Folk, Facebook och... omdöme?

20181021_185315.jpg:rage::rage::rage::rage:





Kunde inte låta bli:p
 
Ja, vår lokala fb-grupp är precis så, tyvärr. Vi bor i ett litet samhälle på landet och många är galet griniga, trångsynta och fördomsfulla vilket märks tydligt i fb-gruppen. Tyvärr får man också viktig information om strömavbrott, akut-rörmokare och vems den bortsprungna hunden är genom gruppen så man behöver liksom vara med där. Men jag får ofta sitta på händerna för att inte svara irriterat på olika inlägg. Maken har löst det genom att inte ha något fb-konto.
 
Alltså, det fetade! :love: :love: Det är ju det och att hitta borttappade djur och människor fb jättegärna får användas till!
Jag har inget emot att FB används för just borttappade djur (och människor), det är ju skitbra! Men i min grupp är det dagligen katter som sprungit bort eller är upphiuttade i någons trädgård. Jag är SÅ trött på det. Håll era katter inne istället, tänker jag! Om folk kunde märka sina katter, kastrera sina katter och sätta halsband på sina katter åtminstone, men nej, ofta inte ens det för katten tar av sig halsband osv.
Så i "min" grupp pratar man flitigt om vems och var katter är, middagsmenyer på olika matställen, billigaste och bästa frisören samt skräpplockare....
 
Jag är medlem i några få grupper dock kvar i en grupp från en liten ort där jag växte upp och jobbade. Det var stort pådrag där när det öppnade ytterligare en flyktinganläggning som blev en av sveriges största och därmed översteg byns invånare. Dock sköttes allt i gruppen väldigt snyggt. Mycket om hur det kunde hjälpas mm

Hände en del skit många kvinnor kände sig otrygga och fått springa hem vilket gjorde att det grupperades lite i gruppen. De var ett gäng som gick "vakt" på kvällstid. Många fick sina bärbuskar/fruktträd och land rensade och de som gick "vakt" gjorde inget annat än att om de såg något kallade på väktare.

Numer är asylboendet nedlagt och största bekymmret i gruppen har varit vad som ska hända ed alla byggnader och hur de ska få byn levande igen.

Det och att ett visst lokalt åkeri ska sänka hastigheten genom byn :)

Kort sagt en vettig grupp.

Sen har vi en annan rabaldergrupp som jag mest går in och läser i för jag kan inte sluta förundras över mänskligheten och dess dumheter.

La själv ut en "efterlysning" häromdagen. Grannen hade inbrott i sin verkstad. han har en större garage där folk hyr in sig med sina fina bilar. Blå skåpbil med polska registreringsskyltar. Larmet gick så fort de öppnade dörren och de fick inte med sig något men vi la ut till alla i närområdet att hålla lite extra koll,
 
Vad har hänt med att prata med varandra o polisanmäla?
Det har väl inte hänt någonting med det, anmäla gör säkerligen folket som har sett försök till inbrott osv men det är ändå bra att skriva notiser om sådant så folk i området kan hålla mer uppsikt.

Sen att prata med folk, det är inte rimligt att gå ut och knacka dörrar och stoppa folk på vägen för att säga allting. Mycket lättare att skriva en notis på facebook, bara det skrivs rätt och det inte går över styr, folk verkar bli ganska paranoida i perioder och tror alla som inte hör till området skumma.

Dock när det gäller sådant som sophanteringen tycker jag kommunen kan vara tydligare med att folk måste ringa när det är fullt så dom kan tömma. Det gör inte folk utan dom lägger hellre ut ett argt inlägg på facebook, det är sådant som får mig att nästan vilja gå ur gruppen.
 
Jag har inget emot att FB används för just borttappade djur (och människor), det är ju skitbra! Men i min grupp är det dagligen katter som sprungit bort eller är upphiuttade i någons trädgård. Jag är SÅ trött på det. Håll era katter inne istället, tänker jag! Om folk kunde märka sina katter, kastrera sina katter och sätta halsband på sina katter åtminstone, men nej, ofta inte ens det för katten tar av sig halsband osv.
Så i "min" grupp pratar man flitigt om vems och var katter är, middagsmenyer på olika matställen, billigaste och bästa frisören samt skräpplockare....
Det är lite konstigt med kattefolk tycker jag ibland, utekatter verkar många anmäla som bortsprungna såfort dom inte kommer hem på kvällen. Det är ju inte helt ovanligt att katter tar lite semester ibland och är borta ett tag. Har katten inte synts till på flera veckor kan jag förstå att man kanske vill lägga ut en notis om att folk kan höra av sig om dom sett den.

Och sen kanske folk kan sluta lägga ut att dom hittat en hemlös katt som förmodligen säkerligen inte är hemlös om den är välgödd och nöjd och fin.
 
Det är lite konstigt med kattefolk tycker jag ibland, utekatter verkar många anmäla som bortsprungna såfort dom inte kommer hem på kvällen. Det är ju inte helt ovanligt att katter tar lite semester ibland och är borta ett tag. Har katten inte synts till på flera veckor kan jag förstå att man kanske vill lägga ut en notis om att folk kan höra av sig om dom sett den.

Och sen kanske folk kan sluta lägga ut att dom hittat en hemlös katt som förmodligen säkerligen inte är hemlös om den är välgödd och nöjd och fin.
Fast även en katt som går ute bör komma in på kvällen. Att strunta i att katten inte har synts till innebär att man bryter mot djurskyddslagen. En katt ska ses till minst två gånger/dag http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html
Ingen katt ska vara så lite värd att ingen saknar hen om hen inte kommer hem på kvällen. Visst finns det katter som går iväg men då bör man i största möjliga mån ta reda på varför katten gör så och åtgärda det och är hen inte kastrerad så ska det självklart göras omgående.
 
Det är lite konstigt med kattefolk tycker jag ibland, utekatter verkar många anmäla som bortsprungna såfort dom inte kommer hem på kvällen. Det är ju inte helt ovanligt att katter tar lite semester ibland och är borta ett tag. Har katten inte synts till på flera veckor kan jag förstå att man kanske vill lägga ut en notis om att folk kan höra av sig om dom sett den.

Och sen kanske folk kan sluta lägga ut att dom hittat en hemlös katt som förmodligen säkerligen inte är hemlös om den är välgödd och nöjd och fin.
Jag hade blivit rejält orolig om min katt inte synts till på en hel dag. Det är så långt ifrån hennes personlighet så då vore det något fel. Första tanken vore om hon råkat bli instängd någonstans eller något ännu värre.
Hon kan vara borta några timmar och har varit ute någon natt också när det varit varmt men då har har hon legat på terassmöblerna sedan på morgonen och tyckt att det varit dålig service när jag inte öppnat förrän då :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp