Förvara kanel&kakao

Har ökat min åtgång rejält under 2022 så burkar var inget alternativ längre :laugh: Tveksamt om jag har kvar någon burk, svårt att rymma i vanlig storlek på kryddburk också.

Det finns stora kryddburkar med kanel också. Inte bara de små. Den jag har innehåller 210 g kanel. Hyr mycket äter du egentligen om en sån stor burk är för liten? Och var köper du kanel i såna mängder??
 
@_Elly_ Vi kör oftast på de stora kryddburkarna från Kockens, kanelen innehållar 240 g, behövs ingen annan förvaring då. Köper du mjölkpakets-storlek om det är för litet? :D

Kanelstångspåsar åker ner i lagom stor plåtburk. Kakao brukar få bo i sin förpackning men bakar väldigt sällan så det är inget som hanteras ofta i det här hushållet. En kaffeburk eller stor teburk i rätt dimensioner kanske funkar till att rymma ett helt paket kakao?
 
Min kanel hamnar överallt i skåpet trots klämmor och/eller vikning. Skulle behöva något i stil med liten avtorkningsbar plastficka eller supersmal låda men vettefan vad jag ska söka på:confused:

Har någon förslag på bra burk att ställa ner kakaoförpackningen tas det gärna emot också :D Inte så bra utrymme för större burkar.
Jag har plastburkar som är smala "på höjden" respektive kubiska som jag sätter ner många förpackningar i. De flesta i plast men även några i metall som min man köpte för typ 40 år sedan .... (de rymmer t ex precis 2 kg mjöl/socker). Tyvärr tror jag att du får söka runt på nätet och sedan i butiker för att ha en chans att hitta en som passar dina mått. Hittar man en modell som är bra riskerar den att försvinna snabbt :-(. Ställen som brukar ha bra är t ex Lidl (när de har "köksveckor"), clas ohlsson, Biltema, men även ICA och coop kan ha.
Är den här för stor för kakaopaketet? https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-burk-med-lock-foer-torrvaror-transparent-vit-80066723/ annars verkar IKEA mest ha gått över till glas.
Eller den här? : https://www.tingstad.com/se-sv/utru...burkar/forvaringsburk-16l-ljusgra-10bra122484
Har du användning för många burkar kan kanske någon av de här passa https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/matforvaring/forvaringsburk-15-pack-2000040488

De här har många burkar att välja på https://www.forvara.se/se/grp/forvaring-av-torrvaror.php

Kanelen är svårare än kakaon, skulle du kunna ha den i platt låda typ matlåda?
 
Om det är platsbrist hade jag kört en ziplockpåse!
Citerar bara denna pga blir galen via mobilen men svarar alla :o Detta var vad som slog mig ungefär samtidigt som du måste skrivit detta som lösning för kakaon:bump: Med klämma för man vet aldrig ändå! Brukar inte använda ziplock men har nog några sparade sedan leveranser av annat. Ska ändå på ikea snart:)

Det svåra med burkar är just att hitta en bra storlek för kakaoförpackningen, har kikat i butiker men ska mäta förpackningen för noggrannhet nu ändå. Samt kolla på förvara! Har ingen brist på burkar egentligen men aldrig har man rätt mått haha

Också funderat över varför jag köpt dessa påsar och svaret där blir utbudet i affärerna. Willys verkar ha en större burk som jag ska kika på men Santa Marias har jag nog inte sett på länge. Ser att den finns på delitea där jag velat beställa karameller :nailbiting::laugh::idea:

Har kryddor i små krukor, gammal låda för pepparkakor etc kaos men rymmer inte alla prydligt i en låda och använder väldigt få av dom
 
Citerar bara denna pga blir galen via mobilen men svarar alla :o Detta var vad som slog mig ungefär samtidigt som du måste skrivit detta som lösning för kakaon:bump: Med klämma för man vet aldrig ändå! Brukar inte använda ziplock men har nog några sparade sedan leveranser av annat. Ska ändå på ikea snart:)

Det svåra med burkar är just att hitta en bra storlek för kakaoförpackningen, har kikat i butiker men ska mäta förpackningen för noggrannhet nu ändå. Samt kolla på förvara! Har ingen brist på burkar egentligen men aldrig har man rätt mått haha

Också funderat över varför jag köpt dessa påsar och svaret där blir utbudet i affärerna. Willys verkar ha en större burk som jag ska kika på men Santa Marias har jag nog inte sett på länge. Ser att den finns på delitea där jag velat beställa karameller :nailbiting::laugh::idea:

Har kryddor i små krukor, gammal låda för pepparkakor etc kaos men rymmer inte alla prydligt i en låda och använder väldigt få av dom
Har du ingen mellanösternbutik i närheten? Finns burkar m 400 gram. Mycket billigare och ofta bättre. Köper alltid spiskummin där med, patetisk storlek på willys
 
Min kanel hamnar överallt i skåpet trots klämmor och/eller vikning. Skulle behöva något i stil med liten avtorkningsbar plastficka eller supersmal låda men vettefan vad jag ska söka på:confused:

Har någon förslag på bra burk att ställa ner kakaoförpackningen tas det gärna emot också :D Inte så bra utrymme för större burkar.
Jag har köpt en liten plåtburk på loppis där jag häller över kanel.

Jag gillar Claes Olssons förvaring annars, för mjöl, socker, kakao och sånt
 
IMG_3954.jpg

Såhär har vi det med de kryddor vi använder mest för aktuell period (det skiftar - förra året gick massvis av paprika och oregano, mens vi i år inriktat oss på glutamatfrosseri). Köper enliterstetra och häller över i gamla kryddburkar av rimlig storlek. I den bästa av världar är de ommärkta efter nytt innehåll, men ibland får en ta fram spårhundsnäsan och försöka avgöra a vista vad en pytsar i grytan.
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Jag är verkligen förtvivlad! :cry: Min älskade schäfertik hänger på en skör tråd och det verkar snart som att alla är emot henne. För...
Svar
11
· Visningar
1 139
Senast: bestatjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp