sommaren. Han har aldrig fått kraftfoder, han får nu lucern, hösilage och mineraler, och han avvandes helt för några veckor sedan.

Fölungen har inte vad jag sett varit påverkad av svullnaden, han har fina gångarter och rör sig villigt. Jag kallade ut vet. igen när han var 6 månader, då hade bulan blivit hård. Enligt vet. kunde en sådan bula växa bort, och det var ingen idé att röntga den förrän han var ca 1 år sa denne. Det kunde växa bort, och kanske har den blivit lite mindre senaste månaden. Det är en förhårdnad som en extra liten kota ovanför kotan.

Nu vill jag höra era erfarenheter om ni har några av sådant av liknande symptom. Han kommer att röntgas här i vår, så får vi se vad det ger.
 
Sv: Förtjockning på insida av kotan

Det skadar inte att ge ADE-vitamin. Jag gar inte haft många såna där, men de jag haft har sett ok ut så småningom.
 
Sv: Förtjockning på insida av kotan

Antar att det är epifysit (uppdriven kota) googlar du så hittar du rätt mkt info. Min ena fick det när de fick i sig alldeles för mkt energi från hösilage med för låg kvot innan analyssvaret hann komma, blev stenhård nerskärning av energi i foderstaten till mamman tills det hela klingade av igen. Trots att vi hävde det snabbt igen så kan man se det på dennas röntgenbilder tagna några år senare. Dock är det så liten förändring att den helt saknar betydelse men man ser verkligen hur viktigt det är att häva det snabbt och hur det snabbt påverkar skelettet negativt. Jag är tacksam att jag snabbt fick tips om vad det handlade om faktiskt via buke första dagen jag noterade den egendomliga bulan som man annars lätt hade kunnat gissa var en smäll eller liknande.
Att den haft det så länge lär ju inte vara så positivt men jag hade direkt sett över foderstaten så att den inte får i sig en massa onödig energi även om det nog är svårt att påverka något efter så lång tid skadan lär nog redan vara skedd på skelettet och det är bara att hålla tummarna att den inte blivit för stor.
 
Sv: Förtjockning på insida av kotan

Det där lät ju lugnande, jag ska testa ADE vitamin.
 
Sv: Förtjockning på insida av kotan

Han har fri tillgång på hösilage som är analyserat med smbrp på 68 g/ kg ts och 6,8 MJ/kg ts, kvot 10.

När han fick bulan så gick de på bete, det var i juli, så jag har ju inte koll på någon kvot då. De fick sedan hö på natten när de stod inne ( efter att bulan kommit) nattetid juli-augusti, har ej analys på det. Mamman fick inte kraftfoder på betet, men fick det från september i egen box så att fölis ej skulle kunna tjuva av det. Sedan september har dock hans bula snarare minskat än ökat.

CK: hur lång tid tog det om den du hade gick tillbaka?
 
Sv: Förtjockning på insida av kotan

Det låter i linje med vad veterinären sa då han var här.
Bara att vänta och hoppas på det bästa antar jag.
 
Sv: Förtjockning på insida av kotan

Gammal tråd men jag är nyfiken på hur det har gått.
Har själv ett föl som jag upptäckte dessa förtjockningar på.. nästan som en ägghalva på insidan av kotan.. pratade med veterinär som rekommenderade vila i box på natten och på dagen går han redan på lösdrift och går mer än gärna in och lägger sig. och absolut inget kraftfoder, bara mineraler.... hade bara hunnit stödfodra med krafft groov i 10 dagar innan jag såg detta. skäms att man inte sett och uppmärksammat detta tidigare.. så jag vet ärligt talat inte hur länge han haft det.. han blir 5 månader den 10/10...
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: Summerwind
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 128
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 823
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Min häst, en 4-årig new Forrest blev halt på v.f i slutet av augusti 2012. Veterinären röntgade v.f kota, hov + carpus= ua...
Svar
5
· Visningar
8 527
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp