Förvara hösilage?

Fiffi1

Trådstartare
Jag har nu köpt horse hage, hösilage i 23kg säckar. Hur förvarar jag öppnad påse? Den öppnade påsen förvarar jag i stallet.
Ska den stängas så mycket som möjligt eller ska den stå öppnad så luft kommer in.
Jag måste öppna hela påsen för det är så packat att det inte går att dela annars.
 
Oöppnade balar ska helst förvaras på grus eller betong. Det minskar risken att råttor kommer dit. Fåglar kan vara envisa och picka på plasten, om de gör det kan man lägga nät över balarna.

Är det storbal så ligger de ju kvar på samma ställe även öppnad, småbal kan man flytta in i stallet t ex om man inte har dem där redan.

Förvara gärna balarna på "gaveln" (gäller fyrkantsbalar), så så liten yta som möjligt är i kontakt med marken.

Sen, ang öppnad bal. Han som levererade mitt småbalshösilage idag sa att jag INTE skulle bara skära upp en kortsida och plocka ur kakor som många gör, för då blir det fuktigt innanför plasten (mer än innan alltså) och syret sätter igång processer så det blir dåligt. Utan bort med all plast sa han, och tog det "lång" tid innan hösilaget användes (lång tid = längre än tre dagar i den här värmen) så var det bäst att skaka ut det lite och "lufta". Det blir lite torrare då, men man minskar drastiskt mögelrisken. (fuktigt, hårdpackat gräs + värme blir en utmärkt grogrund för bakterier!).

Lagra helst inte i gassande sol.

När det är minusgrader där man lagrar det är det inte lika kinkigt med luftande.

När jag hade storbal tog jag bort all plast utom bottenplasten och lindade av varv efter varv.

Jag har mina balar på betonggolv i stallet.
 
Ok, det var stallägaren som sa att det var bäst att öppna hela och lufta. Själv försökte jag stänga om den öppnade balen igen. Tack!

Till den som funderade om TS = 52%, köpte från Brunnbergs i Enköping.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 673
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
8 983
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 511
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp