Fötter och tår vid ridning

Hej! Hur jag än försöker så lyckas jag aldrig få rätt position på mina fötter. Upptäckt att jag spänner min fot. Jag har efter en bilolycka flera skador i kroppen jag försöker rehabilitera . Fötterna har dock alltid varit ett problem. Någon som har bra tips på hur man får den där sviktande känslan och att man inte spänner fötterna?
hit me med alla tips :)
Jag är skev i kroppen ska tilläggas vilket syns i ridningen men jobbar stenhårt med detta (höger foten) är mitt största problem. Men upplever att jag blir stum i stigbyglarna och får även väldigt ont på utsidan av foten efter jag ridning en stund.
 
Rid utan stigbyglar och se till att sitta djupt i sadeln. Ett knep för att komma djupare är att du (stillastående) lyfter knäet uppåt och vrider det utåt innan du sänker det till skänkel läget igen. Ett ben åt gången om du inte är super smidig 😅
 
Strunta i hur du håller fötterna. Det finns ingen "rätt" position (däremot många mer eller mindre skadliga teorier och det vidriga, trampa ner hälen och upp med tån) utan det viktiga är att du är avslappnad. Dina ben ska hänga som blöta wettextrasor utmed hästens sidor, först då kan du komma ner i sadeln och komma till ridning och förhoppningsvis kan din snedhet då bli bättre också. Sålänge man fokuserar på att hålla fötterna i en spänd position så kan inte övriga kroppen slappna av och komma till ridning och om du spänner dig så spänner hästen sig.

Att rida utan stigbyglar är bra och sedan när du ska rida med stigbyglar igen så kom ihåg känslan av avspänning och ta med dig det även när foten vilar i stigbygeln.
 
Hej! Hur jag än försöker så lyckas jag aldrig få rätt position på mina fötter. Upptäckt att jag spänner min fot. Jag har efter en bilolycka flera skador i kroppen jag försöker rehabilitera . Fötterna har dock alltid varit ett problem. Någon som har bra tips på hur man får den där sviktande känslan och att man inte spänner fötterna?
hit me med alla tips :)
Jag är skev i kroppen ska tilläggas vilket syns i ridningen men jobbar stenhårt med detta (höger foten) är mitt största problem. Men upplever att jag blir stum i stigbyglarna och får även väldigt ont på utsidan av foten efter jag ridning en stund.
Att man spänner benen etc är typ alltid symptom på obalans i sitsen. Det sitter inte i benen eller fötterna utan mer i bål och uppåt. Hittar du balans kan du slappna av och behöver inte späna dig.
Det kräver ju dock en del jobb och bålstyrka.
Om du upplever dig sned i kroppen kan det vara läge att först uppsöka en kiropraktor. Har du låsningar blir det extremt svårt att sitta korrekt och att vara följsam nog.

När du kan sitta i balans kan du släppa ner benen. Det är ett bra utgångsläge att starta i, att lära sig sitta rätt upp och ner och inte störa hästen.
Därefter finns det en uppsjö olika sitsövningar som gör att du hamnar i för din kropp funktionell position. Ofta sitter folk och drar upp och spänner benen för att de är i obalans. Då tappar man gärna kontakten med stigbygeln, står på tå etc. Sedan när obalansen är löst och benen kan hänga och komma ner så är det vissa som upplever sig peka ut med tårna. Då är det uppe i höften man ska vrida om och inte bara själva foten. För problemet sitter i höften. Om du vrider om där kommer tår och knän in.

En funktionell sits blir en snygg sits. Och det är där man ska börja och inte tvärtom i vad man tycker är en snygg sits som kanske inte blir funktionell i form av i balans, mjuk och genomsläpplig.
 
Det finns speciella grejer man sätter på stigbyglarna för att stabilisera foten nedan man rider, hör med en sjukgymnast eller liknande efter vart man kan få tag på såna. Jag blev erbjuden såna via Habiliteringen när jag var i tonåren men tackade nej för att inte sticka ut och det ångrar jag idag, hade besparat mig mycket smärta. Precis som du så fick jag ont på utsidan av foten/fotlederna.

Nu har du säkert nån rehabkontakt redan men jag tänker att även fötterna/fotlederna behöver stärkas och byggas upp. Stå på en balansbräda, stretcha fötterna + fotlederna efter träning, massera fötterna är skönt och mjukar upp också. Kolla av med din kontakt först ifall du redan kör nån rehab med foten.

Sen har du fått jättebra tips av de ovan. Får du de här grejerna man sätter på stigbyglarna så behöver du ju inte använda de resten av livet utan du kan fortfarande träna på att rida utan dem. Att de hjälper till att stabilisera foten kan hjälpa dig att slappna av lite mer tänker jag, och framförallt slipper du den värsta smärtan.
 
Som flera sa det kan vara problem högre upp, men det kan ibland ha att göra med veka fotleder. Du kan göra en snabb koll på hur fötterna beter sig under ridning:

Ha foten i stigbyglarna: Rullar din tyngdpunk i foten utåt mot lilltån? Rullar din tungpunkt mot stortån?
Krullar du ihop tårna?

Tänk på att dina tår ska vara långa, jämt med tyngd i båda stigbyglarna, tyngdpunkten ska vara mellan andra och tredje tån. Märker du att du har problem så har @Calmiche tipsat bra. Om skadorna tillåter, skulle jag även öva på att stå omväxlande på tå, med tyngpunkten rätt och långa tår.

Jag fick en fotledsfraktur som skapade problem i ridningen och jag blev skev i kroppen. Trots kiropraktorbesök blev det inte riktigt bra innan jag började stärka upp fotlederna.
 
Senast ändrad:
Att man spänner benen etc är typ alltid symptom på obalans i sitsen. Det sitter inte i benen eller fötterna utan mer i bål och uppåt. Hittar du balans kan du slappna av och behöver inte späna dig.
Det kräver ju dock en del jobb och bålstyrka.
Om du upplever dig sned i kroppen kan det vara läge att först uppsöka en kiropraktor. Har du låsningar blir det extremt svårt att sitta korrekt och att vara följsam nog.

När du kan sitta i balans kan du släppa ner benen. Det är ett bra utgångsläge att starta i, att lära sig sitta rätt upp och ner och inte störa hästen.
Därefter finns det en uppsjö olika sitsövningar som gör att du hamnar i för din kropp funktionell position. Ofta sitter folk och drar upp och spänner benen för att de är i obalans. Då tappar man gärna kontakten med stigbygeln, står på tå etc. Sedan när obalansen är löst och benen kan hänga och komma ner så är det vissa som upplever sig peka ut med tårna. Då är det uppe i höften man ska vrida om och inte bara själva foten. För problemet sitter i höften. Om du vrider om där kommer tår och knän in.

En funktionell sits blir en snygg sits. Och det är där man ska börja och inte tvärtom i vad man tycker är en snygg sits som kanske inte blir funktionell i form av i balans, mjuk och genomsläpplig.
Jag går hos kiropraktor som även haft många ryttare för behandling. Tränar även efter rekommendationer som jag fått fr pt. Så deb biten är ”fixad” men rom byggdes desvärre inte på en dag upptäcker jag mer och mer 🙈🤣.
upplever själv att fötterna är för ”tunga” i stigbyglarna. Så kanske kan vara häften jag måste vrida om… är extremt stel och orörlig i höften upplever jag själv. Tack för svar :)
 
Det finns speciella grejer man sätter på stigbyglarna för att stabilisera foten nedan man rider, hör med en sjukgymnast eller liknande efter vart man kan få tag på såna. Jag blev erbjuden såna via Habiliteringen när jag var i tonåren men tackade nej för att inte sticka ut och det ångrar jag idag, hade besparat mig mycket smärta. Precis som du så fick jag ont på utsidan av foten/fotlederna.

Nu har du säkert nån rehabkontakt redan men jag tänker att även fötterna/fotlederna behöver stärkas och byggas upp. Stå på en balansbräda, stretcha fötterna + fotlederna efter träning, massera fötterna är skönt och mjukar upp också. Kolla av med din kontakt först ifall du redan kör nån rehab med foten.

Sen har du fått jättebra tips av de ovan. Får du de här grejerna man sätter på stigbyglarna så behöver du ju inte använda de resten av livet utan du kan fortfarande träna på att rida utan dem. Att de hjälper till att stabilisera foten kan hjälpa dig att slappna av lite mer tänker jag, och framförallt slipper du den värsta smärtan.
Tack så hemskt mkt! Ska undersöka detta närmare :)
Har en balandsbräda jag försöker träna fotleder på men ena är desvärre rätt ”ömtålig” så måste stå med båda benen på för tillfället för får sjukt ont annars :/
Men tänker om jag börjar med två kan man ju jobba framåt sen efter hur kroppen bygger upp sig :)
 
Då kanske det är värt att börja ridpasset utan stigbyglar, som flera tipsat om. Så att stela höftmuskler och höftböjare får en chans att slappna. Då man kan ofta också ha något längre stigläder, där foten inte trycks ihop lika mycket. Se även över att dina stigläder är lika långa. Och sen rehabba fotlederna försiktigt.

Personligen har det varit ett aber att få till min skadade fotled i ridningen. Dels är den stelare och dels måste jag hela tiden träna så jag inte blir sned. Men med träning har det blivit bättre, och jag har mycket stabilare skänklar än innan.
 
Då kanske det är värt att börja ridpasset utan stigbyglar, som flera tipsat om. Så att stela höftmuskler och höftböjare får en chans att slappna. Då man kan ofta också ha något längre stigläder, där foten inte trycks ihop lika mycket. Se även över att dina stigläder är lika långa. Och sen rehabba fotlederna försiktigt.

Personligen har det varit ett aber att få till min skadade fotled i ridningen. Dels är den stelare och dels måste jag hela tiden träna så jag inte blir sned. Men med träning har det blivit bättre, och jag har mycket stabilare skänklar än innan.
Ja jag tänker att det vore smart :) är så extremt stel ….. bara jobba på och stärka kroppen och fotleder 💪🏻 tack för ditt svar :)
 
Jag kan rekommendera boken "spänst och harmoni i ryttarens sits" av Birthe Vogelius. Där finns en hel del bra tips och olika stretch övningar.😃
Kan varmt rekommendera att åka dit för ryttaranalys om man har möjlighet.
Mkt kunnig behandlare som analyserar ens sits/inverkan före och efter behandling och ger övningar anpassade för individen. 👌
 

Liknande trådar

Kropp & Själ skall till läkare nästa vecka (äntligen) men försöker hitta någon spännande diagnos själv under tiden ;) I våras någon gång började jag...
Svar
4
· Visningar
1 095
Senast: vinkelina
·
Hästmänniskan Jag har under en längre tid haft ganska grova muskelkramper i mestadels foten/smalbenet, men även andra ställen på kroppen. Det har...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: gammalek
·
Ridning Hej! Det är så att jag blivit en liten fegis gällande att rida ut på min häst. Aldrig varit några problem förr men sen fick jag min nya...
Svar
10
· Visningar
1 783
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
1 953
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp