Föl som inte diar

Anna_

Trådstartare
Har en fölunge som vi fått mata med flaska de första dygnen. Nu är hon ganska pigg och borde kunna äta själv, men hon lyckas inte hitta rätt. Hon är på rätt ställe och söker, men hon verkar inte riktigt fatta att det är spenen som är mjölkbaren... Finns det några bra sätt att hjälpa henne dit? Försöker man styra med handen vill hon suga på fingrarna och att försöka lirka över henne från nappen har vi inte lyckats med. Mamman har mycket mjölk och är extremt tålmodig, så hon är inte problemet.
 
Ni som har erfarenhet av såna föl, hur lång tid har det tagit för dem innan de hittar rätt och kommer igång att dia? Jag vill inte tro att vi ska behöva mata henne jämt när hon har en sån fin mamma tillgänglig...
 
Var tålmodig och pröva igen och igen. Jag har ingen större erfarenhet av föl men med männikso - bebisar kan det vara svårt att få dem acceptera bröstet om de har blivit flaskmatade ibörjan, så var mycket ihärdig och ha lite is i magen. Som det är nu så har fölet kopplat sammman mat med flaskan, ni behöver vända på den ekvationen. Underbart att ni har ett snällt sto till hands som är trygg och låter er hålla på med juvret!
 
Har man en medhjälpare, så brukar det fungera att ställa sig på varsin sida av stoets juver. En styr fölets kropp och huvud/nos i rätt position till juvret, så nära spenarna det går. Man får ganska handgripligen se till att nos och mun kommer i kontakt med spenarna. Medhjälparen på andra sidan hjälper också till att få fölets nos till juvret, men framför allt håller fram sin hand alternativt nappflaska (gärna en arm mellan stoets bakben så handen kommer i rätt position till juvret). Det brukar fungera om fölet suger på den medhjälparens fingrar, som man då håller precis vid/mellan spenarna. Sedan får man upprepa proceduren igen och igen till fölet förstår.
 
Har ni mjölkat ut lite mjölk och strukit på spenan så att den luktar/smakar mjölk även på utsidan? Om det inte fungerar så tror jag även jag hört att man kan försöka smöra honung på spenan.

Och få med en medhjälpare som beskrivet ovan.
 
Det är att försöka hjälpa henne dit som gäller alltså, man kan inte hoppas på att hon hittar själv snart?

Vi har kladdat ner spenarna med mjölk, men honung kanske vore något att testa...
 
Har man en medhjälpare, så brukar det fungera att ställa sig på varsin sida av stoets juver. En styr fölets kropp och huvud/nos i rätt position till juvret, så nära spenarna det går. Man får ganska handgripligen se till att nos och mun kommer i kontakt med spenarna. Medhjälparen på andra sidan hjälper också till att få fölets nos till juvret, men framför allt håller fram sin hand alternativt nappflaska (gärna en arm mellan stoets bakben så handen kommer i rätt position till juvret). Det brukar fungera om fölet suger på den medhjälparens fingrar, som man då håller precis vid/mellan spenarna. Sedan får man upprepa proceduren igen och igen till fölet förstår.


Tillägg. Jag brukar inte fortsätta ge mat i nappflaska någon annanstans än i positionen från stoets andra sida, vid juvret, så fölet hela tiden förknippar födosöket med stoets juver, tills dess att följer diar själv. Förutsatt att fölet nu är så piggt att den orkar resa sig upp och stå upp, även om det är med hjälp av stöd från en människa.
 
Ja nu kan hon resa sig och stå själv, och vi matar bara vid juvret så som du beskriver. Hon är med mamman hela tiden och vi är bara där när vi matar. Hon står ofta och söker vid juvret när vi kikar in, men det är som att hon bara letar efter något som liknar/känns som nappen... Men vi får väl försöka att lite mer aktivt styra henne på spenen nu.
 
Har en fölunge som vi fått mata med flaska de första dygnen. Nu är hon ganska pigg och borde kunna äta själv, men hon lyckas inte hitta rätt. Hon är på rätt ställe och söker, men hon verkar inte riktigt fatta att det är spenen som är mjölkbaren... Finns det några bra sätt att hjälpa henne dit? Försöker man styra med handen vill hon suga på fingrarna och att försöka lirka över henne från nappen har vi inte lyckats med. Mamman har mycket mjölk och är extremt tålmodig, så hon är inte problemet.
Ni är säkra att den inte diar? Hur mår den?

Ett föl som inte doarr själv hade jag tagit ut veterinär för. Det går fort om det är något fel.
Det är inte normalt att den inte letar mjölk mer aktivt.

Ring!
 
Jag glömde bort att man måste förtydliga sånt här i trådstarten :laugh: Vi har självklart haft veterinär ute och hon är under behandling. Men nu är hon så pass pigg att vi gärna vill slippa flaskmatningen, tänkte att erfarna uppfödare säkert har bra tips om den biten.
 
Ojdå, ja då var det tur att vi inte testat det... Vi får väl panera dem med mjölk och socker :rofl:
 
Ojdå, ja då var det tur att vi inte testat det... Vi får väl panera dem med mjölk och socker :rofl:
Upprepar frågan - är ni säkra på att den inte diar?
Har ni kamera på den så ni vet?

Det låter lite tveksamt att stoet skulel ha massor av mjölk om den iunte diat utan det enda är det ni mjölkat ur? Hur ser spenarna ut? Är de blanka eller matta?
 
Har en fölunge som vi fått mata med flaska de första dygnen. Nu är hon ganska pigg och borde kunna äta själv, men hon lyckas inte hitta rätt. Hon är på rätt ställe och söker, men hon verkar inte riktigt fatta att det är spenen som är mjölkbaren... Finns det några bra sätt att hjälpa henne dit? Försöker man styra med handen vill hon suga på fingrarna och att försöka lirka över henne från nappen har vi inte lyckats med. Mamman har mycket mjölk och är extremt tålmodig, så hon är inte problemet.

Att få en fölunge man matat i flera dygn att dia är oftast väldigt tålamodskrävande. De vänjer sig och fäster sig oerhört vid sin napp och vill ogärna byta den mot något annat.
Vet hon vart hon ska leta så låt bli att peta för mycket på henne (dvs styr inte huvud osv.. blir sällan bättre). Sitt som ni gör på andra sidan och försök hjälpa rätt. Poletten trillar ner förr eller senare.
Det är iallafall helt normalt för ett flaskmatat föl att uppföra sig så, även om det förmodligen är en klen tröst. Få saker är så frustrerande.

Lycka till!
 
Upprepar frågan - är ni säkra på att den inte diar?
Har ni kamera på den så ni vet?

Det låter lite tveksamt att stoet skulel ha massor av mjölk om den iunte diat utan det enda är det ni mjölkat ur? Hur ser spenarna ut? Är de blanka eller matta?

Första dygnen diade hon inget, men nu är vi väl inte helt säkra. Men vi har inte sett henne göra det och hon är hungrig när vi kommer. Ska studera spenarna nästa gång.
 
Spruta mjölk med spenen på nosen. Har hon fått i sig råmjölk? Annars skulle jag försöka få tag på plasma.
 
@Anna_ Min fölunge fick vi flaskmata i två dygn och han var inte jätte duktig på att hitta spenen när han väl kunde börja dia själv.
Men för oss funkade det att mjölka ur lite och "starta upp" mjölkutdrivningsreflexen så när han sedan stoppade dit nosen så sprutade mjölken bokstavligen in i munnen på honom 😊
 
Vårat föl som förlorade sin mamma hann bli rejält fäst vid nappen innan i fick dit en amma. Vi började nappa så att nappen bokstavligen var mellan stoets två spenar (Man fick stå bakom stoet och hålla in flaskan mellan hennes bakben). Vi matade lite mer sällan i flaskan än vi gjort tidigare, så fölet var angeläget om att få mjölk, och blev så ivrigt att det ibland "tog fel" och hamnade på stoets spenar istället. Så höll vi på i ett par dygn innan fölet riktigt fattade att det kom ur spenarna också. Då började vi smyga ut ur boxen medan fölet ännu höll på med stoets spene, och till sist förstod den även att man kunde gå still stoet även när vi inte var med.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
763
Senast: Eloise
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 031
Senast: Migo
·
Avel Stoet fölade för va en timme sedan. Ungen är premaur. Pratat med vet som sa att det enda som vi kan göra i kväll är att få i den...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 538
Senast: Seabaz
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 445
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp