Förvaring av hö

Ja88

Trådstartare
Är äntligen i startgroparna till att skaffa häst och funderar över lite praktiska aspekter.

Vi har förutsättningar för att kunna ta eget hö dvs maskiner och mark, dock finns ingen höfläkt kvar på gården längre men väl gott om förvaringsutrymmen på loge. Är det rimligt att tro att det funkar att förvara småbalar på detta vis eller är risken väldigt stor att det angrips av mögel? Vad ska man tänka på för att det ska fungera så bra som möjligt isåfall?

Alternativet är väl att köpa hösilage på småbal men jag tilltalas av tanken på att kunna nyttja den egna marken för att kunna föda hästarna. Men det måste vara rimligt också såklart.
 
Är äntligen i startgroparna till att skaffa häst och funderar över lite praktiska aspekter.

Vi har förutsättningar för att kunna ta eget hö dvs maskiner och mark, dock finns ingen höfläkt kvar på gården längre men väl gott om förvaringsutrymmen på loge. Är det rimligt att tro att det funkar att förvara småbalar på detta vis eller är risken väldigt stor att det angrips av mögel? Vad ska man tänka på för att det ska fungera så bra som möjligt isåfall?

Alternativet är väl att köpa hösilage på småbal men jag tilltalas av tanken på att kunna nyttja den egna marken för att kunna föda hästarna. Men det måste vara rimligt också såklart.
Går det inte att köpa en höfläkt om det tidigare har funnits en?
 
Är äntligen i startgroparna till att skaffa häst och funderar över lite praktiska aspekter.

Vi har förutsättningar för att kunna ta eget hö dvs maskiner och mark, dock finns ingen höfläkt kvar på gården längre men väl gott om förvaringsutrymmen på loge. Är det rimligt att tro att det funkar att förvara småbalar på detta vis eller är risken väldigt stor att det angrips av mögel? Vad ska man tänka på för att det ska fungera så bra som möjligt isåfall?

Alternativet är väl att köpa hösilage på småbal men jag tilltalas av tanken på att kunna nyttja den egna marken för att kunna föda hästarna. Men det måste vara rimligt också såklart.
Jag köper hö i småbal och förvarar det hos grannen. Tillsammans köper vi ca 10-12 ton per år och förvarar det i hennes lada utan höfläkt. Vi lägger en stor presenning över, de kallaste månaderna. Vi brukar klara oss från mögel, ibland blir balarna närmast pressningen drabbade, men det är allt. Vi bor på västkusten.
 
Finns ” fläktgången” kvar? Eller vad man ska kalla den?

Den runt man lägger balarna. Jag skulle absolut investera i en höfläkt om du ska ta eget hö. Nej egentligen tror jag verkligen att det är ett måste. Finns säkert begagnade. Köp solpaneler för elen till torken. Titta ordentligt och noggrant på hur konstruktionen på ladan och hur de gjorde förr och prata med bonden bredvid så du kan utnyttja riktigt det som redan finns för det var nog säkert riktigt gjort.
 
Vi har inte höfläkt längre, vi hade på förra gården men när vi flyttade så byggdes nytt stall. Vi måste se till att de är torrt innan de kommer in, och sen brukar vi låta portarna vara öppna åt båda håll någon vecka efter rundbalarna är upp skullen. Tror vi kastat 2 av 17 rundbal i år. Och de är inte mycket, de var inte mögliga utan de hade kommit in jord i balen när den pressades därför dammade dem.
 
Jag köper hö i småbal och förvarar det hos grannen. Tillsammans köper vi ca 10-12 ton per år och förvarar det i hennes lada utan höfläkt. Vi lägger en stor presenning över, de kallaste månaderna. Vi brukar klara oss från mögel, ibland blir balarna närmast pressningen drabbade, men det är allt. Vi bor på västkusten.
Jag köper också hö i småbil men då är det först skulltorkat
 
Jag har haft häst i stall med stor, luftig loge (utan höfläkt) där vi förvarade hö i småbal. Vi fick hem ett eller ett par rejäla lass åt gången och klarade oss ifrån mögel. Så om förutsättningarna är rätt tror jag absolut att det går att förvara hö i småbal utan fläkt. (Vi tog ju dock inte eget hö, utan köpte det så det var förstås ordentligt torrt osv. Det är en grundförutsättning - att höet är ordentligt torrt när det kommer in.)
 
Bästa sättet att förhindra att höet på skullen möglar är att lägga ett lager halm över det. Och se till att det inte kan komma in fuktig luft underifrån (ffa om du har en luftkanal för skultorken undet höet!)

Vi skördade en hel del eget hö sommaren -18, när det var så torrt. Vi lade in det löst och täckte med halm. (Har ingen skulltork.) Och hade hö av bra hygienisk kvalité så länge det räckte, vilket var till februari eller nåt sånt.
Har man ingem tork är man mer beroende av vädret, det måste vara minst en hel vecka med torkväder så att det hinner torka både på ytan och inuti innan man kör in det.
 
Jag har haft häst i stall med stor, luftig loge (utan höfläkt) där vi förvarade hö i småbal. Vi fick hem ett eller ett par rejäla lass åt gången och klarade oss ifrån mögel. Så om förutsättningarna är rätt tror jag absolut att det går att förvara hö i småbal utan fläkt. (Vi tog ju dock inte eget hö, utan köpte det så det var förstås ordentligt torrt osv. Det är en grundförutsättning - att höet är ordentligt torrt när det kommer in.)
Fläkten är (i första hand) till förr att blåsa bort fuktig luft från höet, så att det torkar istället för att börja mögla.
Är höet torrt kan det funka att förvara som det är, men har man otur och mkt fuktig luft kan man få kasta stora mängder. (Har den t-shirten...) så lägger man in större mängder hö är det bra om man kan täcka det med halm.
 
Utan höfläkt hade jag inte gett mig på att ta in småbal. Se om någon granne/maskinstation kan hjälpa er plasta. Vi tar eget, men tar hjälp med all. Klart värt det. Skulle troligen kostar med att hålla med egna maskiner och bli betydligt mer eget arbete.
 
Tack för alla svar :up:

Om jag ska sammanfatta era inputs så är det nog inte orimligt att lyckas med hö i småbal utan fläkt, men svårare och mer väderberoende vid själva slagningen av höet? Förstår såklart att det är extremt viktigt att det är helt torrt när det tas in. Hade nog inte varit några bekymmer de senaste somrarna men man råder ju inte över vädret.

Jag får höra mig för lite med gårdens äldre generation om det skulle finnas möjlighet att ersätta fläkt och få igång det systemet igen.

I nuläget är det ett stuteri som slår våra vallar och gör hösilage i storbal av det. Enklast vore ju om det gick att ta kvar en del av det fodret men vi ska bara ha ett par hästar och kan inte göra av med rundbal. Säkert en dum fråga men krävs det annan utrusning för för att plasta småbal vs rundbal? Eller skulle det gå att be dem om hjälp att plasta?
 
Om hö´t är riktigt torrt när det pressas (mitt brukar ligga på runt 90% i ts) och man täcker sidorna på utrymmet med halm och lägger halm ovanpå hö´t (och framför där det staplade hö´t slutar) så har det iallafall fungerat för mig att förvara hö i många år. Jag har trägolv på loftet vilket också är en bra förutsättning för att förvaringen ska lyckas och en speciell duk i taket/insidan av plåten som förhindrar kondens. Jag har behövt slänga några balar småbalshö en gång när det missades att lägga tillbaka halmen framför balarna en mycket fuktig vår och jag har behövt slänga endel av en rundbal efter en storm där snö kom in och la sig mot den balen men det ser jag som försumbart, jag är inne på fjortonde säsongen med sådan förvaring av hö nu.
Jag tar hem hela säsongens förbrukning direkt från fältet så det är inte skulltorkat hos producenten heller. Men, det krävs skicklighet för att kunna ta bra hö. Både vad gäller antalet vändningar och när det pressas och det kräver såklart också tillräckligt bra torkväder. En gång på de tolv åren jag har köpt från den producent jag har nu har de inte kunnat ta grovfodret som hö pga vädret men de hade då kvar så jag kunde köpa tillräcklig mängd fjolårshö istället.
 
Vi har inga problem att ta och förvara småbalshö utan fläkt. Kanske beror på var man bor , vi bor i Norrbotten och har då säkert lite torrare luft än södra Sverige.
Vi är noga med att det torkar ute på fältet innan vi pressar (hårdpress men ställer in maskinen åt det lösare hållet) och staplar enligt äldre bönders anvisningar med den skurna delen av balen uppåt i en vanlig luftig traditionell timrad hölada. Inga problem med mögel öht och vi täcker inte med halm eller något.
 
Tack för alla svar :up:

Om jag ska sammanfatta era inputs så är det nog inte orimligt att lyckas med hö i småbal utan fläkt, men svårare och mer väderberoende vid själva slagningen av höet? Förstår såklart att det är extremt viktigt att det är helt torrt när det tas in. Hade nog inte varit några bekymmer de senaste somrarna men man råder ju inte över vädret.

Jag får höra mig för lite med gårdens äldre generation om det skulle finnas möjlighet att ersätta fläkt och få igång det systemet igen.

I nuläget är det ett stuteri som slår våra vallar och gör hösilage i storbal av det. Enklast vore ju om det gick att ta kvar en del av det fodret men vi ska bara ha ett par hästar och kan inte göra av med rundbal. Säkert en dum fråga men krävs det annan utrusning för för att plasta småbal vs rundbal? Eller skulle det gå att be dem om hjälp att plasta?
Är höet bara tillräckligt torrt när det tas in brukar det inte vara något problem med oplastade småbalar även i södra Sverige. Kruxet är vädret som gör att det ibland kan vara väldigt svårt att få både bra kvalitet och tillräckligt torrt för att kunna tas in. Med bara ett par hästar kan ni kanske testa att hässja som är en mycket säkrare metod än att låta det torka på skår de år då vädret inte är gynnsamt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 008
Senast: mackan
·
Foder & Strö jag undrar hur länge håller en 300-400kg bal med inplastat hö? Inte hösilage utan fint vanligt torrhö. Om man öppnar upp balen borde väl...
Svar
7
· Visningar
7 534
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, Jag måste bygga förvaringsplats för hö till mina tre (snart fyra) islandshästar. Idag hämtar jag hö i småbal i transporten...
Svar
0
· Visningar
1 183
Senast: Ishest
·
Hästmänniskan Vi har ett stort bete där det i höst kommer gå 5 hästar. Det finns inga byggnader i anslutning till hagen. Nu löser vi hörförvaringen...
Svar
6
· Visningar
1 296
Senast: werah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp