Förväntningar på stallpersonalens hästvana?

Nej och det har jag inte sagt något om heller. Kunskapen är generellt låg. Det är en av orsakerna till att så många hästar inte går att hantera normalt (syftar inte på Ts häst nu, jag vet inget om den hästen alls), de har aldrig fått lära sig att bli ledda i slakt grimskaft ens. Att hästägare inte har en susning om vad de ska ge sina hästar för foder, inte kan räkna foderstat eller ens förstå konceptet eller andra som jag ser som grundläggande saker i vårt samspel med hästar är ytteligare exempel på att kunskapen generellt är låg.
Jo du skrev du hört från flera hästägare berättat historier där personal inte kunnat hantera deras hästar.
Sen håller jag med om många hästägare saknar kunskap. Jag tycker det är lite olika i olika delar av landet. Sen blir problemet att många har bara några/en häst/hästar och man måste hantera många hästar för att lära sig. Det är ju en ständig utbildning i hästlivet tycker jag :)
 
Jag har bestämt mig för att fråga stallchefen om det finns en reservplan om dessa händelser uppstår, för att säkerställa att ingen häst blir kvar inne om okunnig personal blir rädd.
Det var skönt att läsa era inlägg och få lite bekräftelse i att jag tänkte rätt :)

Det är helt rimligt att ifrågasätta varför mer eller mindre okunniga är ensamma i stallet med ansvar för att hantera andra personers hästar när du faktiskt betalar för en tjänst som ska utföras.

Det är skillnad på kollektivstall, där man turas om. Det går inte att räkna med att alla hästägare/medryttare ska ha samma grundkunskaper och säkerhetstänk.

Ta upp säkerhetsaspekten med stallägaren. Om hen inte oroar sig för hästarna så lyft att det även kan vara människan om skadas. Finns försäkring?
 
Jag har aldrig reflekterat över att en sådan incident som ts beskriver kan uppstå. Antar att jag tar för givet att folk som sköter stallet är hästvana. Jag tänker att om man blir rädd ligger det på dennes ansvar att lösa situationen i stallet. Man kan inte bara slå igen porten och gå därifrån för man inte får på en häst grimman.
Man får ringa på en vän eller någon annan som kan hjälpa till.
 
En fundering som väcktes under dagen.. Vad har du för förväntningar på hästvana/kompetens att hantera hästarna när det gäller personal i inackorderingsstall? Dvs personal som sköter pass i inackorderingsstall som ingår i stallhyran.

Lite beroende på vad det är för hästar i stallet men jag utgår nog ifrån att en anställd hästskötare ska ha unghästvana och vana vid att hantera även lite mer "besvärliga" hästar. Att inte få på grimman på en hanterad och uppstallad treåring tycker jag låter märkligt. Med lite lugn så löser sig det mesta.
 
Jag anser att det är en stor skillnad på att lära sig genom erfarenhet för att bli en bättre hästägare och ta anställning i ett stall. Det sista ställer krav på att kunskap och erfarenhet redan finns hos den personen. Tänk om andra yrkesgrupper resonerade ”jag lär väl mig genom att prova”. Nej tack, inte på min häst!
 
Jag anser att det är en stor skillnad på att lära sig genom erfarenhet för att bli en bättre hästägare och ta anställning i ett stall. Det sista ställer krav på att kunskap och erfarenhet redan finns hos den personen. Tänk om andra yrkesgrupper resonerade ”jag lär väl mig genom att prova”. Nej tack, inte på min häst!
Alltså viss erfarenhet inom ALLA yrken kan man bara få/lära sig genom att arbeta i yrket , "prova" sig fram. Finns inte en utbildning inom häst som kan ge dig den stora erfarenheten som du får när du jobbat ett antal år (hela livet skulle jag nog säga) inom hästbranchen. Sen har en del lättare än andra att lära sig läsa situationer och dylikt , men erfarenheterna får du genom att hantera MÅNGA hästar och det hade blivit en dyr och väldigt lång utbildning om du skulle lära dig de erfarenheterna genom en utbildning
 
Jag anser att det är en stor skillnad på att lära sig genom erfarenhet för att bli en bättre hästägare och ta anställning i ett stall. Det sista ställer krav på att kunskap och erfarenhet redan finns hos den personen. Tänk om andra yrkesgrupper resonerade ”jag lär väl mig genom att prova”. Nej tack, inte på min häst!
Jag lärde mig köra truck först när jag fick jobb som truckförare (utbildning på 2 dagar för att ta truckkort gör att du kan teorin), travers fick jag också lära mig på jobbet, en chef fick skriva på att hen tog ansvar om något hände då jag inte tagit traverskort.
När jag tänker på det är det bara hovslageriet jag kunnat någorlunda när jag började, andra jobb nä har lärt mig först när jag fått jobb.
 
Alltså viss erfarenhet inom ALLA yrken kan man bara få/lära sig genom att arbeta i yrket , "prova" sig fram. Finns inte en utbildning inom häst som kan ge dig den stora erfarenheten som du får när du jobbat ett antal år (hela livet skulle jag nog säga) inom hästbranchen. Sen har en del lättare än andra att lära sig läsa situationer och dylikt , men erfarenheterna får du genom att hantera MÅNGA hästar och det hade blivit en dyr och väldigt lång utbildning om du skulle lära dig de erfarenheterna genom en utbildning
Ja och iallafall förr krävdes erfarenhet för att ens få gå hästutbildningar.
 
Jag lärde mig köra truck först när jag fick jobb som truckförare (utbildning på 2 dagar för att ta truckkort gör att du kan teorin), travers fick jag också lära mig på jobbet, en chef fick skriva på att hen tog ansvar om något hände då jag inte tagit traverskort.
När jag tänker på det är det bara hovslageriet jag kunnat någorlunda när jag började, andra jobb nä har lärt mig först när jag fått jobb.

Det är ju ändå något annat då det inte handlar om levande varelser som dessutom inte är dina egna.

@MiniLi håller helt med dig, och många andra i tråden. Jag har krav på att de som arbetar med hästarna på gård där den servicen ingår, har kompetens .
 
Det är ju ändå något annat då det inte handlar om levande varelser som dessutom inte är dina egna.

@MiniLi håller helt med dig, och många andra i tråden. Jag har krav på att de som arbetar med hästarna på gård där den servicen ingår, har kompetens .
Själv tycker jag lönen är på tok för låg för att ha som krav på långvarig vana eller en hög med CSN lån på jobb som hästskötare. Höjs lönerna på jobbet kan kraven börja höjas nyanställda.
 
Själv tycker jag lönen är på tok för låg för att ha som krav på långvarig vana eller en hög med CSN lån på jobb som hästskötare. Höjs lönerna på jobbet kan kraven börja höjas nyanställda.
Bibliotekarier är inte speciellt väl betalda trots lång högskoleutbildning.
 
Jag tänker att personalen ska ha kompetens att utföra de tjänster som säljs på ett godtagbart sätt. Dvs har man tagit på sig att släppa ut unghäst bör man ha personal som klarar av detta. Erbjuder man plats för hingst bör hingstvan personal finnas osv.
Säljer stallet utsläpp av min snälla gamla valack har jag inga större krav på kompetens hos utföraren (så länge den kan se att hästen ser frisk ut och kontakta mig om så inte är fallet).
 
Det är ju ändå något annat då det inte handlar om levande varelser som dessutom inte är dina egna.

@MiniLi håller helt med dig, och många andra i tråden. Jag har krav på att de som arbetar med hästarna på gård där den servicen ingår, har kompetens .
Just att det är levande varelser gör att införskaffa sig erfarenhet tar väldigt lång tid. Tror många som "bara" äger egna hästar inte riktigt förstår det.
 
Själv tycker jag lönen är på tok för låg för att ha som krav på långvarig vana eller en hög med CSN lån på jobb som hästskötare. Höjs lönerna på jobbet kan kraven börja höjas nyanställda.

? Förstår nog inte vad du svarar på utifrån det jag kommenterade ang ditt inlägg 😅
 
Just att det är levande varelser gör att införskaffa sig erfarenhet tar väldigt lång tid. Tror många som "bara" äger egna hästar inte riktigt förstår det.

Jag har som sagt förväntning på att de som erbjuder den tjänsten och har anställda som sköter jobbet som tråden gäller, har kunskap och kompetens att hantera det som det frågas om här 👍
 
Jag har som sagt förväntning på att de som erbjuder den tjänsten och har anställda som sköter jobbet som tråden gäller, har kunskap och kompetens att hantera det som det frågas om här 👍
jag svarade på att det är stor skillnad på maskiner och levande varelser just att en maskin reagerar på ett visst sätt om detta o detta händer, men så funkar det inte med hästar. Du kan ha mycket erfarenhet och ändå ställas inför en ny situation. Klart att du behöver kunnig personal om du tex hyr ut till hingstägare. Men även om du är kunnig kan du inte allt …..
 
För min del brukar jag ha förväntningar som speglar vilken tjänst jag köpt. Är det en unghäst som jag betalar för hanteringsträning eller utbildning, ja då förväntar jag mig att det ska finnas tid och kompetens att lägga den tid det tar för att sköta om hästen. Betalar jag enbart för utsläpp så är det mitt ansvar att som hästägare se till att hästen accepterar att andra människor klär på den och leder den. Annars kan jag inte förvänta mig att det finns möjlighet att lägga en kvart på att locka och muta för att hästen ska gå att fånga i boxen. Däremot så är det kanske rimligt att det isf diskuteras om det finns möjlighet att låta hästen gå i en hage dit det är möjligt för den att gå ut och in lös medan hästen tränas för att kunna hanteras av personalen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har under de år (fyra) jag haft honom alltid gått ute dygnet runt på sommaren. Har inte släppt honom på direkt bete så...
Svar
6
· Visningar
1 709
Senast: TinyWiny
·
D
Islandshäst Hej! Jag funderar på att köpa en unghäst till våren, årsmodell 2011. Det jag undrar över är dels hur bör jag göra med flocken? Jag har...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 050
Senast: glimjandi
·
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 820
Senast: Lager
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp