Förtvivlad!! Var nyligen på kliniken....

M

mojjen

Har varit iväg med min lilla pålla till klinik och gjort en utredning, sökte för att hon ofta snubblar, sist var det riktigt nära att gå helt åt skogen för oss båda, fick en stukad nacke mm istället för en bruten....
Visade sig efter ryggröntgen att hon har pålagringar i rygg ocg hals, enligt vet ska jag hem och rida men att det inte får vara farligt, hur vet jag att det inte blir det när vi redan har varit där??
Jag hade lite svårt och få svar på mina frågor när vi var där och efter värsta chocken lagt sig kommer det fram massa med funderingar och tankar...
Vet pratade om att sätta henne på butta ett tag och se, hur länge kan man förslagsvis göra det? Vet kunde inte säga hur pass ont hon har och om det är vid ridning och då bara när hon går i "dålig" form eller hela tiden. När jag ridit lektioner och ridit hårt på banan har hon inte visat några tecken på smärta men när hon faller rakt ner i marken rakt fram och ner fattar man ju att hon har ont....
Någon som kan hjälpa mig och reda ut vad är egentligen skillnaden på tornutskott, pålagringar och kissing spine eller är det samma sak? Som ni märker har jag massa tankar och konstiga och dumma frågor men jag vet inte hur jag ska göra med min lilla vän. Det viktigaste är ju att hon inte utsätts för smärta men hur kan man veta? Hon är förresten ett 16 årigt vbl sto som jag haft i ca 4 år, ej gått på travet mycket alls.
Någon som orkar ? Allt känns väldigt tungt, tur att man har en till pålle och att de behöver varandra som sällskap.
Jag känner att jag vill ha lite mer koll på hur hon har det innan jag ger upp helt. Ska börja med långa promenader nu (efter att hon stått i ca 2 månader efter olyckan) varvat med massage, alltid en början.
Nu ska jag sluta svamla.
 
tornutskott har alla, det är kotan som ser ut så för att musklerna behöver mycket plats att fästa på. T.ex så är mankens tornutskott väldigt långa, därför reser sig manken en bit över ryggen. Pålagringar växer fram mellan kotorna och när det sker i ryggraden kallas det för kissing spines.
Jag har ingen erfarenhet av det, men har för mig att hästen mår bättre av riktigt arbete. Vet en häst med kissing spines som rids bara någon enstaka gång, all träning sker på töm!
Det finns säkert någon gammal tråd om kissing spines här att söka fram.
Lycka till.
/P
 
Tornutskottenär som "utstickande" saker från kotorna. Dessa har alla hästar.

Mellan tornutskotten skall det vara ett visst utrymme. Vissa hästar har för tätt mellan tornutskotten, sk näraliggande eller intilligande tornutskott.

Om det är så tätt att tornutskotten går emot varandra har man överridande tornutskott. Detta ger efter X tis nötning när de nöter mot varandra pålagringar på tornutskotten.

Kissing Spines är benämningen på en häst som dels har intilliggande/överridande tornutskott och HAR PROBLEM AV DET. Det finns många hästar med överridande tornutskott som INTE har problem, så bara röntgen ger inget svar i sådana fall (om man inte ser pålagringar etc) utan man får scinta och se om det finns en aktiv process, dvs hästen har problem. Då har den kissing spines.

Min valack har näraliggande/intilliggande tornutskott på två ställen i sadelstaden. Konstaterade på röntgen. DÄREMOT är han INTE diagnosticerad med KS, eftersom ingen scint gjorts. Veterinären ansåg dock att jag i förebyggande skulle behandla honom som en KS-häst. Dvs se till att ryggen är varm, att varm sadel läggs på varm rygg, promenera avsuttet före och efter ridning så musklerna får värma upp, inte skritta på långa/lösa tyglar i onödan utan att han ska gå i form från steg ett. Mycket lång-låg form för att verkligen aktivera ryggen, samt att han stretchas och masseras regelbundet. Och INTE långa vilor. Han är HELT symptomfri och har så varit i 2 år. Med största sannolikhet tack vare mina "insatser".
 
OK, tack för svaren, mycket uppskattat i all förvivlan, men hur är det om hon har ont, hon går ju omkull !! Förmodligen är det en nerv som ligger i kläm som gör att hon faller frammåt, har beställt ut en massör nu på torsdag får vi se, misstänker att hon är väldigt stel oxå och massage är ju aldrig skadligt....
 
En del blir ju tyärr aldrig bra.

Men att den går omkull låter inte som specifikt för KS, utan där har du nog något annat elände. Nerv i kläm låter ju troligt.

Men om man ser till bara KS:en, så en del hästar blir bra, andra inte. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 027
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 168
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 835
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 228
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp