Folk är så dumma!

E

Elan01

Har suttit lite på blocket och kollat..
Blir så ledsen och arg när man ser alla dessa omplaceringshundar. 95% av dom är blandraser.
Varför avlar folk på blandraser när de ser vilket folk som köper dom bara för att de är billiga?
Näst intill inga renrasiga hundar för omplacering, folk tänker tydligen till mer innan de lägger ut 10 000 mot 2000..
Hur f*n är folk funtade?
Säljes pga av tidsbrist, hunden är 1 år, allvarligt talat trodde du inte att hunden skulle ta tid?
Säljes pga av nytt jobb, hunden är 1 år, okej så du hade inte längre framförhållning än ett år.
En hund är ett åtagande på kanske 15 år. Du måste väl ha med i beräkningen att vad gör jag om mitt liv förändras? Har inte folk en plan?
Sen är det väldigt intressant att större delen av hundarna är mellan 6-15 mån. Då är de inte söta valpar längre utan har blivit ungdomsslynglar, det är inte gulligt när de tuggar sönder skorna längre.
Hur kan man ta in en familjemedlem och sen bara sälja den? eller den kanske aldrig var en familjemedlem, den kanske bara var en leksak till barnen medans den var söt, sen blev den stor och "dum".
Varför tar inte folk ansvar?! Det är ett levande djur inte en cykel!
Snälla tänk till innan ni skaffar en hund!
Och ja innan ni hoppar på mig, jag förstår att det kan hända saker som gör att man inte kan behålla sin hund men det är lustigt att det bara är de billiga hundarna som man omplacerar, och det är lustigt att större delen beror på tidsbrist, HALLÅ! TIDSBRIST!
 
Sv: Folk är så dumma!

Så sant så!
Men å andra sidan måste man beundra folket som faktiskt tar sitt förnuft till fånga att de inte kan ha kvar hunden och lägger ut en annons!
 
Sv: Folk är så dumma!

Jo visst är det så men grundproblemet kvarstår, varför kan inte folk tänka till INNAN.
Varför tar man det inte på allvar, varför just blandraserna, är det för att de helt enkelt är billiga.
 
Sv: Folk är så dumma!

Nu skriver jag itne för att vara dum.

Men jag tror inte att folk tar en blandras på samma allvar. Visst nu är de ju hur många som helst som har ett lyckat liv tillsammans med sin blandis, jag menar mest den spontana grejer. A men hon 3 kvarter bort har valpar -sött. Medans de blir lite emr allvar med renras...varför? tjjaaa
 
Sv: Folk är så dumma!

Fast samtidigt tror jag de är den del renrasiga som oplaceras oxå men detta gå mer genom rassidor eller upfödaren direkt.

Har man dessutom aldrig haft hund förr så kan de bli en omställning tycker dock de är bra att folk tar sitt förnuft tillfånga!
 
Sv: Folk är så dumma!

Nu skriver jag itne för att vara dum.

Men jag tror inte att folk tar en blandras på samma allvar. Visst nu är de ju hur många som helst som har ett lyckat liv tillsammans med sin blandis, jag menar mest den spontana grejer. A men hon 3 kvarter bort har valpar -sött. Medans de blir lite emr allvar med renras...varför? tjjaaa

framförallt är väl blandrasuppfödarna glada om dom blir av med valparna istället för at ttänka förnuftigt och hitta bra hem till dom!
 
Sv: Folk är så dumma!

Piru: Mallen jag hade var ju inte min hund från början. Men hans husse tog sitt förnuft till fånga och lämnade puckot till sambo han hade. Och vetu, SAMMA malle ska visst ner till Belgien & tävla VM i IPO för belgare! :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Folk är så dumma!

Piru: Mallen jag hade var ju inte min hund från början. Men hans husse tog sitt förnuft till fånga och lämnade puckot till sambo han hade. Och vetu, SAMMA malle ska visst ner till Belgien & tävla VM i IPO för belgare! :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Ja säkert men inte av din förtjänst i kvalitativ dressyr på den hunden.:idea:
 
Sv: Folk är så dumma!

Nej men tänk att det är jag som lagt grunderna i lydnaden på honom :love: Charmerade att du kommer ihåg min lille Alvar, det är nog den roligaste hunden & jobbigaste jag haft!
Fast hur kom du egentligen in på honom här?!
Jag menar, han lades ju inte ut på någon annons..
 
Sv: Folk är så dumma!

Nej men tänk att det är jag som lagt grunderna i lydnaden på honom :love: Charmerade att du kommer ihåg min lille Alvar, det är nog den roligaste hunden & jobbigaste jag haft!
Fast hur kom du egentligen in på honom här?!
Jag menar, han lades ju inte ut på någon annons..

***raderat***
 
Sv: Folk är så dumma!

Det är ju så här,man köper en gullig liten hundvalp som växer upp och
blir en stor "jobbig" ung hund.Helt plötsligt räcker tiden inte till!?
Och oftast så köper man en blandras för att den är billig.
Men det finns renrasiga hundar som omplaceras oxå men dom är färre.
Blev själv till frågad om jag ville ta en schäfer valp på 18 veckor.
 
Sv: Folk är så dumma!

Har suttit lite på blocket och kollat..
Blir så ledsen och arg när man ser alla dessa omplaceringshundar. 95% av dom är blandraser.
Varför avlar folk på blandraser när de ser vilket folk som köper dom bara för att de är billiga?
Näst intill inga renrasiga hundar för omplacering, folk tänker tydligen till mer innan de lägger ut 10 000 mot 2000..
Hur f*n är folk funtade?
Säljes pga av tidsbrist, hunden är 1 år, allvarligt talat trodde du inte att hunden skulle ta tid?
Säljes pga av nytt jobb, hunden är 1 år, okej så du hade inte längre framförhållning än ett år.
En hund är ett åtagande på kanske 15 år. Du måste väl ha med i beräkningen att vad gör jag om mitt liv förändras? Har inte folk en plan?
Sen är det väldigt intressant att större delen av hundarna är mellan 6-15 mån. Då är de inte söta valpar längre utan har blivit ungdomsslynglar, det är inte gulligt när de tuggar sönder skorna längre.
Hur kan man ta in en familjemedlem och sen bara sälja den? eller den kanske aldrig var en familjemedlem, den kanske bara var en leksak till barnen medans den var söt, sen blev den stor och "dum".
Varför tar inte folk ansvar?! Det är ett levande djur inte en cykel!
Snälla tänk till innan ni skaffar en hund!
Och ja innan ni hoppar på mig, jag förstår att det kan hända saker som gör att man inte kan behålla sin hund men det är lustigt att det bara är de billiga hundarna som man omplacerar, och det är lustigt att större delen beror på tidsbrist, HALLÅ! TIDSBRIST!


Lättförtjänta pengar. En kull blir några tusen. Pengar betyder mer än en kull valpar. Det är den krassa sanningen bland många blandrasuppfödare. Säljer dem till höger å vänster utan att bry sig om var de tar vägen eller kollar upp hur de kommer att få det.

Nej valpköpare tar inte ansvar. Hej å hå, å herregud vad jobbigt det var med hund:eek:. Det här orkar jag inte, lägger ut en annons på blocket. Säljes till lägsta pris (bara jag blir av med den:eek:)

Nej, alla är inte på det här sättet, varken uppfödare eller köpare. Men alldeles för många är det...
 
Sv: Folk är så dumma!

det är lustigt att det bara är de billiga hundarna som man omplacerar

Men det är ju så det är,lite som med katter,vilka katter är det som kastas ut när folk tröttnat,jo hus/bondkatterna,inte är det de dyra raskatterna. Folk verkar tänka ett snäpp längre när "varan" kostar lite mer istället för att impulsköpa en söt valp för ett par tusen eller ta en kattunge gratis av grannen för att den var söt.

(sedan finns det bra blandrasägare och huskattsägare också såklart)
 
Sv: Folk är så dumma!

kl
Nu spånnar jag vidare till det oändliga, jag kan ha helt fel, men klockan är mycket.
Jag tror att det har vilken syn man har på djur överhuvudtaget. Antingen värderar man att djur har stort värde, och försöker få de ett bra liv, ingen betydelse om de är renrasiga eller blandraser. Sedan finns de de som tänker, oj vad kul det verkar vara att ha en söt liten valp, och tänker inte på att hundar inte kommer paketerade och rumsrena.
Varför det just blir blandras, är nog efter det så tar man det som blir billigast. Jag har träffat en massa störtsköna blandisar, men då har ägaren också åkt runt till en hel del för att hitta en som kan passa. Inte bara valt första bästa, eller som är sötast på bild.
Jag menar, det finns en del som aldrig skulle få för sig att ha en schäfer eller rottis då de kräver för mycket, men så fort det är en blandning så blir det en helt annan femma..
 
Senast ändrad:
Sv: Folk är så dumma!

kommer min situation förändras så kommer iaf inte jag vara så egoistisk att jag har kvar hunden ändå :cool:

Precis som du säger, de är en familjemedlem, har man gjort ALLT man kan för att de ska funka o de ändå inte gör de, inte stänger man väl in familjemedlemmen åtta timmar om dagen?

Nej, ändras min situation så kommer jag inte tveka att sälja om de ger hunden ett bättre liv. Oavsett ras.
 
Sv: Folk är så dumma!

Jo visst är det så men grundproblemet kvarstår, varför kan inte folk tänka till INNAN.
Varför tar man det inte på allvar, varför just blandraserna, är det för att de helt enkelt är billiga.

Visst vore det bra om man tänkte till innan, men hellre att folk omplacerar än behåller en hund de inte vill/kan ha.

Anledningen till att så många blandraser omplaceras tror jag har mer att göra med att hunden inte blev den "sällskapshund" man tror att alla korsningar automatiskt är. Istället krockar genetiken och ger problem i en eller annan form som ägarna inte reder upp. De som köper renras har lättare att välja hund efter sin egen förmåga och eget intresseområde.

Att uppfödare av renras oftare hjälper till vid omplacering håller också borta många hundar från blo**et. Renras och blandras är så nära varandra i pris numera att jag inte tror att det påverkar hundköpet i så stor utsträckning.
 
Sv: Folk är så dumma!

kommer min situation förändras så kommer iaf inte jag vara så egoistisk att jag har kvar hunden ändå :cool:

Precis som du säger, de är en familjemedlem, har man gjort ALLT man kan för att de ska funka o de ändå inte gör de, inte stänger man väl in familjemedlemmen åtta timmar om dagen?

Nej, ändras min situation så kommer jag inte tveka att sälja om de ger hunden ett bättre liv. Oavsett ras.

Men då undrar man ju varför det ofta är dom som har blandras som får tidsbrist? Visst förekommer det inom renras men långt ifrån lika många fall som av blandras....Kanske inte uppfödarna är lika seriösa som dom som avlar renrasigt?

Självklart ska man lämna bort sin hund om det definitvit inte fungerar... men att det är så många som inte får en hund att passa in i sitt liv pga endast tidsbrist tror jag inte på...
 
Sv: Folk är så dumma!

kanske för att de inte läggs ut på de vanligaste annonseringssidorna? jag får tex inte sälja min hund själv, de måste gå genom min uppfödare = ingen ser att jag säljer min hund på samma sätt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
955
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 383
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 234
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp