Bukefalos 28 år!

Foglossningar och sjukskrivning

Jettan

Trådstartare
Jag är nu gravid i vecka 19 och har fått problem med foglossning. Jag har ett ganska invecklat problem här men ska försöka bena ut så ni förstår...:p

Just nu vikarierar jag som lärare och då går det bra att jobba. Men sommaren närmar sig och jobben blir färre, det gör inte mig något dock då jag även har jobb som hästskötare. Jag ska flytta nu i slutet av maj och tanken är då att jag ska jobba som hästskötare. Detta kommer inte fungera med mina foglossningar. Läser man på försäkringskassans hemsida så är det ju som vanligt en bedömningsfråga, man måste ha läkarintyg och helst ska man jobba lite grann. Och INGEN hade varit gladare än jag om jag hade kunnat jobba lite grann!!! Jag får myror i brallan av att vara hemma bara i några dagar....:crazy: MEN jag KAN INTE ta det lite lugnt och bara göra lite... jag gör ALLTID mer än jag egentligen orkar, jag ställer ALLTID upp... jag är sådan, vilket är både bra och dåligt, men jag VET att detta inte kommer fungera med foglossningar... Jag måste få bli heltidssjukskriven annars kommer jag få problem...
Här har vi då alltså så som min situation ser ut, jag vet att inget annat än sjukskrivning på heltid kan få mig att inte jobba som en vettvillig. Gör jag det blir smärtorna outhärdliga, jobbade halvdag i stallet i veckan och det gick bra, tills jag hämtade dottern... SATAN då slog foglossningsvärkarna från helvetet till med full kraft!!! :banghead:

Problem nr. två då, jag konstaterar att jag måste bli heltidssjukskriven i 4 -5 månader fram till förlossning, hur göra nu??? Ringde barnmorskan med plan att jag skulle be om tid för att prata om detta men blir skickad till sjukgymnast... och då lägger jag mig platt för jag orkar inte tjafsa och då har jag inte ens fått berätta om min livssituation... jag blir så trött på mig själv alltså....:meh:
Jag har sån ångest nu, jag har tid för ultraljud den 8:e, men ska inte träffa barnmorskan då, jag vet inte när jag får göra det och jag känner att detta måste lösa sig nu, så att jag kan få ett läkarintyg så att jag kan ordna med försäkringskassan så att jag får ersättning, så att jag klarar mig!!!

Snälla hjälp mig, vad och hur ska jag göra för att inte bli överkörd här nu?
 
Sv: Foglossningar och sjukskrivning

Hej.

Jag var i vecka 16 när jag började känna av mina foglossningar, det låste sig och gav rejäla smärtor i rygg,ben. Jag hade då ett vikariat och närmade sig också sommaren. (vart gravid i april månad) Jag testade olika stödgjordar utan resultat, vissa gjorde det till och med värre, fick tid hos läkare där jag också vart skickad till sjukgymnast, vilket jag struntade i... hade redan fått olika övningar och hur man ska tänka på att lyfta, röra sig och vila mycket. När problemen vart värre vid vecka 20 ordnade jag nytt läkarbesök, då hade jag gruvligt ont men kändes hemskt att bara få sitta hemma... var ju endå rätt långt tid kvar av graviditeten, vart sjukskriven 50% och det fungerade faktsikt bra, min arbetgivare var kanske inte jätte nöjd men jag prioriterade och värnade om min kropp och bebisen.

När jag var i vecka 29 fick jag väldigt mycket samandragningar och det kombinerat med min foglossning gjorde det hemskt, vart då heltidssjukskriven till december och då valde jag att ta ut mina 60 dagar inann förlossning. Det var underbart att gå hemma och vila upp kroppen inann förlossningen, har ju endå stall hemma med 4 hästar m.m. som endå skulle ha sitt, så kunde inte bara släppa allt. Den 28 Januari i vecka 38 föddes vår dotter. :) Idag 3 månader gamal.

Så vet precis vad du genomgård.... jag fick va rätt hård och överdriven för att läkarna skulle ta mig på allvar, men jag fick ju också som jag ville och de slutade bra! Lycka till!
 
Sv: Foglossningar och sjukskrivning

Du ska gå till sjukgymnasten för att läkaren och FK ska få ett underlag. Det är liksom inte för din skull, så vore jag du hade jag skaffat en tid där genast bara för att få det på papper att du varit där.
 
Sv: Foglossningar och sjukskrivning

Du ska gå till sjukgymnasten för att läkaren och FK ska få ett underlag. Det är liksom inte för din skull, så vore jag du hade jag skaffat en tid där genast bara för att få det på papper att du varit där.

jaha, det visste inte jag, jag trodde att de trodde det skulle lösa mina problem, vilket jag har svårt att tro... :meh: men jag har redan bokat en tid så det är klart, men som vanligt är det ju fantastiska köer inom vården så det dröjer ju innan jag kommer dit...
 
Sv: Foglossningar och sjukskrivning

Det är säkert olika vart man bor. Jag behövde inte gå till sjukgymnasten för att läkaren skulle skriva papper och sjukskriva mig och jag har heller aldrig haft problem med fk.

Men vill dom att ts ska gå dit är det bästa att boka tid där. :)
 
Sv: Foglossningar och sjukskrivning

Hmm, jag ska nog ringa barnmorskan igen och höra hur det tänkt sig egentligen... skadar ju aldrig att ringa en gång till ju...
 
Sv: Foglossningar och sjukskrivning

Jag gjorde faktiskt något som jag inte trodde skulle fungera. Jag gick på akupunktur och baske mig så försvann den värsta smärtan! Helt otroligt och jag trodde inte på det alls. Men jag gick fem gånger för att AG betalade...
 
Sv: Foglossningar och sjukskrivning

Ett tips ang. akupunktur är att en del landsting har akupunktur hos vanliga sjukgymnaster: 100 kr/gång.
(jag blev sämre av akupunktur)
 
Sv: Foglossningar och sjukskrivning

Jag har haft problem med mina fogar sen vecka innan vecka 12 och det har bara blivit värre och värre (är i vecka 17 nu). Jag kan knappt gå, stå, sitta, ligga eller göra nånting utan att det värker som fan precis överallt och det känns som att jag ska gå av på mitten.
Pratade med barnmorskan om det och hon skickade mig vidare till mvc-läkaren som klämde, kände och frågade lite, sen tyckte hon en sjukskrivning var helt på sin plats.
De sa absolut ingenting om att jag måste till sjukgymnasten först. Dock tyckte hon kanske att det kunde vara bra att gå dit för att få lite övningar att göra, men sjukskrivningen fick jag ju direkt hos läkaren, så det verkar variera en hel del beroende på vart man bor.

Ang akupunktur så har jag fått det hos barnmorskan två gånger nu och jag känner ingen skillnad alls :S
 
Sv: Foglossningar och sjukskrivning

Jag har gått på kinesisk akupunktur om det är någon skillnad. Hon började bara med fyra nålar för att se hur jag reagerade.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 557
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 306
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 361
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp