Förvirrat inlägg (igen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sablar22

Trådstartare
Igår var det efterlängtade samarbetssamtalet!
Sambon,jag och mamman var eniga om att jag skulle delta i detta möte.. men fick kalla handen av socialsekreterarna :crazy:
Det var bara föräldrarna som skulle delta!
Men förra gången då min sambo inte kunde delta i samarbetssamtal så fick farmor följa med mamman in och prata, jag får det inte att gå ihop.. kan någon förklara varför? :confused:

Nåväl det gick inget vidare, det blev precis som vi trodde.
Mamman snackade bara om vad vi gjort/sagt nästan inget om sonen mer än att hon ville att han skulle bo hos henne.
Hon vägrade lyssna på vad sambon berättade om vad sonen sagt och gjort. Allting hon sa handlade om att svartmåla sambon inför socialsekreterarna. Sambon var inte där för att lyssna på detta utan sa att han var där för att prata om sonen och situationen, inte om ngt annat. Han fick inget som helst stöd från socialsekreterarna utan han lyckades snarare provocera dom såpass att dom var högröda i ansiktet :o Det lyckades han med genom att säga att vid nästa samtal så ville han ha med sig en socialsekreterare från våran kommun eftersom han inte tyckte att dom som var med nu var opartiska.

Sambon har i vilket fall som helst blivit stämd nu, stämningsansökan är inlämnad och det känns faktiskt skönt.. nu är det hela i rullning och förhoppningsvis så dröjer det inte alltför länge innan en dom har kommit.

Sonen vill fortfarande inte åka till mamma i helgen, han vill helst inte prata med henne i telefon.. men vad gör man?
Jag får stålsätta mig och vara elak i hans ögon genom att sätta luren vid hans öra när hon ringer och vill prata *tack för bärbara telefoner*

Det absolut värsta av allt är att hon anklagar oss för att han har gått ner i vikt! Precis som om vi skulle strunta i att ge honom mat :mad: hon förstår inte att det är situationen som varit som har påverkat honom (doktorns utlåtande)
Det kom även fram att hon ringt runt till dom företag där sambon sökt jobb och svartmålat honom, hittat på saker så att han inte skulle få jobbet :crazy:

Ärligt talat, jag förstår inte!!
Hon försöker få mig att dumpa sambon, och blir galen när jag inte gör det. Hon förstör jobb för honom odyl. Varför??
Det är ju SONEN det ska fokuseras på.. inte oss!
Hon kollar upp allt vi gör.. när jag började skolan, när vi besiktade bilen, min inkomst, sambons inkomst, ringer runt olika myndigheter för att kolla om vi hört av oss dit osv.
Jag avundas hennes energi, för att vara så sjuk som hon säger att hon är.. så orkar hon väldigt mycket!!

Sonen är iaf pigg och glad, kliver upp i ottan för att han säkert ska hinna till skolan, har hittat lekkamrater i klassen och börjat spana in lite tjejer :p

Folk undrar hur man orkar engagera sig i någon annans barn så här mkt.. hur skulle man inte orka??
Dom små spontana kommentarerna från honom gör att det är värt det miljoner gånger om..

"-Är din styvmamma snäll??
-Hon är bättre än bäst"
"-Åt du upp fikat du fick med dig?
-Såklart, det är ju du som har gjort det"
Kan man bli annat än rörd?? :love: :cry:
 
Sv: Förvirrat inlägg (igen)

Vilken go´ unge! Skönt för honom att han har en "styvmamma" som bryr sig om honom! Hoppas att ni orkar fortsätta kämpa! Om han inte vill vara hos sin mamma ska han inte behöva vara det! Bra idé att ni kräver en annan socialsekreterare!
Lycka till på vägen!
 
Sv: Förvirrat inlägg (igen)

Spontant tycker jag att ni ska försöka att dokumentera allt som din sambos ex gör mot er. Kan ni få de personerna som hon svartmålat din sambo för vid potentiella arbetsplatser att bekräfta hennes beteende så är det ju guld.
Skriv även upp allt hon hittar på med kort beskrivning och datum för vid vårdnads tvisten kan det vara bra att ha.
Mycket tråkigt att du måste tvinga pojken att prata med henne, vill han inte ska han inte behöva det tycker jag.
Bra att din sambo var noga med att poängtera att han inte tyckte att socialsekreteraren var objektiv.
Om "mamman" bara snackar skit på socmötena så kanske man kan kräva att samtalen spelas in för dokumentation? Kolla vad som är lagstadgat i frågan, det vore ju mkt bra i så fall för det gör ju att soc trovärdighet naggas i kanten om man kan bevisa att de lallat med mamman och låtit henne styra, vid en tvist menar jag.

Lycka till, om mamman är olämplig och hennes son inte ens vill vara hos henne BORDE det ju gå galant men tyvärr så fungerar det väl inte i realiteten...
 
Sv: Förvirrat inlägg (igen)

Jag antar att din sambo har kontaktat en advokat? Hur är gången i vårdnadstvister, är det familjerätten i den kommun där pojken är skriven som handhar ärendet?

Tala om ALLT vad mamman gör, en riktigt normal människa håller inte på och kontrollerar andra människors liv på det viset.

Har pojken börjat skolan i er kommun? Är det mot mammans vilja eller har hon gått med på detta?
 
Sv: Förvirrat inlägg (igen)

Usch vilken jobbig situation! *krama*
Har ni pratat med kuratorn/psykologen pa pojkens skola? Om ni kunde fa ett intyg fran honom/henne att pojken inte mar bra av den har situationen och att han vill bo hos er, sa skulle det kanske hjalpa? Kanske aven ett intyg fran doktorn ang pojkens vitkminskning?
Nar det galler vardnadstvister kan man inte dokumentera for mycket; satt ALLT pa papper, hur obetydligt det an kan verka for stunden.

Jag haller tummarna for att allt ska ga bra, det fortjanar ni! :bow:
 
Sv: Förvirrat inlägg (igen)

Konstigt att du inte fick följa med!
Är både sambon och ex;t med på det borde de ju va ok. Speciellt då även farmor fått varit med förr. Det visar ju att det inte bara behöver vara barnets förälder...

När min sambo hade sina "samtal" så sa soctanten att även jag kunde vara med om det inte skulle bli nå förändringar.

Jag tycker absolut ni ska "ta med" eran socialsekreterare!
Denna verkar ju partisk! :eek: :mad:
Tro mej, det kan dom vara!

Det finns så manipulativa människor som inte ens vana människor som soc klarar av... :crazy:
Dom blir lindad runt fingret och går på det mesta.

Nä, ta med en egen tant/karl och även anteckningsblock.
Skaffa bandspelare för att spela in telefonsamtal (om hon är en sån som vräker ur sej på telfon).

Även om man kan bli så förbannand att man har lust att nästan slå sönder nåt, GÖR det inte!
Behärska er så gott det går. Låt hon vara den som gör bort sej, det tjänar man på i långa loppet.

Lycka till!
 
Sv: Förvirrat inlägg (igen)

Han är verkligen underbar :)

Jag slits åt två håll i den frågan, visst vill jag låta honom slippa om han inte vill..
men samtidigt.. han behöver sin mamma också!
 
Sv: Förvirrat inlägg (igen)

Det finns dokumenterat i form av mail från henne själv men även från hennes fd bästa vän! Jag har börjat skriva ner allting som han äter eftersom hon påstår att det är vårat fel att han gått ner i vikt. Det lustiga är att han inte har ätit så mycket under hela sommaren som han gjort denna vecka, han är så himla lycklig för sin nya skola så ni anar inte!

Lagen och verkligheten harmoniserar inte alltid :(
Dessutom går lagen emot sig självt lite här och där *knas*
Visst vill vi låta honom slippa vara hos mamma när han inte vill..eller prata i telefon med henne, men samtidigt så behöver han hennes närhet också, han måste få ställa alla frågor till henne ..som han ställer till oss
 
Sv: Förvirrat inlägg (igen)

Vi har inte kontaktat någon advokat ännu, jag har en släkting som är advokat i sthlm och hon ska kolla runt bland sina kollegor och se till så vi får en rejält duktig familjerätts advokat :)

Det är i sambons gamla kommun som har hand om ärendet, det var dom han lyckades provocera *oops*
Mamman har stämt min sambo för hot och för att starta en boutredning.. det går vidare till tingsrätten som sedan skickar ärendet vidare till familjerätten(soc) som i sin tur har två veckor på sig att säga sina åsikter, sedan granskas alltihopa och en dom faller. Så har jag iaf förstått det hela.

Allting som hon gjort mot oss under ett års tid har dokumenterats, sociala i gamla kommunen har inte reagerat ngt öht på det, ska bli spännande att höra vad soc här har att säga om saken!

Vi var äckligt olagliga och fräcka om fixade in pojken på skolan här i måndags, under förra helgen var det ett sjujäkla liv kan jag tala om.
Det var då hon anmälde sambon för hot *ler* Vi blev polisanmälda, men det lades ner efter att polisen pratat med oss.
Mamman har INTE gett sitt godkännande till att han går i skola här, men samtidigt så har hon inte gjort något annat än att ringa runt och kolla upp lagarna, för att sedan skrika i telefon om att "Ni kan inte göra så här"
Fine, man får inte göra så! Vi är dom första att erkänna att vi handlat utanför ramarna.
Men å andra sidan så har vi en överlycklig liten pojke här som kliver upp väldigt tidigt för att säkert vara i tid till skolan. Han har redan många vänner och tycker att det fungerar väldigt bra i sin nya klass.
Innan vi satte honom i skola här så kollade vi upp med skola, socialjour, advokat mfl om vad som skulle kunna hända om vi satte honom i skolan här.
Varken socialjouren eller advokaten hade spec. mkt att invända utan tyckte att vi skulle agera efter pojkens egen vilja.
 
Sv: Förvirrat inlägg (igen)

Skolkuratorn var ett väldigt bra förslag.. ska ringa om det på måndag *niger å tackar*
Vi har fått en tid hos soc. här på torsdag för att berätta hela långa historien bakom detta.

Tack..dina ord värmer *krama*
 
Sv: Förvirrat inlägg (igen)

Jo jag blev ganska förbannad, det var ju mammans krav att jag skulle med.. fast ändå frågade hon inte ens vart jag höll hus *klurigt*
Dom är väldigt partiska, men dom kanske inte insåg det förrns sambon påpekade det och ville åtgärda med en annan socialsekreterare.. varför skulle dom annars bli så provocerade???

Nja, jag tänker inte spela in några samtal.. det är en grej som hon sysslar med hela tiden och så lågt tänker jag inte sjunka!

Min brors tjej har jobbat med sånna här fall och har gett oss finfina tips, och det är precis som du säger. Aldrig hetsa upp sig.. eller börja kasta skit tillbaka, utan istället tala i lugn samtalston, svara på påståendena och sedan vara tyst.
Min släkting har dessutom suttit som domare i sånna här fall och har även hon gett oss bra tips och saker att tänka på.

Men det jag tycker är väldigt lustigt är att dom kan sudda ut dom 8 år som sonen har bott hos sambon utan sin mamma. Och endast se till vart han har bott tidigare.. jag som ser dom här två tillsammans varje dag märker ju vilket oerhört starkt band dom har mellan sig, och nog tusan sitter tryggheten i att han är med sin pappa!

Dessutom har jag gett mamman förslag på vad vi kan underlätta för henne om sonen bor här. Hon har inget körkort så jag har erbjudit henne skjuts och hämtning till föräldramöten och aktiviteter med skolan. Det ryms lätt en extra säng på sonens rum så att hon kan övernatta om hon skulle vilja vara med honom på veckan.

Men har inte fått ngn kommentar på det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 187
Senast: Tassa
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 487
Senast: Elendil
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp