Förvaring av hästtäcken

Ajda

Trådstartare
Med tre hästar har ju täckesförådet barkat iväg litegrann. Vi har hästarna inackorderade och sadelkammaren är liten. Ett par täcken får plats utanför boxarna, resten ligger i ikeapåsar. Ingen optimal förvaring då det blir dammiga, smutsiga och möss kan krypa ner i dem.

Jag undrar hur ni förvarar era hästtäcken? Lyssnade på podden "Något i hästväg" och de pratade i ett avsnitt om stora fyrkantiga bagar med dragkedja.
 
Jag har köpt mina på Ikea, "Dimpa". Dragkedjan går sönder lite för lätt, annars fungerar de bra.

Täcken som "är igång" men inte används just nu hänger jag högt upp på väggen under taket i sadelkammaren. De hängs upp i fronten, så att de hänger rakt ner.

Det blir luftigt, och tar minimalt med plats. Jag har en hemmagjord täckeshängare, men har tidigare använt en köpt trearmad billig variant som iaf höll för 1 täcke per arm.
 
Jag har köpt mina på Ikea, "Dimpa". Dragkedjan går sönder lite för lätt, annars fungerar de bra.

Täcken som "är igång" men inte används just nu hänger jag högt upp på väggen under taket i sadelkammaren. De hängs upp i fronten, så att de hänger rakt ner.

Det blir luftigt, och tar minimalt med plats. Jag har en hemmagjord täckeshängare, men har tidigare använt en köpt trearmad billig variant som iaf höll för 1 täcke per arm.

Jag tittade på ikeas hemsida, men jag söker en större bag eller förslutningsbar påse. Vill gärna få plats med flera täcken i den.
 
Jag köpte såna som man kan suga ur luften ur. Men det r till de täckena som jag inte använder så ofta. Finns på Rusta t ex. Till de mer använda täckena som inte ska hänga framme har jag i plastbackar med lock. Ni kanske kan sätta upp hyllor längsmed väggen i dörrhöjd där backar kan få plats?
 
Jag har också Ikeas däckpåse Dimpa. Beroende på täckets tjocklek så ryms flera i varje påse, går i ganska många tunna täcken medan tex tjockaste vintertäcket har en egen.
Jag har ett gäng som jag staplar på varandra, har sorterat så jag tex har regntäcken i en, fleecetäcken i en osv. Gör att det blir ganska lätt att hitta, man slipper riva runt i enorma påsar.
 
Jag tittade på ikeas hemsida, men jag söker en större bag eller förslutningsbar påse. Vill gärna få plats med flera täcken i den.
Okej. Jag får dock plats ned flera täcken I dem, se @MiniLis svar :).
Jag har också Ikeas däckpåse Dimpa. Beroende på täckets tjocklek så ryms flera i varje påse, går i ganska många tunna täcken medan tex tjockaste vintertäcket har en egen.
Jag har ett gäng som jag staplar på varandra, har sorterat så jag tex har regntäcken i en, fleecetäcken i en osv. Gör att det blir ganska lätt att hitta, man slipper riva runt i enorma påsar.
Så gör jag också :)
 
Jag har/hade stora kassar med dragkedja från Gekås, perfekta och billiga! Det är alltså inte påsar avsedda för ändamålet utan shoppingbags motsvarande Ikeapåse typ, men myyycket större och som sagt med dregkedja. Nästan alla i mitt stall hade sina täcken i sådana.
 
Jag har en sån här.

0987E0D3-332D-4A99-9AC9-3E697F06E3E2.jpeg

sväljer typ 3-4 vintertäcken minst 😁
Har också stora lådor på hjul från Ikea. deras största. Lätta att stapla och man stänger dem väl. Råttsäkra.
 
Jag har Dimpa från Ikea och där får jag plats med flera täcken i samma. Har dem även till schabrak. Till förvaring av andra grejer har jag Ikeas stora plastbackar på hjul.
 
Dimpa får man lätt ner fler täcken i. Jag har utan problem två tjocka vintertäcken med hals i stl 145/155 i en.
 
Jag har också Dimpa, det går lätt ner flera täcken och schabrak i den. De ska väl vara för ett stort däck egentligen? Vad jag vill minnas var de heller inte så farligt dyra om man till skillnad mot mig har tjocka vintertäcken som tar mer plats och därför behöver köpa flera. Jag har fobi för gnagare, och det känns väldigt skönt med något som går att stänga jämfört med en vanlig blå ikeapåse.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp