Foglossning

Energi

Trådstartare
Jag har sedan några veckor tillbaka fått foglossningssmärta. Är i vecka 33 nu och har två veckor till nästa barnmorskebesök.

Har ni några tips på hur man förebygger och minskar smärtan?

Tycker att det är skitsvårt att veta var gränsen går eftersom smärtan kommer timmar efter att jag gjort för mycket. Idag har jag planterat om blommor och städat hemma och nu på kvällen kan jag knappt gå. Känns som att jag inte får med mig benen och är jag inte helt rak i kroppen får jag som kramp i ländryggen ut mot höfterna.

Finns det något som kan lindra?
 
Foglossningsbälte tyckte jag hjälpte. Och att bara göra lagom mycket, tråkigt men sant.

Hjälper foglossningsbälte bara för höfterna och ryggen eller hjälper det även för.. Vad heter benen som är bakom blygläpparna? Vi kallar det fittbenen :D

Och.. Hur vet man vad som är lagom mycket?
 
Hjälper foglossningsbälte bara för höfterna och ryggen eller hjälper det även för.. Vad heter benen som är bakom blygläpparna? Vi kallar det fittbenen :D

Och.. Hur vet man vad som är lagom mycket?
Jag hade mest intressanta i höft och rygg och de hjälpte framförallt mot höften tyckte jag.
Lagom? Ja man får prova sig fram och lyssna på kroppen och backa om det gör ont.
 
Vetevärme mot smärtan.

Ta kontakt med en sjukgymnast som kan foglossning för att få ett träningsprogram. Kanske någon här på buke kan tipsa om sjukgymnast i din närhet.

Cykla istället för att gå. Ta för vana att gå som ett barn dvs låt fötterna stanna på samma trappsteg mellan varje steg.

För mig blev det bättre när barnet sjönk ned i slutet av graviditeten.
 
Värme eller TENS tyckte jag var det bästa mitt smärtan.

Försök tänka att du ska hålla ihop knäna i största möjliga mån. Inte kliva in i bil med ena benet först utan sätt dig ner och lyft in benen tillsammans. Undvik trappor, gå som ett barn ett steg i taget. Gå med korta steg om du måste gå, men cykla hellre!
Låt bli sådant som att dammsuga och plocka ur diskmaskinen, det sliter.

Hoppas det inte blir värre!
 
Jag hade mest intressanta i höft och rygg och de hjälpte framförallt mot höften tyckte jag.
Lagom? Ja man får prova sig fram och lyssna på kroppen och backa om det gör ont.

Värt att prova!

Det som gör det så svårt, tycker jag, är att smärtan kommer så pass långt efteråt så jag känner inte medan jag håller på när jag har passerat gränsen liksom.
 
Värme eller TENS tyckte jag var det bästa mitt smärtan.

Försök tänka att du ska hålla ihop knäna i största möjliga mån. Inte kliva in i bil med ena benet först utan sätt dig ner och lyft in benen tillsammans. Undvik trappor, gå som ett barn ett steg i taget. Gå med korta steg om du måste gå, men cykla hellre!
Låt bli sådant som att dammsuga och plocka ur diskmaskinen, det sliter.

Hoppas det inte blir värre!

Hur får man tag på en TENS?

Hålla ihop knäna ska jag tänka på, det har jag inte gjort. Dammsuga som du säger har jag märkt är döden för ryggen. Tack!
 
Hur får man tag på en TENS?

Hålla ihop knäna ska jag tänka på, det har jag inte gjort. Dammsuga som du säger har jag märkt är döden för ryggen. Tack!

Min BM har beställt en åt mig, skulle även ha gått att få via sjukgymnast om jag velat ha den tidigare i graviditeten förstod jag det som.
 
28443

Här är en bild som visar var bäckenfogarna sitter. När de luckras upp kan stabiliteten i hela bäckenregionen påverkas, så smärta kan säkert komma lite varstans...
När jag var gravid och hade svåra foglossningssmärtor provade jag lite olika saker och jag hade även ett foglossningsbälte - som funkade sådär för mig, det satt dåligt pga min anatomi.
Det som funkade bäst för mig var att dra åt ett skärp (eller stigläder :laugh:) hårt precis nedanför höftbenen. Det stabiliserade bäckenet hos mig tillräckligt bra för att till och med kunna sko en häst i typ 7e månaden... :o
 
Hur får man tag på en TENS?

Hålla ihop knäna ska jag tänka på, det har jag inte gjort. Dammsuga som du säger har jag märkt är döden för ryggen. Tack!
I mitt landsting kan man hyra, men det var rätt dyrt så det blev billigare att köpa en själv, finns på apoteket och liknande. Men kolla med din bm som @nejlica skriver för på vissa håll får man låna gratis :)
 
Ett budgetalternativ till foglossningsbälte, om du vill prova om det hjälper dig, är att ta en täckesgjord till hästar. Jag virar det två varv runt bäckenet. Det har fungerat väldigt bra för min del.
 
Hjälper foglossningsbälte bara för höfterna och ryggen eller hjälper det även för.. Vad heter benen som är bakom blygläpparna? Vi kallar det fittbenen :D

Och.. Hur vet man vad som är lagom mycket?

För mig gjorde bältet skillnad även för underlivssmärtorna. Jag fick prova på flera bälten hos min sjukgymnast. Jag fick även övningar för avlastning och styrka samt avkoppling. Det var även via sjukgymnasten jag fick låna en TENS-apparat. Den lindrade mycket. Sjukgymnasten såg även till att jag fick ha apparaten tills efter förlossningen.
 
För mig var stillhet bäst. Och korta steg. Sjukskriven från typ v 15.

När började det göra ont för dig? Jag är snart i v.11 och har sjuka smärtor i höfter/längst ner i ryggen. Vissa säger att det är fogarna medans vissa säger att det är för tidigt. Förstår inte annars vad det skulle vara :crazy:
 
När började det göra ont för dig? Jag är snart i v.11 och har sjuka smärtor i höfter/längst ner i ryggen. Vissa säger att det är fogarna medans vissa säger att det är för tidigt. Förstår inte annars vad det skulle vara :crazy:
För mig började det göra ont i fogarna i v 12, sen var det foglossningsbälte och korta steg och mycket korta sträckor på plan mark som gällde.
 
När började det göra ont för dig? Jag är snart i v.11 och har sjuka smärtor i höfter/längst ner i ryggen. Vissa säger att det är fogarna medans vissa säger att det är för tidigt. Förstår inte annars vad det skulle vara :crazy:

Träningsläger i v 5, kunde inte rida sidvärts.

:crazy: (Men då räckte det med att låta bli sidvärts. Eskalerade snabbt dock.)
 
Träningsläger i v 5, kunde inte rida sidvärts.

:crazy: (Men då räckte det med att låta bli sidvärts. Eskalerade snabbt dock.)

Blir lite trött på att ingen lyssnar 😬 Har till och med blivit hånskrattad åt av både bm och sköterska på vårdcentralen när jag försiktigt nämnt att det kanske kan vara foglossning.
 
Blir lite trött på att ingen lyssnar 😬 Har till och med blivit hånskrattad åt av både bm och sköterska på vårdcentralen när jag försiktigt nämnt att det kanske kan vara foglossning.
Jag har fortfarande ont i fogarna, speciellt vid mens och när jag belastar. Vissa tror fortfarande att jag överdriver.

Men sen finns det guldkorn. Det är de man ska lyssna på. Försök att strunta i de andra.

Jag stapplade redan före vecka 12, men det var efter den veckan som folk började tro mig.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 119
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 751
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp