Folk, Facebook och... omdöme?

Jag är med i en fb-grupp för "byn" (på drygt 30 kvadratkilometer bor de ca 600 personer) och den är trevlig. Mest om diverse loppisar, café, bortsprungna/upphittade katter och dylikt men det informeras också om sådant som vildsvin på vägen, när det ska sprängas i täkten, om vatten och fiberföreningen och sådant.
Jag är också med i det närmaste samhällets fb-grupp och den är mindre trevlig. En massa tjafs för jämnan om felparkerade bilar eller bilar som parkerats och någon anser att det är fel också blir det tjafs om det, sopor som slängts fel, inbrott eller folk som tror att det kommer bli inbrott för att en okänd bil har kört två gånger på en gata. I vintras var det ständigt tjafs om snöröjningen/halkbekämpningen. Från vissa för att det hade sandats och från andra för att det inte hade sandats. Bilar fotas och personer hängs ut med namn och/eller bild. Personliga vendettor och skilsmässoproblem vädras friskt. Moderatorn gör ett styvt jobb för att hålla eländet borta och inlägg plockas ständigt bort. Även där finns endel information jag vill kunna ta del av och det är därför jag fortfarande är med trots att den inte är särskilt trevlig.
 
Jag är med i flera olika lokala grupper och det är väldigt blandat.
Den som heter "brottsplats kommun" är sämst och den undrar jag ibland varför jag är med i just för att det alltid är samma rasistiska gnäll. :banghead:

Sen är jag med i typ en för aktiviteter och liknande i närområdet som är relativt trevlig, några helt orimliga köp och säljgrupper samt en väldigt bra "bortsprungna/uppghittade katter"-grupp för området.

Den som är mest blandad är typ en grupp som heter "grannsamverkan området" och där blandas det högt och lågt. Jag tycker dock den mestadels är positiv (förutom dom vita skåpbilarna då! :D) eftersom många faktiskt lägger ut relativt relevant information eller frågor. Det kan bli lite uppfostrande angående alla moppekids, men samtidigt också bra eftersom många inte bara vill gnälla utan bryr sig typ i stil med att folk mött moppar utan ljus, snälla kan vi påminna våra barn så vi undviker olyckor typ.

Hur som så är min slutsats att det mestadels frodas foliehattar och rasister i alla grupper som har med brott att göra, för då går det oftast att gorma på och folk hakar dessutom på. Det verkar inte lika roligt att vara uppröd över att det kanske inte serveras 7 sorters kakor på kafferepet i bygdegården utan kanske bara 6 sorter. Sen är trots allt ca 1/4 av mitt områdes invånare rasister så att eh, jag tycker ändå det är förvånansvärt lite i förhållande till hur många det är. :up:
 
Här är grupperna rätt lugna. De innehåller givetvis diverse rasister som vill vrida precis ALLT till att allting är invandrarnas fel, allt från bränder till att någon snubblat på en snöflinga. I övrigt är det mest foton på solnedgångar och morgondimma, och en och annan fråga kring vad det var som small (i 100% av fallen bomber enligt rasisterna, i 100% av fallen egentligen bara något fullt naturligt vid pappersbruket eller bangården).

Däremot har vi även här en surgubbe! Vi har en centrumdöd här, och gnäll över centrumdöden är vad han lever för verkar det som. Jag kan hålla med om att centrumdöden är trist men att fota en tom gata vid 9-10 en vardagsmorgon när folk jobbar (i en stad där centrum mest har restauranger och barer bredvid de ofta tomma butikslokalerna...) och ifrågasätta var folk är känns lite väl. Själv får jag kryssa fram bland folk när jag kommer cyklande vid lunchtid och det är definitivt liv ute på eftermiddagar och helger, men han väljer alltid de döda tiderna på de tommaste gatorna.
Nu senast var det en orkester som spelade på en gata en helgmorgon och samma anklagande "var var ni?!" som vanligt. Själv känner jag mest att om centrum fylls av folk så fort en liten orkester spelar så går det förmodligen något zombievirus.
 
Jag är med i ett gäng lokala fb-grupper för att hålla koll på vad som händer i området i stort och smått, men ibland undrar jag...

Så, bukejuryn - okej eller inte på nedanstående:

- publicera bild på en bil (inklusive registreringsnummer) som är felparkerad

- publicera bild på en utlandsregistrerad bil (inklusive registreringsnummer), skriva att bilen/personen i bilen verkar skum

- publicera en bild på en ”felslängd” uppriven soppåse innehållande sopor samt ett adresserat kuvert, med adressen läsbar

- publicera bild på barn (yngre tonår) och efterlysa dem för något de gjort (med beskrivning av händelsen)

?

Ser det likadant ut i era fb-grupper?

Nej. Men ja, utan regnumret visat

Nej. Men att upplysa med ord hur bilen ser ut och utan regnummer för att hålla folk uppmärksamma tycker jag kan vara ok beroende på varför man tycker det är skumt. Behövs mer än bara utlandsreg som tyder på nåt skumt

Nej. Inte med synlig address. Fåglar är bra på att riva upp så det behöver ju inte vara nåns fel medvetet. Men ja, en bild på en uppriven soppåse är väl annars inget konstigt

Nja. Man kan väl sudda ansiktet på människan tycker jag.



Här i Australien hängs folk ut med bild och namn på både fb och tv-nyheter för mindre
 
Byalagets fb finns det bara med när det är möte, städa vid sjön eller lekplats, loppis, midsommar och likande.
 
Blev nyfiken på anslagstavlan är oxå, innehöll lite annonser, när vildsvin varit i farten, när någon ska ha fest, hittade djur, påminnelser om reflexer och likande.
 
I min kommun är det väldigt lugnt. Kanske har jag missat nån grupp, de hag är med i handlar om olika tips på saker som händer och där man kan fråga om elektriker, byggare osv. Den andra handlar en hel del om klagomål på hur mycket det byggs, att man bygger sönder kommunen osv. Det byggs väldigt mycket här ska tilläggas, så det blir en stor omställning för dom som vill "bevara Täby som det var förr". Grejen är den att det bara är 50-60 år sen man började bygga ordentligt, centrumet byggdes då t.ex. så alla hus från förra sekelskiftet är villor. Inget större.
 
Jag tycker att det kan finnas fog för att skriva en notis i en Fb-grupp i de två sista fallen. Att hängas ut som notorisk nedskräpare androm till varnagel är pinsamt, men inte en social katastrof. Tror att det faktiskt kan minska skräpandet. Här är det ok med bild på kuverten!

I det sista fallet, unga ligister, lämpar det sig inte med foton men väl med signalementen. Det förutsätter att vittnet till en incident inte vet identiteten på dem som vandaliserar, för då bör man vända sig direkt till föräldrarna.

Vet om en händelse där föräldrarna blev chockerade men tacksamma över att få reda på vad deras telingar sysslade med från Facebook-gruppen, och kunde ta itu med problemet som upphörde. Det handlar egentligen bara om godartad social kontroll som har gått online.
 
Har varit admin för en grupp där jag kan ta som exempel:
Bommarna gick inte upp när tåget passerat
Detta ledde till att slutsatsen var att det var invandrarnas fel
De stod ju på perrongen och väntade på tåget
Fick gå ur den gruppen då de övriga admin också var rasister
Jag klarar inte sån skit
 
Har varit admin för en grupp där jag kan ta som exempel:
Bommarna gick inte upp när tåget passerat
Detta ledde till att slutsatsen var att det var invandrarnas fel
De stod ju på perrongen och väntade på tåget
Fick gå ur den gruppen då de övriga admin också var rasister
Jag klarar inte sån skit
Grotesco var nog synska med tanke på debattklimatets utveckling. 😅
 
Apropå bilar som beter sig skumt. När jag jobbade i kommunen så hände det att bygglovsinspektörerna blev polisanmälda för att de åkte runt och "verkade mystiska". Det var före internets genombrott. Antar att både de (även om deras uppdrag är mindre omfattande idag) och t ex miljö- och hälsoinspektörer m fl med kommunala uppdrag inte sällan hamnar i dessa facebook-grupper idag.

Positivt är kanske att en del av dem som sysselsatte kommunens handläggare med att klaga på vad deras grannar gjorde eller inte gjorde nu har flyttats till facebook.
 
Jag tycker att det kan finnas fog för att skriva en notis i en Fb-grupp i de två sista fallen. Att hängas ut som notorisk nedskräpare androm till varnagel är pinsamt, men inte en social katastrof. Tror att det faktiskt kan minska skräpandet. Här är det ok med bild på kuverten!

I det sista fallet, unga ligister, lämpar det sig inte med foton men väl med signalementen. Det förutsätter att vittnet till en incident inte vet identiteten på dem som vandaliserar, för då bör man vända sig direkt till föräldrarna.

Vet om en händelse där föräldrarna blev chockerade men tacksamma över att få reda på vad deras telingar sysslade med från Facebook-gruppen, och kunde ta itu med problemet som upphörde. Det handlar egentligen bara om godartad social kontroll som har gått online.
Vad har hänt med att prata med varandra o polisanmäla?
 
Har en väldigt bra ortsgrupp på facebook faktiskt. Självklart förekommer det att folk lägger ut inlägg där det varnas för skumma bilar, man efterlyser gärningspersoner som sprängt ens postlåda, stulit ens cykel eller vad det nu kan vara, men har aldrig varit med om att bilder på personer eller personlig information har lagts ut. Jag har inga problem med att folk varnar för skumma bilar, skumma personer osv. Här ute på landet är det betydligt lättare att komma undan med brott än inne i storstäderna och om grannar inte håller ihop blir det ännu värre. Vi har tex haft påhälsning inne på vår gårdsplan medan vi var på jobbet, främmande män i en skåpbil som körde in och började titta sig omkring på vår gård. Hunden larmade satan och grannarna kom utspringande. Männen menade att de letade efter skrot att få köpa sen åkte de fort som fan. Information om denna typen av grejer är det bara bra om andra också delges så att man kan hjälpas åt att hålla koll. Folk blir mindre benägna att åka runt och stjäla i områden där de vet att de boende har koll på varandra.
 
Vad har hänt med att prata med varandra o polisanmäla?
Även om du har namn och fotobevis lägger polisen ned anmälan om det inte rör sig om allvarliga våldsbrott där jag bor. Har du inga namn blir ärendet nedlagt direkt om det rör sig om brott som vandaliserade bilar, livsfarlig körning av mopeder och motorcyklar på gångvägar, etc.

När brott begås av människor som är under 15 år, är det en välgärning om brottet får konsekvenser, och om föräldrarna får reda på vad barnen sysslar med. Därför är det inte fel med signalementen på nätet, så att den tidiga brottskarriären kan få ett snabbt slut.

Om du med "prata med varandra" menar att man ska säga till den som begår den brottsliga gärningen, är det något som polisen avråder ifrån på min ort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp