Förväntningar på grundinriden häst

Caroline.l.t

Trådstartare
Hej. Vad bör man kunna förvänta sig att en grundinriden häst kan? Ska den tex kunna ta hjälper för trav och galopp, skritta och trava på volt? Nåt annat?
 
Grundriden häst är för mig att den kan växla upp eller ner en gångart på kommando, ta rätt rätt galopp på hjälpen och gå att svänga och stanna.

Den kommer antagligen runt ett varv på en volt men behöver inte göra det i form eller på ett balanserat sätt.

Men du kommer antagligen få lika många olika svar som det finns personer som svarar.
 
Grundriden häst är för mig att den kan växla upp eller ner en gångart på kommando, ta rätt rätt galopp på hjälpen och gå att svänga och stanna.

Den kommer antagligen runt ett varv på en volt men behöver inte göra det i form eller på ett balanserat sätt.

Men du kommer antagligen få lika många olika svar som det finns personer som svarar.
Tack! Vill gärna höra fler röster.
 
Jag hör till ett gammalt garde. För mig är en grundriden häst en häst som jag kan rida ut - den bär sig själv och ryttare i varierad terräng, start, stopp, sväng och gångarter sitter. Kort sagt: en häst där grunden är lagd för det fortsatta arbetet (min första tränare brukade säga att fram till och med LB-dressyr är grundridning) Enligt det sättet att se handlar ridningen mycket om att stärka hästen så att den klarar av uppgiften - innan den kan bära sig och ryttare ansågs det t.ex. helt meningslöst att börja klydda med t.ex. fattningar.

En häst som du utan att riskera liv och lem kan hoppa upp på. Styra lite grand och kanske få att fatta galopp är sadeltam.
 
Styrbar och kan gå i tre gångarter men kanske utan nån större finess, typ start stopp svänga. Det känns mer som 'inriden' för mej iallafall.
Det du skriver i trådstarten @Caroline.l.t känns mer som inriden än nåt mer än så.
De ska ju inte kunna mer än så då liksom.

Jag tänker som @BornAgain , grundtiden är typ lc-lb för att jämföra med något.
Grundskolad.
Det man bygger vidare på.
Inte färdig för mer, men fixar raka och böjda spår i alla gångarter och gör små tempoväxlingar och övergångar i balans och går i en trevlig form och är nu mer skolad för vad hjälperna betyder.
Inte 'det kanske kan bli galopp med lite tur'.
 
En bekant lämnade sin treåring på inridning en månad och ansåg sig sedan ha fått hem "en problemhäst", eftersom den inte fungerade som hästarna på ridskolan. 🤷‍♀️

Jag tycker att en inriden häst ska kunna start stopp sväng och kunna växla gångart på kommando, helst utan att tappa sin ryttare men det är ju en process som ofta tar mer än ett par veckor att befästa.
 
Styrbar och kan gå i tre gångarter men kanske utan nån större finess, typ start stopp svänga. Det känns mer som 'inriden' för mej iallafall.
Det du skriver i trådstarten @Caroline.l.t känns mer som inriden än nåt mer än så.
De ska ju inte kunna mer än så då liksom.

Jag tänker som @BornAgain , grundtiden är typ lc-lb för att jämföra med något.
Grundskolad.
Det man bygger vidare på.
Inte färdig för mer, men fixar raka och böjda spår i alla gångarter och gör små tempoväxlingar och övergångar i balans och går i en trevlig form och är nu mer skolad för vad hjälperna betyder.
Inte 'det kanske kan bli galopp med lite tur'.
Jag kanske använder fel begrepp men ser att vissa skriver inriden och andra grundinriden. Tänkte att det avsåg samma sak. Man avser iaf en i övrigt helt outbildad häst förutom några månaders inridning.
 
Jag kanske använder fel begrepp men ser att vissa skriver inriden och andra grundinriden. Tänkte att det avsåg samma sak. Man avser iaf en i övrigt helt outbildad häst förutom några månaders inridning.
Förlåt, såg nu att du skrivit grundINriden.

Grundinriden är i min värld typ sadeltam mer då, den accepterar ryttaren i alla gångarter mer eller mindre.

Inriden enligt det jag skrev innan, kan ridas utan ledare i alla gångarter, men utan så mycket finess.
 
Hej. Vad bör man kunna förvänta sig att en grundinriden häst kan? Ska den tex kunna ta hjälper för trav och galopp, skritta och trava på volt? Nåt annat?

I min värld är den antingen grundriden eller inriden. Inte grundinriden.

Inriden: tre gångarter uppsuttet. Stopp och sväng.
Grundriden: förstår hur den ska bära upp ryttaren i korrekt form (men har kanske inte styrkan hela passet), kan gå LB/LB.
 
Jag kanske är ute och cyklar men...
Grundinriden (som dock är en term jag inte hört användas) skulle jag tolka som insutten plus sutten på i trav och ev galopp. Dvs man har lagt grunden för fortsatt ridning. Behöver inte nödvändigtvis ha ridit ut, speciellt inte i högre gångarter.

Inriden är mer är så för mig, en inriden häst kan bära ryttare i alla gångarter rakt fram, stanna svänga backa men inte i form. Riden ute i någon gångaart.

Grundriden så förväntar jag mig väl ungefär att klara övningarna från LC-LB dressyr men inte nödvändigtvis ihopsatta till ett program plus hoppat låga hinder.

Men man får nog vid köp tex fråga mer exakt. Svårt med termer då många har olika uppfattning. Och det är nog beroende på typ av häst vad som förväntas.
 
Grundriden ser jag som att den kan bli riden på ca lc-lb nivå i dressyr och kunna hoppa en enkel bana med låga hinder. Ska bära upp sig och ryttaren hyfsat. Islandshästar ska vara töltsatta men behöver inte klara ökat tempo, även traven tycker jag ska funka. De ska klara av att bli ridna ute i alla gångarter.

Grundinriden är inte ett begrepp jag hört innan men jag skulle tolka det som insutten. Går att rida rakt fram i inhängat område i skritt och trav, har man tur funkar galoppen.
 
Begreppet är ganska yvigt då det betyder olika för olika människor och mellan olika hästsporter. Att hästen är insutten förväntar man sig när man köper rid häst. Sen på vilken nivå den befinner sig på där finns det många parametrar och förväntningar.En del hästar kommer aldrig upp till att vara bra grundriden pga ryttaren. Begreppet används på 3-4 åringar oftast. I bland kan man läsa i annonser att unghästen ligger före i sin utbildning, det tolkar jag som att man har alldeles för bråttom och kan ge skador på sikt. Många sänder sin unghäst på inridning. Vad det innebär beror på hästens förutsättningar och tränarens skicklighet samt hur länge den är på träning. Har man tur får man tillbaks en grundriden häst som kan gå i en låg rund form och inte slänger av en i första buske. Är den riktigt bra grundriden så märker man en försämring med tiden om man inte är lika duktig att rida som tränaren.
 
Hej. Vad bör man kunna förvänta sig att en grundinriden häst kan? Ska den tex kunna ta hjälper för trav och galopp, skritta och trava på volt? Nåt annat?
För mig så betyder grundriden att hästen kan bära sig i rätt form såpass avslappnat och stabilt att det alltid finns att backa tillbaka på när man sen ska utveckla hästen. Alltså en bra och stabil grundform. Har man en bra grundriden häst så är man ganska så trygg faktiskt.
 
Insutten: accepterar att sittas på och rör sig framåt under ryttare ev. med hjälp från marken

Inriden: stopp, start, gas&broms&sväng finns, hästen förstår skänkeln någorlunda- går undan och inte emot, samt går att reglera så smått framåt och bakåt i alla gångarter.

Grundriden: som andra skrivit- klarar ungefär LC-LB-nivå i dressyr samt kan hoppa enklare bana.
 
Vet inte riktigt vad du menar med grundinriden? Inriden? Grundriden?

Annars håller jag med vad flera andra skrivit. Vill bara lägga till att även om saker som start, stopp och sväng funkar på en inriden häst så funkar det verkligen inte på samma sätt som på en mer utbildad häst. Det tar ganska lång tid (tycker jag iaf) innan hjälpgivningen börjar likna ”vanlig ridning” och man faktiskt vågar lita på att både stopp och sväng alltid funkar 😆
 
Inriden: Rids på bana och utomhus i alla gångarter, stannar, ryggar, svänger. Och då inte av tur, utan att hjälperna är befästa.
En del jagar upp hästen i galopp från någon slags slängtrav och påstår att hästen är inriden eller ännu värre utbildad. :grin:

Grundriden: Håller med av vad flera andra har skrivit, motsvarande LB/LB.
 
Vet inte riktigt vad du menar med grundinriden? Inriden? Grundriden?

Annars håller jag med vad flera andra skrivit. Vill bara lägga till att även om saker som start, stopp och sväng funkar på en inriden häst så funkar det verkligen inte på samma sätt som på en mer utbildad häst. Det tar ganska lång tid (tycker jag iaf) innan hjälpgivningen börjar likna ”vanlig ridning” och man faktiskt vågar lita på att både stopp och sväng alltid funkar 😆
Nej, jag vet väl egentligen inte vad som menas med grundinriden, trodde det vara detsamma som inriden men nu förstår jag att det inte behöver vara så.
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 267
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 872
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: mily
·
Träning Hej. Någon som kör Åsa Frymans (Antagon) galopprogram och kan berätta hur man börjar när hästen inte är i full kondition. Bör man tex...
Svar
2
· Visningar
692
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp