Foglossning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tillis

Trådstartare
Hur tidigt i en graviditet kan man få problem med foglossning?
Jag har hört att det oftast brukar komma i den senare delen – typ efter halva eller så, men en kompis till mig börjar redan klaga över smärtor i nedre ”ryggen” :( (mot bäcken/rumpa till), och på henne syns det inte ens att hon är gravid ännu.
Hon kan ju lika väl ha gjort sig illa på ngt annat sätt, men hon är väldigt orolig över att det kan vara foglossning och hur det i så fall ska gå med hennes ridning. Hon hoppas självklart på att kunna rida sin häst i rätt så många månader till (är i andra månaden tror jag).
Ni som haft foglossning, eller känner andra som haft, hur tidigt har detta uppstått och vilka problem har det medfört?

Mvh Tillis
 
Sv: Foglossning

På mig kom det rätt tidigt, före halva tiden, men det blev värre längre fram i mina graviditeter.

Värst var det med det andra barnet, jag fick honom ett och ett halft efter mitt första.

Hormonerna påverkar fogarna i bäckenet att lösas upp.

Tror bestämt att det är bra att röra på sig, fast det gör ont.
 
Sv: Foglossning

Visst kan foglossning komma redan innan det syns att man är gravid. Det är som det skrivs ovan hormonerna som löser upp fogarna och gör bäckenet mer rörligt. För mig kom det i perioder och det startade ganska tidigt. När jag var i v17 ungefär var det nog som värst och jag slutade rida några veckor efter det, men då hade fogbesvären gett med sig så jag hade säkert kunnat fortsätta rida ett tag till. Sedan dess har jag haft otroligt lite besvär och jag känner inte av just nånting nu heller (beräknad till på söndag!) så jag har nog haft tur!

// K
 
Sv: Foglossning

kolarbokalle skrev:
Tror bestämt att det är bra att röra på sig, fast det gör ont.

Nej, det tror inte jag. Bäckenet är mer rörligt än normalt och det är lätt att skada sig pga felbelastningar, så jag tror att det är bäst att ta det lugnt när det gör ont!
Med det menar jag inte att man ska sitta stilla i soffan hela tiden, men man ska dra ner på de saker som förvärrar smärtan.

// K
 
Sv: Foglossning

Kajo skrev:
Nej, det tror inte jag. Bäckenet är mer rörligt än normalt och det är lätt att skada sig pga felbelastningar, så jag tror att det är bäst att ta det lugnt när det gör ont!
Med det menar jag inte att man ska sitta stilla i soffan hela tiden, men man ska dra ner på de saker som förvärrar smärtan.
// K
Det var liksom det jag menade, att inte sätta sig stilla, jag skrev inget om att belasta eller göra tyngre saker, för det tror jag inte heller är bra, men att röra sig, tror jag är bra.

Jag gick på gymnastik för blivande mödrar med andra barnet (den tynsta graviditeten) och det gjorde mig bara gott och tog promenader.
 
Sv: Foglossning

Med direkt, menar du då så fort du märkte att du var gravid?
Det här är första barnet för min kompis, så hon har ju ingen erfarenhet alls, och hon har inte heller varit hos barnmorskan än (tror att hon har tid om ett par veckor eller nåt..)
Och själv har jag inga barn så jag kan inte hjälpa henne med någon erfarenhet alls...
 
Sv: Foglossning

Hmm, det kanske är foglossning ändå. Hon tror att hon är i vecka 10, men kan lika väl vara v 14 säger hon. Sista mensen var visst inte riktigt normal, så hon är lite osäker...

Lycka till med bebisen din!
 
Sv: Foglossning

Det är väldigt individuellt när det kan börja med foglossning. Det beror på hur känslig man är för hormonet som luckrar upp fogarna. För min del började det v. 18, då jag lyfte en morotssäck i stallet, och efter det hade jag ont ända tills värkarna började :cry: Visst är det bra med lagom rörelser, men man ska vara försiktig med sånt som gör ont. Nu är min dotter 14 veckor, och jag känner fortfarande av smärtorna främst i svanskotan... :( foglossning är ett skit! Jag vet kvinnor som fått ont väldigt tidigt, typ v. 10, och dem som fått ont senare, som sagt, det är väldigt individuellt.
 
Sv: Foglossning

Jag har börjat känna av foglossningen och är i vecka 12. Men detta är mitt andra barn och jag hade ganska mycket problem med foglossning under första graviditeten.
Första gången kände jag nog av det runt v 15, sen blev det gradvis värre.
 
Sv: Foglossning

kolarbokalle skrev:
Det var liksom det jag menade, att inte sätta sig stilla, jag skrev inget om att belasta eller göra tyngre saker, för det tror jag inte heller är bra, men att röra sig, tror jag är bra.

Jag gick på gymnastik för blivande mödrar med andra barnet (den tynsta graviditeten) och det gjorde mig bara gott och tog promenader.

När man har svåra foglossningsbesvär ska man undvika långa promenader, alla "assymetriska" rörelser (cykla, gå i trappor o.d), tunga lyft (som om man kunde :smirk:).
Problemet är att man inte känner förrän det är för sent om man gjort för mycket.
Min erfarenhet från senaste graviditeten (då jag för övrigt hade besvär från ca v 12 eller nåt, sjukskriven 4 veckor senare :crazy:) är att det ofta går ganska bra att röra på sig en hel del, men sen får man sota för det tagen efter. :crazy: Vissa dagar kunde jag inte ta mig ur sängen ens.

TIll originalfrågan: JA det kan säkert vara foglossningar redan. Och tyvärr kan man inte alltid bestämma i förväg hur länge man ska t.ex kunna rida. Det är bara att lägga av när kroppen säjer ifrån. Har man valt en graviditet (planerat eller bestämt sig för att behålla en oplanerad) så får man ta de krämpor som medföljer och se glad ut! :)
 
Sv: Foglossning

Min foglossning den här gången började i vecka 11. Och man ska inte göra sånt som gör ont, det får man lida för efteråt. Det är inte så att man sjåpar sig utan man kan alltså hamna i rullstol i slutet av graviditeten och ha ont i flera år efteråt om man påfrestar fogarna.

En del drabbas hårdare än andra. Jag hade väl medel skulle jag tro, och det var bättre i mitten av graviditeten för att slå till med full kraft igen mot slutet. Däremot försvann det nästan direkt efter förlossningen.

Jag fick akupunktur mot mina foglossningar och mot illamående (jag spyr mig tydligen igenom mina graviditeter) och jag tyckte de hjälpte lite. Cykla kunde jag göra på plant underlag, men inte i uppförsbackar, då fick min man skjuta på. Det såg nog roligt ut när jag satt på cykeln mitt i vintern och maken puttade mig till affären :D
 
Sv: Foglossning

Foglossning kan komma jättetidigt, men då har man oftast haft det förut.

Ont i ryggen behöver inte alls vara foglossning. Det är BÄCKENLEDERNA som gör ont och den jävligaste brukar vara symfysen mellan blygdbenen mitt fram. Man sågar med hämndlystnad i blicken tex gärna bort framvalvet på sadeln :eek: och att belasta med särade ben eller typ sparka tvättkorgen framför sig på golvet gör man INTE utan att svimma :crazy:

För "ryggont" är det bra att rida det håller igång musklerna. För foglossning är det inte farligt men det gör :devil: :devil: :devil: ont !
 
Sv: Foglossning

Jag blev sjukskriven pga foglossning redan i v 12, hade haft problem i nån vecka. För mig vad det ingen "diffus ryggsmärta" utan ett sågande, skrapande, pinande ont för varje steg jag tog! Jobbar som syrra på vårdavdelning och ville inte alls gå hem, men när det tog flera minuter att gå genom korridoren för att hämta minsta sak så frågade min chef om jag verkligen skulle jobba...

Jag hade ont i alla fogar, både de bak och den framtill. Det enda jag kunde göra, i princip, var att sitta vid datorn, kliva i och ur säng och ibland ta mig till postlådan eller köra en sväng med bilen. Det var ett lååååångt halvår!

Om din kompis är rädd att det är foglossning så tipsa henne att gå till sjukgymnast, de kan hjälpa!
 
Sv: Foglossning

Fått problem med foglossning tidigt i alla 4 graviditeterna. Redan v 12 med första. Ridningen var inget problem så länge jag lät bli att göra sidovärtsrörelser. Att "monotont" bara driva rakt fram var inga problem. Att köra bil var då ett värre problem, du kan tänka dig hur det var att berätta det för chefen :smirk: . Jag tyckte inte att bältet jag fick från MVC var till någon hjälp utan tog helt enkelt en resårgjord och drog 2 varv runt höften, mkt mer stadigt och mer effektivt.
har inte helt läkt mellan barnen, mellan 2an och 3an är det 5 år och jag kan fortfarande inte knuffa en kundkorg framför mig med ena foten. Sidovärtsrörelser är bara möjliga med en sporre så jag kan göra den så fin som möjligt.
Har i början haft mest problem med fogarna baktill, nertill kommer oftast senare på mig. Som Silverkedjan skriver så gör det :devil: :devil: :devil: :devil: ont som en kniv som skär i en
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 944
Senast: Solstig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 509
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 944
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp