Folk ringer på annons utan telefonnummer - Utbruten från Vad gör vi nu då? Del XCI

kolblakkur

Trådstartare
Suck! Har annons ute på mina hästar och jag har valt att inte ha med telefonnummer eftersom jag gärna vill ha mail först, för att sedan ta telefonkontakt om spekulanten verkar vettig. Man får så mycket märkliga svar, så jag vill sålla först via mail. Tror ni inte att en letat upp mitt telefonnummer och börjat ringa? :grin:
 
Suck! Har annons ute på mina hästar och jag har valt att inte ha med telefonnummer eftersom jag gärna vill ha mail först, för att sedan ta telefonkontakt om spekulanten verkar vettig. Man får så mycket märkliga svar, så jag vill sålla först via mail. Tror ni inte att en letat upp mitt telefonnummer och börjat ringa? :grin:
Tror jag säkert! En kompis sålde en del hästar ett tag och folk.är fan inte kloka!
 
Tror jag säkert! En kompis sålde en del hästar ett tag och folk.är fan inte kloka!
Grejen är den att jag förstår inte att folk inte fattar att det inte är till gagn för dem. Jag har absolut ingen brådska eller så med att sälja, så för min del blir personen bara ännu mer icke-intressant att sälja till. Personen var redan ointressant när denne prutade i svarsmailet...
 
Suck! Har annons ute på mina hästar och jag har valt att inte ha med telefonnummer eftersom jag gärna vill ha mail först, för att sedan ta telefonkontakt om spekulanten verkar vettig. Man får så mycket märkliga svar, så jag vill sålla först via mail. Tror ni inte att en letat upp mitt telefonnummer och börjat ringa? :grin:
Förstår att du vill ha mejlsvar! Själv tar jag och rattar annonser där de ber om telefonkontakt :o tycker inte om att ringa okända!
 
Suck! Har annons ute på mina hästar och jag har valt att inte ha med telefonnummer eftersom jag gärna vill ha mail först, för att sedan ta telefonkontakt om spekulanten verkar vettig. Man får så mycket märkliga svar, så jag vill sålla först via mail. Tror ni inte att en letat upp mitt telefonnummer och börjat ringa? :grin:

Det är ju oftast inte så svårt att hitta ett telefonnummer. Hitta.se eller Eniro.se.
 
Suck! Har annons ute på mina hästar och jag har valt att inte ha med telefonnummer eftersom jag gärna vill ha mail först, för att sedan ta telefonkontakt om spekulanten verkar vettig. Man får så mycket märkliga svar, så jag vill sålla först via mail. Tror ni inte att en letat upp mitt telefonnummer och börjat ringa? :grin:
Det där har hänt mig också, dock inte via försäljning av häst. Däremot när jag letade boende och la upp ett inlägg i en fb grupp, någon googlade sig till mitt telefonnummer, något obehagligt på något sätt, nästan så ja funderade på om jag skulle skaffa hemligt nummer istället.
När ja la upp annons på blocket för min transport la ja inte upp mitt nummer och la inte ens upp mitt namn, valde smeknamnet istället. Funkade klockrent att få mail först och ge ut numret till de som var riktigt intresserade.
 
Vad är praktiskt i att kontakta en annonsör via en kanal denna tydligt visat är ointressant :confused:

De gånger en annonsör skriver "första kontakt via mail" så är det ju tydligt.
Det har förekommit annonser där det står "besvarar inte mail, seriösa ringer" och så har man inte satt dit något telefonnummer.
Med andra ord: att inte sätta ut telefonnummer behöver inte betyda att man inte vill bli uppringd. Det kan ju också bero på att man har glömt att skriva dit det.

Så tolkningen av "inget telefonnummer - telefonsamtal ovälkomna" är i mina ögon inte helt självklar.

Jag har då och då svarat på olika annonser via mail.
Det är fler än en gång som jag inte fått svar alls. Antingen var väl mitt svar dåligt (även om det i stort sett innehållit ett par frågor om produkten, exempelvis sele, och en information om att jag är intresserad), eller så har det kanske hamnat bland skräp-mail när mailsystemet sorterat, eller så var produkten redan såld.

Hur som helst: är jag väldigt intresserad så ringer jag hellre än mailar, man kan spara många "framochtillbakamail" på det sättet.
 
De gånger en annonsör skriver "första kontakt via mail" så är det ju tydligt.
Det har förekommit annonser där det står "besvarar inte mail, seriösa ringer" och så har man inte satt dit något telefonnummer.
Med andra ord: att inte sätta ut telefonnummer behöver inte betyda att man inte vill bli uppringd. Det kan ju också bero på att man har glömt att skriva dit det.

Så tolkningen av "inget telefonnummer - telefonsamtal ovälkomna" är i mina ögon inte helt självklar.

Jag har då och då svarat på olika annonser via mail.
Det är fler än en gång som jag inte fått svar alls. Antingen var väl mitt svar dåligt (även om det i stort sett innehållit ett par frågor om produkten, exempelvis sele, och en information om att jag är intresserad), eller så har det kanske hamnat bland skräp-mail när mailsystemet sorterat, eller så var produkten redan såld.

Hur som helst: är jag väldigt intresserad så ringer jag hellre än mailar, man kan spara många "framochtillbakamail" på det sättet.
Fast vilka fler ej erbjudna kontaktvägar är okej? Är det lika okej att tränga sig på genom att åka hem till personen för att direkt titta på "soffan"?
 
Fast vilka fler ej erbjudna kontaktvägar är okej? Är det lika okej att tränga sig på genom att åka hem till personen för att direkt titta på "soffan"?

Nej, jag tycker inte att det är OK att åka hem till någon "objuden" hur som helst.
Å andra sidan - undantag finns alltid.

I förrgår fick jag objudet besök. Jag gillar det normalt sett inte, för det finns folk som verkar tycka att mina hästar är till för alla förbipasserande att klappa och mata.
Men i förrgår var det en för mig helt okänd person som kom in och ville erbjuda vallfoder för hö.
Det var väl väldigt bra att jag inte var avvisande mot den här okände personen...

Så jag tänker att ju mer man funderar, desto mindre kategorisk kanske man ska vara.
Och om man verkligen inte vill få telefonsamtal så skriver man att man inte svarar i telefon. Eller så väljer man att inte svara när det ringer från ett nummer man inte känner igen.
Eller så skriver man under annonsen med "häst, västra Götaland" med risk för att uppfattas som en oseriös annonsör (för så uppfattar jag det även om jag inser att inte alla uppfattar lika).

Och det du uppfattar som en tydlighet, ser inte jag som lika självklart tydligt.
Det är väl som alltid: beroende på vilka erfarenheter vi har sedan tidigare, uppfattar vi saker och ting på olika sätt.
 
Om annonsören tydligt undanber sig telefonsamtal skulle jag respektera det. Annars skulle jag ringa om det passade mig bättre just då. Har man inte hemligt nummer får man väl faktiskt räkna med att telefonen kan ringa då och då, jag tycker att nojan som generellt verkar finnas kring telefonsamtal är märklig. Innan internet ringde man alla om allt, inget konstigt med det.
 
När det gäller någponting såpass stort och personligt som häst eller hund föredrar jag att ringa - jag skulle inte heller ta för givet eller förstå att telefonsamtal var oönskade bara för att man inte skrivit ut numret (sedan vet jag inte om jag skulle bemödat mig om att leta reda på numret heller. Kanske om jag var jätteintresserad!). Stod det däremot att säljaren bara ville ha mailkontakt skulle jag naturligtvis respektera det.

Det som är självklart för en behöver verkligen inte vara det för alla.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp