Förväntningar på stallpersonalens hästvana?

Men chilla. Tråden handlar inte om att du ska försöka lösa problemet. Den handlar om vad man har för förväntningar på personal.
Det är lugnt jag försöker inte lösa problemet, jag försöker ge perspektiv på problemet :). Man ska ha vissa förväntningar men man måste också ha tillit till att människor löser situationer som uppkommer.
 
maskiner och hästar kom upp i tråden, ville belysa skillnaderna. Ja det var vardagshantering där det enligt person uppstår en stressad situation där personen i fråga löser uppgiften. Stalläg kontaktad ifall liknande situationer uppkommer. Problem solved. Inget hände , ingen kom till skada. Personen som skulle ta ut hästen löste problemet och lärde sig något.

ok jag förstår inte vad du menar i sammanhanget /relevans 👍

Jag förväntar mig som sagt att de som hanterar hästarna och är anställda kan hantera dem 👍

Jag skulle aldrig acceptera /tycka det är ok att någon som är anställd att ta in/ut/hantera hästarna bara inte har kompetens och inte gör det . Man har INTE betald personal som inte kan hantera det .
 
Senast ändrad:
ok jag förstår inte vad du menar i sammanhanget /relevans 👍

Jag förväntar mig som sagt att de som hanterar hästarna och är anställda kan hantera dem 👍

Jag skulle aldrig acceptera /tycka det är ok att någon som är anställd att ta in/ut/hantera hästarna bara inte har kompetens och inte gör det . Man har INTE betald personal som inte kan hantera det .
Känner dödläge här. Personalen löste det.
Inget hände. Det var ju inte så att inte hästen kom ut?Är man orolig gör man som TS hör av sig till stallchefen. Tycker man att uppgiften inte blivit utförd får man åter igen antingen ta upp det med chefen, flytta eller skaffa egen gård.
Jag förstår att man vill sitt bästa för sin häst men om man förväntar att alla anställda inom hästvärlden ska göra ett klanderfritt jobb med levande djur, känns det för mig att man är lite fantasilös och trångsynt. Full förståelse om det hänt hästen något eller hästen inte fått komma ut, men nu hände inget och man kan lösa situationen genom dialog. Så tycker jag det är schysstast för alla. Inte lösa det på ett forum. Man får ju hoppas personen som jobbade inte är inne på buke och läser ;)
 
Vår stallvärd vill inte släppa ut hästar som beter sig illa och jag förstår hen, hen är ensam på morgnarna och det är ett klart arbetsmiljöproblem att leda hästar som ignorerar den som leder, trängs och slår med frambenen. Det är inte roligt för oss när vi har stallpass heller. Jag tycker att det är sjukt att så många vuxna hästar är svåra att leda, vet inte om det är avel eller hantering som brister. Personligen tycker jag att en häst ska vara ledtam före ett års ålder även i stökiga lägen, och är den inte det så tränar man tills det funkar.
 
Vår stallvärd vill inte släppa ut hästar som beter sig illa och jag förstår hen, hen är ensam på morgnarna och det är ett klart arbetsmiljöproblem att leda hästar som ignorerar den som leder, trängs och slår med frambenen. Det är inte roligt för oss när vi har stallpass heller. Jag tycker att det är sjukt att så många vuxna hästar är svåra att leda, vet inte om det är avel eller hantering som brister. Personligen tycker jag att en häst ska vara ledtam före ett års ålder även i stökiga lägen, och är den inte det så tränar man tills det funkar.

Alltså om hästarna är så krångliga att släppa in/ut så handlar det ju i grunden om de som hanterar dem .

Jag förväntar mig som sagt att någon som jobbar med just hantering av att leda ut och in hästarna dagligen kan hantera att de inte alltid beter sig lugnt .

Har ert stall godtycklig rutin att hästarna då inte kommer ut , pga att ”stallvärden” inte tycker de uppför sig den dagen ?

Gör ni /resonerar ni liknande /samma sak om nån häst blir stressad /taggad vid insläpp ?
 
Senast ändrad:
Jag som har en unghäst som kan vara lite respektlös när han ska in och ut får ju problemet att de är få som vill hantera honom. Så hade han stått uppstallad någonstans hade jag förväntat mig att personalen ifråga skulle kunna hantera en unghäst som ibland är yster, ibland respektlös och ibland världens snällaste. Och svaret på er fråga ja vi jobbar på problemet gå i grimskaft vi har hamnat i en svacka ;-) Men jag skulle fortfarande vilja att personalen kan hantera de flesta typer av hästar de är minimum krav från min sida. En häst är inte en robot de kan ha både bra och dåliga dagar och ofta påverkas de ju av vad som händer runt omkring vilket märks tydligt i vårt stall om vi slänger om ordning hur de går ut.
 
Alltså om hästarna är så krångliga att släppa in/ut så handlar det ju i grunden om de som hanterar dem .

Jag förväntar mig som sagt att någon som jobbar med just hantering av att leda ut och in hästarna dagligen kan hantera att de inte alltid beter sig lugnt .

Har ert stall godtycklig rutin att hästarna då inte kommer ut , pga att ”stallvärden” inte tycker de uppför sig den dagen ?

Gör ni /resonerar ni liknande /samma sak om nån häst blir stressad /taggad vid insläpp ?

Vi har ett stall som uttalat är för fritidsryttaee. Vi jobbar i första hand med att försöka att bara ta in hanterbara hästar i stallet. Ibland slinker det in någon strulputte, då försöker vi ställa den i någon av hagarna närmast stallet.

Stallvärden har lång erfarenhet samt god förståelse för att hästar kan vara fladdriga vissa dagar. Men hen gillar inte hästar som blir okontaktbara, tränger, går på människor eller sparkas. Det är inte heller hens arbetsuppgift att träna bort såna olater. Hen arbetar inte som problemhästtränare utan som stallvärd.

Ingen häst blir lämnad inne eller ute, men om en häst upprepade gånger beter sig illa kan ägaren bli ombedd att ta ut eller släppa in själv tills hästen lärt sig att uppföra sig. Det händer dock extremt sällan.
 
Jag kan tycka att denna situation, med de förutsättningar som fanns, har utretts och avklarats hyfsat bra. Det låter ju som att TS har haft en diskussion med berörda parter och kommit fram till nya rutiner för hanteringen (ex att unghästen tas ut bland de första). Att ha grundläggande kunskap om att hantera hästar tycker jag är självklart, betyder det att alla alltid kan hantera alla hästar i alla situationer? Jag ställer mig tveksam till det. Precis som ni alla skriver kan dagsform och situationer variera in i det oändliga vilket gör att det är upplagt för situationer där rutiner kommer att frångås. Har man dessutom en unghäst eller en häst som kanske behöver rutiner som frångår "det vanliga" kanske man får inse att ibland blir det inte som man tänkt. Jag håller med om att det är drastiskt att låta hästen stå inne, men här är en händelse som kanske ligger som grund för en ny rutin i stallet; att man alltid ringer antingen ägare/annan ansvarig person när problem uppstår.
 
Idag träffade jag personen som fick hjälpa till och lösa ”situationen” så kunde fråga hur hästen faktiskt hade betett sig (litar mer på ordet från någon som faktiskt är bra på hästar). Det hade inte varit några svårigheter alls, hästen hade varit lite orolig men hon hade kunnat ta på grimman utan problem och sen gick hästen lugnt och snällt till hagen.

Det stärker min bild av att det faktiskt inte var särskilt illa bara man vet hur man hanterar hästar. Och alla andra i stallet fattar ju utan instruktioner att man inte lämnar unghästarna kvar själva sist i stallet utan att det är smartare att ta dem först.

Men men, det löste sig. Jag är bara lite långsint 😆
Stör mig på att hästen målades upp som ett galet monster när hon betedde sig helt normalt om än taggad på att få gå ut till sina kompisar.
 
Jag har förväntningar att personalen klarar av de hästar som tas in i förvar hos stallet.

MEN jag er fler problem växa till sig, bl a den låga kunskapsnivån hos ägare som överlämnar till andra att uppfostra hästarna. Vilket blir omöjligt om ägarna sedan låter hästarna härja fritt övrig tid. Det blir farligt för alla.

Däremot har jag stått inackorderad där ägaren till stallet red svårklass hoppning, lång hästutbildning men som ändå kom i sådana konflikter med fullblodet (närmare 20 år gammal) att det blev farligt. Så går det när man tar till våld och träffar på en skarp häst som inte accepterar standard 1A (i det här fallet: skrik och ryck rejält i hästen redan innan man lämnar stallet "så den vet sin plats"). Då tappar jag självklart respekt för "kunskapen". Såklart flyttade vi snabbt, men det var ju tråkigt för resten av hästarna som varje morgon fick skrik och ryck i kedja för att hen var så osäker på hantering.
 
Men men, det löste sig. Jag är bara lite långsint 😆
Stör mig på att hästen målades upp som ett galet monster när hon betedde sig helt normalt om än taggad på att få gå ut till sina kompisar.

Det är typ det värsta jag vet, att skylla ifrån sin rädsla/okunskap på hästen. Tycker det direkt tillåter en tråkigare syn på/hantering av hästen.

Jag är gott och väl 40+ och jag vägrar hantera andras hästar what-so-ever. Däremot har jag inga problem att hantera mina egna unghästar allt ifrån föl och uppåt.

Eller hur! Andras hästar är ju fasen livsfarliga, varför får inte alla hästar lära sig att människor är inte saker man bara klampar på? Är jag hos min tränare vill jag bara veta att hästen varit där mer än en dag innan jag leder den, då vet man att den lärt sig gå med slakt grimskaft och lyssna på en korrigering. Förvånansvärt många ridhästar verkar få lära sig det för första gången där och det är verkligen inte vad de kommer dit för.
 
Jag har jobbat på ridskola, där det fanns privathästar inackoderade. Ridskolan hade främst kommunanställda till att sköta stallar, fodring, banorna, vatten, hagarna, in och utsläpp. Det är alltså kommunen som placerar ut personer med olika funktionsnedsättningar eller med behov av en anpassad arbetsplats. Kunskap om hästar var alltså inget krav. Så hästarna skulle släppas ut av personer utan hästkunskap, men lärde dem sätta på grimma, lite grunder och att de alltid skulle ha hjälm, that's it 🙄 Hade jag haft häst där hade jag absolut inte varit nöjd, det är farligt både för hästarna och personerna som får arbetsuppgifter de inte har erfarenhet eller kunskap nog för att utföra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har under de år (fyra) jag haft honom alltid gått ute dygnet runt på sommaren. Har inte släppt honom på direkt bete så...
Svar
6
· Visningar
1 710
Senast: TinyWiny
·
D
Islandshäst Hej! Jag funderar på att köpa en unghäst till våren, årsmodell 2011. Det jag undrar över är dels hur bör jag göra med flocken? Jag har...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 056
Senast: glimjandi
·
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 820
Senast: Lager
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp