Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Enya

Trådstartare
Nu är detta en för mig lite pinsam tråd, men jag känner att jag nog måste höra om jag har blivit knäpp i planeten eller om någon annan är som jag....:o

Den senaste tiden har jag märkt av en molande smärta i höften eller något där inne nånstans. Inte mensvärk, inte ägglossningsvärk, men smärtan är inte helt olik foglossning eller till och med lite värkaraktigt. Det är mest på morgonen och det försvinner om jag tar värktabletter och rör på mig. Smärtan är inte så stor att det behövs värktabletter men jag märkte att det funkade när jag tog det för huvudvärk.
Det påverkar inte min vardag, det påverkar inte min rörlighet på något vis vad jag vet. Jag har dock inte jobbat så mycket på sista tiden så jag vet inte hur det är när jag stressar så. Där går och står jag upp i över 4 timmar utan att sitta ner en enda minut. Så just jobbet brukar vara en bra grej att ha koll på olika smärtor:p

Vad jag undrar är, är det en fysiskt möjligt att ha foglossning NU? Det är 6 år sedan jag fick barn och då gick det över i stort sett direkt efter hon var född. Fick foglossning redan i vecka 12 med henne så det är kanske inte konstigt att jag känner igen känslan och kom att tänka på just det.

JA, jag ska gå till läkare om det inte blir bättre.
JA, jag ska gå till läkare om det blir värre.
NEJ, jag ska inte ringa sjukvårdsupplysningen.
NEJ, jag tänker inte åka in till akuten.

;)

Jag är som sagt bara nyfiken på om det ens kan vara foglossning eller så.
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Jag är ju långt ifrån läkare, men jag har själv erfarenhet av att man kan bli lite "glapp" efter att ha haft foglossning, för mig var det så att problemen inte upphörde efter att jag fått barn men däremot förändrades smärtan så att den inte gick att vila bort utan blev bättre av rörelse (medan jag var gravid så blev det däremot värre av att röra på sig).
Jag fick hjälp av en duktig sjukgymnast med massage och diverse strech- och muskelstärkande övningar. Om man minns/förstod rätt så hade mina muskler i området blivit för klena så det fanns en ständig "irritation".
Kanske är nåt liknande du drabbats av, fast att det har tagit längre tid för dig?
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Aha, så då kan det vara så att min hjärna visst har rätt när den hävdar att det känns som foglossning? Vad bra, jag som trodde jag började bli helt från vettet fullständigt! :o
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Foglossning kan du nog knappast ha, men däremot är det inte ovanligt att man får problem efter graviditeten för att muskulaturen i bäckenet blivit försvagad, och fel muskler jobba för att stabilisera. För att lösa problemet behöver man gå till sjukgymnast och lära kroppen att jobba rätt igen.
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

För mig gjorde det ont på samma sätt och ställe, men istället för att vila bort den fick jag röra bort den, och så blev jag mer stel ungefär som av träningsvärk.
Fast när man har foglossning är det väl lederna som gör ont, efteråt var det mina muskler och säkert nerver också också som gjorde ont. Men rent praktiskt kände jag det som att jag aldrig blev fri foglossningen.
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Förutom vid graviditeterna så har jag aldrig haft problem , vilket ju i så fall verkar konstigt om mina muskler skulle vara försvagade. Det är det jag tycker verkar lite skumt!:D
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Gissa hur nära det var att tråden flyttades till "Förälder"! :nailbiting:

Jag var lite orolig för det! :D

Men jag är INTE gravid, så vida inte Den Helige Anden varit i farten igen, då för fjärde gången i rad :nailbiting:
Jag har nämligen aldrig haft sex och Den Helige Anden är inte så kunnig inom namn och har inte fattat att jag inte heter Maria! :cautious:
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Man kan drabbas av foglossning utan att vara ha varit eller ens kunna bli gravid. Min hovslagare hade foglossning för några år sedan, man i 40 års åldern...
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Är det sant?!:eek:
Vad häftigt ändå. Eller ja, synd kanske, men intressant :)
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Förutom vid graviditeterna så har jag aldrig haft problem , vilket ju i så fall verkar konstigt om mina muskler skulle vara försvagade. Det är det jag tycker verkar lite skumt!:D

Man kan vara svag utan att märka av det, först när man belastar lite tyngre/annorlunda märks det, för att de rätta musklerna inte orkar. Har du ändrat något i hur du belastar din kropp på sistone, lyft eller burit mer än vanligt t ex?
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Jag fick höra av en kriopraktor att jag nog kanske hade lite foglossning, och att man skulle kunna ha det utan att ens ha varit gravid.
I mitt fall så verkar det vara en kombination av svaga+spända småmuskler kring korsbenet och sjukt oviga muskler i säte och lår som drar/vinklar mitt bäcken fel.

Stretching har jag försökt med men får bara mer ont, däremot kan min osteopat hjälpa mig att slappna av i alla dumma spända muskler, och då slutar det göra ont. Alexanderteknikläraren kan göra samma :)
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

*kl*

Men alltså, foglossning är väl inte = instabila/svaga bäckenmuskler? Foglossning är ju en hormonell uppluckring av brosk för att benen i bäckenet ska kunna flyttas så att bebisen kommer ut. Får man foglossning utan att vara gravid borde man väl ha någon hormonstörning?
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

*kl*

Men alltså, foglossning är väl inte = instabila/svaga bäckenmuskler? Foglossning är ju en hormonell uppluckring av brosk för att benen i bäckenet ska kunna flyttas så att bebisen kommer ut. Får man foglossning utan att vara gravid borde man väl ha någon hormonstörning?

Ja det har du rätt i. Det tänkte jag inte på nu när jag läste svaren.

Usch det låter lite hemskt egentligen- brosk som luckras upp :wtf:
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Man kan vara svag utan att märka av det, först när man belastar lite tyngre/annorlunda märks det, för att de rätta musklerna inte orkar. Har du ändrat något i hur du belastar din kropp på sistone, lyft eller burit mer än vanligt t ex?

Nej det är inget som är annorlunda på något sätt. Jag är och gör som jag alltid är och gör typ.
 
Sv: Foglossning? Eller bara allmänt lös?

Jag pratade om det här med en kompis i dag. Hon har haft det så också, visserligen inte 6 år efter, men när barnet var 3 år kände hon också så. Fick veta av läkare att det troligtvis var hormonstyrt och faktiskt troligen var foglossning. Hon gjorde inget speciellt, tog det bara försiktigt med olika rörelser, som när man kliver ur sängen. Då ska man inte kliva ur bredbent med benen för mycket eller hur det nu var :)

På nåt vis måste jag säga att det känns skönt att veta att min hjärna inte spelar mig ett spratt. Så jag ska kanske tänka på hur jag kliver ur sängen på morgonen, då jag ju har mest ont på dygnet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 096
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 741
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 834
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 083
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp