Förvirrad ang höfter

Taranis

Trådstartare
Red för första gången för min nya tränare häromdagen (har jobbat några gånger vid hand tidigare) och jag blev totalförvirrad när hen ville att jag skulle föra fram min yttre höft i öppnan, jag som fått för mig att mina höfter ska vara raka i öppnan och länge ridit så. Dessutom blev det kortslutning i min hjärna i slutan när jag trodde att jag förde fram min inre höft men nog snarare förde fram mitt inre sittben, för tränaren ville att jag snarare skull vrida höfterna utåt, vilket kändes totalbakvänt eftersom mitt inre ben åkte bak och mitt yttre åkte fram. Det blir ju naturligtvis svårt att skriva om detta förståeligt i ord när man inte kan visa, men någon som kan försöka bringa klarhet i mitt hjärnkaos?
 
Sv: Förvirrad ang höfter

Det låter konstigt att du skulle ta fram din yttre höft i öppnan..
Sitt rakt över hästen med benen rakt ner, vrid dina axlar inåt, då kommer hästens bogar att följa med. Då följer även din yttre höft med något, men utan att du själv flyttar den.Något jag brukar tipsa mina elever med är att de ska tänka att alla tio tårna pekar in mot mitten av ridbanan.
Och i slutan: börja med att sitta rakt över hästen och rid rakt fram. Flytta sedan bak din yttre höft. Benen ska fortfarande vara rakt ner. Tänk att alla tio tårna ska peka utåt mot staketet.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad ang höfter

Red för första gången för min nya tränare häromdagen (har jobbat några gånger vid hand tidigare) och jag blev totalförvirrad när hen ville att jag skulle föra fram min yttre höft i öppnan, jag som fått för mig att mina höfter ska vara raka i öppnan och länge ridit så. Dessutom blev det kortslutning i min hjärna i slutan när jag trodde att jag förde fram min inre höft men nog snarare förde fram mitt inre sittben, för tränaren ville att jag snarare skull vrida höfterna utåt, vilket kändes totalbakvänt eftersom mitt inre ben åkte bak och mitt yttre åkte fram. Det blir ju naturligtvis svårt att skriva om detta förståeligt i ord när man inte kan visa, men någon som kan försöka bringa klarhet i mitt hjärnkaos?
Vad menar du med att du haft höfterna "rakt"? Rakt åt dit hästens näsa pekar eller rakt åt riktningen?

Höfterna ska ju vara "ställda" proportionellt till hur hästen är böjd. Sitter man med bäckenet riktat bort från spåret så gör du det svårare för hästen att hålla ihop yttersidan. Gäller även på volt osv. :)
 
Sv: Förvirrad ang höfter

Med raka menar jag att jag inte aktivt ändrar mina höfter i öppnan.
 
Sv: Förvirrad ang höfter

Ja det är väl ungefär så jag har lärt det, men nu fick jag höra något helt nytt och hen var helt säker på sin sak, därav min totala förvirring.
 
Sv: Förvirrad ang höfter

Med raka menar jag att jag inte aktivt ändrar mina höfter i öppnan.
Men iom att hästryggen du sitter på böjer sig så sitter du ju då inte "rakt", utan du stretar emot hästens rörelse. Dvs gör det svårare för den att hålla balansen. (Och riskerar att förvirra hästen, när skänkeln säger en riktning och sätet en annan.)

Har du kört moped så vet du principen, att man följer med i svängarna för att hålla balansen.
 
Sv: Förvirrad ang höfter

Ok då kanske jag har uttryckt mig oklart:) Men säger du samma som min tränare att jag ska föra fram ytter höft som en aktiv öppnahjälp? Det funkade på hästen men kändes ovant och nytt. Det som var mer förvirrande för mig var slutahjälpen. Min inre höft skulle vridas utåt vilket för mig blir helknasigt, jag vill väl ha inre höften framåt?
 
Sv: Förvirrad ang höfter

B tränaren ställa sig framför dig på spåret och visa. Det där med vilken del som går "utåt" respektive "inåt" osv beror ju på hur man tänker sig det hela. Jämfört med när jag rider rakt fram har jag ju innerhöften längre ut mot staketet när jag rider i sluta, även om jag för min del brukar tänka att jag för bak den yttre höften och som en konsekvens av detta hamnar då inre höften längre fram och ut. Typ...

Det är kanske inte så svårt egentligen, tränaren kanske bara är lika kass på att förklara som jag:D?
 
Sv: Förvirrad ang höfter

KL
Jag blirlite förvirrad, jag har alltid fått lära mig att sträva efter att alltid ha axlarna parallella med hästens bogar och höfterna parallella med hästens höfter. Rider jag då öppna på spåret ska hästens bakben följa spåret rakt (utan att trampa över), hästens och mina höfter borde alltså vara vinkelrätt mot spåret. Däremot ska axlarna och bogarna vara vinklade.

Rider jag däremot sluta är det frambenen som går rakt, bakdelen går i vinkel och alltså ska även mina höfter vara vinklade mot spåret.

Att ta fram yttre höft (eller föra tillbaka inre) känns väldigt märkligt, i min värld skulle hästen i så fall följa med och böja om åt andra hållet...

Möjligen är det i praktiken som Immer skriver att höften faktiskt följer med lite, har inte funderat på det! Däremot förstår jag inte det där med mopeden och svängar, ser för mig själv hur jag vrider styret inåt (böjer in bogarna) men fortsätter rakt i öppna och då tippar jag bara :o Men vikten går ju att lägga utåt, inåt eller rakt över så det har ju inget med höfternas placering att göra!
 
Sv: Förvirrad ang höfter

Jag håller med Lena_B.
Men...Det finns ju olika sätt att se på saken och olika sätt att tänka när man rider rörelserna. Be tränaren förklara bättre och mer ingående så att du får en helhetsbild av hur denne tänker i rörelsen. Pether Markne skrev i Ridsport nyligen om just öppnan, att ett misstag många ryttare gör är att ta fram ytter axel i öppnan. Det är ju en väldigt duktig ryttare och tränare, men jag tycket ändå att det lät väldigt konstigt i mina öron. Tror det beror på hur man rider helt enkelt. Jag rider som Lena_B beskrev här ovan. Mina axlar-hästens bogar, mina höfter-hästens höfter. Rider man inte så så fungerar säkert helt andra sätt lika bra. Viktigt bara att man följer sin linje hela vägen och inte blandar ihop det.
 
Sv: Förvirrad ang höfter

Ok då kanske jag har uttryckt mig oklart:) Men säger du samma som min tränare att jag ska föra fram ytter höft som en aktiv öppnahjälp? Det funkade på hästen men kändes ovant och nytt. Det som var mer förvirrande för mig var slutahjälpen. Min inre höft skulle vridas utåt vilket för mig blir helknasigt, jag vill väl ha inre höften framåt?

Men det är väl helt logisikt i slutan? för om du för ut din inre höft kommer den ju fram och det är ju vad du vill att inre bak också ska göra. Att tänka fram med inre höften eller tänka bak med yttre höften blir samma sak, men känn dig för vilket tankesätt som passar dig bäst.
Föra fram yttre höften i öppnan låter väldigt konstigt och motstridigt i mina öron.
 
@Taranis
Jag tänker som så att lärarens instruktion kanske är för att korrigera? Dvs du tror att du sitter med höfterna parallellt med hästens bakben - men egentligen är du sned? För att rätta till det ska du föra "fram" ytter höft, du känner som att du aktivt får höften framför inner, men i själva verket är det nu du hamnar rätt. Jämför med om man har vant sig vid att rida med en tygel kortare än den andra - när man tvingas ha händerna lika känns det som att de är väldigt ojämna!

Många gånger när man får instruktioner "utanför boxen" dvs något som egentligen är fel enligt handboken kan vara för att korrigera något annat. Tex om man rider med raka, stela armar i låg position kan man prova att överkorrigera och ha händerna i brösthöjd för att undvika låsningar i lederna. Det är inte "rätt" men ska så småningom leda till en korrekt handställning. Just det exemplet ledde till att en tränare fick ryktet om sig att lära ut "fel" och att hen var helt galen osv. Felet är att många instruktörer glömmer att tala om syftet med en specifik övning - och då föds missförstånd.
 
Tack för alla svar, det känns ju skönt att det inte bara är jag som förvirras av min tränares instruktion. Jag har dock glömt ta upp det med hen igen, har fortsatt göra som jag alltid gjort, mina höfter - hästens höfter, mina axlar - hästens bogar, precis som någon här skrev tidigare. Jag tror det kan vara en kommunikationsproblematik - upplevelsen av vad man gör med sin kropp är ju väldigt subjektiv.
 
Tycker alltid det är klurigt att försöka översätta såna specifika instruktioner, dels att man ska förstå varför och dels få kroppen att göra just DET och inte en massa andra saker! ;)
Jag brukar faktiskt tänka på ytterhöften i öppnan, fast tvärtom att jag försöker undvika att "hänga" på yttersidan vilket det känns som om jag råkar låta yttre höftknölen peka nedåt (är känslan/visualiseringen alltså). Hästen rör massor på höfter och bäcken när den går och är rätt grov framtill så jag upplever det som att ytterbogen går mer fri då, annars vill den knappt lämna spåret.
Så jag har väl svårt att tro att tränaren skulle tänka tvärtom. Å andra sidan, som jag tror någon annan sa, kanske du för bak ytterhöften nu, så man sitter i för mycket böjning mot vad som är fysiskt möjligt. Men jag tycker det är lättare att hålla koll på fötterna. Gör man det följer i regel höfterna med, när man fått in det i kroppen och inte tänker för mycket.
Eftersom jag vill att bakdelen ska kliva på rakt fram i öppnan vill jag ha både inner- och ytterfot parallella. Kan tänka mig att vissa föredrar innerfoten aningens längre fram än ytter (alltså- inte ytterfoten bak utan innerfoten framåt). Och koll så man inte pekar utåt med ena fotens tår men har den andra rakt framåt.

Sen får man prova sig fram och se vilka tänk som du faktiskt tycker funkar bäst i praktiken. Det blir lättare med tiden när man lär sig vad man vill ha för resultat och hur hästen reagerar på olika justeringar/inverkan, förutom det man lärt den såklart.
Rider själv inte med lika mycket böjning som renodlade AR-ryttare, brukar snarare få tänka att jag rätar ut än böjer. Förböjer sig gör hästen nämligen gärna av sig själv för att avlasta, har jag linjeringen däremot med en rak häst eller svagt böjd häst kommer mer böjning väldigt enkelt, bara länga yttertygeln, hästen är skolad att söka sig till den.
 
Förtydligar med att det låter som att din tränare vill ha MYCKET böjning om du nästan ska sitta utåtvriden med höfterna. Vilket inte jag vill ha. Har svårt att tänka mig att det blir något bra av det i praktiken.
Men det är aldrig fel att prova, och gärna filma så ser du svaret i hästen. Prova olika lägen och känn hur det känns.
Ärligt talat så tror jag det oftast är så att låter det konstigt så är det konstigt (särskilt om man får en förklaring som också låter konstig). Men vill man veta resultatet av det (och därmed få bekräftat om det var konstigt för att man är ovan, eller mer åt svammel-hållet), måste man ju prova tillräckligt för att kunna utvärdera.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 627
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp